• Peter46

Hur göra med min fru?

Min fru och jag har varit ihop ca 14 år. Vi träffades genom gemensamma bekantar via internet och redan från början kändes det som att det var den saknade kugghjulet i mitt liv. Innan dess hade jag träffat tjejer och även haft en del trekanter med par. Jag berättade detta redan från början och det avskräckte inte. Min fru var väldigt kraftig när vi träffades, men det störde inte mig, men hon ville alltid älska med ljuset släckt, då hon inte tyckte om sin kropp. Som alla nyförälskade så höll vi på så ofta vi kunde. Vi flyttade ihop och hade ett aktivt sexliv, bara hon och jag. Någon gång föreslog jag att vi skulle träffa andra, men hon ville inte, speciellt som hon inte trivdes med sin kropp. Åren gick och vi försökte få barn, men när det inte lyckades så gick hon ner alla kilon själv och vi fick sen två underbara pojkar som nu är 5 och 7 år. Tiden efter barnafödandet, så minskade hennes sexlust och vad jag än gjorde så blev det inte bättre. Jag fick onanera för att bli av med mitt sexbehov. Efter en tid började jag leta efter kk eller liknande, men jag lyckades aldrig. Dock kom hon på att jag chattat med tjejer och hade telefonsex. Jag slutade då att leta, för hon hotade att lämna mig. Jag förklarade då att anledningen till mitt beteende var att vi aldrig hade sex. Jag fick vara glad om det blev en gång i månaden.

Nu är vårt sexliv lite bättre, men barnen sover fortfarande hos oss och hon säger att hennes lust är inte så stor som förr. Hon är fortfarande pryd och trots att hon nu är smal så trivs hon inte med sin kropp till 100%, trots att jag säger att hon är vacker.

Nu över till anledningen till varför jag skriver:

Som sagt vårt sexliv har blivit bättre, men det känns fortfarande inte bra. Vet inte vad jag ska göra för att få det bättre. Jag vill att hon ska njuta och leva ut sina lustar mer. Jag har frågat om hennes fantasier (Något som jag frågat de senaste 10 åren), men hon säger sig inte ha några. Sist sa hon att de försvannefter förlossningarna. Kan de det?          

Jag undrar också hur jag ska få henne att älska sig själv mer och få mer lust. Visar jag sexiga underkläder så tycker hon det är porrigt. Porrfilm inkl erotik vill hon inte se. Hon kan skoja med folk att vi har en swingersklubb, men när jag frågar om hon vill testa, så är svaret nej. Jag blir inte klok på henne ibland. 

Alla förslag är välkomna

Tack!  

• Svar på tråden Hur göra med min fru?
  • Peter46

Hej och tack för alla svar. Ni har nog rätt allihopa i viss mån. Vill min fru ha mer lust?? Bra fråga. Jag hoppas det, men det är något jag måste fråga henne. Nej, hon använder inga preventivmedel. Jag är steril sen en operation två år sen, så det behövs inte.

Ja, alla har vi en egen syn på sexualitet och öppenhet och min fru och jag är rätt lika så. Vi är rätt så öppna med varandra och kan prata om det mesta, men ni har rätt där, vi har faktiskt inte pratat så mycket fantasier och sexualitet. Hon vet att jag träffat par och jag vet att hon träffat killar tidigare, men vi har inte gått djupare in än så. Givetvis behöver hon inte tala om sina fantasier och behålla dem för sig själv, men det hade varit trevligt om jag visste något mer (om det finns något mer hon skulle vilja uppleva).

Visst är det flera saker som spökar. Som jag tidigare nämnde så var hon kraftig med dåligt självförtroende och nu har det blivit bättre och hon har gått ner rejält i vikt, men visst finns hjärnspökena kvar.  Porr har vi inte tittat på tillsammans sen vi såg fäbojäntan för 10 år sen, så där behöver hon inte känna sig otillräcklig, men visst kan säkert mitt tidigare chattande gett henne en tankeställare och att det gör henne otillräcklig. Vi har diskuterat vårt sexliv några gånger när vi varit arga, men det vi skulle behöva är att åka iväg hon och jag utan barn och bara vara tillsammans. Tyvärr har vi varit på gång ett tag med det, men perioder av arbetslöshet, sjukdomar och annat har kommit ivägen, men jag tror det är något vi skulle behöva och då i lugn och ro prata igenom allt.

