• Anonym

Är du drabbad av socialen?

Nu är vi alltför många som är drabbade! För att försöka få en översikt så har jag skapat en mailadress dit man kan skicka ett mail om man är/har varit drabbad och man får gärna berätta kort eller långt om sin erfarenhet. Det kan dels vara skönt att prata med andra som har liknande erfarenheter och det kan vara bra att veta hur många vi faktiskt är! Så skicka gärna ett mail till drabbadavsoc@hotmail.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-25 20:26
    Med drabbad menar jag de som har problem med att deras soc gör precis tvärt emot vad som står i lagen. Där man inte blir lyssnad på av vare sig socialen eller socialstyrelsen. Där man stångar sig blodig för att få till ett samarbete men soc gör precis tvärt om. För dem som innan trodde på ett rättssäkert Sverige men som nu bittert har fått erfara hur det funkar på många ställen i Sverige. Det kan handla om vad som helst egentligen, själv är jag drabbad av ett felaktigt LVU. Och jo, jag har självinsikt!

• Svar på tråden Är du drabbad av socialen?
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-11-25 22:53:29 följande:
    Blev utredd, det fanns felaktigheter i utredningen, jag påpekade felaktigheterna, det rättades. Resultatet var det samma, utmärkt förälder. 
    Vad skönt att det gick bra för dig! Jag säger som sagt inte att det aldrig fungerar som det ska :)
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-11-25 22:54:55 följande:
    Vad skönt att det gick bra för dig! Jag säger som sagt inte att det aldrig fungerar som det ska :)
    I alla fall jag känner till har det gått precis rätt. Gäller bpde vid LVU, Sol placeringar mm. föräldrarna anser dock att soc gjort fel.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (I annan tråd)
    Tjenixen skrev 2012-11-25 21:23:53 följande:

bara säger det är ofta mycket skitsnack och inte hela historien på dom flesta som klagar på soc.. Om dom är sådana änglar varför hamnar dom i knipan där lixom..
    För min del, var det att mitt ex som är psykopat charmade lilla soctjejen totalt. Satt på hennes kontor och grät osv (vilket hon fann viktigt att skriva i utredningen, "Fadern gråter när han berättar om detta"). Han berättade tex att barnen inte fick mat, att de såg så fattiga ut, att ett av barnen ansvarade för de yngre, att jag låg och sov hela dagarna, att jag slog dem osv....  Hon rekommenderade växelvist boende, fastän jag sa att det var en omöjlighet. Hon ansåg att jag överförde min helt onödiga oro på barnen och att det bara var att lära sig samarbeta, jag måste sluta sätta mig på tvären!

Så småningom kom så mycket bevis på att det var han som var lögnaren (och den som slog dem) så det blev pinsamt för henne. Istället för att erkänna det, fosterhemsplacerades barnen på olika ställen. Villkoren för att de skulle få komma hem, var utöver de påhittade omsorgsbristerna, att jag och pappan hade ett samarbete och att barnen kände sig trygga med dem (han hade bl a skrikit att han skulle döda ett av syskonen, gett sig på husdjuren, kastat dem i vägg och golv, låst in dem i skafferiet, tryckt ner mot golvet.... för att nämna lite.)
    Så gick det alltså till när mina barn fördes bort. Just det ja, jag skulle ha övervakade umgängen och de skulle få mig och exet att åka på umgängen tillsammans.

Kammarrätten hävde direkt. Jag fick hem barn som var långt trasigare än de någonsin varit tidigare.

• Anonym
    Anonym (I annan tråd) skrev 2012-11-25 23:30:09 följande:
    För min del, var det att mitt ex som är psykopat charmade lilla soctjejen totalt. Satt på hennes kontor och grät osv (vilket hon fann viktigt att skriva i utredningen, "Fadern gråter när han berättar om detta"). Han berättade tex att barnen inte fick mat, att de såg så fattiga ut, att ett av barnen ansvarade för de yngre, att jag låg och sov hela dagarna, att jag slog dem osv....  Hon rekommenderade växelvist boende, fastän jag sa att det var en omöjlighet. Hon ansåg att jag överförde min helt onödiga oro på barnen och att det bara var att lära sig samarbeta, jag måste sluta sätta mig på tvären!

Så småningom kom så mycket bevis på att det var han som var lögnaren (och den som slog dem) så det blev pinsamt för henne. Istället för att erkänna det, fosterhemsplacerades barnen på olika ställen. Villkoren för att de skulle få komma hem, var utöver de påhittade omsorgsbristerna, att jag och pappan hade ett samarbete och att barnen kände sig trygga med dem (han hade bl a skrikit att han skulle döda ett av syskonen, gett sig på husdjuren, kastat dem i vägg och golv, låst in dem i skafferiet, tryckt ner mot golvet.... för att nämna lite.)
    Så gick det alltså till när mina barn fördes bort. Just det ja, jag skulle ha övervakade umgängen och de skulle få mig och exet att åka på umgängen tillsammans.

Kammarrätten hävde direkt. Jag fick hem barn som var långt trasigare än de någonsin varit tidigare.

