• Lovikkas

Underhåll och studiebidrag till 18-åring?

Hej! Min son är 18 år och iom det så går studiebidraget till hans konto. Så ska även underhållet göra. Han är hemmaboende vilket jag hoppas han ska vara så länge han vill och kan. Han har turen att få jobba extra och det är pengar jag unnar han. Jag har hittills behållt underhållet och han har fått 750:- av studiebidraget. Jag står för allt och han har busskort dygnet runt via skolan. Jag tog upp detta med han igår och undrade hur han själv ställde sig till allt och jag bad han kolla runt med sina kompisar hur de gör och sen komma med förslag. Hans spontana svar blev att jag ska ha pengarna att betala mat och räkningar men jag ville att han skulle ha hela studiebidraget. Men då får han skaffa kläder för det och jag betalar resten. Hur gör ni med bidragen? Får era unga behålla allt, en del eller inget. Hur ser upplägget ut! Kom med förslag, bolla med mig!

• Svar på tråden Underhåll och studiebidrag till 18-åring?
  • Majsan70
    morminmor skrev 2012-12-04 07:53:59 följande:
    Men bara för att barnet inte gör då mycket som kostar pengar så betyder väl inte det att barnet inte ska få egna pengar ? Ett sånt barn har ju alla möjligheter att spara pengar av studiebidrag o uh i så fall !

Men jösses! Barnen klarar sig på underhåll o extrapengar från sommarjobb. Så har det varit för mig o det har funkat lika bra för mina barn.
    Underhållet går till mig för mat, husrum och allt annat som är vardags utgifter. Pappan betalar ut pengarna och han är av samma åsikt.
    Så har VI valt att ha det o det fungerar utmärkt! ALLA är nöjda o mina ungar har aldrig försakat någonting.  Och sparade pengar har de i vilket fall.

Många vuxna har inte över 2000 spänn över till smink o nöjen varje månad. Varför i herrans namn skall ungarna då ha det i  så tidig ålder? Vill man ha extra pengar jobbar man in dem helt enkelt. Då kan man unna sig massor.
  • Majsan70
    morminmor skrev 2012-12-04 07:53:59 följande:
    Men bara för att barnet inte gör då mycket som kostar pengar så betyder väl inte det att barnet inte ska få egna pengar ? Ett sånt barn har ju alla möjligheter att spara pengar av studiebidrag o uh i så fall !

Och vad anser du om barn som inte har skilda föräldrar? Ger du dem motsvarande summa när de fyller 18 år? Jag har frågat förr o frågar igen.
  • morminmor

Det skulle jag nog göra om inte jag köpte kläder gav månadspeng köpte busskort mm

• Elin 885
    Majsan70 skrev 2012-12-04 07:58:14 följande:

Men jösses! Barnen klarar sig på underhåll o extrapengar från sommarjobb. Så har det varit för mig o det har funkat lika bra för mina barn.
    Underhållet går till mig för mat, husrum och allt annat som är vardags utgifter. Pappan betalar ut pengarna och han är av samma åsikt.
    Så har VI valt att ha det o det fungerar utmärkt! ALLA är nöjda o mina ungar har aldrig försakat någonting.  Och sparade pengar har de i vilket fall.

Många vuxna har inte över 2000 spänn över till smink o nöjen varje månad. Varför i herrans namn skall ungarna då ha det i  så tidig ålder? Vill man ha extra pengar jobbar man in dem helt enkelt. Då kan man unna sig massor.
    hade blivit överlycklig om jag hade 2000kr/månad att bränna på nöjjen, men som student med studielån så är det inte ens en tanke.
  • Majsan70
    morminmor skrev 2012-12-04 08:01:25 följande:
    Det skulle jag nog göra om inte jag köpte kläder gav månadspeng köpte busskort mm

Så varför gör du inte det när de är under 18 då? Varför denna magiska gräns? Och månadspeng? Får de inte studiebidraget?
  • morminmor

Det gör jag om du läst mina inlägg . Min dom får studiebidrag o uh själv o har fått sen har var 15 år !

• Majsan70
    morminmor skrev 2012-12-04 08:04:49 följande:
    Det gör jag om du läst mina inlägg . Min dom får studiebidrag o uh själv o har fått sen har var 15 år !

Sorry jag har inte sett att de fått det...o när du skriver månadspeng är ju det ganska missvisande. För mig betyder det inte att man får studiebidraget.
  • morminmor

Månadspengar är ju bara till nöjen , får man studiebidraget står man ju dör mera själv än bara nöjen

• Majsan70
    Elin 885 skrev 2012-12-04 08:02:47 följande:
    hade blivit överlycklig om jag hade 2000kr/månad att bränna på nöjjen, men som student med studielån så är det inte ens en tanke.
    Jamen precis! Det är lix detta jag menar. Tänk att ha en massa pengar att röra sig med o sen vips skall man kanske studera o då har man inte en massa extra nöjespengar. Eller så växer man upp o bildar familj o inser att hoppsan...här fanns inte så mycket pengar kvar att roa sig med. För så är dte ju för många unga familjer.

