• Anonym (Terroriserad)

Behöver tips om utflytt

Hej! Vågar inte skriva alla detaljer här då jag hoppas på att inte bli igenkänd... I början på året gjorde jag slut med min sambo sedan många år. Vi har två barn. Tyvärr kunde vi inte flytta isär direkt pga att vi måste sälja den befintliga bostaden först. Han har visat sig vara en total psykopat och det är både fysisk och psykisk misshandel inblandat. Efter att han misshandlat mig och jag polisanmälde blev soc inblandade, de har tjatat om att vi måste hitta separata boenden. Nu har jag fixat en lägenhet jag kan bo i, men då undrar jag: Om jag flyttar ut, blir han automatiskt boendeförälder då? Jag kommer vänta med att skriva mig på nya adressen, men om jag sen vill skriva mig och barnen där och han vägrar skriva under, vad händer då? Eftersom nya boendet ligger i en annan kommun så kommer jag förmodligen skriva mig hos en kompis i gamla kommunen för att slippa allt krångel med dagis etc. Hur ser soc/familjerätten på att jag flyttar ut? Kan det vara till min nackdel? Jag tänker att det bästa för barnen är att slippa se/höra mamma och pappa bråka, då är det väl bättre att jag flyttar ut innan gamla bostaden är såld? Eller får han fördelar för att han under ytterligare under några månader bor kvar i gamla bostaden nära dagis etc? Kan nån dessutom hjälpa mig med att förklara exakt vad en boendeförälder är? Har ni tips på vart jag kan vända mig för att få hjälp i min situation? Känner att jag nått bristningsgränsen nu... Exet är väldigt slug och läskig och lyckas otroligt nog få soc på sin sida fast han terroriserar mig.

• Svar på tråden Behöver tips om utflytt
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-11 11:23:07 följande:
    Alla människor ska enligt lagen vara folkbokförda där dom bor, även barn. Skatteverket bestämmer inte var era barn ska bo. Det enda dom bryr sig om är att ni lännar korrekta uppgifter till dom så att deras registeruppgifter är korrekta. Om barnen mest bor hos pappan ska dom också vara folkbokförda hos honom. Om barnen bor mest hos dig ska dom vara folkbokförda hos dig. Om barnen bor växelvis lika mycket ska dom i första hand fortsätta vara folkbokförda på samma adress som tidigare. Så om du flyttar ut och tar med dig barnen helt så ska barnen folkbokföras hos dig. Men om dom efter din flytt bor växelvis lika mycket ska dom däremot forttta vara folkbokförda hos pappan.
    Om pappan hämtar hem barnen om ts tar dem med sig mot hans vilja så ska de vara skrivna hos pappan. Ts kan inte heller skriva sig och barnen på en adress där de inte bor, vilket är ts plan.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-11 11:25:57 följande:
    Om pappan hämtar hem barnen om ts tar dem med sig mot hans vilja så ska de vara skrivna hos pappan. Ts kan inte heller skriva sig och barnen på en adress där de inte bor, vilket är ts plan.

Men som sagt blir ju läget ett annat när den gamla bostaden säljs. Då flyttar båda föräldrarna och därmed också barnen. Då MÅSTE föräldrarna enas om barnens boende på något sätt eftersom barnen boende inte kan fortsätta oförändrat. Barnen kan helt enkelt inte fortsätta bo i det gamla boendet eller bo på gatan.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-11 11:41:08 följande:

Men som sagt blir ju läget ett annat när den gamla bostaden säljs. Då flyttar båda föräldrarna och därmed också barnen. Då MÅSTE föräldrarna enas om barnens boende på något sätt eftersom barnen boende inte kan fortsätta oförändrat. Barnen kan helt enkelt inte fortsätta bo i det gamla boendet eller bo på gatan.
    Nej, då har de bott kvar med pappan och barnen flyttar med honom när han flyttar. Bor han dessutom närmast dagis så har ts inte en chans.

Ts kan inte skriva barnen hos sin väninna!
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-11 11:48:07 följande:
    Nej, då har de bott kvar med pappan och barnen flyttar med honom när han flyttar. Bor han dessutom närmast dagis så har ts inte en chans. Ts kan inte skriva barnen hos sin väninna!

Fast ts kan ju välja att bo kvar med exet tills dess att bostaden säljs. Då flyttar dom båda ut samtidigt.
  • hellokill3r

Det bästa är om TS pratar med sin kontakt på soc, eftersom de redan är inblandade, de hjälper nog henne reda ut detta.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-11 12:34:30 följande:

Fast ts kan ju välja att bo kvar med exet tills dess att bostaden säljs. Då flyttar dom båda ut samtidigt.
    Tvivlar på det i och med att soc är inkopplade.
  • Barbamamah
    hellokill3r skrev 2012-11-11 12:35:41 följande:
    Det bästa är om TS pratar med sin kontakt på soc, eftersom de redan är inblandade, de hjälper nog henne reda ut detta.

