Alfred811 skrev 2012-12-03 11:24:49 följande:
Varför pratas det mer om sexuell läggning än sexuell attraktion? Avseende VEM du attraheras av så inbegriper sexuell attraktion allt medan när någon regerar till sexuell läggning så begränsas det till nästan enbart vilket kön du föredrar. Är därför sexuell läggning ett onödigt och ensidigt begrepp som vi borde lägga åt sidan?
Intressant reflektion och bra fråga!
För det är den sexuella attraktionen som bara slår till. För jag attraheras av både tjejer och killar och jag fattar inte riktigt heller varför jag den ena eller andra gången attraheras just av en kille eller tjej när det händer.
Jag kan tycka att läggningen inte behövs, för varför ska man behöva definiera? När jag själv inte riktigt heller kan definiera, mer än att jag vet att jag attraheras av både tjejer och killar. Sen om jag attraheras av tjejer mer eller om killar mer det känns som det kvittar lite i vilken skala man attraheras av det ena eller andra könet.
Men jag vet inte, för vissa kanske det är viktigt att kunna identifiera sig med att vara hetro, bi, homo?
Spontant tycker jag att det inte behövs, man faller för den man faller för =) och det är inget man kan påverka.