• Genau

Alla tips du har för att söva en bebis

Vill höra alla sätt som funkat för att få din bebis att sova. Både på dagen och på natten. Är inte intresserad av debatt huruvida bebisar får sova på mage, om Anna W är god eller ond, om man ska samsova o.s.v. Vill bara få en lång rad med tips att prova på sonen, 3,5 månad. Vet att det egentligen inte är något att hoppas på, har helt enkelt ett barn som sover illa, men det går ju inte att sluta jaga bra tips och (vaken)drömma om att få sova lite mer. Du som vill skriva "så ÄR det att ha småbarn" eller trycka till mig på annat sätt är välkommen att inte skriva här. Så, vad funkar för er?

• Svar på tråden Alla tips du har för att söva en bebis
  • m0desty

- Liggamma i sängen, lämna bebisen där när den somnat, stötta med kudde så att den inte hamnar på mage
    - barnvagnspromenad
    - vagga i famnen

Vi har en unge som sover dåligt på dagarna, men OK på nätterna. Hon skulle sova bättre på mage men vi vågar inte riktigt, utom när hon sover på mage på någon av oss.

Hittills ingen framgång med gungtassarna heller.

• Ramborg

Ligg bekvämt så du kan ligga länge. Bebisen ovanpå, mage mot mage, gosigt och mjukt mellan brösten. Buffa i rumpan och säg shhhshhhshhhhshhh. Igen och igen och igen.Andas lugnt o långsamt.

42.
  • Dr Mupp

Så här har det set ut hos våra, tycker det fungerat superbra.

Amma till sömns, det fungerar upp i ganska hög ålder.  När de inte längre somnar vid amning så har vi antingen burit dem i sjal eller dragit i vagn då har de somnat på några minuter (här är vi med vår blivande treåring). När vi inte längre orkar bära eller de vägrar ligga i vagnen så har vi legat/suttit bredvid i sängen och tillsist så har de somnat själva i sängen (där är vi med våra stora barn)
    -  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kråkakråka

Min son hade svårt att sova innan jag började ge honom ersättning. Sedan dess har han varit en dröm att lägga - och han blir 3 om några veckor. Antar att man somnar gött när man är proppmätt.

• aztec

Vår tjej fram till 5mån somnade genom att jag höll ena handen tills hon somnade, tog väl allt från 1min till 30, tyckte inte det var så jobbigt. nu behöver jag bara lägga henne ner, ge napp och lägga på henne täcke så somnar hon själv :)

Somna i vagn är aldrig ett problem.

Dock så kan hon aldrig somna på mig, lite trist för det är mysigt men ändå, skönt att läggning går så smidigt!

• yodi

nu har vi varit mycket för att köra mys metoden.

så i vårat fall har det på dagtid ineburit att bebisen antingen har somnat i bärsjalen eller i famnen på mig eller pappan.

på kvällen har det antingen varit i famnen eller när jag har ligg ammat.

• I969
    Kråkakråka skrev 2012-11-18 18:56:27 följande:
    Min son hade svårt att sova innan jag började ge honom ersättning. Sedan dess har han varit en dröm att lägga - och han blir 3 om några veckor. Antar att man somnar gött när man är proppmätt.
    Jag märkte precis samma sak, just i den åldern som TS beskriver. Jag ammade hela kvällarna och ändå var det svårt att komma till ro till natten, han stissade liksom upp sig. Gjorde så att jag pumpade så att jag hade en flaska till kvällen. Ammade som vanligt, men en stund innan nattning la jag honom i vaggställning i sjalen och tog en sväng i lägenheten, skumpande runt. Då tog han sig en liten micro-sovstund, jag strök honom sedan lätt på hjässan och gav honom flaskan när han var sådär halvvaken. Då åt han liksom bättre och efter det gick det mkt bättre med kvällsmys, massage, pyjamas, amma i sängen.

Efter denna "mat-kväll" kunde jag lägga honom i vagnen, trångt bäddad. Hängde för ett skynke för suffletten (i ett redan hyfsat mörkt sovrum) så det blev kolsvart. Det var som att trycka på en knapp! Poff, så somnade han. Och gjorde han det inte så räckte det med ett halvt drag i vagnen  
  • ToK

Amma till söms och ligg kvar så länge. Samsov hela natten.

Jag har också haft henne nära i famnen och suttit i sängen som man gör när man rider sin kille och ställt mig upp på knä, sen satt mig ner med rumpan mellan fötterna. Upp, ner, upp, ner. Riktigt djupa rörelser. Funkar också om man står upp och gör jättedjupa knäböj med benen brett isär, gärna med lite gung och lite fart. Sen lägger man sig tillsammans i stora sängen och myser en stund innan man försiktigt rullar där ifrån, för att sen komma tillbaka när det är dags att sova och liggamma och samsova hela natten. 

• Minion
    ToK skrev 2012-11-18 19:38:42 följande:
    Amma till söms och ligg kvar så länge. Samsov hela natten.

