Vi är typ i samma sits som TS.
Vi har en 4 månaders son som helt plötsligt inte sover något bra alls på nätterna. Till och med månad 2 sov han helt ok, vaknade för att ammas men somnade om på direkten igen. Oftast vaknade han mellan 2-4 ggr per natt (och då var den första innan vi gått och lagt oss.)
Tills månad 3 fick han helt plötsligt för sig att han skulle börja vakna lite mer och då någon gång "pigg som en lärka". Då ville han inte alls amma utan endast leka. Han kunde ligga helt nöjd i spjälsängen... men låta en massa så vi fick inte en chans till att sova under den stunden. (När han sedan blev trött blev han gnällig.)
Efter månad 3 fick han för sig att börja vakna oftare... och oftare. (rekordet är 15 ggr på en natt för några nätter sedan.) Nu sover han oftast så dåligt på nätterna så att man märker att han blir extra grinig under nästa dag. Så här kan vi garanterat säga att även han mår dåligt av det.
Som vi minns det började det strula efter att han en dag hade lite feber några dagar efter vaccineringen, men det behöver inte alls hänga ihop alls.
De senaste veckorna har vi haft tur om han sover 3 timmar under en stund av natten... men oftast är det mycket kortare tid än så där emellan.
Lite av det vi gör:
* Han helammas fortfarande så det är ingen skillnad på det sen tidigare. Däremot så somnar han inte av amningen längre så som han gjorde förut... så det som max tog en 10 minuter förut under natten innan han sov i sängen igen tar nu ca 30 minuter varje gång.
* Han kan vakna efter endast 20 minuter mellan vissa av gångerna och visar då tydligt att han inte är intresserad av bröstet så att försöka med amningen varje gång funkar inte det heller. Det verkar som att han gör allt för att försöka väcka sig själv mer genom att börja busa med allt möjligt i sängen som täcket, pyjamasen, händerna, nappen om den finns där i, snuttefilten vår hand på hans mage, fötterna, sin egen röst (ligga och "prutta" med munnen) etc... Vill man inte vara med i hans lek eller försöker få honom att lugna ner sig blir han snabbt arg.
* I början av den här perioden när han började vakna oftare försökte vi med napp istället för bröstet. Det slutade med att han vaknade varje halvtimma resten av natten, även efter att han fick amma. Nu är han inte ett dugg intresserad av nappen alls. Så den varianten fungerar inte alls för oss.
* Han sover i sin egen säng i vårt rum. Samsovning har aldrig varit hans "grej". Han kan gå med på det en stund tidigt på morgonen, men annars så vaknar han var 20 minut hela natten om han sover med oss. Han sover bäst när han sover i sin egen säng.
* Vi testar med att "tassa" honom till sömns nu de senaste två veckorna. Det fungerar bra. Oftast tar det inte så långt stund innan han somnar inför natten och även på tupplurarna på dagen. Det är de gånger som han vaknar efter det som är det stora problemet. Då fungerar inte tass-metoden något bra alls för tillfället. Fungerade ok förra veckan.
* Han sover inte så bra på dagarna. Den har iofs blivit bättre. Från att endast ha sovit i ca 20 minuter åt gången sover han nu i ca 40 minuter... men man märker att han ofta är trött även efter tuppluren. Har jag tur kan jag få honom att sova 40 minuter till om jag ammar honom direkt efter att han vaknat första gången. Framåt eftermiddagen märker man att han är väldigt trött och grinig. Han sover lika länge oavsett om det är i bärsele/ sjal, vagnen ute på promenad, i sängen, bredvid mig i soffan etc. Den senaste veckan har han
* Den senaste veckan har han fått testa ytte pytte "smakisar" (mindre än ½ krm) av oss. (läser man på livsmedelsverkets hemsida så är detta ok från 4 månader.) Han tycker att det är spännande och visar att han vill. Vi kan inte se någon skillnad i hur hans mage fungerar de gångerna så det är inte det som är problemet. Dessutom var hans sömn redan konstig innan dess.
Den här fasen hoppas vi verkligen att han snart kommer ur, för det är verkligen jobbigt för oss alla. Det kan eventuellt också vara så att hans tänder är på väg. Han dregglar otroligt mycket och tuggar på allt. (hans pappa fick sin första tand tidigt också.)
Vi vill verkligen inte testa någon av de hemska metoder som går ut på att man ska "straffa ut" den lilla bebisen genom att kuva eller ignorera dem.
Vi hoppas väl på att få lite fler tips på vad som fungerat för andra som vi kan testa... eller bara få lite uppmuntrande ord på vägen tills dess att han sover som mer ordentligt igen.
Nu går jag och lägger mig, så jag får se om det finns några tips imorgon när jag vaknat... och han ligger och sover en av sina tupplurer...