• millchan

Vårdcentralen nekar blöjor :O

Har en son som fyller 7år i aprill som är måttligt utvecklingstörd, kan inte prata alls, kan inte gå på toa, har blöja dygnet runt, har känslig hud, har magproblem är infektionskänslig, har hjärtfel mm listan kan bli lång!
    Hans fysiska utveckling är ungefär 1år och psykiska ca 6 månader!

Vårdcentralen nekar rätt storlek av blöja åt honom, han har up&go 8 och dom på vårdcentralen säger att det är för dyrt att skriva ut storlek 8 och tycker att han ska ha en storlek mindre alltså 7.
    Sonen har senaste veckan haft storlek 7 och bajsat igenom blöjorna 5-6 ggr om dagen, bajsat igenom i sängen nästan varje natt och ändå nekar vårdcentralen att skriva ut recept på den storleken han behöver!

Har skrivit i dag till chefen på vårdcentralen och hoppas på att få svar snart!
    Vad tycker ni om detta!  

Arg mamma       

• Svar på tråden Vårdcentralen nekar blöjor :O
  • Paisley
    klamaj skrev 2012-11-22 14:45:29 följande:
    Vi finns i vg regionen. Skrev om hur det är för oss ovan.

Men vad "bra". Något att se fram emot
    Men kanske har han börjat med potträningen då. Något jag inte tror, utan att vara negativ - bara realistisk. För det verkar som att han inte känner. Han kan gå hela dagen om jag hade låtit honom utan att visa att han är obekväm. På samma sätt som han inte fattar känslor, stämningar osv. Det är svårt det där. Bara så mycket kan man träna, inte allt.

Hur går det för er nuförtiden? Jag ramlade över en gammal tråd där du berättar hur det var innan diagnosen. Har du skrivit något nyare om hur det går för din son nuförtiden? Er historia var ju verkligen gripande. Jag hoppas att det är bra med honom idag. Alltså vi vet alla att bra är relativt, men ja, stabilt?

Vi fick precis diagnosen autism på sonen, han är bara 22 månader så det är lite omtumlande även om man har misstänkt det länge. Fast vi funderar på att be kromosomtestning för det kanske kan ligga något sånt bakom.   
    Detaljerna är helheten
  • millchan
    Gaytjej skrev 2012-11-21 19:50:49 följande:
    Vänd dig till patientnämnden och beskriv hur ni har behandlats.

Och har du möjlighet, lista dig/sonen hos en annan läkare! 

Det kommer jag göra om det inte löser sig!
    Det är inte läkare som skriver ut recepten utan sjuksjöterskorna på vårdcentralen!

Det kom ett gäng blöjor idag 8st lådor varav 6st lådor var storlek 7 och 2 lådor i storlek 8!
    1 låda innehåller 4 småpaket så det blir ungefär lika mycket som 2 stora paket som man köper på ICA och här går det ungefär 1 - 1 1/2 paket i veckan som snabbt är dom slut och vi får inte beställa mer förrens 7orna är slut!

• millchan
    Busbellan skrev 2012-11-21 19:56:22 följande:

Hur hittade du var de beställer från eller var det bara ert landsting eller något allmänt?

Vi har fått ett papper av bvc när vi började få ut blöjor där tel nr står, då skulle det fungera som så att bvc kontaktar OneMed och säger att vår son ska ha blöjor i storlek tex 6 som han började med och efter hand som blöjorna tog slut hemma skulle vi bara ringa detta nr och då skickades det nya!

Men när vi bytte vårdcentral så detta inte fungerat alls trots att sjöterskona har sagt att det ska fungera så vi har fått ringa vc varje gång som vi har behövt nya blöjor! 
  • millchan
    ragatan skrev 2012-11-21 22:24:40 följande:
    Up&Go-modellen finns ända upp i vuxenstorlek, så att hävda att storleken inte finns är bara nys. Och att man inte får ändra storlek för att barnen växer är också strunt, inkontinenshjälpmedel finns för alla åldrar och alla (nästan) storlekar.

