Alexi skrev 2012-12-16 12:47:58 följande:
Alltså jag är en sån som absolut inte kör skrikmetoder och jag sitter med mina barn varje kväll och har alltid gjort. Men jag håller ju med TS om att det är sjukt jobbigt ibland att sitta och stirra rakt ut i en mörkt rum, det har krypit i kroppen på mig en del kvällar och man vill bara vråla "sov nu unge" men gör det så klart inte för då tar det ju ännu längre tid...
Så att TS använder bortkastad tid kanske är ett dåligt ordval men samtidigt så tycker jag inte det ger mig särskilt mycket alls att sitta där. Gos och mys och läsning och prat fram tills man släcker lampan, mysigt absolut, men det där väntandet - nej inte särskilt spännande alls. Bara en del av livet som förälder.
Jag tycker det är lite farligt att förmedla att alla ska älska att lägga en timma hos sina barn på det viset varje kväll, man måste få tycka att det är jobbigt, att man hellre vill hinna med annat de där futtiga timmar man har på kvällen när barnen somnat. Att sprida det där ensidiga "rosaskimrande" om alla delar av föräldraskapet tror jag inte gagnar någon.Det är väl ingen som har förmedlat att man ska älska att ligga i sängen med sina barn i 1-2 timmar på kvällarna. Tror att om det var fritt att välja hur man skulle vilja ha det så skulle nog de flesta valt att man skulle ligga där i kanske 10 min och så var det klart sen.
Däremot tror jag att de flesta menar, liksom jag, att saker och ting är som dom är. Är det så att nattningarna på kvällen är väldigt utdragna så har man liksom två val: antingen att må dåligt över att det tar så lång tid eller att gilla läget och försöka göra nåt bra av det - typ läsa en bok eller surfa. Vår dotter är också svår att natta på kvällen, och det är inte det att hon inte somnar för det gör hon på några minuter, utan det är det att hon inte vill att vi går. Så fort vi går så vaknar hon men efter 1-2 timmar brukar vi kunna smyga iväg. Självklart skulle jag hellre umgås med min man eller kollat på tv men just nu är det så här det är. Bara att gilla läget och göra nåt bra av det liksom. Så mår alla bättre. Inte hålla på med avvänjningsmetoder och 5mm och såna grejer. Det är ju inte bra för nån, framför allt inte barnet.
Det jag tror att de flesta menar är att saker och ting är som dom är och är det nu så att barnet behöver den där timmen för att känna sig trygg och somna så är det liksom bara att gilla läget. Är väl ändå bättre att försöka se det på ett positivt sätt och göra det till "egentid" med lite surfande eller bokläsning än som "bortkastad tid"?