• Alfred811

Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?

Varför pratas det mer om sexuell läggning än sexuell attraktion? Avseende VEM du attraheras av så inbegriper sexuell attraktion allt medan när någon regerar till sexuell läggning så begränsas det till nästan enbart vilket kön du föredrar. Är därför sexuell läggning ett onödigt och ensidigt begrepp som vi borde lägga åt sidan?

• Svar på tråden Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?
  • outlast
    Alfred811 skrev 2012-12-03 11:24:49 följande:
    Varför pratas det mer om sexuell läggning än sexuell attraktion? Avseende VEM du attraheras av så inbegriper sexuell attraktion allt medan när någon regerar till sexuell läggning så begränsas det till nästan enbart vilket kön du föredrar. Är därför sexuell läggning ett onödigt och ensidigt begrepp som vi borde lägga åt sidan?

DU kan lägga det åt sidan om du vill. Alla är dock inte lika förvirrade. Vi som vet vilket kön vi tänder på fortsätter gärna att diskutera läggning precis som förut.
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 12:08:19 följande:
    Med tanke på att många ser sin "läggning" som en identitet funderar jag på om inte "sexuell identitet" även skulle vara passande? Eller "attraktionsidentitet" när man talar om det i stort, då ens attraktion är långt från enbart sexuell.

Dvs istället för "sexuell läggning"  använda uttrycket "attraktionsidentitet".

Om man vill tala om det rent sexuella/ALFREDS boktidel, använda "sexuell identitet" 
    Sexuell identitet är bra men känns som ett för vitt begrepp i sammanhanget. Jag vill gå direkt på saker och personer vi blir kåta av. Då läroboken är inriktad på sex och sexualitet har jag inte tänkt att gå in specifikt på attraktion i allmänhet.
  • Haskel
    Alfred811 skrev 2012-12-05 12:31:31 följande:
    Sexuell identitet är bra men känns som ett för vitt begrepp i sammanhanget. Jag vill gå direkt på saker och personer vi blir kåta av. Då läroboken är inriktad på sex och sexualitet har jag inte tänkt att gå in specifikt på attraktion i allmänhet.
    Enligt vad du skriver att ditt bokkapittel ska handla om, så bör du väl då vara väldigt glad för LYKANTROPHONA:s tolkning av ditt egena försla "sexuell attraktion", nämligen vad som är sexuellt tändande/vad man blir kåt av. Det är ett bra begrepp och ev även en bra titel för ett bokkapitel. Men om det verkligen passar i just din bok, är svårt att säga utan att ha läst det.

• Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 12:43:57 följande:
    Enligt vad du skriver att ditt bokkapittel ska handla om, så bör du väl då vara väldigt glad för LYKANTROPHONA:s tolkning av ditt egena försla "sexuell attraktion", nämligen vad som är sexuellt tändande/vad man blir kåt av. Det är ett bra begrepp och ev även en bra titel för ett bokkapitel. Men om det verkligen passar i just din bok, är svårt att säga utan att ha läst det.

Jo jag blev väldigt glad när för den tolkningen :). Den är färdig sommaren 2015, då kan du få en gratis som tack för feedbacken. Du också Lykantrophona :) 
  • Haskel
    Alfred811 skrev 2012-12-05 12:48:00 följande:
    Jo jag blev väldigt glad när för den tolkningen :). Den är färdig sommaren 2015, då kan du få en gratis som tack för feedbacken. Du också Lykantrophona :) 
    Det du skriver om är något som intresserar mig, och jag ser fram emot ett exemplar av den:). Tycker också att det är kul med människor som verkligen går in för något och tex. skriver en bok, något även jag skulle vilja göra en dag. Men för att visa min uppskattning, vill jag därför gärna betala för boken, dock skulle ett signerat exemplar vara väldigt trevligt:).
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 13:01:24 följande:
    Det du skriver om är något som intresserar mig, och jag ser fram emot ett exemplar av den:). Tycker också att det är kul med människor som verkligen går in för något och tex. skriver en bok, något även jag skulle vilja göra en dag. Men för att visa min uppskattning, vill jag därför gärna betala för boken, dock skulle ett signerat exemplar vara väldigt trevligt:).

Härligt, min första kund :)! Du får den för tillverkningspriset plus signeringen ;). Vill klargöra att den kommer främst vara riktad till ungdomar från 12 år och uppåt för att användas till den oftast minst sagt undermåliga sexualundervisningen idag. 

Ökad kunskap om sexuell attraktion kommer få våra barn att må mycket bättre än idag då många upplever att dom inte duger för att media är de som idag dikterar bilden för vad som är attraktivt. Känns skönt att kunna få ge en motbild som dessutom är sann.  
  • Alfred811
    Haskel skrev 2012-12-05 13:01:24 följande:
    Eller så byter vi bara bok helt enkelt..
  • Lilia
    Kexet02 skrev 2013-01-18 09:27:32 följande:
    Man blir väl attraherad av individen; inte könet

Det stämmer delvis, men de flesta blir bara och endast attraherad av ett kön. Sedan blir man inte attraherad av alla personer med det könet, det är där individen kommer in i bilden.
  • Philipsson
    Kexet02 skrev 2013-01-18 09:27:32 följande:
    Man blir väl attraherad av individen; inte könet
    Många blir mest attraherade av individens plånbok...
    Ja, det är jag på bilden.
  • Rosebud

Ja, det är väl för att underlätta för dem som har svårt att hantera ovisshet eller inte kan skilja på nyanser?
    Man kan t ex lätt benämna mig bi- sexuell eftersom jag kommit på mig själv med att attraheras både
    av hetero- och homotjejer. Har däremot aldrig känt mig attraherad av nån man.

• Anonym

Jag attraheras av både tjejer och killar. För mig handlar det mycket om vad han eller hon har för utstrålning. Sen är attraktionen för mig något som bara händer, inget som går att styra över det behöver inte alltid ha och göra med personligheten alla gånger, utan nåt annat som jag inte riktigt kan sätta ord på. Kanske nåt kemiskt som bara sker ;). Ingen aning blir själv lite förundrad över hur det egentligen fungerar.... eller så ska man kanske inte grotta ner sig i det så mycket.

• Anonym
    Alfred811 skrev 2012-12-03 11:24:49 följande:
    Intressant reflektion och bra fråga!
    För det är den sexuella attraktionen som bara slår till. För jag attraheras av både tjejer och killar och jag fattar inte riktigt heller varför jag den ena eller andra gången attraheras just av en kille eller tjej när det händer.

Jag kan tycka att läggningen inte behövs, för varför ska man behöva definiera? När jag själv inte riktigt heller kan definiera, mer än att jag vet att jag attraheras av både tjejer och killar. Sen om jag attraheras av tjejer mer eller om killar mer det känns som det kvittar lite i vilken skala man attraheras av det ena eller andra könet.

Men jag vet inte, för vissa kanske det är viktigt att kunna identifiera sig med att vara hetro, bi, homo?
    Spontant tycker jag att det inte behövs, man faller för den man faller för =) och det är inget man kan påverka.
Svar på tråden Sexuell läggning, ett onödigt begrepp?