• Friida11

Kan en 19 månaders sluta sova på dagarna redan?!?

Hej,
    Jag har en liten fråga, min dotter som är 19 månader vill inte sova på kvällarna om hon sovit på dagen.. Kan detta betyda att hon inte längre är behov av sömn på dagen? 

Under natten sover hon 12-13 timmar utan att vakna alltså hon somnar ca 7-8 och vaknar oftast 9 dagen efter, kan det vara så att hon får all sin sömn på natten och ej behöver sova på dagen? Känns konstigt att hon ska sluta sova redan..

Jag pratade med dom på dagis om detta och dom sa att hon MÅSTE sova för hon är så liten är det så eller va säger ni ?  

♥ Frida Isabell 110516 ♥ BF med lillebror 130315 ♥
  • Svar på tråden Kan en 19 månaders sluta sova på dagarna redan?!?
  • Kimpalimpa

Min systers son är också 19 månader och under dagen sover han bara en halvtimme. Allt sånt där är individuellt! Sover hon bra under natten så behöver hon nog inte sova under dagen. Men håll lite koll. Är hon trött under dagen och vill sova så låt henne, men annars så är det nog bättre att låta henne vara vaken :)

• Friida11
    Kimpalimpa skrev 2012-12-06 10:26:53 följande:
    Min systers son är också 19 månader och under dagen sover han bara en halvtimme. Allt sånt där är individuellt! Sover hon bra under natten så behöver hon nog inte sova under dagen. Men håll lite koll. Är hon trött under dagen och vill sova så låt henne, men annars så är det nog bättre att låta henne vara vaken :)
    Jo det var precis så jag tänkte att man kunde känna efter under dagen, men på dagis säger dom att hon absolut inte får vara vaken, kan dom göra så? 
  • lightfish

Klart förskolan inte kan bestämma att hon måste sova, det är det du som förälder som bestämmer.

• Kimpalimpa

Säg till dom på dagiset att du vill att din dotter ska vara vaken. Personalen ska respektera dina önskemål och lyssna på dig :)

• Friida11

Jo det känns ju så, men igår när jag pratade med pedagogen så sa hon nej men det går absolut inte hon är för liten hon MÅSTE sova.. men vadå MÅSTE det är väll mitt val? Hon sover ju 12-13 tim per natt så det verkar inte så konstigt att hon inte vill sova på dagen.. Men det är väll för att fröknarna ska få sin egna tid.. idiot dagis. 

• Kimpalimpa

Då borde du ta ett allvarlogt snack med dom. Har själv jobbat på dagis, och där hade vi ett "schema" på hur länge varje barn skulle sova. Det är absolut inte okey att dom ignorerar dina önskemål. Det är ju ditt barn och dagiset ska kunna anpassa sig efter dina regler (med vissa undantag såklart). Prata med dom ordentligt är mitt tips!

• Vinterankan

Jag tycker inte att det är varken förskolan eller ni som bestämmer. Det är väl ändå dotterns behov som ska styra. Vår dotter har alltid sovit extremt lite men vi har aldrig tvingat henne att vara vaken eller sova vissa tider för att det ska passa oss bättre. Behövde hon sova på dagis så somnade hon och då fick hon sova så länge hon ville och om hon inte behövde sova så somnade hon inte.

• Friida11
    Vinterankan skrev 2012-12-06 12:09:06 följande:
    Jag tycker inte att det är varken förskolan eller ni som bestämmer. Det är väl ändå dotterns behov som ska styra. Vår dotter har alltid sovit extremt lite men vi har aldrig tvingat henne att vara vaken eller sova vissa tider för att det ska passa oss bättre. Behövde hon sova på dagis så somnade hon och då fick hon sova så länge hon ville och om hon inte behövde sova så somnade hon inte.
    Men barn är väll ändå i behov av rutiner för att må bra? 
  • Vinterankan
    Friida11 skrev 2012-12-06 13:21:12 följande:
    Men barn är väll ändå i behov av rutiner för att må bra? 
    Under de perioder som vår dotter gått från att sova till att sova ibland så har vi inte haft några som helst rutiner gällande klockslag och sömn. Rutinen har varit att vi gör på samma sätt (saga och godnatt), men vid helt olika tidpunkter. Vi har läst av dotterns signaler och när vi märkt att det varit läggdags så har vi lagt henne. Vilket varit vid 20-21 när hon inte sovit och 23-24 när hon har sovit. Är övertygad om att vår dotter har mått bra av att alltid få sova de dagar hon somnat och då också fått sova tills hon vaknat av sig själv. 

Förskolepersonalen tyckte att det var jättebra att vi lät henne styra det själv för de märkte ju att hon alltid var pigg och glad, både de dagar hon sov och de dagar hon inte sov.

Självklart var det jobbigt för mig när hon sov på dagen eftersom att jag själv är kvällstrött och helst vill lägga mig mellan 21-22 så jag var ju tvungen att hålla mig vaken längre (hon accepterade inte pappan på nattningen). Men det är sådant som jag gärna gör för mitt barn under övergångsperioder för att hon ska må bra. 
Svar på tråden Kan en 19 månaders sluta sova på dagarna redan?!?