• Anonym (ensam)

Familjerätten eller vad ska jag göra?

Jag behöver lite ventilation med er som kan detta om familjerätt osv.
    jag har en dotter på snart 2 år ihop med mitt ex. vi separerade när hon var runt 9 månader pga att han aldrig tog den där pappa rollen eller sambo rollen som jag trodde. jag var mer som en kompis eller jag var som hans mamma under vårt förhållande.jag gjorde precis allt med både hem,jobb, barn osv. vi har gemensam eller delat vårdnad eller va de heter. det är nu ganska precis ett år sedan vi flyttade isär. han har aldrig ringt för att höra hur det är med henne, han brydde sig inte om hur inskolningen på dagis gick utan det är hela tiden jag som ringer honom för att få ihop en träff mellan honom och dottern eller uppdaterar honom om nya saker hon lärt sig. kan ha hänt 1-2 gånger att han ringt på eget bevåg. han köper aldrig nån present eller nåt liknande till henne (inte för att de är nåt viktigt men ändå) han prioriterar sig själv först med träning, träffa tjejer, sitta vid datan osv. han kommer alltid med bortförklaringar varför han inte kan ha henne som att han ska på dejt eller att han inte hinner för han vill hinna träna istället eller är trött för han har jobbat, att de dykt upp nån fest osv. men när han väl träffar henne så är han jätte gullig mot henne och hon verkar trivas i hans sällskap. nu på sista tiden har hon blivit så stor att hon börjar fråga efter pappa och gråter när han går dom gånger dom sätts. så vi bestämde att han skulle träffa henne varje söndag så det blir lite kontinuitet och det har väl fungerat sådär. han låter vad som helst komma emellan som tjejer eller att dottern är minsta förkyld så vill han inte riskera att bli sjuk osv. jag är så jävla trött på detta ointresse från hans sida. och jag hatar att se dottern gå och sakna någon som inte bryr sig. men han är oxå så jävla konstig för att säger att han inte kan vara utan henne och att hon betyder allt (säkert Kräks) så när jag pratar om att flytta närmare min familj osv som bor 45 mil bort säger han att de kan jag glömma och att han aldrig skulle gå med på det. och så fort jag måste ha hans underskrift på något som rör dottern så ska han krångla och säga att han inte har tid och att jag får vänta tills nästa gång han ska träffa dottern vilket kan ta typ 2-3 veckor. när jag frågar om inte jag kan få hela vårdnaden för att slippa allt bökande som han åstakommer så skrattar han åt mig o frågar om jag är dum i huvudet. han tror att jag tar ifrån honom hans dotter vilket jag sagt inte är min avsikt men att han inte är nån aktiv pappa så de borde inte spela nån roll. han säger att han gör så gott han kan och att han visst är en bra pappa som bryr sig. han betalar inte underhåll så jag får det av FK.  jag når alltså inte fram trots att jag gör ALLT för att han ska få det så smidigt som möjligt så han kan träffa henne och inte skylla på att det är jobbigt osv.

jag orkar inte ha det såhär längre, jag vill inte bo kvar här och låta dottern gå på ett skit dagis och bo i slum område bara för att hålla mig nära hennes pappa som ändå inte finns där för henne. jag känner mig låst av honom eftersom jag hela tiden måste ha hans godkännande osv fast det är jag som har henne 99% och gör allt med och för henne. jag fattar inte hur en förälder kan vara såhär ointresserad av sitt barn.
    vad tycker ni jag ska göra? finns det något jag kan göra? bör jag kontakta familjerätten?

tacksam för svar

• Svar på tråden Familjerätten eller vad ska jag göra?
  • Anonym (412)

Du menar hos "vem" och inte "var" barnet har sovit mest - för dit ts flyttar har ju inte barnet ännu sovit alls?

Och hur räknas det där när två som är gifta skiljer sig, då har ju barnen sovit hos/med båda lika mycket - vem har då störst chans att få barnet skrivet hos sig när båda flyttar till nya boenden?

