• Leiben

När var era barn mogna att somna själv?

Ja, som rubriken lyder så undrar jag när era barn kunde lägga sig/ somna själv?

Mitt barn har på senare veckor faktiskt somnat in själv ett par gånger vilket känns ofattbart. 2 gånger har han liksom somnat utan kvällsrutiner. bara lekt och sedan somnat på sängen. I kväll låg han i sängen och lyssnade på ljudbok nedbäddad i pyjamas, accepterade att göra det själv och somnade bara in medan jag stökade med annat.

Det känns lite som att förutsättningen för att han ska kunna göra det är att man inte i så fall gör någon sorts god-natt-nu lämnar-jag-dig-ritual och det känns samtidigt jobbigt att inet säga god natt och ge en puss som vi brukar men det är när vi sedan ligger där tills han somnar.

Kan man våga drömma om att han kan vara på väg att lära sig att somna själv så småning om eller är det bara lite lyckträffar så att säga, mån tro?

Jag skulle ALDRIG pressa fram något sådant.

Jag förstår att det kan vara individuellt så klart så därför tänkte jag höra med er. Då menar jag när barnen visat att de varit redo själva utan metoder eller tvång/ gråt på något sätt. 

• Svar på tråden När var era barn mogna att somna själv?
  • CrazyLady

min son kunde somna själv vid 6 veckors ålder
    min dotter var 14 månader när hon kunde somna själv 

• Finis

Oftast tar det tio minuter för dottern att somna. Då sitter jag gärna där och sjunger så hon slipper somna själv. Är hon "babblig" kam jag gå iväg en stund och komma tillbaka efter stund och se om hon är redo att sova. Hon är 2 år.

• Jkpg Deluxe

Vår son har just börjat somna själv, han blir 3 år om 2 månader...periodvis har han kunnat somna själv tidigare också, men aldrig så som han gör nu och den här gången tror jag att han inte kommer att växla tillbaka till tidigare godnatt-rutiner som att vi sitter kvar tills han somnar utan han verkar (hittills iaf) fixa det lugnt å tryggt nu!

• MalinEddie
    Leiben skrev 2012-11-24 11:59:49 följande:
    Nu har han somnat så 3 kvällar i rad utan att ens ropa på oss. Det har tagit betydligt längre tid för honom att somna, mellan 30 -45 minuter men han bara ligger där. Han tittar dock på datorskärmen som har en stillbild eftersom det är från datorn vi spelar ljudböckerna. Kan det vara dåligt? Bilden är ju inte rörlig utan det är ju spotify han tittar på hehe. Låtlistan så att säga. Känner på mig att om han inte hade något att stirra på så skulle han ha svårare att bara ligga still. Om han lyssnar och bara vilar på dagtid utan att somna, vill han ofta bläddra i en tillhörande bok.

Ska man i så fall skaffa någon nattlampa med nån figur som "åker"  runt i taket eller?

Känns lite märkligt att "inte vara behövd" vid nattningen. Dock känns det ok för han gosar ofta 45 minuter varje morgon innan vi stiger upp och efter förskolan på em/kvällarna vill han flera gånger bara ligga och mysa så han söker ju mycket närhet och får det vid andra tillfällen.
    Vår dotter var mellan 2-21/2 år (minns inte exakt ålder längre). Vi låg bredvid henne varje kväll men somnade alltid eftersom det tog så lång tid trots uppenbar trötthet och noll dagvila. Vi bestämde en kväll att lämna henne för att se om det gick. Vi låg bredvid kort och berättade sedan att vi skulle göra något och komma tillbaka efter en kort stund vilket vi också gjorde och då sov hon nästan alltid. Efter 10 minuter istället för en timme eller något sådant som det brukade ta.  Hon var aldrig ledsen eller protesterade så jag tror hon var redo men visst påverkade vi det hela till viss del. Vi hade kunnat fortsätta som vi gjort tidigare att ligga bredvid och somna själva men eftersom det tog så lång tid varje gång men vi valde en annan väg. Hon fick dessutom mer sömn. Mysigt att somna varje kväll vid 19.00 var det inte. Det gav bara problem. Efter det har hon i stort sett somnat själv varje kväll, annars har vi givetvis stannat men låtit bli att ligga bredvid och låtsassova vilket inte behövs. Vi är hellre ärliga med att vi faktiskt inte ska sova nu men stannar om hon känner sig trygg med det. Myser gör vi innan sovdgs. När de lägger sig i sängen vill de bara sova, varför ska vi sitta där och titta på dem när de somnar när det inte ger dem något? Vi pratar, läser och gosar innan de lägger sig i sängen. Ligger de i sängen vill de bara sova som sagt och har inget behov av en förälder närvarande. Vårt andra barn somnade på egen hand redan som spädbarn (det var absolut inget vi försökte påverka) men hade  perioder både då och senare när han behövde en förälder närvarande och då fanns vi givetvis där. Trivs barnet med att somna på egen hand, låt det. Tar det längre tid kanske det är bättre ni är närvarande? Inget är mer rätt än det andra så länge barnet trivs och det fungerar för den enskilda familjen.
    Avskyr CIO-metoder.
  • cosinus

