Anonym skrev 2012-12-15 13:48:58 följande:
interimiskt beslut är barnet bor hos mig, men ändå skriven med sin far. Han får umgänge 5 dagar av varje 2 veckor. Under tiden måste vi göra samabetassamtal med familjerätten. Ny domstol datum 3 månader senare. Mitt mål är att få honom skriven med mig och gå till dagis här. Någon som vet hur familjerätten gör utredningsarbetet? Genom Samtal? Eller? Vad betyder det nya datumet 3 månader senare? Att vi kommer att fatta en ny beslut? Vad är exakt hela processen? Jag känner mig så trött för vad som ligger framför mig
STOPP och belägg! Kom ihåg en sak!!!! Domstolen kan
INTE döma till var ett barn ska vara skrivet!!!!! Det bestämmer Skatteverket
HELT enligt egna riktlinjer.
HÅLL UT!!!!
Intermistiskt beslut är bara något tillfälligt tills den riktiga domen kommer. Det finns Tingsrätter som i vårdnadsmål har velat markera att ett barn ska vara skrivet på ett visst ställe
MEN det är Skatteverket som bestämmer det. SKatteverket måste skriva en person var den personen faktiskt har sin "huvudsakliga vila". Detta för att personer inte ska kulla skriva sig på ett visst ställe av skattetekniska skäl eller för att få mer i bidrag. Skatteverket gör sina egna utredningar var barnet faktiskt bor och skiter i domstolarnas försök att kvotera till pappors fördel. Vid växelvisboende kan det räcka om ett barn bor 40% av tiden på ett ställe för att få vara skriven där men annars så ska Skatteverket ändra folkbokföringen.
När det gäller dagis så spelar folkbokföringen inte så stor roll MEN du gör väldigt klok i att ta tag i det hela nu för när det gäller skolan så kommer ert barn att bli placerad utifrån sin folkbokföringsadress om ni inte akn enas om något annat.
HÅLL UT!!!! STÅ PÅ DIG! Om du ger upp nu kommer du i praktiken förlora ditt barn helt eftersom ju äldre barnet blir ju viktigare blir kompisarna hobbies och betygen. Äldre barn brukar besöka umgängesföräldern mer sällan ju äldre barnet blir.
GE INTE UPP NU NÄR DU ÄR SÅ NÄRA!
KRAM