Anonymitetpånätet skrev 2025-08-01 14:11:20 följande:
Jag var tvungen att göra ett konto här i enkom för att svara på denna tråd. Sjukpension, numera känt som sjukersättning, är väldigt låg i Sverige. Just nu så är det 11k per månad efter skatt vilket som dras av innan pengarna når personen med sjukpension, och då menar jag inte 11,1k utan det är helt enkelt 11k. Det ska gå till saker som hyra, mat, kläder, och även mediciner och sjukvård upp till frikortsgränserna osv. Man kan ansöka om bostadsbidrag om man inte har över en viss mängd pengar redan.
Man har inte rätt till RUT, vilket som jag bara nämner för att ni ska förstå att såna bekostnader betalar man till fullo. Jag menar inte att man ska ha rätt till RUT som sjukpensionerad, eftersom det är ett bidrag för såna som har jobbat.
Man får inte ta emot gåvor värda sammanlagt över 5k kr inom en viss tidsperiod innan det ställs om till 0 igen. Det räknar också in om man säljer något begagnat, så det är inte heller ett alternativ. Detta är för att sjukpensionsstatusen inte ska kunna missbrukas.
Sverige har en väldigt låg sjukpension och väldigt extrema krav för att få det jämfört med andra länder.
Det finns även sjukförsäkringar som föräldrar kan ha betalat för, vilket som då personen får diagnoser kan leda till att man får slumpsummor som utbetalning från en sån sjukförsäkring. Dessa sjukförsäkringar kan också ge utbetalningar för då personen blir sjukpensionerad. Enligt er som säger att personen inte ska få sjukpension då man har pengar, så skulle såna sjukförsäkringar vara meningslösa.
Tänk också på att pengarna ska räcka livet ut. Det handlar inte om tillfälliga diagnoser. Försäkringskassan har också rätt att kalla sjukpensionärer till koller vilket är helt upp till Fk att bestämma mellanrummen för, och om personen antingen inte dyker upp eller bedöms ha förmåga att sysselsätta sig (handlar inte om vanlig jobbförmåga, räcker om personen helt enkelt kan sitta och sy någon timma per dag för att räknas), så kan Fk arbiträrt säga upp sjukpensionen.
Så om en person vinner 10k kr i 5 år eller något sånt, och sjukpensionen skulle då sägas upp p.g.a. det, så skulle skulle det vara enorm väntetid om det ens är möjligt att få tillbaka sjukpensionsstatusen efter dessa 5 år har gått.
Om man då ska förlora sjukpensionen, vilket som kräver att man möter extrema kriterier för att ha chans att få godkänt, bara för att man vinner en tillfällig mängd pengar, så betyder det att personen kommer bli hemlös och dö efter dessa vinstpengarna tagit slut.
Sedan så behöver folk förstå att enskilda personer representerar 0,hurmånganollorsomdetnublir1 av den statliga kassan. Ändå så tänker folk att varje sak som den statliga kassan spenderar pengar på, ska därför ha att göra med just sin egna skatt betalad. Det är egocentriskt att tänka så, och är samma fel folk begår med demokratiska regeringsval. En enda persons röst i ett val, representerar bara en person bland hur många det nu än blir som deltar i ett val. Procentandelen är obetydligt liten. Såna som avgör val, är stora grupper. Om du som person kan skapa en grupp som följer det du röstar på, så representerar du gruppens mängder röster och därmed så blir din röst i förhållande till storleken av gruppen mer relevant för valet. Om du inte påverkar någon annan öht så spelar din röst ingen roll i ett regeringsval. Det är verkligheten vi lever i, ändå så luras folk in i det egocentriskt tänkande att "det är mina pengar!!!" och "min röst spelar lika stor roll som alla andras röster!!!" även fast detta är helt enkelt inte sant.
Sedan måste folk förstå syftet med skatter. Skatter existerar för att finansiera regeringar. Anarkister är såna som är emot regeringsstyre, vilket betyder att såna som är emot skatter i sin helhet är anarkister.
Så ni måste fråga er själva om ni verkligen tycker att folk med sjukpension ska behöva dö för att personen med sjukpension vunnit en mängd pengar som inte räcker livet ut. Detta är verkligheten bakom vad ni pratar om.
2: Du har fel ang "gåvor över 5000 kr". Någon sådan regel har jag aldrig läst om på 20 år, aldrig erfarit (har syskon som har sjukersättning) och vill isf se belägg för,