Tack i alla fall för svaren

• Peter46

Kom och tänka på en annan sak: Kanske har jag gått fel väg. Skulle vilja ha tips och råd på följande: Om jag vill veta vad min fru gillar och fantiserar om: Hur och När ska jag fråga. Inte för att det finns något universalråd, men hur skulle ni vilja att er partner gjorde? Jag har ställt frågan flera gånger vid olika tillfällen. Efter vi haft fest och vi har varit lite berusade, efter vi haft sex, när vi bråkat och t.o.m. när vi åkt bil hon och jag och pratat om kärlekssemester, men som jag tidigare skrivit, så har jag inte fått så många svar som jag önskade.

Eller ska jag helt ge upp??  

• Momat
    Peter46 skrev 2012-12-30 10:27:27 följande:
    Kom och tänka på en annan sak: Kanske har jag gått fel väg. Skulle vilja ha tips och råd på följande: Om jag vill veta vad min fru gillar och fantiserar om: Hur och När ska jag fråga. Inte för att det finns något universalråd, men hur skulle ni vilja att er partner gjorde? Jag har ställt frågan flera gånger vid olika tillfällen. Efter vi haft fest och vi har varit lite berusade, efter vi haft sex, när vi bråkat och t.o.m. när vi åkt bil hon och jag och pratat om kärlekssemester, men som jag tidigare skrivit, så har jag inte fått så många svar som jag önskade.

Eller ska jag helt ge upp??  
     Varför är det så viktigt att veta vad hon fantiserar om, när hon själv sagt att hon INTE fantiserar?

Du verkar ha fixerat dig vid fel saker, nämligen att piffa upp och hotta till sexlivet, och kanske är det just det som gör att hon inte har någon lust längre - hon duger inte som hon är, vanligt sex duger inte som det är, utan du kräver MER, dvs en mass leksaker, fantasier, trekanter osv.

Vem skulle vilja ha sex om man ändå känner att det man själv vill (dvs vanligt vaniljsex) inte är tillräckligt för ens partner?

Mitt råd till dig är att sluta tjata och gnata om fantasier, leksaker, trekanter, porr och vad allt du nu nämnt i tråden, och fokusera på henne och hennes kropp istället. Kör missionären i ett halvår om det är vad hon vill och vad hon behöver för att låta intresset för sex vakna igen. Låt henne duga för dig, och låt henne veta att hon duger som hon är, utan konstigheter.
  • Momat
    Anonym (k25) skrev 2012-12-28 23:47:10 följande:
    Hej ts!
    Jag tycker att det låter som att det kan vara flera saker som spökar.
    Dels kan det givetvis höra samman med en känsla av att vara utbytbar mot någon villigare, sexigare och "porrigare" som ett resultat av din sexuella öppenhet och genom att du föreslagit sex med fler inblandade. Jag, personligen, hade känt mig helt otillräcklig och utbytbar om jag hade blivit tillfrågad för ett par år sen.
    Det kan vara samma anledning till att hon inte vill porra upp det, eller att se på porr (det är rena tortyren om man hela tiden sitter med en klump i magen och känner sig osexig och mer utsatt för känslan av att inte räcka till, eftersom man själv inte känner att man kan mäta sig med de sexiga människorna som finns i filmen!).
    Att du dessutom visar ett intresse för att (även om bara temporärt) byta ut henne mot en annan kvinna stärker nog knappast hennes självförtroende eller lust.
    Sen finns det ju möjligheten att det bara har varit jobbigt, graviditeter förändrar kroppen och många känner sig inte lika sexuella tack vare lös hud, bristningar och annat..
    Jag gjorde t.ex en bröstförstoring efter mina grav.