Jag har också haft henne nära i famnen och suttit i sängen som man gör när man rider sin kille och ställt mig upp på knä, sen satt mig ner med rumpan mellan fötterna. Upp, ner, upp, ner. Riktigt djupa rörelser. Funkar också om man står upp och gör jättedjupa knäböj med benen brett isär, gärna med lite gung och lite fart. Sen lägger man sig tillsammans i stora sängen och myser en stund innan man försiktigt rullar där ifrån, för att sen komma tillbaka när det är dags att sova och liggamma och samsova hela natten. 
    Hahahah, exakt så fick jag göra med äldsta barnet! Vart så full i skratt när jag kände igen mig så i det Skrattande
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Bling1975

Alla barn är verkligen olika.

Min dotter (7,5 månad) blir sur om man kommer för nära när hon ska sova så famnen är inte ett alternativ, man ska ligga/sitta i sängen så man syns och om hon är riktigt trött kan man få stryka hennes panna eller bröst/mage. Snabbast somnar hon om jag gungar henne i vagnen i ett mörkt sovrum. När hon var mindre sövde jag där för natten och lyfte sedan över till sängen. Nu vaknar hon när jag lyfter så på dagen sover hon i vagnen och på kvällen söver vi i sängen även om det tar 1 timme.

I sängen måste hon ha en massa filtar, goseapan och kuddar att borra in näsan i. De flyttas sedan lite när hon har somnat så hon inte kvävs. Min uppgift är mest att peta in nappen 2 miljoner gånger och ge tillbaka alla saker hon kastar iväg när hon försöker komma till ro. Hon är verkligen helt vild och snurrar och kastar sig från sida till sida, pratar, kastar grejer, vänder på nappen oavsett hur trött hon är. Sedan somnar hon plötsligt. Men eftersom hon aldrig är ledsen och sedan sover hela natten så får det ta lite tid.

Hade det inte varit för att hon somnar om själv så bra på natten när vi samsover så hade jag testat gungtassar på en spjälsäng. Nu får det inte ens plats en spjälsäng i vårt sovrum så det blir krångligt.

När det gäller mat så kan mitt barn inte sova när hon just har ätit utan det måste alltid gå minst 1 timme, ofta 2, så att mata till sömns fungerar inte alls.

• Takex

Pojke två månader:

Dagtid så leker vi och han får hänga med och titta i en timme sen lägger jag honom groda på bröstet med nappen så somnar han, så länge han bara varit vaken en timme så är han sömnig och inte övertrött. Är han övertrött använder jag "White noise box" appen för att lugna honom. Hursomhelst somnar han på 5 - 10 min.

Nattetid - Vi gör natt rutinen och sen lägger jag honom hos oss i sängen och liggammar tills han somnar och då sover han sen.

Bara på nätterna kan han sova söv utan mig hos sig.

• cloudberry79

Dagtid i vagnen, kvällstid tillsammans i sängen eller med spjälsängen bredvid. Dottern min gillar inte att sova på mig, men vill gärna ammas till sömns. När de blir kring året kan man försöka styra upp sömnen mer, en liten spädis behöver mycket trygghet vid sovandet, oavsett hur de föredrar att sova. Alltså, närvaro på barnets villkor.

(M)amma till V -07 och E -12
  • tjillevipp

Bärsjal/bärsele
    Dra vagn över tröskel
    Linda in i filt (swaddla)
    Spela "vitt brus": finns appar till mobilen, typ "white noise", alternativt sätt på vattenkranen eller torktumlaren och vagga bebisen i närheten. Funkar super, inte bara för att söva utan för att lugna en skrikande bebis!

• cloudberry79

Jag har faktiskt funderat på det där med mobilen. Dottern älskar att lyssna på lugn klassisk musik, men jag vill inte lägga mobilen nära henne med tanke på strålningen. Det finns ju till och med babymonitorappar, men det känns som att jag steker hennes hjärna om jag lägger mobilen inom några meter från henne.

(M)amma till V -07 och E -12
  • colanappen

ammar till sömns. alt lägger i vagnen och kör lite...
    ofta kan jag lägga ner lilltjejen i vagnen och gå därifrån och hon somnar.... hon gillar oxå att bäddas ner i vagnen med overall på somnar jättegott då, inomhus menar jag,,, hon är 3 månader 

• Flisan79

Har använt många av knepen här till mina tre döttrar. Spola vatten tex fungerade ganska bra till första dottern när hon hade kolik. Annars har barn 1 och 3 varit riktiga amningsbarn medan nr 2 tog napp och "noppade" med min hand.

Ett tips jag inte läst (har dock inte läst riktigt alla inlägg) är att man lägger barnet i knät framför sig med rumpan/benen mot din mage och mage huvudet i dina händer som lutar mot knäna. Alt en kudde under huvud/överkropp. Sen gunga med hjälp av fötterna antingen som när man gungar "rastlöst" (ganska snabbt) eller mer i takt eller svajande. Detta har fungerat periodvis för alla tre.

• Takex
    cloudberry79 skrev 2012-11-22 18:07:51 följande:
    Jag har faktiskt funderat på det där med mobilen. Dottern älskar att lyssna på lugn klassisk musik, men jag vill inte lägga mobilen nära henne med tanke på strålningen. Det finns ju till och med babymonitorappar, men det känns som att jag steker hennes hjärna om jag lägger mobilen inom några meter från henne.
    Jag är också nojjig med det så jag slår på flygplansläge om jag använder mobilen men oftast kör jag itouchen istället..
    Shingo ♥ 28/9 2012
Svar på tråden Alla tips du har för att söva en bebis