Bra råd! Kanske kontakta en familjerättsjurist också för säkerhets skull.
  • Anonym (Terroriserad)

Det här var ju tyvärr ingen upplyftande läsning! Är det nån som har tips om en riktigt bra familjerätts-advokat i Sthlm?

• Anonym
    Anonym (Terroriserad) skrev 2012-11-11 13:11:37 följande:
    Det här var ju tyvärr ingen upplyftande läsning! Är det nån som har tips om en riktigt bra familjerätts-advokat i Sthlm?
    Hur vill pappan att ni löser boendet/umgänget och vad vill du?

Varför börja med att kriga? Boka tid för samarbetssamtal istället.
  • Anonym
    Anonym (Terroriserad) skrev 2012-11-11 13:11:37 följande:

Misströsta inte förräns du pratat med en advokat. Fl ger inte alltid någon korrekt bild av verkligheten så du ska inte lita på oss blint.
  • Anonym (Terroriserad)
    Anonym skrev 2012-11-11 13:14:57 följande:
    Hur vill pappan att ni löser boendet/umgänget och vad vill du? Varför börja med att kriga? Boka tid för samarbetssamtal istället.

Jag vill absolut inte kriga!!! Men han terroriserar mig så jag orkar knappt längre. Nu förstår jag att han medvetet har gjort allt han kan för att jag ska flytta ut och därmed så blir ju han automatiskt boende-förälder. Vi går på sk familjebehandling där de tyvärr verkar gå på hans lögner. När jag tar upp den terror som jag blir utsatt för vägrar de lyssna utan säger att jag ska blicka framåt!!! Han säger att han har anlitat advokat och skall göra mitt liv till ett helvete!!!
  • Anonym
    Anonym (Terroriserad) skrev 2012-11-11 14:13:26 följande:

Jag vill absolut inte kriga!!! Men han terroriserar mig så jag orkar knappt längre. Nu förstår jag att han medvetet har gjort allt han kan för att jag ska flytta ut och därmed så blir ju han automatiskt boende-förälder. Vi går på sk familjebehandling där de tyvärr verkar gå på hans lögner. När jag tar upp den terror som jag blir utsatt för vägrar de lyssna utan säger att jag ska blicka framåt!!! Han säger att han har anlitat advokat och skall göra mitt liv till ett helvete!!!
    Aj då :(  Då behöver du kanske kontakta en advokat.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-11 12:36:38 följande:
    Tvivlar på det i och med att soc är inkopplade.

Socialtjänsten bestämmer inte var ts ska bo. Om dom rekommenderar ts att flytta ut på grund av mannen så lär deras rekommendation även vara att ts ska ta med sig barnen i flytten. Om exet fortfarande misshandlar ts psykiskt och fysiskt så skadar han även barnen med sitt beteende och är därmed inte lämplig som boförälder.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-11 14:15:36 följande:

Socialtjänsten bestämmer inte var ts ska bo. Om dom rekommenderar ts att flytta ut på grund av mannen så lär deras rekommendation även vara att ts ska ta med sig barnen i flytten. Om exet fortfarande misshandlar ts psykiskt och fysiskt så skadar han även barnen med sitt beteende och är därmed inte lämplig som boförälder.
    Nej, soc är på hans sida... Soc tror inte på henne så ts får det tufft.
  • Barbamamah
    Anonym (Terroriserad) skrev 2012-11-11 14:13:26 följande:

Han verkar riktigt störd och inte lämplig att samarbeta med på något annat sätt än på håll och genom en tredje part. Sluta gå på familjeterapi som inte tar hans misshandel på allvar. Skaffa dig en egen samtalskontakt istället för att stärka dig. Och en familjerättsjurist för dom rättsliga frågorna. Lita inte på ditt ex och anförtro dig inte åt honom. Försök stå emot hans psykningar. Tänk på att det inte finns då mycket substans i det han säger utan att han gör i ett försök att manipulera och knäcka dig. Ta kontakt med någon kvinnojour. Där kan du säkert hitta dom bästa råden och den bästa stöttningen.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-11 14:18:15 följande:
    Nej, soc är på hans sida... Soc tror inte på henne så ts får det tufft.

Det vet du inget om.
  • Anna jkp

Kontakta mig privat. Jag kan inte skriva här då ditt ex kan läsa vad som sägs. Har flytt själv så jag har erfarenhet.

Synlig gör kvinnovåldet
Svar på tråden Behöver tips om utflytt