• Skuggan80

Tips och råd? 4 månaders kille

Hej,

Tänkte be om råd eller tips eftersom vi känner oss desperata just nu. Pratade med BVC sköterskan igår och hon föreslog att vi skulle träffa en barnpsykolog-det kändes lite att ta i men hon påstod att han/hon kunde berätta mer om barnets sömn och sömnmönster.

Vi har en underbar liten kille som fyllde 4 mån för 4 dagar sedan. Han har alltid sovit "så där", vaknat var tredje timme och efter första sömnpasset viftat och grymtat och flaxat massa. När han var mindre misstänkte man allergi (mjölkprotein) och vi har testat mjölkfritt men det visade sig inte vara det. Han har alltid delammats och sedan ca 1,5 mån får han endast ersättning.

Men för ca 10-12 dagar sedan blev hans sömn mycket värre. Han vaknar varje timme och flaxar och gnider sig och grymtar och skriker. Ibland vaknar han och skriker direkt. Nappen hjälper inte. Det enda som kan hjälpa är mat men efter det får han ont i magen eftersom han överäter (om han ska äta varje timme)....Ibland sover han lugnt det första passet, ca 3-4 h och efter det börjar vår mardröm...

Vi hjälps åt och har testat det mesta men börjar undra om det någonsin blir bättre.
    Jag sover annars mycket dåligt och får ta hjälp av insomningstabletter ibland.

BVC-sköterskan sade igår: Nu har ju han också fått störd sömnmönster vilket får mig att känna mig jätteskyldig-det kan väl inte vara mitt fel att han sover illa-han märker aldrig om jag ligger sömnlös.

Tips eller liknande erfarenheter?
    Utvecklingsfas?
    Kan det bero på att han fått 1/2-1 tsk smakportion varannan dag sedan ca 2 v tillbaks?
    Drömmar?
    Något annat som plågar honom?

På dagarna mår han oftast utmärkt och är glad och utvecklas som vanligt (vikt, motorik osv...)

Tack om ni orkat läsa! =)

/Skuggan

• Svar på tråden Tips och råd? 4 månaders kille
  • FrökenW

Håller med föregående, varför härja om smakportioner? 

Vår numera 6-mån bebis började få extremt många uppvak vid den tiden. (innan kunde han sova 4-5 timmar i sträck).
    Precis som du skriver, vaknar o gallskriker direkt.
    Hum tänker man, vad är det för fel.. Man blir ju orolig!

Kan tillägga att idag vaknar han säkert 95% av alla nätter extremt många gånger och vill snutta. Oftast gallskriker han inte direkt..men han vaknar.

Vi ska försöka vänja honom av att vara beroende av snuttningen för att somna om...

Förstår dig, känner med dig. Vi började också med smakisar vid 4mån. (eller lite innan som du) 

• skogsvitter

Det är ju en tuff utvecklingsfas just i den här åldern så det är inte oväntat att de börjar sova oroligt. Högst troligt beror nog problemen i första hand just på utvecklingsfasen.

Däremot är det på tok för tidigt att ge smakisar eftersom dessa enligt rekommendation inte ska ges förrän vid 6 månaders ålder, det finns ingen som helst anledning att börja mata en 4 månaders med fast föda. De bör leva uteslutande på bröstmjölk/ersättning och mår bäst av det.

För tidig introduktion av fast föda kan visa sig på en mängd olika sätt, och ofta visar det sig inte heller förrän långt senare. Vi märkte tex inte att dottern tagit skada förrän flera månader efter att vi börjat med smakisar. Då var hennes mage så trasig att vad hon än åt gick det rakt igenom. Men det hade vi inte märkt innan! Dessutom började hon matvägra till slut. BVC hetsade oss och pressade oss att truga på mer fast föda pga hennes vikt, bröstmjölk var enligt dem inte tillräckligt (vilket är ren lögn). Jag anmälde dem så småningom för deras fruktansvärda "råd" och uppmaningar, men det tog några år innan jag vågade det.

Summa summarum så saknar BVC för det mesta helt kompetens inom området spädbarn och mat. 72 av 73 tillfrågade BVC kan inte ens ge korrekta svar på frågor om grundläggande kostråd! Lita istället på att de rekommendationer som finns faktiskt finns av en anledning! Har man ett BVC som inte klarar av uppgiften att informera ordentligt om aktuella riktlinjer så kan man läsa dem i sin helhet på www.slv.se.

Så se för guds skull lite kritiskt på deras idiotiska råd, även om vissa här på FL mer än gärna hävdar att det inte är något att "härja" om så kan barn i allra högsta grad ta skada av för tidig introduktion av fast föda, dvs av helt vanliga smakisar.

