• Anonym

Får man avsulta redan?

Jag har kämpat för vårdnaden om vårt barn under 6 månader nu och jag ansökte om domstol och även anlitade en advokat. Det har varit mentalt och ekonomiskt jobbiga att jag känner att jag inte kan ta det längre. Jag är beredd att acceptera det, oavsett den interimistiskt beslut från domstolen är. 

Frågan är kan jag avslutar efter den interimistiskt beslut istället för att gå igenom hela processen? Jag är den som lämnat in stämningen, och om jag accepterar den interimistiskt beslutet under förutsättning att papan accepterar det också, kan jag stoppa processen där?
  • Svar på tråden Får man avsulta redan?
  • Anonym

Båda måste vara överens om det för att stämningen ska stoppas.

• Anonym (har varit med om)

Hejsan. Har för ett flertal år sedan genomfört vårdnadsprocess som slutade som jag önskade, dvs. delad vårdnad. Men processtiden där var ca 5.5 år och med svåra situationer för alla inblandade under den tiden.

Har det interimistiska beslutet gått dej emot?  I så fall, på vilket sätt? I vilket län bor du?

Kan du ge en mer detaljerad beskrivning på ärendet och händelseförloppet så blir det lättare att ge förslag till dej om du skall gå vidare eller ej, samt att du svarar på de frågor som ställts.

• Tonårsmorsan

Usch vad jobbigt det låter. Jag personligen tycker det är skit att barn används som redskap i jämlikhetspolitiken.

Jag ställer mig också lite undrande över vad det är för problem du har. Vill gärna hjälpa till om jag kan men du måste berätta lite mer om vad det är för problem du upplever. Har du som mamma förlorat vårdnaden?

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-12-09 14:19:00 följande:
    Jag har kämpat för vårdnaden om vårt barn under 6 månader nu och jag ansökte om domstol och även anlitade en advokat. Det har varit så mentalt och ekonomiskt jobbiga att jag känner att jag inte kan ta det längre. Jag är beredd att acceptera det, oavsett den interimistiskt beslut från domstolen är. 

Frågan är kan jag avslutar efter den interimistiskt beslut istället för att gå igenom hela processen? Jag är den som lämnat in stämningen, och om jag accepterar den interimistiskt beslutet under förutsättning att papan accepterar det också, kan jag stoppa processen där?

För att det ska bli lite styrsel på det hela snacka med din advokat och försök sen ordna en träff på familjerätten för att fastställa ett schema.
  • Anonym
    interimiskt beslut är barnet bor hos mig, men ändå skriven med sin far. Han får umgänge 5 dagar av varje 2 veckor. Under tiden måste vi göra samabetassamtal med familjerätten. Ny domstol datum 3 månader senare. Mitt mål är att få honom skriven med mig och gå till dagis här. Någon som vet hur familjerätten gör utredningsarbetet? Genom Samtal? Eller? Vad betyder det nya datumet 3 månader senare? Att vi kommer att fatta en ny beslut? Vad är exakt hela processen? Jag känner mig så trött för vad som ligger framför mig
  • Anonym

Ett interrimistiskt beslut gäller bara tills slutgiltig dom fallit. Om inte båda föräldrarna är överens så kommer saken att prövas i en huvudförhandling. 

Om ni föräldrar är överens kan ni såklart begära att få er överenskommelse fäst i dom, en s.k. förlikningsdom, och då behöver ni knappast gå ända till huvudförhandling.

Om ni inte kan bli överens så kommer det att bli en andra muntlig förberedelse (minst) och sedan en vårdnadsutredning och huvudförhandling, dvs. det tar med all sannolikhet minst ett halvår, och kanske ett år till innan processen är avslutad.

Det är inte läge att beklaga sig över det, nu när du själv drog i gång processen, utan det är bara att bita ihop och se till att lösa saken, antingen frivilligt, eller med domstolens hjälp. 

• Tonårsmorsan
    Anonym skrev 2012-12-15 13:48:58 följande:
    interimiskt beslut är barnet bor hos mig, men ändå skriven med sin far. Han får umgänge 5 dagar av varje 2 veckor. Under tiden måste vi göra samabetassamtal med familjerätten. Ny domstol datum 3 månader senare. Mitt mål är att få honom skriven med mig och gå till dagis här. Någon som vet hur familjerätten gör utredningsarbetet? Genom Samtal? Eller? Vad betyder det nya datumet 3 månader senare? Att vi kommer att fatta en ny beslut? Vad är exakt hela processen? Jag känner mig så trött för vad som ligger framför mig
    STOPP och belägg! Kom ihåg en sak!!!! Domstolen kan INTE döma till var ett barn ska vara skrivet!!!!! Det bestämmer Skatteverket HELT enligt egna riktlinjer.

HÅLL UT!!!!

Intermistiskt beslut är bara något tillfälligt tills den riktiga domen kommer. Det finns Tingsrätter som i vårdnadsmål har velat markera att ett barn ska vara skrivet på ett visst ställe MEN det är Skatteverket som bestämmer det. SKatteverket måste skriva en person var den personen faktiskt har sin "huvudsakliga vila". Detta för att personer inte ska kulla skriva sig på ett visst ställe av skattetekniska skäl eller för att få mer i bidrag. Skatteverket gör sina egna utredningar var barnet faktiskt bor och skiter i domstolarnas försök att kvotera till pappors fördel. Vid växelvisboende kan det räcka om ett barn bor 40% av tiden på ett ställe för att få vara skriven där men annars så ska Skatteverket ändra folkbokföringen.

När det gäller dagis så spelar folkbokföringen inte så stor roll MEN du gör väldigt klok i att ta tag i det hela nu för när det gäller skolan så kommer ert barn att bli placerad utifrån sin folkbokföringsadress om ni inte akn enas om något annat.

HÅLL UT!!!! STÅ PÅ DIG! Om du ger upp nu kommer du i praktiken förlora ditt barn helt eftersom ju äldre barnet blir ju viktigare blir kompisarna hobbies och betygen. Äldre barn brukar besöka umgängesföräldern mer sällan ju äldre barnet blir. GE INTE UPP NU NÄR DU ÄR SÅ NÄRA!

KRAM Hjärta

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anna jkp

Jag har gått igenom det hela. Jag ringde och skrev till skatteverket om boendet. Eftersom barnen mesta dels bor hos mig fick jag igenom boendet. Du måste ligga i.

Förskolebytet är det tyvärr så att myndigheterna säger att man måste samarbeta. Jag fick köra barnen i 2 år innan mina barn fick byta. Då var det rektorn som skrev in barnen i en annan skola eftersom skolutredningen var överrens om byte. Lagarna hänger inte med här.  

Synlig gör kvinnovåldet
Svar på tråden Får man avsulta redan?