• Madicken84

Får era barn sova i eran säng?

Min dotter som är 2,5 år somnar i sin säng på kvällen i sitt rum. En del nätter vaknar hon och kommer till oss för att sova i vår säng. Får era barn sova i sina föräldrars säng?

• Svar på tråden Får era barn sova i eran säng?
  • Elin 885

har inga egna barn än, men vi kommer köra så att man får komma in om man drömt mardrömmar, annars så sover man i sin egen säng. jag skulle bli hemskt störd av att samsova, och jag behöver verkligen min sömn.  när jag var liten så var det så.

• Elin 885
    Tangent skrev 2012-12-02 16:32:03 följande:
    Vår 9-åringen sover i vår säng nästan varje natt.
    oj!
  • Nipplee

Jag har haft alla 3 i sängen en natt, ingen höjjdarnatt dock. Men annars brukar min son på 2 år komma in till mig. Grymt mysigt att sova med barnen :P

• Elin 885
    Rocket Mania skrev 2012-12-02 17:49:30 följande:
    Elin 885. Hur vet du att du kommer bli störd? Samsover du inte med din man?
    jo och hans snarkande stör en del haha.
    men vi har en 160 säng och nu och vi använder hela när vi sover. vi vänder oss och så. och att då ha en till där skulle inte funka. dessutom så gillar jag inte hela idén med att samsova heller. och så vill man ju kunna ha sex i sängen också, vilket inte kommer gå om det ligger barn där och sover =).
  • Rocket Mania
    Elin 885 skrev 2012-12-02 18:24:20 följande:
    jo och hans snarkande stör en del haha.
    men vi har en 160 säng och nu och vi använder hela när vi sover. vi vänder oss och så. och att då ha en till där skulle inte funka. dessutom så gillar jag inte hela idén med att samsova heller. och så vill man ju kunna ha sex i sängen också, vilket inte kommer gå om det ligger barn där och sover =).
    Ett av de absolut bästa tipsen någon som inte har barn kan få innan hen skaffar barn är att inte bestämma så mycket i förväg. Du kan få ett barn som inte sover en sekund om hen inte får sova med er. Att samsova kommer då ge dig  ungefär 100% mer sömn. Det kan naturligtvis bli tvärtom också men det är trots allt vanligare att nyfödda och små barn vill ha närhet än att dom inte vill det.

För övrigt går det ofta att flytta på sovande barn
  • Elin 885
    Rocket Mania skrev 2012-12-02 18:42:24 följande:
    Ett av de absolut bästa tipsen någon som inte har barn kan få innan hen skaffar barn är att inte bestämma så mycket i förväg. Du kan få ett barn som inte sover en sekund om hen inte får sova med er. Att samsova kommer då ge dig  ungefär 100% mer sömn. Det kan naturligtvis bli tvärtom också men det är trots allt vanligare att nyfödda och små barn vill ha närhet än att dom inte vill det.

För övrigt går det ofta att flytta på sovande barn
    ja jo jo man får ju se det till vad barnet behöver också. men helst inte i vår säng. men heldre i vår säng och att mamman får sova än att mamman inte får sova alls. mamman har en funktionsnedsättning som gör att hon måste få sin sömn annars blir hon argsint, seg i huvudet, trött....osv osv. men vi kommer försöka vänja barnen vid att sova i sina egna sängar. absolut inte samsova upp i skolåldrn i alla fall.
  • mia maria

Min 3-åring brukar komma in till mig någon gång under natten, de flesta nätter.

När han var mindre o ammade så var det bekvämast att ha honom bredvid sig hela nätterna tyckte jag.

Ibland kan båda sönerna (3 o 8 år) få sova hela nätterna i min säng, men oftast är det som sagt bara 3-åringen som traskar in någon gång under natten. 

• Alexi

våra får självklart sova hos oss när de vill, fast de somnar alltid i sina sängar i sina rum, men vill nästan alltid in till oss på natten, jag sover nästan sämre om de sover hela natten i sina rum för då undrar jag om de lever... Men eftersom jag har svårt att sova för trångt så har vi anpassat sängbredden så att alla får plats och kan sova gott, 180+105 cm säng.

• kickan89

Vår tvååring sover ofta hos oss. vi nattar henne ibland i vår säng bara för att det är bekvämare, iaf för mig som är gravid och knappt kan röra mig efter att ha legat nedklämd i en barnsäng och läst saga :P vi gör ingen stor sak av det, hon får sova där hon känner för (i vilken säng hon vill alltså, inte vart som helst i hemmet :P) och jag kommer aldrig tvinga henne att sova i eget rum eller säng eftersom det sista jag vill är att hon ska känna sig orolig och ensam eller att hon inte får vara hos oss. Vi har en riktig gosunge som alltid tyckt om att vara nära, kramas och mysa så vi går på det spåret. Blir nästa barn en sån som behöver utrymme och vill sova själv så kommer den självklart få det. Jag är inte så mycket för att lära barnen saker "bara för att" så vi har inte så mycket speciella regler kring sömn, mat osv, men det är såklart olika för alla vad som funkar :)

• Echo
    Elin 885 skrev 2012-12-02 20:32:11 följande:
    ja jo jo man får ju se det till vad barnet behöver också. men helst inte i vår säng. men heldre i vår säng och att mamman får sova än att mamman inte får sova alls. mamman har en funktionsnedsättning som gör att hon måste få sin sömn annars blir hon argsint, seg i huvudet, trött....osv osv. men vi kommer försöka vänja barnen vid att sova i sina egna sängar. absolut inte samsova upp i skolåldrn i alla fall.
    Mitt bästa tips för första tiden i alla fall är att ha en spjälsäng med ena sidan borttagen som står ihop med dubbelsängen. Förutom att barnet får närheten så vänjer hen sig vid sin säng och sover tryggt där även när man satt tillbaka sängsidan och flyttat bort sängen. I alla fall har det funkat lysanade på våra två.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Elin 885
    Echo skrev 2012-12-02 21:23:32 följande:
    Mitt bästa tips för första tiden i alla fall är att ha en spjälsäng med ena sidan borttagen som står ihop med dubbelsängen. Förutom att barnet får närheten så vänjer hen sig vid sin säng och sover tryggt där även när man satt tillbaka sängsidan och flyttat bort sängen. I alla fall har det funkat lysanade på våra två.
    smart =).
  • styltan

Mina två tjejer kommer in till oss ibland, tycker inte det gör något. Men det blir trångt så man får väl ingen jätte bra sömn. Skrattande

• Antilopen
    Rocket Mania skrev 2012-12-02 18:42:24 följande:
    Ett av de absolut bästa tipsen någon som inte har barn kan få innan hen skaffar barn är att inte bestämma så mycket i förväg. Du kan få ett barn som inte sover en sekund om hen inte får sova med er. Att samsova kommer då ge dig ungefär 100% mer sömn. Det kan naturligtvis bli tvärtom också men det är trots allt vanligare att nyfödda och små barn vill ha närhet än att dom inte vill det. För övrigt går det ofta att flytta på sovande barn

Du satte ord på det jag tänkte.
Svar på tråden Får era barn sova i eran säng?