Förutom blöjor har vi även tvättbara skyddslakan (finns hel och halvlängd) som klarar upp till 1000 tvättar och tål torktumling. De har också tillhandahållits av VC. Man kan få nattblöjor som komplement till dagblöjor om barnet ständigt kissar igenom under natten. Varje vårdcentral har (ska ha) en inkontinenssköterska som ska kunna   hjälpa till med att ta fram individuella hjälpmedel.

Dom säger att dom inte har avtalat om storlek 8 och då måste man ha dispens för att få den storleken och dom vill inte skriva dispens så att sonen får den storleken på heltid alltså hela dygnet för det är för dyrt!

Men i min menig så är det viktigt för ett barn att ha en bekväm blöja på sig som inte ger skavsår oavsett vilken tid på dygnet det är!
    Jag har smort min gosse med salva dagligen nu och han tycker det är jätte jobbigt och så kasar ju blöjan ner på halva rumpan på han så han går med rumpan i vädret och det är ju jätte kul på skolan där alla barn pekar och skrattar!  
  • millchan
    Yogi skrev 2012-11-21 23:40:30 följande:
    DryNites (tror de kommer från Huggies) sitter bra på smala barn. Det går att beställa provblöja på deras hemsida.

Jag har själv en son som nattetid behöver blöja pga sina EP-anfall. De vi får från VC är till liten vuxen och är alldeles för stora för honom. Det var problem när han vuxit ur vanliga up-and-go.blöjorna tills jag hittade DryNites. Enda "problemet" är att jag själv får stå för kostnaden men det gör jag gärna.

Jag har beställt provblöjor men jag tyckte inte dom satt så bra på grabben!
  • millchan
    klamaj skrev 2012-11-22 09:44:05 följande:
    Hej Millchan. Hos mig funkar det så att hab-sköterskan fixar recept på den blöja jag anser vara adekvat för L, jag ringer själv OneMed och beställer. Ingen vc inblandad alls...dessutom fick L gratis blöjor från den dagen han fyllde tre. Det är så märkligt det där, hur olika det kan se ut i olika landsting. Just denna biten förstår jag nu funkar ju toppen för oss, värre med andra saker men det kan jag rya över om i en annan tråd (ler). Prata en gång till med hab och nämn detta så kanske du slipper direktkontakten med surkärringen på snålcentralen.

Hej klamaj det var länge sen!

Jag pratade med HAB i dag har varit där på förmiddagen med dottern på en motorisk gruppträff!
    Dom sa att vissa kommuner har beställningen via hab och vissa via vårdcentralen och just våran kommun har via vc så tyvärr blir det att vi får ha kontakt med SNÅLcentralen  
  • Teresia0407

Jag fick till min dotter de blöjor jag ville ha, men nu behövs bara kissunderlägg. Förra landstinget vi tillhörde, skulle vi inte få något alls. Beror väl kanske på vilket landsting man tillhör? Men förjävligt är det verkligen:(

• millchan
    Ida 22 22 skrev 2012-11-23 13:01:56 följande:
    Jag fick till min dotter de blöjor jag ville ha, men nu behövs bara kissunderlägg. Förra landstinget vi tillhörde, skulle vi inte få något alls. Beror väl kanske på vilket landsting man tillhör? Men förjävligt är det verkligen:(

Vi bor i Östergötland närmare bestämt i Linköping!
    Här verkar inte vården fungera riktigt som den ska har jag märkt efter nästan 7års kämpande! 
  • millchan

Då var den 26/11 och vårdcentrals chefen har inte skrivit nåt till mig om vi ska få mer 8or, jag tror inte dom bryr sig om handikappade barn, kanske man skulle gå ut i tidningarna med det!
    Har hon inte skrivit svar till mig tills i morron så skriver jag till patientnämden! 

• marienna

Bor i Vgregionen och får blöjor utskrivna ifrån habiliteringen ifrån hon var 4 år.Får strl 8 up'n go och strl 7 comfort fit. Har inte bett om "underlakan" än.