Våra har varit mellan 5 månader och 1 år när vi slutat sitta med dem, aktivt natta dem.

Ang stillbilden på dataskärmen borde det väl bara vara att stänga av skärmen?

• Leiben
    Höghus skrev 2012-11-24 18:41:25 följande:
    Jag vet att min 4- och 7-åring kan somna själva men ser inte riktigt poängen med det. Tycker det är bästa stunden på dan när man ligger och läser/pratar och myser barnen till sömns. Ibland somnar vi alla tre barnen i samma säng samtidigt och ibland delar jag och sambon upp oss och en är hos storasyster eller storebror i deras rum vid läggdags.

Flickan och kråkan skrev 2012-11-24 21:55:07 följande:
    Vi resonerar på samma sätt. Både var 3,5-åring och snart 5-åring kan somna själva, men får de välja så vill de ha sällskap. Mogna för att somna själva är de absolut på det viset att de kan göra det utan problem, men så länge de vill ha sällskap så känns det helt enkelt självklart. 
    Frågar de själva då efter ert sällskap eller frågar ni dem varje kväll hur de vill ha det?

• Xadime

Vår son som är 14 månader började somna själv för 2 v sen. Han har alltid innan somnat till flaska och före 7 mån till amning på kvällen. Vagnen på dagen. Somna själv i vagnen på dagen lärde han sig vid ca 10 månader. Tar napp i vagnen men inte på kvällen. knäppt?! Han var täppt i näsan och somnade inte till flaskan och vi gick ut och då han inte ropade på oss så plötsligt sov han. I 10 dgr ca helt smärtfritt. Senaste kvällarna gallskriker han när han fått välling och vi går ut. Så vi sitter bredvid sängen men han står upp och flamsar och skrattar men skriker när vi går ut. Efter en stund får han lite mer välling och då somnar han, fast inte till flaskan utan efteråt, utan oss i rummet. Är vi där vill han bara upp. Han har aldrig sovit så många hela nätter på kort tid som han gjort sen han började somna själv. Måste känna sig redo antar jag? Varför det krånglar lite nu vet man ju inte. Tänder, utvecklingsfas, lägger han för tidigt, har fattat att vi är vakna och vill va uppe med oss... Nån som har en gissning? Vi tar aldrig upp honom ur sängen när vi väl lagt ner honom. Sitter hellre bredvid bara om han verkar pigg så får han härja på en stund innan det verkar dags.

• Athema

Min 4 åriga son somnade inte själv förrän han var ca 3 år. 
    Min dotter son är 3 i mars la vi från att hon var 3 månader och har somnat själv sen dess. Har hon varit ledsen så har vi ju såklart sövt henne med gos och mys men det det var inte alls ofta det hände.
    Nu somnar båda själv. Dom är lite stökiga och ska busa med varandra, men dom behöver inte sövas. 

• Flickan och kråkan
    Leiben skrev 2012-11-25 08:37:20 följande:

Frågar de själva då efter ert sällskap eller frågar ni dem varje kväll hur de vill ha det?