Förstå mig rätt när jag säger att inte alla behöver känna såhär, och att detta inlägg är baserat på mina egna erfarenheter från en tid där jag hade dåligt självförtroende.
    Det kan såklart vara något helt annat som är orsaken.
    Hoppas iaf det löser sig för er!
  • älskarfika

Det man inte får hemma får man hämta nån annanstans. Det är bara att säga till henne som det är.  Sluta dalta och ställ lite krav. Du lever bara en gång.

• Fridafin

Jag vet inte riktigt hur du ska fråga, mer än du redan gjort. OM hon har fantasier så kanske hon inte vill dela med sig, eller så behöver hon fundera själv ett tag hur hon ska dela med sig. Om jag utgår ifrån mig själv så har jag ett ambivalent förhållande till de fantasier jag har. Jag vill nog inte uppleva dem öht i verkligheten, & har lite svårt att ventilera dem hur som helst. Men det har mycket att göra med, precis som de robespierre i vanlig ordning så snyggt uttrycker saken, mina upplevelser av händelser i barndom och tidiga tonår. Jag kan lätt känna mig pressad när min sambo (som har ett mer naturligt förhållningssätt till sex) frågar mig. Just på grund utav min ambivalens och min oförmåga att kanske förena kärlek och sex i tanken. Nu spånar jag bara, men lite input iaf .

• Anonym

Att lusten dippar när man är småbarnsförälder kan också bero på en massa yttre omständigheter. Man är trött, trött, trött och vardagens måsten surrar i huvudet hela tiden. Tyvärr är det lätt för en mamma att välja bort de bitar av livet som handlar om henne sjöälv och istället lägga all sin energi på barnen och hushållet. Sexet blir en del av de "frivilliga" aktiviteter som läggs på hyllan tills man får mer tid och ork. Ju mindre sex man har, desto mindre saknar man det.

Det kan vara svårt att se sig själv som en vuxen, sexig och sexuellt aktiv person om hela ens världsbild kretsar kring att man är mamma och hushållerska. Någonstans tappar man bort sig själv och för att hitta lusten behöver man också hitta sig själv igen.

Därför tycker jag också att du du skall ta dig en funderare på hur arbetet är fördelat där hemma och på hur mycket egentid din fru har. Bara att få komma iväg och träna eller fika med en kompis en gång i veckan utan krav och måsten kan göra underverk för självkänslan, och då kommer ofta lusten på köpet. Jag tror att något av det allra viktigaste i sammanhanget är att man känner att man har en partner som tar lika stort ansvar för "allt det andra", så att man vågar släppa kontrollen och göra det som är roligt (=sex) istället. Jag kan ju lugnt säga att det finns få saker som leder till så vilt sex här hemma som att komma hem från jobbet och mötas av "Älskling, maten är färdig, köket är städat och utflyktsväskorna till imorgon är packade. Ta ett bad och slappna av lite medan jag lägger barnen, så kan vi se en film sedan."

Nu tror jag ju inte att du kan vänta dig sådana resultat direkt, men här kommer några konkreta råd som hjälp oss när vi haft svackor:

1. Dela på ansvaret hemma. Se till att båda får sova ut ibland. Se till att båda får egentid ibland.

2. Rör vid henne på ett kravlöst och uppskattande sätt. visa henne att du gillar hennes kropp utan att hon känner någon press på att ett gensvar genast måste leda till sex. Ge henne en kram, kyss henne hejdå, säg "vad fin du är i den där tröjan", ligg nära henne i soffan och bara håll om henne medan ni ser på teve. När det blir naturligt för er att vara fysiska med varandra blir det också lättare att ta steget till sex.

Först när du nåt hit är det dags att börja prata om fantasier, hjälpmedel, 50 shades of Grey och allt vad man nu vill hitta på.

Och ja, känner man sig ful och otillräcklig kan porr bara bli ytterligare sten på bördan. Hon kommer aldrig att bli 22 år med jättebomber och plastikopererat underliv. Om hon uppfattar det som att detta är din idealkvinna är det inte underligt att hon är ovillig att visa sig naken för dig. Att titta på porr tillsammans kan vara både trevligt och upphetsande, men inte förrän man är trygg i förvissningen om att ens partner tänder på en själv också. 