Det är snart 10 år sedan som myndigheterna tog bort att man kunde ge smakisar så tidigt som vid 4 mån. Varför tror ni??

• aikidoaasa

Vi är typ i samma sits som TS.

Vi har en 4 månaders son som helt plötsligt inte sover något bra alls på nätterna. Till och med månad 2 sov han helt ok, vaknade för att ammas men somnade om på direkten igen. Oftast vaknade han mellan 2-4 ggr per natt (och då var den första innan vi gått och lagt oss.)
    Tills månad 3 fick han helt plötsligt för sig att han skulle börja vakna lite mer och då någon gång "pigg som en lärka". Då ville han inte alls amma utan endast leka. Han kunde ligga helt nöjd i spjälsängen... men låta en massa så vi fick inte en chans till att sova under den stunden. (När han sedan blev trött blev han gnällig.)
    Efter månad 3 fick han för sig att börja vakna oftare... och oftare. (rekordet är 15 ggr på en natt för några nätter sedan.) Nu sover han oftast så dåligt på nätterna så att man märker att han blir extra grinig under nästa dag. Så här kan vi garanterat säga att även han mår dåligt av det.
    Som vi minns det började det strula efter att han en dag hade lite feber några dagar efter vaccineringen, men det behöver inte alls hänga ihop alls.
    De senaste veckorna har vi haft tur om han sover 3 timmar under en stund av natten... men oftast är det mycket kortare tid än så där emellan. 

Lite av det vi gör:
    * Han helammas fortfarande så det är ingen skillnad på det sen tidigare. Däremot så somnar han inte av amningen längre så som han gjorde förut... så det som max tog en 10 minuter förut under natten innan han sov i sängen igen tar nu ca 30 minuter varje gång.
    * Han kan vakna efter endast 20 minuter mellan vissa av gångerna och visar då tydligt att han inte är intresserad av bröstet så att försöka med amningen varje gång funkar inte det heller. Det verkar som att han gör allt för att försöka väcka sig själv mer genom att börja busa med allt möjligt i sängen som täcket, pyjamasen, händerna, nappen om den finns där i, snuttefilten vår hand på hans mage, fötterna, sin egen röst (ligga och "prutta" med munnen) etc... Vill man inte vara med i hans lek eller försöker få honom att lugna ner sig blir han snabbt arg.
    * I början av den här perioden när han började vakna oftare försökte vi med napp istället för bröstet. Det slutade med att han vaknade varje halvtimma resten av natten, även efter att han fick amma. Nu är han inte ett dugg intresserad av nappen alls. Så den varianten fungerar inte alls för oss. 
    * Han sover i sin egen säng i vårt rum. Samsovning har aldrig varit hans "grej". Han kan gå med på det en stund tidigt på morgonen, men annars så vaknar han var 20 minut hela natten om han sover med oss. Han sover bäst när han sover i sin egen säng.
    * Vi testar med att "tassa" honom till sömns nu de senaste två veckorna. Det fungerar bra. Oftast tar det inte så långt stund innan han somnar inför natten och även på tupplurarna på dagen. Det är de gånger som han vaknar efter det som är det stora problemet. Då fungerar inte tass-metoden något bra alls för tillfället. Fungerade ok förra veckan.
    * Han sover inte så bra på dagarna. Den har iofs blivit bättre. Från att endast ha sovit i ca 20 minuter åt gången sover han nu i ca 40 minuter... men man märker att han ofta är trött även efter tuppluren. Har jag tur kan jag få honom att sova 40 minuter till om jag ammar honom direkt efter att han vaknat första gången. Framåt eftermiddagen märker man att han är väldigt trött och grinig. Han sover lika länge oavsett om det är i bärsele/ sjal, vagnen ute på promenad, i sängen, bredvid mig i soffan etc. Den senaste veckan har han 
    * Den senaste veckan har han fått testa ytte pytte "smakisar" (mindre än ½ krm) av oss. (läser man på livsmedelsverkets hemsida så är detta ok från 4 månader.) Han tycker att det är spännande och visar att han vill. Vi kan inte se någon skillnad i hur hans mage fungerar de gångerna så det är inte det som är problemet. Dessutom var hans sömn redan konstig innan dess.