Jag ser bara på min son nu som blev arbetslös i september. Vips sjönk hans inkomst o därmed försvann nöjeskontot. Tänk alla de som går ut gymnasoet o blir arbetslösa direkt o sen inget underhåll får längre? Då blir det ju genast lite tufft. Eller så är lilla mamma där o fyller upp kassan kanske? Vad vet jag.

Vårt sätt funkar o alla är nöjda o ingen går utan något. Hade däremot mina barn flyttat hemifrån till internat eller nåt ja då hade pengarna gått direkt till mitt barn både från pappan o från mig. Då snackar vi sköta sig själv med allt vad det innebär.

Skall vi snacka kostnader hemma så kostar bara maten för en tjej 18 år 1340:-/ månad. Sen tillkommer hyra, el, telefon, förbrukningsmaterial, hygienartiklar ( om man nu inte handlar det själv? Vilket mina aldrig gjort.)
    För det är ett faktum att det kostar att bo o leva i övrigt. Mediciner o glasögon är inte gratis.

Men som sagt vi har alla olika normer för vad just vi betalar för våra ungar. Hade vi inte haft gratis månadskort hade ju jag betalat det tex.

• Elin 885
    Majsan70 skrev 2012-12-04 08:22:35 följande:
    Jamen precis! Det är lix detta jag menar. Tänk att ha en massa pengar att röra sig med o sen vips skall man kanske studera o då har man inte en massa extra nöjespengar. Eller så växer man upp o bildar familj o inser att hoppsan...här fanns inte så mycket pengar kvar att roa sig med. För så är dte ju för många unga familjer.

Jag ser bara på min son nu som blev arbetslös i september. Vips sjönk hans inkomst o därmed försvann nöjeskontot. Tänk alla de som går ut gymnasoet o blir arbetslösa direkt o sen inget underhåll får längre? Då blir det ju genast lite tufft. Eller så är lilla mamma där o fyller upp kassan kanske? Vad vet jag.

Vårt sätt funkar o alla är nöjda o ingen går utan något. Hade däremot mina barn flyttat hemifrån till internat eller nåt ja då hade pengarna gått direkt till mitt barn både från pappan o från mig. Då snackar vi sköta sig själv med allt vad det innebär.

Skall vi snacka kostnader hemma så kostar bara maten för en tjej 18 år 1340:-/ månad. Sen tillkommer hyra, el, telefon, förbrukningsmaterial, hygienartiklar ( om man nu inte handlar det själv? Vilket mina aldrig gjort.)
    För det är ett faktum att det kostar att bo o leva i övrigt. Mediciner o glasögon är inte gratis.

Men som sagt vi har alla olika normer för vad just vi betalar för våra ungar. Hade vi inte haft gratis månadskort hade ju jag betalat det tex.

precis =).
    vi fick köpa hygiengrejjer själva som inte ingick i basutbudet så att säga som t ex hårinpackning, lotion och ansiktkräm.
  • Elin 885
    Majsan70 skrev 2012-12-04 08:22:35 följande:

min mamma har varit millimeter-rättvis nästan bland oss barn medans vi studerade på komvux/universitet.
    man fick tandläkare, busskort, kurslitteratur av mamma samt så fick jag mina mediciner för jag har väldigt mycket mediciner. min ena bror fick dock inte så mycket kurslitteratur men mamma barnvaktade hans barn väldigt ofta + att han fick ett stort hus på vårt landställe.
  • Drakgrodan

Fast jag har i allafall inte skrivit att allt ska vara till nöjen och smink. 2300 skall räcka till nöjen, sparande, smink, busskort, mobil, kläder, skolkatalog, presenter, ja, allt utom mat, hygien och husrum. Och bara för att min dotter får de pengarna så betyder det inte att allt handlas upp, senaste månaden förde hon över 1000 kr till sitt sparkonto. Själv så har jag en fickpeng på 2500 kr per månad som ska gå till nöjen, kläder, träning, smink mm. Jag är inte på något sätt oansvarig bara för det, vi har goda marginaler och sparade pengar på banken:) Vi diskuterar ofta vad som är värt att lägga pengar på och vad som är dyrt/prisvärt osv så min dotter har koll på sin ekonomi. Att hushålla med pengar är ju något man måste lära sig oavsett om man har ettusen eller tvåtusen att förfoga över. Nu får hon hushålla med 2300, vad hon har att hushålla med efter studenten får vi väl se, jobb eller studier. Att ha sitt uh betyder ju inte att tankeverksamheten blir sämre och att man blir dum i huvudet, hon är fullt medveten om att saker och ting kan komma att se annorlunda ut då:)

Svar på tråden Underhåll och studiebidrag till 18-åring?