Rättar min slarvskrivning - att barnen kände sig trygga med HONOM, ska det stå!
  • Anonym
    Tjenixen skrev 2012-11-25 22:20:56 följande:

soc beslutar om en prövning för o se om dom kan omhänderta men den som tar beslutet är ALLTID länsstyrelsen.. ja man överklagar i första hand till länsstyrelsen sedan tar man det vidare
    Socialtjänsten ansöker hos socialnämnden om att få ansöka om LVU. Socialnämnden läser (i bästa fall) socialtjänstens utredning och bifaller nästan till 100 % då socialnämnden tror att socialtjänsten gör ett bra arbete och har på fötterna för en ansökan.

Socialnämndens ansökan hamnar hos Tingsrätten som tror att socialnämnden vet vad de beslutat om och ofta går LVU igenom bara för det.
  • ummabdilleh
    Anonym skrev 2012-11-25 21:47:44 följande:
    Alla som är insatta på riktigt, vet att socialtjänstens hantering av barn, ofta ger dem skador för livet. Inte minst när de förs bort från välfungerande föräldrar, hålls som gisslan och behandlas som intelligensbefriade idioter vars uttalanden och åsikter man inte behöver bry sig om.
    Läs gärna mitt inlägg under "Myndighetskontakt"
    "Skräckhistorier om soc är tyvärr ofta helt sanna."

ja skrackhistorierna ar absolut helt sanna..du har sa ratt..lever sj i en riktig skrackhistoria med soc..de skiter i var de placerar barn och tror varken vad foraldern sager eller barnet.

man klagar till handlaggaren, det hjalper inte, klagar till forstesekreteraren, hjalper inte, klagar till enhetschefen halper inte, kontaktar socialstyrelsen, hjalper inte..de ar helt hjarndoda och stodjer varandra..och forsvarar varandra..de skiter i om barnet blir destruktivt eller pratar om sjalvmord, de absolut bryr sig inte..detta ar dagens sanning om soc  
  • Anonym (Drabbad?)
    Anonym skrev 2012-11-25 21:47:49 följande:
    Jag har kontakt med många inom detta ämnet, men jag vet att det finns många fler. Alla jag pratar med pratar om att man borde samla sig på ett ställe osv, så då tänkte jag starta någonstans. Sedan får man väl avgöra tillsammans vart man vill med det. Berättelserna skulle jag självklart inte göra något alls med, mer än att besvara dem helt utifrån eget perspektiv. Tänk brevvän :)
    Mitt missnöje är inte vad som är grejen här. Alla som behöver är fullt införstådda med mitt missnöje.

Med "såna som du" menar jag de som ifrågasätter trots att de inte är involverade på något sätt. Det enda de vet om soc är sådant de läst och hört. Det är iofs inte bara dåligt, men "såna som jag" är så vana att bli misstrodda, att vi sätter taggarna utåt direkt.
    Ok tack för svar. Det du menar handlar om felaktiga LVU, Inte familjerätt?

Ja det finns säkert många som inte är nöjda, det finns de som tycker att det gjorts för mycket, det finns de som i åratal velat ha hjälp men inte fått det, de är missnöjda för att soc agerat för lite- eller försent...Det här är ett stort område med många infallsvinklar.

Lycka till med dina brevvänner och jag hoppas att du får ett givande kontaktnät.
  • Anonym (Drabbad?)
    Anonym skrev 2012-11-25 23:40:06 följande:
    Socialtjänsten ansöker hos socialnämnden om att få ansöka om LVU. Socialnämnden läser (i bästa fall) socialtjänstens utredning och bifaller nästan till 100 % då socialnämnden tror att socialtjänsten gör ett bra arbete och har på fötterna för en ansökan.

Socialnämndens ansökan hamnar hos Tingsrätten som tror att socialnämnden vet vad de beslutat om och ofta går LVU igenom bara för det.

Nämndens ansökan hamnar hos förvaltningsrätten. Där får de enskilda (föräldrar och barn) offentliga biträden som för deras talan. Många gånger gör advokaterna riktigt bra ifrån sig och oftare än folk tror avslår förvaltningsrätten nämndens ansökan om vård jml LVU och hänvisar till frivilliga insatser. 

• Anonym

Jag har varit i kontakt med soc i tjänsten enbart. Och vi är flera på jobbet som reagerat på vilka jäkla puckon det sitter på soc...och hur klantigt de handlägger vissa ärenden. Så jag är inte ett dugg förvånad över att det blir fel en del gånger.... 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 21:06:32 följande:
    Jag har varit i kontakt med soc i tjänsten enbart. Och vi är flera på jobbet som reagerat på vilka jäkla puckon det sitter på soc...och hur klantigt de handlägger vissa ärenden. Så jag är inte ett dugg förvånad över att det blir fel en del gånger.... 
    Vad jobbar du med? Har hört samma sak från familjehem också, därför jag undrar :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-28 22:30:50 följande:
    Vad jobbar du med? Har hört samma sak från familjehem också, därför jag undrar :)
    Bm på BB
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-29 09:54:44 följande:
    Bm på BB
    Ja, då är jag inte förvånad
Svar på tråden Är du drabbad av socialen?