• Anonym

Hur löser vi överlämningen på Tisdag 1 Januari 2012???

Vi har en son på 2 år. Pappan har flyttat 30 mil bort. Har legat i vårdnadstvist. Pappan har umgänge varannan helg. Jag hämtar min son med tåg 10 mil från mig.

Nu ska han ha sonen från 27e till den 1a. Men ser nu att tåget jag brukar åka inte går och jag är framme tidigast 11.49. Det var illa skriver han för han ska börja jobba 12.30 och alltså hinna tillbaka dit. Undrar varför han tar på sig jobb då han äntligen har sonen överhuvudtaget men det är mina tankar.

Men nu forsar smsen in om jag inte kan tabilen vilket jag inte kan då den är trasig, lägger av så fort man saktar in. Sen kommer namn efter namn på folk han tycker ska hämta.

Hur löser man detta och hur stort ansvar har jag i detta? Jag vet verkligen inte vad jag kan göra mer. Har ju ingen runt mig som har lust att kliva upp 7 på nyårsdagen o skjutsa mig heller-

• Svar på tråden Hur löser vi överlämningen på Tisdag 1 Januari 2012???
  • Anonym (?)

En liten fundering bara. Om det nu är han som flyttat 30 mil bort, är det inte han som är skyldig att åka fram o tillbaka o hämta o lämna sin son då? Det var väl inte ditt beslut att han ska flytta?!

• Anonym (G)

Ni har en underförstådd tid som ni hämtar och lämnar, en praxis så att säga. Pappan planerar sitt liv efter det, men denna gång meddelar du att du i sista minuten inte kan komma den tiden, utan du kommer istället nästan två timmar senare. Fattar du inte att pappan lackar ur, särskilt som hans planering med arbetet faller?

Det är ju knappast hans sak att kontrollera att dina tåg går, och faktiskt kan jag tycka att det är upp till dig att kolla upp det i god tid och meddela honom om du skulle behöva göra något avsteg från det som ni annars brukar göra. Som någon sa, det är ju mer troligt att den normala trafiken inte går än att den går, klart du skulle ha kollat det?

Eftersom du är så sent ute är det upp till dig att lösa problemet i mina ögon och se till att dyka upp när du brukar. Sedan tycker jag att det är magstarkt att ringa familjerätten och snacka om hur han krånglar.

• Anonym
    Anonym (G) skrev 2012-12-27 13:47:17 följande:
    Ni har en underförstådd tid som ni hämtar och lämnar, en praxis så att säga. Pappan planerar sitt liv efter det, men denna gång meddelar du att du i sista minuten inte kan komma den tiden, utan du kommer istället nästan två timmar senare. Fattar du inte att pappan lackar ur, särskilt som hans planering med arbetet faller?

Det är ju knappast hans sak att kontrollera att dina tåg går, och faktiskt kan jag tycka att det är upp till dig att kolla upp det i god tid och meddela honom om du skulle behöva göra något avsteg från det som ni annars brukar göra. Som någon sa, det är ju mer troligt att den normala trafiken inte går än att den går, klart du skulle ha kollat det?

Eftersom du är så sent ute är det upp till dig att lösa problemet i mina ögon och se till att dyka upp när du brukar. Sedan tycker jag att det är magstarkt att ringa familjerätten och snacka om hur han krånglar.

En vecka innan, tycker du att det är i sista minuten?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 15:51:48 följande:

Klart det är i sista minuten. Det är nyårsafton. Det kan inte ha kommit som en överraskning att trafiken är annorlunda under helgdagar?
    Anonym skrev 2012-12-27 13:19:03 följande:
    Tack! Nä jag har gett alla dessa förslag men nej det var ju HANS nyår så det gick inte alls!

Har pratat med familjerätten igen nu och de anser precis som jag att den 1a januari ska han ha umgänge med sin son och skulle inte tagit på sig jobb eller iallafall kollat så det passade med lämning osv. De sa uttryckligen att de var trötta på hans krångel nu och förstog om jag var trött och ledsen.

Men dom skulle prata med han om detta och denna gången ser jag till att få skjuts så inte barnet ska behöva bli lidande pga detta.
    Alla förslag? Även att barnet stannar med farmor och farfar eller någon annan pappan känner tills du kommer fram?

Självklart får han ta på sig arbete. Du brukar hämta kl. 10 så det är er underförstådda överlämningstid. Kan du inte köra själv?

• Anonym (G)
    Anonym skrev 2012-12-27 15:51:48 följande:

Ja, och uppenbarligen kunde han inte ändra tiden.

Du kan alltid ställa frågan om det går bra att ändra, sannolikheten att det fungerar ökar troligen ju tidigare du är ute.

I detta fall gäller det ändrade tågtider i nyårshelgen, ingen högoddsare att det är ändrade avgångar. Alltså fullt förutsägbara omständigheter för dig.

Varför beskyller du honom för detta?

Märkligt att ni ligger i tvist...

• BioBonus

Jag förstår inte heller hur det här kan vara hans problem?

Du brukar hämta kl 10.00, det är er praxis och er muntliga överenskommelse. Han har således kunnat säga till sin arbetsgivare att kan börja arbeta 12.30.

Du säger att han inte borde ha bokat in arbete alls eftersom han har umgänge med sin son den dagen, men det har han ju inte? Sonen brukar vara hämtad kl 10, så varför skulle han inte kunna jobba kl 12.30? 

