• nigafati

när började era barn sova hela nätter?

när började era barn sova hela nätter? och då menar jag HELA - alltså att man inte behöver in till dem och stoppa i en napp som ramlat ut 4-5 ggr
    dottern är nu snart 14 månader. det går i perioder men emellanåt har vi nätter där hon är vaken i 1-2h mitt i natten (de har lyckligtvis minskat, peppar peppar) men man måste ju iaf alltid stoppa in nappen som ramlat ut ett antal gånger per natt/ vända henne tillrätta när hon (som kryper omkring i sömnen) har trasslat runt i sängen osv..
    har flyttat in hennes säng i vårt rum nu, för att jag helt enkelt inte orkar springa in till henne när jag är halvt sovande + att det ju tar längre tid för mig att komma till henne = hon vaknar till mer o kan ha svårare att somna om, om man har otur... men nu sover ju jag skit istället då hon sover i vårt rum, eftersom att jag är väldigt lättväckt.
    längtar tills den dag man lägger henne på kvällen och hon sover gott ifred ända tills hon vaknar på morgonen... jag undrar när det inträffar (om nånsin)?? :p

• Svar på tråden när började era barn sova hela nätter?
  • Hannah76
    CoolJen skrev 2012-11-17 20:54:02 följande:
    Räknar ni en sömn på ca 12 h?

För om jag ska räkna på sova hela natten så är det från kl 20 till morgonen kl 6-9

Sonen som är 20 månader har ganska nyss övergått till att för det mesta sova heja dessa nätter men vaknar ibland vid kl 4-5 för välling.

Ja jag räknar 10-12 timmar som att sova hela natten, typ när man slutar att äta på natten.
  • Larvig

Äldsta barnet började sova hela nätter vid kanske 4-år, men vaknade fortfarande flera gånger per vecka, ibland flera gånger per natt. Vaknar fortfarande ett år senare ett par gånger per vecka även om nätterna med hel nattsömn blir fler och fler med tiden.
    Andra barnet började sova hela nätter vid 11 månader, nu dryga 3 år gammal vaknar periodvis flera gånger per natt, periodvis sover hela nätter. 

• skogsvitter

Våra barn är periodare. Dvs de har tidigt visat att de kunnat sova hela nätter, och har så också gjort i perioder. Men än idag (2 år och 5 år gamla) vaknar de titt som tätt i jobbiga perioder, det kan handla om allt ifrån utvecklingsfaser till sjukdom eller bara en allmänt påfrestande vardag som bidrar till orolig sömn. Emellanåt sover de dock bra, men perioderna med uppvak är fortfarande långa.

• skogsvitter
    Hannah76 skrev 2012-11-17 20:42:25 följande:
    Båda mina barn har sovit hela nätter från att de varit nån vecka. Båda har iof haft nån period när de vaknat på natten och kommit in o sovit vidare hos oss. Och några nätter har man ju suttit upp för att de varit sjuka.
    Inget av våra barn äter på nätterna sedan länge men de har ändå kunnat vakna nattetid i perioder.
    För snart 3 månader sedan skolades de in hos dagmamma, och först nu har det börjat hända att de sover hela nätter igen, jag förstår självklart att den stora omställningen har påverkat sömnen kraftigt och att det är därför de börjat vakna mer. Barn kan vakna av en hel uppsjö olika anledningar, förutom just för mat (oavsett ålder).
  • skogsvitter

Oj, citerade fel inlägg. Skulle citera ditt nästa inlägg där du skriver om att sluta äta på natten:

Hannah76 skrev 2012-11-17 20:59:47 följande:

Ja jag räknar 10-12 timmar som att sova hela natten, typ när man slutar att äta på natten.
  • Hannah76
    skogsvitter skrev 2012-11-17 21:24:06 följande:
    Inget av våra barn äter på nätterna sedan länge men de har ändå kunnat vakna nattetid i perioder.
    För snart 3 månader sedan skolades de in hos dagmamma, och först nu har det börjat hända att de sover hela nätter igen, jag förstår självklart att den stora omställningen har påverkat sömnen kraftigt och att det är därför de börjat vakna mer. Barn kan vakna av en hel uppsjö olika anledningar, förutom just för mat (oavsett ålder).

Ja absolut?
  • skogsvitter

Det lät som att du menade att när de slutar äta på natten så sover de också hela nätter.

• Hannah76
    skogsvitter skrev 2012-11-17 21:29:23 följande:
    Det lät som att du menade att när de slutar äta på natten så sover de också hela nätter.

Syftade på när mina barn började sova hela nätter som små barn, och då var det när de slutade äta på natten. När de har varit äldre har de vaknat av mardrömmar, ont i magen, feber osv.
  • Åsa

Min äldsta vid två års ålder. Min minsting betydligt tidigare, minns inte exakt.

• Mary Jo

Min snart 3 åring började vakna mycket vid 2 1/2 så nu samsover vi men ibland vaknar hon av mardrömmar och sånt. Men hon var 14 månader då hon oftast sov hela nätter.

• Åsa

Vi har inte haft napp till dem och haft dem i vårt rum.

• Nano07

Vid drygt 2 år. Men det hände fortfarande efter det att hon vaknar och antingen kommer in till oss eller att vi går in med henne och bäddar ner henne (tar 1 min) några gånger i veckan. Men som skogsvitter sa om sina så går det i perioder. Vissa veckor gör vi det flera gånger varje natt. Ibland går det 2 v utan uppvak. Dottern är 5 år nu.

Den minsta är knapt 5 v och har klämt till med en 8 h natt, sen väckte jag henne! Men det var nog bara flax för efter det har hon inte sovit så bra :D

• lövet2

Det har varit olika för mina barn. Allt från 2 månader till ca 1½ år gamla har de varit.

• Lady Maria

Sonen som inte haft napp och slutade med välling på natten vid 2 började sova hela nätter från 4 år och 8 månader.

• Heffa

Mina barn äter inte på nätterna och har heller inte haft napp. De vaknar ändå. Sonen är 8 ÅR och dottern 1,5 snart.

• MONSTER

Första barnet vid 3 månader, andra barnet är 4 år nu och sover ännu inte hela nätter...

• Suzén

Ingen napp, i sitt eget rum. Hela nätterna fr 20-08 sen han var 2 månader. Han är 10 m nu.

Svar på tråden när började era barn sova hela nätter?