• ceke

Hur länge ammade du ditt barn?

Själv har jag ett barn som precis fyllt 1 år och känner mig vankelmodig kring att fortsätta amma honom eller sluta. Utifrån mina funderingar, blev jag helt enkelt bara nyfiken på hur länge andra mammor ammar sina barn.

Om man ska hålla sig till rekommendationer kring amning, verkar det ju främst rekommenderas att amma i minst 6 månader, men kollar man på WHO, rekommenderas 2 år. Min känsla är dock att det är väldigt få som ammar så länge och även att det inte är så vanligt att amma tills de är ca 1 år. Så jag blev helt enkelt nyfiken på hur det ser ut bland mammor här på familjeliv

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du ditt barn?
  • Den vita staden

Fast mina egna börjar bli stora nu, så gläder jag mig verkligen åt  er som ammar o. anser amning värd att kämpas för!

Älskling, jag vill så gärna ge dig allt jag har, så länge jag har möjlighet.
  • NenneLo

15 mån varav 6 första månaderna var helamning

2011-09-13 Loke <3
  • Sade

Ammade lillan tills hon var åtta månader. Sista månaden åt hon bara när hon vaknade på morgonen och sen när hon skulle sova för kvällen. Jag hade gärna ammat längre men hon blev bara mindre och mindre intresserad och tillslut kände jag att det var lika bra att sluta.

• Ragnar

Ammade första barnet i lite mer än 2 år och andra i ganska exakt 2 1/2 år. Hade inte haft något emot att amma lite längre, men första ville inte mer och när andra var 2,5 år blev jag sjuk och var på sjukhus i 2 veckor. När jag kom hem hade hon glömt hur man gjorde. Hon försökte snutta lite ett par gånger men fick inte till det och verkade inte tycka det var så gott längre så det blev inte mer.

• ceke

Tack allihopa! Är väldigt glatt förvånad av att den största andelen av er som klickat i omröstningen varit "långtidsammare". Det har faktiskt hjälp mig själv lite i mitt beslut om att sluta eller ej nu när min lille grabb är 12,5 månader! Han blir helt klart allt mindre intresserad av att amma och morgon och kväll är det han verkar va intresserad av, vilket passar mig fint. Så, jag tror jag tänker "trotsa" alla runt omkring oss som tycker att jag är konstig som fortfarande ammar! Ville får helt enkelt vara med och bestämma när det blir ett amningsstopp. Han trycker redan bort bröstet ibland vid nattningarna, och är mer intresserad av vatten eller välling, så vi får se hur länge vi kommer fortsätta

• Cyberfru

Jag slutade vid 9 månder men det var framförallt för att jag inte klarade mig utan medicinering (allergi och smärtstillande) samt att jag inte mådde så bra av att begränsa kosten såpass mkt som jag blev tvungen att göra pga dotterns matallergier. Hade det inte varit för det hade jag fortsatt till minst ett år men helst längre.

• Maria och Chris

Min lill kille är 14 månader och ammar fortfarande från och till. han är en riktig liten snuttegris! till skillnad från min äldsta son som valde själv att sluta amma när han va 10 månader.

• Natulcien

Jag helammade vår son i 6 månader, och tänkte delamma till ca 1 år. Men han ville själv sluta vid 10,5 månader, tyvärr. Jag fortsatte att pumpa ett par veckor till och gav som måltidsdryck, men vid 11 månader la vi ner verksamheten...

• niagara

1,5 år båda gångerna. Märkte varje gång att innan 1års ålder var man såååå duktig som ammade länge. Sen när barnen blev ett så hade det inte bara slutat vara duktigt utan det blev konstigt på kuppen.,, magisk gräns tydligen..

• Hannathu
    niagara skrev 2013-01-03 18:28:34 följande:
    1,5 år båda gångerna. Märkte varje gång att innan 1års ålder var man såååå duktig som ammade länge. Sen när barnen blev ett så hade det inte bara slutat vara duktigt utan det blev konstigt på kuppen.,, magisk gräns tydligen..

Tycker det verkar som den gränsen går någonstans vid 9-10månader...
    Galet...

Ammade sonen till 15 månader varav helamning 7,5månader
  • 1978
    fluu skrev 2013-01-02 00:58:18 följande:
    Hon är snart ett år och jag ammar fortfarande. Hon vägrar flaska så vad göra ;P
     Äter ditt barn ingen mat? Eller varför kan du inte sluta amma? Jag vill inte på något vis kritisera utan undrar bara nyfiket.
  • fluu
    1978 skrev 2013-01-05 22:00:20 följande:
     Äter ditt barn ingen mat? Eller varför kan du inte sluta amma? Jag vill inte på något vis kritisera utan undrar bara nyfiket.
    Jo,hon äter mat,men hon är liten i maten och väldigt kräsen. Vägrar att bli matad och äter bara plockmat.
    Sen är hon ganska liten för sin ålder med,har problem med allergier och tidvis viktnedgång så all det känns bra att amma så hon får extra näring.
    Dessutom är hon hungrig ett par4 gånger på natten med och jag skulle aldrig orkja gå upp och fixa något  annat
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Ursäkta rörigt inlägg,ammar samtidigt :P

• 1978
    fluu skrev 2013-01-05 23:19:52 följande:
    Jo,hon äter mat,men hon är liten i maten och väldigt kräsen. Vägrar att bli matad och äter bara plockmat.
    Sen är hon ganska liten för sin ålder med,har problem med allergier och tidvis viktnedgång så all det känns bra att amma så hon får extra näring.
    Dessutom är hon hungrig ett par4 gånger på natten med och jag skulle aldrig orkja gå upp och fixa något  annat
    Då förstår jag verkligen att du ammar! Heja dig, vad du kämpar!
  • fluu
    1978 skrev 2013-01-05 23:31:53 följande:
    Då förstår jag verkligen att du ammar! Heja dig, vad du kämpar!
    Ja,jag hoppas kunna sluta frammåt våren i alla fall,om hon är redo då. Hon börjar förskola då så det skulle kännas smidigast :)
  • hannis

Jag ammade första barnet i 2 år. Kommer amma nästa barn minst till han är 1 år, förmodligen längre.

• Afasi

Sonen blir 15 månader om ca 2 veckor och vi ammar fortfarande. Inga som helst planer på att sluta ännu. Hittills har jag sluppit kommentarer :)

• goodcore

Ammade första i ca 4 månader, mådde inte bra i mig själv så min mjölk försvann. Är dock glad över den lilla tiden även om jag gick runt och kände dåligt samvete för att jag inte kunde längre.

Andra ammade jag jag i drygt 8 månader, det funkade klockrent denna jag gång (jag var mer trygg i mig själv och mådde bra) och det var när hon började bitas och var ointresserad av att amma som det föll sig naturligt att sluta.

Gravid med 3:an just nu och jag hoppas på att kunna amma minst ett halvår iaf, det är ju så smidigt och maten finns alltid tillgänglig. Återstår att se hur det blir då med 3 barn under 4 år, lär inte bli många lugna stunder. Glad 

• mallabralla

Min dotter är 22 månader och jag ammar henne fortfarande efter dagis och vid nattning. Nu har jag precis blivit gravid igen och känner att jag vill vara utan amning en tid innan nya bebisen kommer, vi får se hur det går.

Svar på tråden Hur länge ammade du ditt barn?