• sextiotalist
    Momat skrev 2012-12-30 10:36:46 följande:
     Varför är det så viktigt att veta vad hon fantiserar om, när hon själv sagt att hon INTE fantiserar?

Du verkar ha fixerat dig vid fel saker, nämligen att piffa upp och hotta till sexlivet, och kanske är det just det som gör att hon inte har någon lust längre - hon duger inte som hon är, vanligt sex duger inte som det är, utan du kräver MER, dvs en mass leksaker, fantasier, trekanter osv.

Vem skulle vilja ha sex om man ändå känner att det man själv vill (dvs vanligt vaniljsex) inte är tillräckligt för ens partner?

Mitt råd till dig är att sluta tjata och gnata om fantasier, leksaker, trekanter, porr och vad allt du nu nämnt i tråden, och fokusera på henne och hennes kropp istället. Kör missionären i ett halvår om det är vad hon vill och vad hon behöver för att låta intresset för sex vakna igen. Låt henne duga för dig, och låt henne veta att hon duger som hon är, utan konstigheter.
    Är det något som är direkt avtändande, när man inte är intresserad, är just detta.
  • Momat
    sextiotalist skrev 2012-12-30 11:53:35 följande:
    Är det något som är direkt avtändande, när man inte är intresserad, är just detta.
    Att veta att man duger? Blir det mer tändande om man vet att man inte duger? Eller hur menar du?
  • sextiotalist
    Momat skrev 2012-12-30 11:56:10 följande:
    Att veta att man duger? Blir det mer tändande om man vet att man inte duger? Eller hur menar du?
    Äh, så fel det blev. Jag tänkte bakvänt, självklart så var det meningen som var viktig och jag ville mest förstärka den.
  • Momat
    sextiotalist skrev 2012-12-30 11:59:02 följande:
    Äh, så fel det blev. Jag tänkte bakvänt, självklart så var det meningen som var viktig och jag ville mest förstärka den.
    Ja då förstår jag bättre hur du menar.
  • orpon

TS, du är inte den första som startar en tråd med denna fråga, och säkert inte den sista heller... Jag har varit i samma sits själv dessutom... Min egen erfarenhet, ihop med alla trådar jag läst, är tyvärr att detta är svårt, mycket svårt, att reparera.

Människor kan mötas vid en tidpunkt, och förälskelse gör att sexlusten påverkas positivt, men med tiden så återgår sexlust till det normala, vilket kan vara i stort sett ingenting hos vissa individer (finns både kvinnor och män). Vad den låga sexlusten beror på är svårt att veta, men det som är en gemensam faktor tycks vara att ingen av de med låg sexlust anser att det är nåt fel. De anser att man inte behöver prata om sex, eller om varför en i relationen mår dåligt. De anser att den som vill ha mer sex helt enkelt ska backa tillbaka, utplåna sina behov, och leva som en zombie för att mötas på samma plan..

Och ja, jag menar det verkligen, jag kände mig som en zombie, jag gick runt som en levande död, och likt zombien som bara tänker "äta hjärnaaaa...", sp tänkte jag: "sex, knullaaaaaa.....". Så illa är det ju att vara den som måste undertrycka sina behov, sin åtrå efter sin partner...

Men tyvärr, jag vill påstå att det är väldigt svårt att hitta en lösning och jämkas. Och allt trams med dela hushållsarbetet, sömn, hjälpas åt med barnen: sånt är ju självklarheter för en normal familj. Det kommer inte att hjälpa.

Men, mina tips för att kanske lyckas då, det jag önskade att min partner gått med på att testa... Släng ut tv, tv-spel, surfplattor. Dator är okej för att utföra viktiga saker, men ej för att spela! När barnen somnat, ägna er åt varandra, prata, lyssna. Säg fina saker till varandra, ge varandra komplimanger, och ta åt er av dessa. Sätt upp lappar med kärleksfulla budskap, skicka fina sms. Kyss varandra, smek, älska...

