• flodda

Bytte från spjälsäng till vanlig och nu är vi nästan sömnlösa, Tips tack!!

Vår dotter är 22 mån och för 3 veckor sedan bytte vi från spjälsängen till vanlig barnsäng. hon får ett syskon om 2 månader så vi ville få detta gjort innan lilla kommer och får spjälsängen. det har väl gott hyfsat med läggningen hon springer upp 1-4 gånger fast utan protest så de är bara lägga henne igen. MEN nätterna börjar tära på oss då hon kommer in vid  04.00 ibland tidigare och ibland lite senare. och vi lägger tillbaka henne, hon somnar om en ca 30 min sedan kommer hon igen. vi lägger tillbaka och då börjar hon småprata med sig själv och efter 30 igen så är hon tillbaka. och så fortsätter det tills vi går upp. det är inte de att vi inte vill ha henne emellan oss men eftersom lilla kommer snart och kommer ligga emellan oftast så vill vi inte tillåta det nu och sedan börja säga nej. när hon sov i spjälsängen gick nätterna hur bra som helst hon sov hela nätter möjligtvis att man gick in nån gång för att nappen ramlat ur sängen. och hon sov tills 8 på morgonen nu går vi upp 06.30.
    är hon inte redo än för egen säng? eller har alla det såhär?
    snälla kom med tips hur vi ska göraFoten i munnen

• Svar på tråden Bytte från spjälsäng till vanlig och nu är vi nästan sömnlösa, Tips tack!!
  • Ordis

Låt ungen sova mellan er. Ännu viktigare att knyta an när ni väntar en liten till så hon inte känner sig utanför. Skapa inte ett problem som inte finns. Hon kanske inte alls vill sova mellan er när bebisen är född, eller så vill bebisen sova i egen säng bredvid er. Ta problemet när det kommer i stället. Jag personligen vill att mina barn sover i egen säng men jag tror inte för ett ögonblick att det är det bästa för barnen så vi låter barnen somna i egen säng med oss bredvid och vaknar de och kommer in till oss så ligger vi allihopa i dubbelsängen. Någon enstaka gång har jag tagit dottern i handen och gått in på hennes rum och lagt mig bredvid då jag sover dåligt med henne i sängen då jag har stora problem med ryggen och bäckenet.

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Natulcien
    Elin 885 skrev 2012-12-10 09:16:55 följande:
    jag trodde inte att 5-mins-metoden var så hemskt som alla säger. många jag känner har kört med den.
    och nej jag vet inget om bebisars behov mer än mat och närhet eftersom jag inte har eller har haft en bebis.

Att många använder metoden är ju ingen garanti för att den är bra. Det är en oerhört grym metod.
  • Natulcien
    Bästafamiljen skrev 2012-12-10 12:01:56 följande:

Jag har redan använt mig av femminuters metoden, om än kanske inte så exakt som det finns på papper. Men jag har inte sprungit dit så fort de pipit, men jag har visat mig, klappat om och gått ut. =)
    Ok. Fast då är det ju inte en "regel" som har format barnen, utan en grym skrikmetod som verkligen inte är att rekommendera.
  • Bästafamiljen
    Natulcien skrev 2012-12-10 14:50:34 följande:
    Ok. Fast då är det ju inte en "regel" som har format barnen, utan en grym skrikmetod som verkligen inte är att rekommendera.

Jo det är exakt en regel som gjort att vi fått lugna harmoniska barn som sover i sina egna sängar:) ni får göra som ni vill, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre. I vår familj gör vi det vi tycker är rätt och det har funkat utomordentligt;) sov ni med era barn , vi varken vill eller behöver det....
  • Natulcien
    Bästafamiljen skrev 2012-12-10 17:05:27 följande:

Jo det är exakt en regel som gjort att vi fått lugna harmoniska barn som sover i sina egna sängar:) ni får göra som ni vill, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre. I vår familj gör vi det vi tycker är rätt och det har funkat utomordentligt;) sov ni med era barn , vi varken vill eller behöver det....
    Fast vi har en lugn och harmonisk son som sover i sin egen säng... utan att vi har använt någon femminutersmetod. Så varför man använder en så pass grym metod...när man uppnår samma resultat utan...det begriper jag inte...
  • MalinEddie