Den här fasen hoppas vi verkligen att han snart kommer ur, för det är verkligen jobbigt för oss alla. Det kan eventuellt också vara så att hans tänder är på väg. Han dregglar otroligt mycket och tuggar på allt. (hans pappa fick sin första tand tidigt också.)
    Vi vill verkligen inte testa någon av de hemska metoder som går ut på att man ska "straffa ut" den lilla bebisen genom att kuva eller ignorera dem.  
    Vi hoppas väl på att få lite fler tips på vad som fungerat för andra som vi kan testa... eller bara få lite uppmuntrande ord på vägen tills dess att han sover som mer ordentligt igen. 

Nu går jag och lägger mig, så jag får se om det finns några tips imorgon när jag vaknat... och han ligger och sover en av sina tupplurer... 

• tundra

För oss fungerade det mkt bättre att skärma av spjälsängen med ett mörkläggningsdrapperi. Då stördes min son mindre av oss. (4,5 mån)

Vi bodde för litet för att prova eget rum då och helst hade jag fortsatt samsova men det fungerade inte för sonen. Han var extremt lättväkt och övertrött efter sin kolik.

Förstår att det är jobbigt att vakna var 20e min det är jobbigt. Extra jobbigt att han inte somnar om. Hur ser dagdrömmen ut?

Jobbigt att höra men försök att bebis ska vara vaken 2 h mellan sovpassen på fm och minst 2,5 på em. Låt inte sova mer än 2 h åt gången. Styr man upp dagsömnen så kan det underlätta. De små kompenserar annars gärna med att ta igen det de missat på dagen.

En av de få saker som bevisat kan hjälpa bebisar att hitta dygnsrytmen är solljus och att vara ute. Finns inte så mkt så här års dock. vGå ut en sväng på morgonen med sonen vaken. Samt små stunder under dagen. Förhoppningsvis hjälper det honom att få en vettig dygnsrytm.

Har du läst Elisabeth Pantleys "Somna utan gråt". Handlar bl.a. om bebisens sömntrösklar. Bra som information om inget annat.

Lycka till! Hoppas du fått ngt nytt uppslag.

• tundra

Grrr autostavning på mobilen!
    Dagdrömmen ska vara dagsömnen såklart.

• Skuggan80

Tack, nu har jag fått lite fler ideer och tips! =) Inatt sov han bättre, man kunde känna igen hans sovmönster sedan tidigare, nästan i alla fall.
    På dagarna är han fortf glad och så aktiv-man ser på honom att han suger in allt som han ser och hör. Solklart nu att det är utveckling på gång =)

Skogsvitter-hur vet ni/kom ni på att det var för tidiga smakportioner som orsakade detta?

• skogsvitter
    Skuggan80 skrev 2012-11-16 09:40:53 följande:
    Tack, nu har jag fått lite fler ideer och tips! =) Inatt sov han bättre, man kunde känna igen hans sovmönster sedan tidigare, nästan i alla fall.
    På dagarna är han fortf glad och så aktiv-man ser på honom att han suger in allt som han ser och hör. Solklart nu att det är utveckling på gång =)

Skogsvitter-hur vet ni/kom ni på att det var för tidiga smakportioner som orsakade detta?
    Med tanke på att hon inte har/hade några som helst allergier, gastrointestinala sjukdomar eller andra fysiologiska problem som hade kunnat orsaka hennes tillstånd samt att bröstmjölken inte kan skada magen eller tarmar hos spädbarn så är det mycket uppenbart. Tycker du inte?
  • Jkpg Deluxe

Våra barn sov dåligt mellan 4-5 mån (bland annat, sen kommer fler perioder framöver) och det bästa man kan göra enligt mig, är att ta varje tillfälle till att sova/vila själv! 

• aikidoaasa

Blärgh! De två senaste nätterna har han fått för sig att vid ett av tillfällenna då han vaknat till börja storskrika en bra stund. Han kan vara "lugn" men uppenbart vaken en stund innan han börjar skrika riktigt ilsket. Så det är inte någon mardröm som väcker honom heller. Övriga tillfällen när han vaknar så är han som "normalt" igen... så jag tror inte att det är för att han har ont eller något sådant.

Han sover som sagt inte alls några långa stunder under dagen heller. Som längst (om vi har tur) sover han i 1,5 timma, men oftast endast runt 40 minuter. Så då vill man ju inte direkt väcka honom så att han inte ska sova "för länge". Visst försöker jag ta en tupplur när jag kan... men oftast blir jag helt groggy när jag sedan vaknar av att han vill ha uppmärksamhet igen. Då har jag kanske sovit 15 - 60 minuter beroende på hur snabbt man själv lyckats somna och hur länge han sovit den gången...