Nej, vi frågar inte varje dag men man kan ju märka på andra sätt att det är något som är mycket uppskattat. De har som sagt inga problem att somna själva men de vill med själ och hjärta helst ha sällskap och då känns det självklart. Sedan har vi ju två barn i en ålder då de far runt rätt friskt. Visst har vi mysstunder på dagarna, men det är sällan jag dagtid sitter med ett av mina barn långa stunder och bara tittar varandra djupt i ögonen. Det är liksom mest på kvällen de har ron till det. Det är härligt att ligga "nos mot nos" och titta varandra djupt i ögonen och en ha en liten hand som följer konturerna i ens ansikte eller virar fingrarna i ens hår och så kommer ofta funderingar och frågor som är på ett större djup än dagtid. Igår sa plötsligt min stora: "Mamma vi flyger!" När jag undrade vad han menade så låg han och tänkte på att jorden susar fram genom universum och han hade en hel del funderingar och tankar kring det. Mycket som liksom kryper fram vid kvällstid hemma hos oss .
  • Leiben
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-25 11:49:25 följande:
    Nej, vi frågar inte varje dag men man kan ju märka på andra sätt att det är något som är mycket uppskattat. De har som sagt inga problem att somna själva men de vill med själ och hjärta helst ha sällskap och då känns det självklart. Sedan har vi ju två barn i en ålder då de far runt rätt friskt. Visst har vi mysstunder på dagarna, men det är sällan jag dagtid sitter med ett av mina barn långa stunder och bara tittar varandra djupt i ögonen. Det är liksom mest på kvällen de har ron till det. Det är härligt att ligga "nos mot nos" och titta varandra djupt i ögonen och en ha en liten hand som följer konturerna i ens ansikte eller virar fingrarna i ens hår och så kommer ofta funderingar och frågor som är på ett större djup än dagtid. Igår sa plötsligt min stora: "Mamma vi flyger!" När jag undrade vad han menade så låg han och tänkte på att jorden susar fram genom universum och han hade en hel del funderingar och tankar kring det. Mycket som liksom kryper fram vid kvällstid hemma hos oss .
    hm jag har ju bara ett barn och kan ägna mig åt det helhjärtat. han vill som sagt bara ligga och mysa flera gånger under eftermiddagarna och får ju det då. Långa stunder också. Han har mer behov av det efter dagis än innan läggdags verkar de som just nu då.
  • Flickan och kråkan
    Leiben skrev 2012-11-25 13:13:41 följande:
    hm jag har ju bara ett barn och kan ägna mig åt det helhjärtat. han vill som sagt bara ligga och mysa flera gånger under eftermiddagarna och får ju det då. Långa stunder också. Han har mer behov av det efter dagis än innan läggdags verkar de som just nu då.
    Barn är olika och situationen man befinner sig i som familj är olika. Jag har som sagt en som snart fyller 5 och en som passerat 3,5 och det är high-life större delen av dagen. För oss är nattningsstunden viktig. De sitter gärna och myser vid andra tillfällen också, men det känns ofta som de är lite på språng och den där riktiga ron och "djupet" infinner sig inte riktigt på samma sätt. Det innebär ju inte att det är likadant för alla andra. Sedan har manju med sig en ryggsäck själv också. Jag har själv väldigt varma minnen av nattningsstunder med mamma, pappa och min storasyster.....långt upp i åldern....och det färgar givetvis mig som förälder.
  • Sade

Min tjej är tio månader och vissa gånger somnar hon själv och andra gånger gör hon det inte. Så har det varit sen hon var sex-sju månader. 

• Höghus

Instämmer i allt Flickan och kråkan skriver. Precis likadant är det för oss. Visst kramas vi och myser på dagtid också men det blir inte samma sak. På dagarna är det dagis och skola, och sen ska det lekas med kompisar, pysslas, lagas mat, göras läxor etc. Full fart med andra ord. Därför är den där stunden när vi är hos barnen när de somnar så viktig och uppskattad.

• i84

2-3 månader va mina när de somnade själva!

Svar på tråden När var era barn mogna att somna själv?