• mor 3barn
    Busbellan skrev 2012-11-22 07:22:36 följande:
    Just det, det där med skydd i sängen frågade vi om sist. Vi fick såna tvättbara när vi fick blöjor utskrivna första gången alltså för drygt 5 år sedan. Sist vi beställde frågade vi om vi kunde få ett sånt underlag till men nej vi skulle köpa plastad frotte på jysk eller ullared tyckte hon. Alltså jag tycker inte plastad frotte är något som känns skönt att sova på jämt så min fundering är ju om man har rätt att få underlägg?
    Du har rätt att få underlägg Heinex heter de samt har du rätt att få ett heltäckande madrass skydd.
    Vi får automatiskt ut nya heinex underlägg 1 gång om året och får då 7-8st.
    Bara ligg på säg att ni vill ha Heinex så tar de fram de men de säger att de inte har men säger ni att ni vet att de har så tar de fram.
    Lycka till.
    (Skicka ett privat medelande så kan ni få ett helt nytt av oss om ni vill tror jag har ett över i förrådet som ni kan få.)     
  • millchan

Då var det dax att beställa blöjor igen!
    Sambon ringde i går sköterskan på vårdcentralen och hon visste inte om vår son kunde få stl 8 denna gång heller men hon skulle höra av sig om det knölar för hon var tvungen att prata med inköpsansvariga! 

• Alecto

Tillhör vg och får antingen via BVC eller via hab - från det liten var två.

Då fixade vår dåvarande bvc sköterska blöjor till oss - nu sist beställde hab blöjor och tillbehör till knappen från one med.

Det låter inte klokt!!! Klart att ni skall ha blöjor som passar till storlek!

• millchan
    Alecto skrev 2013-02-22 08:47:26 följande:
    Tillhör vg och får antingen via BVC eller via hab - från det liten var två.

Då fixade vår dåvarande bvc sköterska blöjor till oss - nu sist beställde hab blöjor och tillbehör till knappen från one med.

Det låter inte klokt!!! Klart att ni skall ha blöjor som passar till storlek!

Vi ringde själv till One med när vi tillhörde förra vc men nu vill nya vc ha personlig kontakt vid varje beställning bara för att hon tycker att det är trevligt!
    Men hur trevligt är det att bråka med nån som inte vill beställa blöjor i rätt storlek!

Dom har inte hört av sig sen vi ringde dom för 3 dagar sen så hoppas innerligt att vi får rätt storlek eller att vi får nåt öht!   
  • Little Ms Chatterbox

Kan du hålla kontakten med VC genom Mina Vårdkontakter? För att slippa "det är så trevligt att hålla kontakten-tanten"?
    Fast jag tycker att det bästa skulle vara som ni hade innan, direktkontakt med företaget som tog emot beställningarna, det är ju inte så att ni bara sitter och rullar tummarna för ni inte har annat för er. Att hålla på att ringa till VC och tigga var och varannan vecka som någon blöjstorlek är slut verkar mer omständligt och resurskrävande från er sida. 
    Jag skulle bli sur över att de slösade på min personliga tid om jag var dig.  

• millchan
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-02-24 17:18:59 följande:
    Kan du hålla kontakten med VC genom Mina Vårdkontakter? För att slippa "det är så trevligt att hålla kontakten-tanten"?
    Fast jag tycker att det bästa skulle vara som ni hade innan, direktkontakt med företaget som tog emot beställningarna, det är ju inte så att ni bara sitter och rullar tummarna för ni inte har annat för er. Att hålla på att ringa till VC och tigga var och varannan vecka som någon blöjstorlek är slut verkar mer omständligt och resurskrävande från er sida. 
    Jag skulle bli sur över att de slösade på min personliga tid om jag var dig.  

Tyvärr är det ju så här "hålla kontakten tanten" vill ha Obestämd och inget vi kan göra åt om vi inte byter vårdcentral och denna vc ska tydligen vara den här stans bästa!
Svar på tråden Vårdcentralen nekar blöjor :O