• Förväntanstid

Vit fisk. Ert bästa tips/recept?

Jag äter mycket fisk men har fastnat i att bara äta lax och ibland fiskpinnar. Jag älskar visserligen lax men det skulle va kul att variera ibland. Jag vill ha ditt bästa fiskrecept (inte lax/röding) samt tips på vart och i vilken form du handlar din fisk (fryst/färsk, art osv). Upplys en okunnig fiskälskare!

• Svar på tråden Vit fisk. Ert bästa tips/recept?
  • Förväntanstid
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-11-26 16:48:36 följande:
    Jag brukar ibland dubbelpanera vit fisk (typ torsk) och steka i (mycket) smör så den blir knaprig och god. Sås till kan vara tex remoulad (filmjölk/gräddfil, majo, bostongurka, ev salt och vitpeppar) och så ska det vara kokt potatis eller potatismos. En annan grej man kan göra är bouillabaisse, skitgott. Googla fram recept som passar dig.

Åh det är så gott att panera själv. Det är nog det enda jag kan utantill med vit fisk :)
  • Förväntanstid
    Nyfiken gul skrev 2012-11-26 20:10:59 följande:
    Strömming är förvisso ingen vit fisk men är en oerhört underskattad fisk. Smörstekt strömming med hemlagat potatismos är klassik husmanskost och gudomligt gott Strömmingslåda -  Kaviar strykes i ett lager på strömmingsfileer som rullas ihop och läggs tätt i en smörad ugnsform, packa ordentligt. Häll på grädde så det täcks, på med färsk hackad dill, salt och peppar. In i ugn tills strömmingen är vit och klar. Serveras med kokt potatis. Glöm inte heller fiskpudding, görs med fördel på lax men går utmärkt att avnända annan valfri fisk också.        
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

Jag har för mig att det brukar va småben (autokorrekt ville skriva småbarn hehe) och jag är lite petig med det där med ben men man kan ju försöka öva bort de dumheterna.
  • Badfantasten

Denna är fantastiskt god:
    Lägg vit fisk fileer i form (torsk el långa brukar jag använda). Smula över 1-2 fiskbuljong tärning över fisken. In i ugnen ca 15 min 175 grader. Värm upp Creim Fresch försiktigt på spisen så den blir  lös. Häll såsen över fisken och ytterligare 10-15 min i ugnen så det puttrar en liten stund. Härlig vit sås på en vit fisk. Syrlig mkt god smak.
    Serveras med potatis el ris

• Förväntanstid
    Badfantasten skrev 2012-11-27 13:40:07 följande:
    Denna är fantastiskt god: Lägg vit fisk fileer i form (torsk el långa brukar jag använda). Smula över 1-2 fiskbuljong tärning över fisken. In i ugnen ca 15 min 175 grader. Värm upp Creim Fresch försiktigt på spisen så den blir  lös. Häll såsen över fisken och ytterligare 10-15 min i ugnen så det puttrar en liten stund. Härlig vit sås på en vit fisk. Syrlig mkt god smak. Serveras med potatis el ris

Rätt svårighetsgrad för att passa en vardag, gillas!
  • Badfantasten
    Förväntanstid skrev 2012-11-27 13:43:08 följande:

Rätt svårighetsgrad för att passa en vardag, gillas!

Ja, otroligt lätt men fest god!!!
  • Nyfiken gul

Enkel fiskgratäng

Vill man vara riktigt basic-basic så kör man frysta fiskblock av nån fisk man gillar.

Annars är den gudomligt god på färsk fisk, gärna riktig torsk.

Smöra en form och lägg fisken i mitten av formen, blanda 2 dl creme fraiche med 1 dl grädde, häll ner en burk annanas i bitar (med spadet) . Salta o peppra efter smak.  Strö rikligt med strimlad purjolök ovanpå och ställ in i ugn tills fisken är helt vit och klar.

Servera med kokt ris och grönsallad.

Det går alldeles utmärkt att ta bort annanas om man inte gillar det, ersätt istället med några klyftor citron eller lime som får puttra med i ugnen och då får man en jättenekel men god citronsås!              

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Voluptuous Shalimar
    Nyfiken gul skrev 2012-11-27 16:27:08 följande:
    Annars är den gudomligt god på färsk fisk, gärna riktig torsk.
    Till skillnad från låtsastorsk då, tänker du?
  • Rigmor Mortis

Jag äter inte fisk själv men lagar det åt barnen och allra enklast är att lägga ett block fryst vit fisk i en smord ugnsfast form, strö på örtsalt på fisken och hälla på ett paket grädde. In i ugnen till fisken är färdig och grädden tjocknat en aning till sås.

• Rigmor Mortis

Tillägg till ovan: man kan ha i lite kaviar (vanlig Kalles) i grädden också. Eller dill om man gillar det.

• Jenni73

Jag brukar göra fiskpaket.

lägg fisken i på aluminiumfolie(portionsbitar), klicka på kryddsmör(den kan vara ganska stark), strö över lite purjolök, riven morot, helt enkelt vad man har hemma.

packa in paketen

in i ugnen ca 175 grader ca 10-20 minuter tror jag det brukar ta,

Svar på tråden Vit fisk. Ert bästa tips/recept?