Vad sorgligt det var att läsa de sista sidorna i tråden. 5-minutersmetoden går ut på att ignorera bebisens starkaste signaler. En frisk förälder borde rent instinktivt känna hur fel det är att strunta i barnets behov och neka det tröst. Det är en grym metod och den fungerar inte om man ser till barnets trygghet vilken för föräldrarnas förhållningssätt spelar mycket stor roll. En bebis kan inte göra den trygghet den känner i föräldrarna till sin egen om den inte känner tillit till föräldrarna. Tillit skapas genom att föräldrarna svarar på barnets signaler, inte ignorerar dem. En bebis kan omöjligt trösta sig själv (har inga utvecklade försvarsmekanismer) och har inget direkt tidsperspektiv. Det betyder inte att man kan hantera bebisen hur som helst för "den minns ju ändå inget" då allt lagras i det implicita minnet och kan ha stor påverkan också senare, om inte där och då..
    Och nej, att använda 5-minutersmetoden är inte samma sak som att göra klart på toaletten eller tvätta ur schampot (innan någon tar upp det) när den nöjda bebisen plötsligt börjar gråta på en plats när den är ensam. Varför borde inte vara så svårt att lista ut. Jämför en olycklig situation som man aldrig önskar man hamnat i med en medveten vald situation. Förhållningssätt hos föräldrarna som sagt.
    Det finns hundratals mellanting mellan att sova med bebisen och ignorera den tills den ger upp sina försök till kommunikation. Tänk längre, människor. Läs gärna en rad eller två om barns utveckling också innan ni skaffar barn.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-12-10 18:59:40 följande:
    Fast vi har en lugn och harmonisk son som sover i sin egen säng... utan att vi har använt någon femminutersmetod. Så varför man använder en så pass grym metod...när man uppnår samma resultat utan...det begriper jag inte...
    Nej, det är mycket lustigt och dumt av flera anledningar.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Elin 885 skrev 2012-12-09 15:19:58 följande:
    ja jo då sätter ju modersinstinkterna (hm stavning?) in.
    jag är en person som bryr mig om alla hela tiden och kallas av mina vänner för hönsmamma. när dem åker hem från oss så måste de smsa när de är hemma annars blir jag orolig....
    Dina vänner har både rörelseförmåga, frihet och kanske till och med sällskap? De vet att människor bryr sig om dem även om de inte hör av dem på ett tag, de klarar av att se efter sina egna behov osv..Det är ganska intressant att jämföra vuxna med små spädbarn i sådana här situationer trots att vi är så långt ifrån varandra utvecklingsmässigt. Detta därför att föräldrar som använder 5-minutersmetoden gärna "gör" sina spädbarn äldre än de faktiskt är. De är arga, manipulerande och förstår.. Jag skulle därför också vilja göra en jämförelse baserad på spädbarnets känslor, skulle ni lämna er vän eller partner instängd utan möjlighet att ta sig ut? Troligtvis inte. Ni skulle hjälpa dem ut, trösta dem och finnas där när det känns jobbigt oavsett om de var instängda eller ej. Varför då låta ett spädbarn som inte någonstans är så pass utvecklat genomgå något sådant?
    Avskyr CIO-metoder.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-12-10 20:07:41 följande:
    Vad sorgligt det var att läsa de sista sidorna i tråden. 5-minutersmetoden går ut på att ignorera bebisens starkaste signaler. En frisk förälder borde rent instinktivt känna hur fel det är att strunta i barnets behov och neka det tröst. Det är en grym metod och den fungerar inte om man ser till barnets trygghet vilken för föräldrarnas förhållningssätt spelar mycket stor roll. En bebis kan inte göra den trygghet den känner i föräldrarna till sin egen om den inte känner tillit till föräldrarna. Tillit skapas genom att föräldrarna svarar på barnets signaler, inte ignorerar dem. En bebis kan omöjligt trösta sig själv (har inga utvecklade försvarsmekanismer) och har inget direkt tidsperspektiv. Det betyder inte att man kan hantera bebisen hur som helst för "den minns ju ändå inget" då allt lagras i det implicita minnet och kan ha stor påverkan också senare, om inte där och då..
    Och nej, att använda 5-minutersmetoden är inte samma sak som att göra klart på toaletten eller tvätta ur schampot (innan någon tar upp det) när den nöjda bebisen plötsligt börjar gråta på en plats när den är ensam. Varför borde inte vara så svårt att lista ut. Jämför en olycklig situation som man aldrig önskar man hamnat i med en medveten vald situation. Förhållningssätt hos föräldrarna som sagt.
    Det finns hundratals mellanting mellan att sova med bebisen och ignorera den tills den ger upp sina försök till kommunikation. Tänk längre, människor. Läs gärna en rad eller två om barns utveckling också innan ni skaffar barn.
  • ToK
    Elin 885 skrev 2012-12-09 15:04:32 följande:
    ok ja det kanske är så, jag tror dock att om man är tillräckligt envis så går det men men.

Åh, hjälp, vad ledsen jag blir :( Snacka om att inte ha någon som helst empati och inga moderskänslor över huvud taget. Det är ingen leksak vi pratar om, det är ett barn som behöver närhet och kärlek - inte en kall mor som avvisar in i det sista! Fy så fruktansvärt.
  • Antilopen
    ToK skrev 2012-12-10 22:13:45 följande:
    Åh, hjälp, vad ledsen jag blir :( Snacka om att inte ha någon som helst empati och inga moderskänslor över huvud taget. Det är ingen leksak vi pratar om, det är ett barn som behöver närhet och kärlek - inte en kall mor som avvisar in i det sista! Fy så fruktansvärt.

