Viktnedgång efter förlossningen
Jag är lite nyfiken på att veta om det normalt är så att man snabbare går ned gravidkilona om man ammar.
Frågan lyder:
Gick det snabbt för dig att tappa dina gravidkilon, och ammade du ditt barn?
Jag är lite nyfiken på att veta om det normalt är så att man snabbare går ned gravidkilona om man ammar.
Frågan lyder:
Gick det snabbt för dig att tappa dina gravidkilon, och ammade du ditt barn?
Ja, jag ammar:) glömde skriva det;)
Tack för alla svar! Låter som att man får hoppas på att kunna amma då, om man inte är rädd om kilona förstås. ;)
Ammade sonen född juni 2011 i 7½månad (blev gravid igen när han var 6½ månad), då hade jag 4 kilo kvar att gå ner från de 21 kg jag gick upp. Tycker inte amningen i sig har gett mig så mycket utan jag har helt enkelt fått tänka på vad jag äter och att röra på mig. Nu är dottern född och är 2½ månad gammal och har bara gått ner 9kg än så länge och nu har det stått still n¨ågra veckor. Så jag är en av dem som amningen inte innebär viktras för. Det var likadant för min mamma. Hade hoppats på att det var det men men.....
Ska börja magcoaching hos Olga Rönnberg online i janurai så då ska det nog hända grejer :)
Jag har tre barn och har ammat två av dem. För mig har amningen inte hjälpt ett skit när det gäller viktnedgång, jag har fått kämpa stenhårt oavsett om jag ammat eller ej.
Fick barn i jan-12. Gick upp ca 14 kg efter 8 veckor hade jag gått ner dem och 4 till. Efter 8 månader hade jag fått ner ytterligare 16 kg. Så ligger 20 kg minus sen jag blev gravid med sonen. Jag ammade i ca 6 mån. Hoppas att det även funkar så bra efter denna graviditet, har fortfarande 20 kg övervikt.
Har två barn som jag helammat och amningen har inte gjort att jag gått ner alls, tvärtom svårare att gå ner då. När jag slutat amma har jag börjat gå ner trots samma kost och motion..
Med ettan var jag nere på startvikt när jag kom hem från BB, tappade 1 kg til när jag slutat amma kring året.
Med tvåa så gick jag fort ner så det var 1 kg kvar. Tappade det aldrig innan 3an. Med 3an var jag snabbt nere på startvikt (alltså +1 från innan första) och tappade det kg som hängt kvar sen nr 2 när jag slutade amma 3an vid 15 månader.
Med fyran så var jag snabbt nere på startvikt +2 och tappade det när jag slutade amma kring 15 månader. Efter det tappade jag ytterligare 2 kg och väger nu 55 till mina 166 cm. Innan barnen vägde jag alltså 57 men hade då mer muskler då jag hade tid att träna mer styrketräning.
Jag har upplevt att kroppen liksom velat hålla på lite reserver så länge jag ammat samt att jag blivit så förbaskat hungrig under den tiden. När jag slutat amma har jag slutat vara hungrig och kroppen har snällt släppt det sista.
Ammade ena barnet, men inte det andra. Tappade mina 15 kg direkt, så jag märkte ingen skillnad på att amma eller inte.
Jag har helammat i snart sex månader nu och har gått upp i vikt, typiskt alla snackade om att man skulle rasa i vikt, men inte för mig tydligen...
Helammade 6 månader och delammade till hon var 13 månader, när jag blev gravid igen när dottern var 12 månader hade jag fortfarande ca 8 kg kvar att gå ner (gick upp 18).
Jag helammade min bebis och gick under de första månaderna ner 12 kg. När bebisen var 6 månader gick jag med i viktväktarna och gick då ner ytterligare 12 kg. När bebisen var 9 månader hade jag gått ner allt (24 kg) och var nere på min startvikt (67kg) igen.
Gick ner allt plus lite till direkt efter förlossningarna, gick dock bara upp drygt 6 kg båda gångerna så det kanske inte var så konstigt (överviktig kan ju tilläggas). Men ammade inte.
Jag gick upp 4,5kg Och väger nu ca 10kg mindre än jag gjorde när jag plussade. Ammar nästan bara fortfarande och dottern är 10,5 månad. Hon vägrar nästan all mat :/
Tillägger att jag vägde 59kg vid inskrivning och nu väger jag runt 50. Gick ner mina 4,5 dan efter förlossningen. Och sen dess har det bara fortsatt. Promenader och träning har nog stor del i viktminskningen också.
Bra med julmat å allt skit jag stoppat i mig nu, måste ha gått upp några kg :)
Jag har gått ner alla grav kilon plus 15extra under amningsperioden. Har lagt om kosten och rört mycket på mig, men det känns som om amning gett en extra boost till viktnedgången. Och även om jag fuskat lite har jag fortsatt ner i vikt.