• om drömmen slår in

behöver tankar från er erfarna ammare!

Hej!
    Vår dotter har sedan några dagar tillbaka börjat amma helt. (haft sond tidigare, då hon föddes för tidigt).
    Under veckan har brösten blivit välsigt ömma, hårda och "fulla" då det gått tre timmar mellan amningarna. Men idag blir de inte det. De är liksom mjuka fast att det kommer mjölk fort när hon börjar suga.

Är nu orolig att inte ha tillräcckligt med mjölk åt henne... Är det så att min kropp börjat anpassa mjölkmängden till hur mycket hon suger? Om det är så, ökar det då igen när hon kommer börja vilja ha mer mat?

Är så ovant det här med amning och kunskaperna är inte många då det är första barnet... Tacksam för svar! =)

• Svar på tråden behöver tankar från er erfarna ammare!
  • lövet2

När mjölkmängden är lagom, så har man inte det där problemet med att brösten blir ömma och hårda på samma sätt. En som ammat länge kan ha fullt med mjölk fast det knappast känns att den finns där.

• om drömmen slår in
    lövet2 skrev 2012-12-27 16:18:40 följande:
    När mjölkmängden är lagom, så har man inte det där problemet med att brösten blir ömma och hårda på samma sätt. En som ammat länge kan ha fullt med mjölk fast det knappast känns att den finns där.

Tack, kändes skönt att höra det :)
  • Nyfiken2012

Japp, som precis nämnts så kan det vara så i början, o då o då senare också faktiskt. Jag tycker det varierar lite, men det beror säkert på att barnets behov kan variera. Tror det där styrs rätt bra av sig självt. Försök att inte oroa dig o lycka till!

• BFmars2012

Oroa dig inte! Det är så som du redan listat ut själv, mjölkmängden har anpassat sig efter hur mkt bebisen äter. Så länge du ammar fritt och ger bröstet när bebisen vill så kommer det att sköta sig själv. Roligt att det funkar bra med amningen! Födde mitt första barn i vecka 26+3 och minns hur otroligt det kändes när sonden drogs för sista gången och jag kunde amma fritt!

• Whitetrash86

Ingen fara. Som andra skrivit så har nu mängden på mjölken anpassat sig efter barnet behov och därav spänner inte brösten.
    När barnet bli äldre och vill ha mer kommer den äta längre/oftare för att öka produktionen och då kan brösten bli lite ömma igen innan mängden blivit rätt än en gång =) 

• yodi
    lövet2 skrev 2012-12-27 16:18:40 följande:
    har själv en dotter som föddes för tidigt och hade sond och som jag kunde börja helamma senare, förstår att det kan kännas lite läskigt, men hör med bvc om ni kan få komma dit och väga lite oftare, det fick vi göra i början just för att jag ville känna mig säker på att hon fick i sig tillräckligt mycket.

men som lövet2 skrev så känns det så när det är lagom. 
  • om drömmen slår in
    BFmars2012 skrev 2012-12-27 16:26:28 följande:
    Oroa dig inte! Det är så som du redan listat ut själv, mjölkmängden har anpassat sig efter hur mkt bebisen äter. Så länge du ammar fritt och ger bröstet när bebisen vill så kommer det att sköta sig själv. Roligt att det funkar bra med amningen! Födde mitt första barn i vecka 26+3 och minns hur otroligt det kändes när sonden drogs för sista gången och jag kunde amma fritt!

Ja, att inte ha sond känns magiskt på något sätt! Inte behöva oroa sig för att hon ska dra ut den och så :)

Tack allihopa för era svar, jag känner mig mycket lugnare och kommer lita på att kroppen fixar detta på egen hand :)

Nu är jag mest bekymrad över att lillan verkar ha sån magknio efter att hon ätit, hon kommer inte till ro alls...
    =( Försöker tänka på vad jag äter osv..