Och som andra redan påpekat - en veckas framförhållning är med kort varsel. En arbetsgivare vill gärna veta i god tid vilka som har möjlighet att jobba över helgerna, så du skulle helt enkelt varit ute i bättre tid. Eller när du nu inte varit det - ta på dig ansvaret, sluta skuldbelägga honom och ordna hätmningen på så sätt att det inte påverka hans arbete.

Snacka om att skapa samarbetssvårigheter.  Har svårt att tro att FR lägger hela skulden på honom om de vet om hela historien i det här. 

• Anonym
    BioBonus skrev 2012-12-28 08:54:50 följande:
    Jag förstår inte heller hur det här kan vara hans problem?

Du brukar hämta kl 10.00, det är er praxis och er muntliga överenskommelse. Han har således kunnat säga till sin arbetsgivare att kan börja arbeta 12.30.

Du säger att han inte borde ha bokat in arbete alls eftersom han har umgänge med sin son den dagen, men det har han ju inte? Sonen brukar vara hämtad kl 10, så varför skulle han inte kunna jobba kl 12.30? 

Och som andra redan påpekat - en veckas framförhållning är med kort varsel. En arbetsgivare vill gärna veta i god tid vilka som har möjlighet att jobba över helgerna, så du skulle helt enkelt varit ute i bättre tid. Eller när du nu inte varit det - ta på dig ansvaret, sluta skuldbelägga honom och ordna hätmningen på så sätt att det inte påverka hans arbete.

Snacka om att skapa samarbetssvårigheter.  Har svårt att tro att FR lägger hela skulden på honom om de vet om hela historien i det här. 
    Väldigt kloka ord!
  • Anonym
    elinaehn skrev 2012-12-28 09:01:41 följande:
    Erbjud dig hämta dagen före?
    Varför ska han inte fira nyår med sitt barn enligt domslut?
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2012-12-27 17:26:36 följande:
    Ja, och uppenbarligen kunde han inte ändra tiden.

Du kan alltid ställa frågan om det går bra att ändra, sannolikheten att det fungerar ökar troligen ju tidigare du är ute.

I detta fall gäller det ändrade tågtider i nyårshelgen, ingen högoddsare att det är ändrade avgångar. Alltså fullt förutsägbara omständigheter för dig.

Varför beskyller du honom för detta?

Märkligt att ni ligger i tvist...

Jag kanske lät lite hård, ledsen för det, men jag tror att de flesta som ser det utifrån tycker att det är din sak att lösa. Det vore kul att höra hur det går.
  • snorkråka

Jag har massa lösningar på detta problem.

Din vän hinner säkert bli frisk till nyårsdagen, det är ändå fem dagar kvar.

Om pappan bor 30 mil bort, men du ska åka tio mil, innebär det att han kör sonen 20 mil för att möta dig. Kanske kan du erbjuda honom ersättning mot att han kör de sista tio milen också?

Hyr en bil.

Låna en bil. Nog måste du känna en enda människa närmare än 20 mil som inte behöver sin bil på nyårsdagen? (Du kan få låna min eftersom jag planerar att vara bakis till långt in på eftermiddagen.)

Har du inget körkort? Se till att skaffa ett så snart som möjligt för att undvika liknande situationer i framtiden.

Jag förstår att du inte tycker att han borde jobba, men det är inte ditt beslut, även om du har familjerätten som hejar på. Men lycka till och hoppas att det löser sig, och som sagt, hör av dig om du vill låna bilen!

• BioBonus
    snorkråka skrev 2012-12-28 10:11:03 följande:
    Jag har massa lösningar på detta problem.

Din vän hinner säkert bli frisk till nyårsdagen, det är ändå fem dagar kvar.

Om pappan bor 30 mil bort, men du ska åka tio mil, innebär det att han kör sonen 20 mil för att möta dig. Kanske kan du erbjuda honom ersättning mot att han kör de sista tio milen också?

Hyr en bil.

Låna en bil. Nog måste du känna en enda människa närmare än 20 mil som inte behöver sin bil på nyårsdagen? (Du kan få låna min eftersom jag planerar att vara bakis till långt in på eftermiddagen.)

Har du inget körkort? Se till att skaffa ett så snart som möjligt för att undvika liknande situationer i framtiden.

Jag förstår att du inte tycker att han borde jobba, men det är inte ditt beslut, även om du har familjerätten som hejar på. Men lycka till och hoppas att det löser sig, och som sagt, hör av dig om du vill låna bilen!
    Strålande med konkreta lösningar! Heja heja Skrattande
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 11:13:06 följande:
    TYCKA?????? Kan inte göra så mycket åt tågtiderna?!?!? Står klart o tydligt i våran dom att jag ska åka tåg. Du tycker inte han också skulle tänkt på detta då han sa ja till jobb?

Är det nåt nytt att tr skriver ut hur föräldrar ska transportera ungarna? Aldrig läst en reson att det står att en vårdnadshavare måste åka tåg, cykla eller ta bil men inte köra själv. Ta bussen ts tr bryr sig inte om du åker buss eller tåg, de bryr sig om du följer tiden dvs 10 sen är det tramsigt att säga att han inte får jobba 2.5 tim efter han lämna ungarna, hans tid han bestämmer och det lägger sig inte ens fr i, så norska upp dig och se ditt ansvar istället för att intrigerna så där
Svar på tråden Hur löser vi överlämningen på Tisdag 1 Januari 2012???