Håller med. Hon har inga barn än men sitter redan och planerar att vara envis och köra 5mm på sina framtida barn...
  • cosinus
    Antilopen skrev 2012-12-10 22:18:29 följande:

Håller med. Hon har inga barn än men sitter redan och planerar att vara envis och köra 5mm på sina framtida barn...
    Jag tycker det är en fördel att hon inte har barn för då finns ju chansen att hon ändrar sig när de väl kommer.

Själv var jag helt övertygad om att jag skulle prommenera varje kväll innan min första kom för barnet skulle ju sova i vagnen - jo tjena. Hur många (oftast pappor) har inte planerat att renovera hela huset när de ändå bara är pappalediga. Det brukar ju gå sådär :D

Så jag tror nog att även hon kan vara kapabel att läsa sitt barn när det väl kommer, man brukar få planera om det mesta mot för vad man tänkt sig ändå :)
  • Antilopen
    cosinus skrev 2012-12-10 22:22:38 följande:
    Jag tycker det är en fördel att hon inte har barn för då finns ju chansen att hon ändrar sig när de väl kommer. Själv var jag helt övertygad om att jag skulle prommenera varje kväll innan min första kom för barnet skulle ju sova i vagnen - jo tjena. Hur många (oftast pappor) har inte planerat att renovera hela huset när de ändå bara är pappalediga. Det brukar ju gå sådär :D Så jag tror nog att även hon kan vara kapabel att läsa sitt barn när det väl kommer, man brukar få planera om det mesta mot för vad man tänkt sig ändå :)

Hahaha, själv planerade jag att ta körkort under mammaledigheten för jag skulle ju "ha så mycket tid" Han är 14 månader nu och jag har inte övningskört en enda gång. Men dessa saker är ju liksom harmlösa och lite charmigt naiva, till skillnad mot att planera att vägra sitt barn närhet och ev. köra skrikmetod... Jag hoppas också att hon ändrar sig den dag hon får barn och får uppleva hur otroligt starka modersinstinkterna är.
  • cosinus
    Antilopen skrev 2012-12-10 22:27:54 följande:

Hahaha, själv planerade jag att ta körkort under mammaledigheten för jag skulle ju "ha så mycket tid" Han är 14 månader nu och jag har inte övningskört en enda gång. Men dessa saker är ju liksom harmlösa och lite charmigt naiva, till skillnad mot att planera att vägra sitt barn närhet och ev. köra skrikmetod... Jag hoppas också att hon ändrar sig den dag hon får barn och får uppleva hur otroligt starka modersinstinkterna är.
    Jomen det är det jag tror det finns goda chanser för. Man vet inte föränn man provat och jag ser inget fel i att man provar med egen säng till barnet om man tycker det passar familjen bäst. För en del funkar det, för en del inte men jag har otroligt svårt att hon har tänkt ignoera en gallskrikande nyföding och vill hon sitta och söva om var 15e minut för att barnet behöver närhet så måste det ju få vara hennes huvudvärk. Själv har jag föredragit att sova :D
  • Bambusa
    K med lilla E skrev 2012-12-09 12:04:45 följande:
    Men det där låter ju inte heller klokt! Förmodligen gillar hon sin spälsäng och känner sig trygg i den, det är i alla fall min gissning.,

så var de hos oss med, ja fällde ner ena sidan så hon fick kliva ur själv, men då fick hon nästan panik och ville inte alls kliva ur själv.. (en meter från min säng)  men då löft vi henne ist, men lär sidan vara nere ifall hon ville kliva ur själv till pottan.. och tillslut ville hon de, då va hon mognare för juniorsäng sen, men hon han vänja sig vid tanken på den sängen ett bra tag då hon och ja målade om den tillsammans.. å så hade vi spjälsängen kvar i huset, fast i lekrummet på nederplan..  fast vid 1½år började hon klättra ur sängen några gånger, men slutade när ja sköt bort den en bil från min säng, den stog helt emot fram tills dess, så hon landade i min säng..   vi hade faktiskt inget spring alls när vi böt till juniorsängen, hon sitter där å talar om att hon behöver kissa, eller vill ha frukost.. gosar lite med sovkompisarna och bäddar om.. hon blir 4år om 2v.. så alla springer inte hela nätterna.. när hon vaknar mitt i natten av att hon vill kissa eller har drömt kan hon inte stå på benen, då får man lyfta henne till pottan å hålla i henne.. hehe.. ja känner mig inte vidare stadig då ja heller iofs..
  • Natulcien
    Antilopen skrev 2012-12-10 22:27:54 följande:

Jag hoppas också att hon ändrar sig den dag hon får barn och får uppleva hur otroligt starka modersinstinkterna är.
    Förhoppningsvis har den här tråden gett henne en rejäl tankeställare!?
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-12-11 09:56:51 följande:
    Förhoppningsvis har den här tråden gett henne en rejäl tankeställare!?
    Ja, hoppas verkligen det.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Bytte från spjälsäng till vanlig och nu är vi nästan sömnlösa, Tips tack!!