Diskriminerad på grund av graviditet!
Jag är gravid med mitt andra barn och har haft ett vikariat under året som avslutas 31/12. Barnet är beräknat till början av januari. Jag blev sjukskriven för hotande förtidsbörd från mitt arbete i slutet av oktober och har inte jobbat sedan dess.
Under året har det varit rätt turbulent på arbetsplatsen. Vi har fått ny enhetschef efter en tid som "chefslösa" och med TF, flera personer har gått på vikariat och fått veta väldigt sent att de får stanna, och när jag blev sjukskriven fick jag veta av min chef att det var anställningsstopp inom bolaget och att de därför inte kunde erbjuda mig någon fortsättning. Däremot uppmanade chefen mig att höra av mig när det är dags för mig att börja jobba igen och sade att det "säkert" kommer att finnas någon öppning då.
Ett par veckor senare hälsade jag på på jobbet och fick då veta att anställningsstoppet var upphävt och att flera nya tjänster låg ute. Ingen av dem passade dock mig (det var främst vikariat samt en fast tjänst som var "vikt" till min kollega), så jag sökte ingen. Men häromveckan fick jag veta att min kollega, som har samma typ av tjänst som jag, har sagt upp sig och kommer att sluta i januari. Jag kontaktade då min chef och anmälde mitt intresse för jobbet och föreslog att de kunde rekrytera en vikarie för mig under föräldraledigeheten.
Till svar fick jag att man kan göra så, anställa någon som är föräldraledig eller sjukskriven, men att min chef väljer att prioritera verksamheten och därmed inte vill antälla någon (mig) som hon måste ta in en vikarie för. Men andra ord så får jag inte den fasta tjänsten eftersom jag är gravid och ska vara föräldraledig. Jag har inte sökt tjänsten officiellt, men hade min chef uppmuntrat mig att göra det så hade jag gjort det förstås. Nu har jag inte gjort det eftersom chefen säger att jag ändå inte kommer att få den.
Grejen är att detta är andra gången det händer mig. Under min förra graviditet blev jag erbjuden en tillsvidareanställning på en annan arbetsplats, men när jag berättade att jag var gravid i vecka 20 ungefär, så togs erbjudandet tillbaka. Då bestämde jag mig för att inte gå vidare med det hela, eftersom jag hade förståelse för att det var en liten verksamhet som kanske inte hade de ekonomiska förutsättningarna att anställa mig då. Och de har ringt mig tre gånger de senaste åren för att fråga om jag vill komma och jobba hos dem, men det har inte klaffat för mig så det har inte blivit något.
Men nu känner jag mig bara så jäkla arg, trött och särbehandlad. Jag har ändå varit på min arbetsplats i nästan ett år, kan arbetsuppgifterna, är omtyckt av mina kollegor och chefen säger att jag ska höra av mig när jag planerar att börja jobba igen. Så varför kan de inte ge mig en tillsvidareanställning nu då, då det faktiskt finns en öppning?
Vad ska jag göra i den här situationen? Det är ju uppenbart att det är diskriminering för att jag är gravid och så vitt jag vet är det olagligt att bete sig så som min arbetsgivare gör. Men att anmäla detta känns olustigt eftersom bolaget är en stor arbetsgivare inom min branch och jag vill inte vill bli "svartlistad". Är inte heller med i facket, så någon hjälp därifrån kan jag inte få.
Finns det fler som har varit i min situation och hur har ni i så fall hanterat det hela?