Låter som vettiga råd, eller hur... Inte för att jag lyckades, min partner tyckte tv:n och datorspel var de bästa sätten för henne att slappna av, och prata känslor ville hon absolut inte då hon låst in dem i sitt mörkaste inre skrymsle... Tack och godnatt för förhållandet.

• Fridafin
    orpon skrev 2012-12-31 09:51:23 följande:
    TS, du är inte den första som startar en tråd med denna fråga, och säkert inte den sista heller... Jag har varit i samma sits själv dessutom... Min egen erfarenhet, ihop med alla trådar jag läst, är tyvärr att detta är svårt, mycket svårt, att reparera. Människor kan mötas vid en tidpunkt, och förälskelse gör att sexlusten påverkas positivt, men med tiden så återgår sexlust till det normala, vilket kan vara i stort sett ingenting hos vissa individer (finns både kvinnor och män). Vad den låga sexlusten beror på är svårt att veta, men det som är en gemensam faktor tycks vara att ingen av de med låg sexlust anser att det är nåt fel. De anser att man inte behöver prata om sex, eller om varför en i relationen mår dåligt. De anser att den som vill ha mer sex helt enkelt ska backa tillbaka, utplåna sina behov, och leva som en zombie för att mötas på samma plan.. Och ja, jag menar det verkligen, jag kände mig som en zombie, jag gick runt som en levande död.

Hej! Vettigt inlägg, & bra tips . Dock vill jag bara påpeka att ALLA med låg sexdrift inte anser att det är något som ska sopas under mattan. Jag tror att en anledning till att det kan kännas så för den partnern med högre lust är att kommunikationen runt omkring det helt enkelt blir fel. Säger inte att det inte var så som du upplevde det i din relation, men det är min erfarenhet. Det ÄR svårt att prata om för en del, men jag har för min del bestämt mig för att börja gå hos en sexolog för att iaf gå till botten med problemet. Det låter som om jag slår mig för bröstet nu, det är inte så jag menar .
  • yodi
    Anonym skrev 2012-12-30 10:56:51 följande:
    Att lusten dippar när man är småbarnsförälder kan också bero på en massa yttre omständigheter. Man är trött, trött, trött och vardagens måsten surrar i huvudet hela tiden. Tyvärr är det lätt för en mamma att välja bort de bitar av livet som handlar om henne sjöälv och istället lägga all sin energi på barnen och hushållet. Sexet blir en del av de "frivilliga" aktiviteter som läggs på hyllan tills man får mer tid och ork. Ju mindre sex man har, desto mindre saknar man det.

Det kan vara svårt att se sig själv som en vuxen, sexig och sexuellt aktiv person om hela ens världsbild kretsar kring att man är mamma och hushållerska. Någonstans tappar man bort sig själv och för att hitta lusten behöver man också hitta sig själv igen.

Därför tycker jag också att du du skall ta dig en funderare på hur arbetet är fördelat där hemma och på hur mycket egentid din fru har. Bara att få komma iväg och träna eller fika med en kompis en gång i veckan utan krav och måsten kan göra underverk för självkänslan, och då kommer ofta lusten på köpet. Jag tror att något av det allra viktigaste i sammanhanget är att man känner att man har en partner som tar lika stort ansvar för "allt det andra", så att man vågar släppa kontrollen och göra det som är roligt (=sex) istället. Jag kan ju lugnt säga att det finns få saker som leder till så vilt sex här hemma som att komma hem från jobbet och mötas av "Älskling, maten är färdig, köket är städat och utflyktsväskorna till imorgon är packade. Ta ett bad och slappna av lite medan jag lägger barnen, så kan vi se en film sedan."

Nu tror jag ju inte att du kan vänta dig sådana resultat direkt, men här kommer några konkreta råd som hjälp oss när vi haft svackor:

1. Dela på ansvaret hemma. Se till att båda får sova ut ibland. Se till att båda får egentid ibland.

2. Rör vid henne på ett kravlöst och uppskattande sätt. visa henne att du gillar hennes kropp utan att hon känner någon press på att ett gensvar genast måste leda till sex. Ge henne en kram, kyss henne hejdå, säg "vad fin du är i den där tröjan", ligg nära henne i soffan och bara håll om henne medan ni ser på teve. När det blir naturligt för er att vara fysiska med varandra blir det också lättare att ta steget till sex.