Vi försöker vara ute varje dag... men det är svårt att hitta orken själv när man är helt slut och det spöregnar ute. Jag ser oftast ingen skillnad på hur bra han sover de nätter då vi varit ute och inte. De är helt olika från gång till gång.

Jag har kollat upp Elisabeth Pantley boken på internet, väntar nu på att den ska levereras hem i brevlådan. Kanske man kan få något mer tips.

Det käns verkligen supertrist att jag ska känna mig så gnällig och sur. Jag (som de flesta andra mammor) älskar ju min son och har verkligen längtat efter honom i flera år. Då vill jag ju verkligen inte känna så här... 

• tundra

Du är helt enkelt en av oss mammor som går genom eld och vatten för våra små.

Kom ihåg: Du får känna dig trött och grinig! Och du får tycka att det är jääävligt orättvist (för det är det verkligen!).

Jobba på en lösning en dag i taget. När jag var mitt i allt det där jobbiga så satte jag upp en deadline. Typ om jag överlever 2 veckor fram till det datumet så gör jag x eller köper en x. T.ex klippa och färga håret, åka hem till mina föräldrar, eller ngt annat roligt.

Den goda nyheten är ju att du har klarat hela 3,5 mån! Det jobbigaste är ju oftast gjort då. Magknip borta och livet blir gärna lite lättare fram mot 5-6 mån.

Du klarar det! Du är stenhård som har tagit dig så här långt! Pepp!

• FrökenW
    tundra skrev 2012-11-17 19:32:42 följande:
    Du är helt enkelt en av oss mammor som går genom eld och vatten för våra små. Kom ihåg: Du får känna dig trött och grinig! Och du får tycka att det är jääävligt orättvist (för det är det verkligen!). Jobba på en lösning en dag i taget. När jag var mitt i allt det där jobbiga så satte jag upp en deadline. Typ om jag överlever 2 veckor fram till det datumet så gör jag x eller köper en x. T.ex klippa och färga håret, åka hem till mina föräldrar, eller ngt annat roligt. Den goda nyheten är ju att du har klarat hela 3,5 mån! Det jobbigaste är ju oftast gjort då. Magknip borta och livet blir gärna lite lättare fram mot 5-6 mån. Du klarar det! Du är stenhård som har tagit dig så här långt! Pepp!

• aikidoaasa
    tundra skrev 2012-11-17 19:32:42 följande:
    Du är helt enkelt en av oss mammor som går genom eld och vatten för våra små.

Kom ihåg: Du får känna dig trött och grinig! Och du får tycka att det är jääävligt orättvist (för det är det verkligen!).

Jobba på en lösning en dag i taget. När jag var mitt i allt det där jobbiga så satte jag upp en deadline. Typ om jag överlever 2 veckor fram till det datumet så gör jag x eller köper en x. T.ex klippa och färga håret, åka hem till mina föräldrar, eller ngt annat roligt.

Den goda nyheten är ju att du har klarat hela 3,5 mån! Det jobbigaste är ju oftast gjort då. Magknip borta och livet blir gärna lite lättare fram mot 5-6 mån.

Du klarar det! Du är stenhård som har tagit dig så här långt! Pepp!
    Nu känns det lite som att jag gnäller i onödan/ jag inte vet hur illa det kan vara. Han hade aldrig kolik, han har varit helt underbar och jag har ändå hjälp i min man. (till viss del, han har däremot svårt att hjälpa till under natten då han är en som sover djupt och blir helt förstörd dagen efter om man bett om hjälp under natten... jag har hunnit bli klarvaken innan han ens har reagerat på mitt skakande av hans axel när jag vill att han ska ta det uppvaknandet...) 

• tundra

Haha. Nä man gnäller aldrig i onödan. Det är ingen tävling i vem som har det bäst/sämst även om man tror det på FL ibland. Jag har en färsk 4,5 mån som inte har kolik så jag vet själv att man gärna fastnar i nuet och glömmer se ljusningen när man haft en dålig natt.

Sen så är det ju så att OM det finns saker man kan göra så vill man ju gärna prova - speciellt 1a barnet.

Nu 2a barnet har jag mer gett upp och gör det som funkade förra gången men följer med i svängarna på ett annat sätt.

Jobba på!

• Skuggan80

Jag håller med! Någon gång kan man få gnälla =)
    Det är också mänskligt. Och ja, det värsta är väl över - tills nästa utvecklingsfas =)
    Det är bara att kämpa på och snart blir det bättre. Jag har mina egna gener att skylla på - enligt min mor sov jag också lika lita och hackigt som min lilla prins =)

Svar på tråden Tips och råd? 4 månaders kille