Har ni  någon erfarenet av de där "dropparna" man kan köpa på apoteket och ge dem, som ska lindra magknip?
  • cloudberry79

Försök ge henne ett till bröst, det är inte ovanligt att bebisar vill äta flera gånger från samma bröst, alltså att man tar höger, vänster, höger, vänster etc tills de är helt nöjda. Speciellt på kvällarna matar jag ofta dottern med två gånger från varje bröst, har helammat i snart sex månader utan att någonsin behöva ge tillägg. Mjölken fylls på hela tiden, så att det är tomt behöver du inte bekymra dig om! Prova annars rapa henne genom att hålla henne lite upprätt, mage mot mage. Det kan vara luft som är besvärligt!

(M)amma till V -07 och E -12
  • yodi
    om drömmen slår in skrev 2012-12-28 18:29:03 följande:

Ja, att inte ha sond känns magiskt på något sätt! Inte behöva oroa sig för att hon ska dra ut den och så :)

Tack allihopa för era svar, jag känner mig mycket lugnare och kommer lita på att kroppen fixar detta på egen hand :)

Nu är jag mest bekymrad över att lillan verkar ha sån magknio efter att hon ätit, hon kommer inte till ro alls...
    =( Försöker tänka på vad jag äter osv..

Har ni  någon erfarenet av de där "dropparna" man kan köpa på apoteket och ge dem, som ska lindra magknip?
    jag provade inte dropparna på isabella men däremot hennes stora syster och där hjälpte dom inte alls
    jag vill tipsa om bärsjal, jag stoppade i henne i den och stod sedan och gungade/vaggade tills hon kom till ro, för oss var det det enda som fungerade.
  • om drömmen slår in
    yodi skrev 2012-12-28 21:17:56 följande:
    jag provade inte dropparna på isabella men däremot hennes stora syster och där hjälpte dom inte alls
    jag vill tipsa om bärsjal, jag stoppade i henne i den och stod sedan och gungade/vaggade tills hon kom till ro, för oss var det det enda som fungerade.

Jag har kollar på en bärsjal och är riktigt sugen på att köpa en. de verkar vara bra och lillan somnar alltid på bröstet när man går och bär på henne, skulle vara skönt att ha armarna fria och ändå få henne tillfreds. =)
  • mikroE

När brösten blir fulla och ömma så är det en signal till kroppen att dra ned produktionen så det är bara bra att ha mjuka bröst för då producerar kroppen mer. Ge henne när hon signalerar så kan hon reglera sin mathållning själv och låt det inte gå för länge mellan matningarna speciellt när hon är född för tidigt. Jag skulle erbjuda som senast efter två timmar om hon inte signalerat själv före det för att vara säker. Jag var också rädd i början att jag inte hade nog för jag hade aldrig de där överfyllda brösten annat än efter 3-4 dagar men det är helt OK.

• yodi
    om drömmen slår in skrev 2012-12-30 13:56:34 följande:

Jag har kollar på en bärsjal och är riktigt sugen på att köpa en. de verkar vara bra och lillan somnar alltid på bröstet när man går och bär på henne, skulle vara skönt att ha armarna fria och ändå få henne tillfreds. =)
    köp en du det är så underbart mysigt. man riktigt saknar det sen när dom blir äldre.

• om drömmen slår in
    mikroE skrev 2012-12-30 14:18:12 följande:
    När brösten blir fulla och ömma så är det en signal till kroppen att dra ned produktionen så det är bara bra att ha mjuka bröst för då producerar kroppen mer. Ge henne när hon signalerar så kan hon reglera sin mathållning själv och låt det inte gå för länge mellan matningarna speciellt när hon är född för tidigt. Jag skulle erbjuda som senast efter två timmar om hon inte signalerat själv före det för att vara säker. Jag var också rädd i början att jag inte hade nog för jag hade aldrig de där överfyllda brösten annat än efter 3-4 dagar men det är helt OK.

Okej =) Jag börjar nog förstå hur finurlig vår kropp är och hur den fungerar. När vi låg inne på nenatal med henne (är född sju veckor för tidigt), så höll vi tre timmars intervall med maten, det har jag även fortsatt med hemma och det verkar fungera.
    Tack för råden =)
Svar på tråden behöver tankar från er erfarna ammare!