Först när du nåt hit är det dags att börja prata om fantasier, hjälpmedel, 50 shades of Grey och allt vad man nu vill hitta på.

Och ja, känner man sig ful och otillräcklig kan porr bara bli ytterligare sten på bördan. Hon kommer aldrig att bli 22 år med jättebomber och plastikopererat underliv. Om hon uppfattar det som att detta är din idealkvinna är det inte underligt att hon är ovillig att visa sig naken för dig. Att titta på porr tillsammans kan vara både trevligt och upphetsande, men inte förrän man är trygg i förvissningen om att ens partner tänder på en själv också. 

• sextiotalist
    Fridafin skrev 2012-12-31 11:38:52 följande:

Hej! Vettigt inlägg, & bra tips . Dock vill jag bara påpeka att ALLA med låg sexdrift inte anser att det är något som ska sopas under mattan. Jag tror att en anledning till att det kan kännas så för den partnern med högre lust är att kommunikationen runt omkring det helt enkelt blir fel. Säger inte att det inte var så som du upplevde det i din relation, men det är min erfarenhet. Det ÄR svårt att prata om för en del, men jag har för min del bestämt mig för att börja gå hos en sexolog för att iaf gå till botten med problemet. Det låter som om jag slår mig för bröstet nu, det är inte så jag menar .
    Stämmer, jag har låg sexdrift, som jag inte anser att det är något fel med, inget som skall "botas" med sexolog. Men däremot så har jag och sambon hittat en nivå där han känner sig sedd och jag inte känner mig "utnyttjad".
    Så för oss är det inget problem längre.

Skall väl tillägga att min sambo inte heller ser ett vi har olika sexlust som ett problem, utan en utgångspunkt.   
  • Fridafin
    sextiotalist skrev 2012-12-31 11:44:01 följande:
    Stämmer, jag har låg sexdrift, som jag inte anser att det är något fel med, inget som skall "botas" med sexolog. Men däremot så har jag och sambon hittat en nivå där han känner sig sedd och jag inte känner mig "utnyttjad". Så för oss är det inget problem längre. Skall väl tillägga att min sambo inte heller ser ett vi har olika sexlust som ett problem, utan en utgångspunkt.   

Skönt! Samma här, min sambo är inte alls missnöjd så. Men jag vill gärna ha ett mer naturligt förhållningssätt, så det är jag som insisterar på sexologen .
  • sextiotalist
    Fridafin skrev 2012-12-31 11:46:19 följande:

Skönt! Samma här, min sambo är inte alls missnöjd så. Men jag vill gärna ha ett mer naturligt förhållningssätt, så det är jag som insisterar på sexologen .
    Däremot vet jag, av egen erfarenhet, att förväntningarna och "kraven" på att ha hög sexlust förstörde hela min sexlust, så jag levde i celibat under några år, innan jag träffade min sambo.

Det är först med honom jag faktiskt fått lust, innan dess var det ställa upp och spela med. 
  • Peter46

Tack alla för svaren. Ger en del att tänka på. Dock kan jag säga att jag inte känner igen mig eller oss i många av svaren.

För det första är min fru rätt så öppen och vi brukar prata ut. För det andra så hjälper jag till i största möjliga mån, men jag lan säkert bli bättre. För det tredje så har vi haft nästan samma sexliv i 14 år, med undantaget att jag vill mer och hennes lust minskat. Det här med fantasier har jag kanske frågat om 5 eller 6 ggr och det är väl mest det jag är undrande över, om det finns tjejer som inte har fantasier eller som inte vill dela dem med sin partner. Porr. har jag föreslaget några gånger att vi skulle se, men hon vill ej, så det är inte så att jag sätter på en rulle o tvingar henne se.

Hur som helst, tack alla för svaren o tipsen

Lev väl      

Svar på tråden Hur göra med min fru?