Anonym

skrev 2013-01-05 21:02:07 följande:
    På familjerätten i min hemkommun går de inte mina ärenden och ringer den andra föräldern vid samarbetsproblem. De anser att samarbetssamtal är en frivillig sak som de inte kan påtvinga eller bjuda in till..

Sjukt men sant. JAg sitter i samma läge som TS, men ett glädjande besked kan du få.

Skicka in flyttanmälan till skatteverket ändå. Skatteverket utreder var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila, och där folkbokförs barnet.

De skickade ut ett frågeformulär där jag skulle svara på några frågor. Den andra vårdnadshavaren får samma sorts frågeformulär. När de hämtat in svaren från formulärena så fattar skatteverket ett beslut om vart barnet skall folkbokföras någonstans.

Anonym skrev 2013-01-05 21:02:07 följande:
    På familjerätten i min hemkommun går de inte mina ärenden och ringer den andra föräldern vid samarbetsproblem. De anser att samarbetssamtal är en frivillig sak som de inte kan påtvinga eller bjuda in till..

Sjukt men sant. JAg sitter i samma läge som TS, men ett glädjande besked kan du få.

Skicka in flyttanmälan till skatteverket ändå. Skatteverket utreder var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila, och där folkbokförs barnet.

De skickade ut ett frågeformulär där jag skulle svara på några frågor. Den andra vårdnadshavaren får samma sorts frågeformulär. När de hämtat in svaren från formulärena så fattar skatteverket ett beslut om vart barnet skall folkbokföras någonstans.

• Anonym (Suck)

Varför är det alltid så att den ena föräldern ska serva den som inte orkar bära föräldrar ansvaret? Man ska jaga och tjata att dom ska visa intresse.. Man ska lägga hela sitt liv på sparlåga för att en dag kanske den här personen blir vuxen nog att agera förälder..

Väljer man istället att bara ansvara för sin egen föräldrar roll och inte längre vill tjata och jaga , ja då är man den dåliga föräldern helt plötsligt..

Så Jävla trött på föräldrar som helt plötsligt bestämmer sig för att dom ska förverkliga sig själva, säger att dom behöver egen tid för att orka vara mamma eller pappa ett par timmar åt gången..

När får vi som ensamma tar föräldrar rollen gå sätta ner foten och säga nu räcker!!

Har ni någon aning om hur dessa barn mår efter 16 år av besvikelse för att den andra föräldern hade annat som var viktigare.. Åh när personen äntligen var mogen för föräldrarollen skaffas det ett nytt barn så då orkar man inte med det första...

• Anonym (412)

Lånar tråden och gör ett nytt försök att få svar på min fråga. Om föräldrarna bor i ett hus med barnen, skiljer sig, båda skaffar nya boenden - den ena på samma ställe där de bodde o där barnen går på dagis o skola. Den andre flyttar till andra sidan stan. Båda vill ha barnen skrivna på sin adress, har inte då den som fortfarande bor där barnen går i skola störst chans att få barnen skrivna på sin adress?

• Brumma
    Anonym (412) skrev 2013-01-24 22:19:16 följande:
    Lånar tråden och gör ett nytt försök att få svar på min fråga. Om föräldrarna bor i ett hus med barnen, skiljer sig, båda skaffar nya boenden - den ena på samma ställe där de bodde o där barnen går på dagis o skola. Den andre flyttar till andra sidan stan. Båda vill ha barnen skrivna på sin adress, har inte då den som fortfarande bor där barnen går i skola störst chans att få barnen skrivna på sin adress?

Klipper in vad jag skrev i en annan tråd häromdagen:
    Enligt reglerna bör barnen då vara skrivna hos den förälder som bor kvar i området, OM de bor ungefär lika mkt där som hos den andra föräldern)

Vad gäller folkbokföringn så skall barnet vara folkbokfört där det har mest dygnsvila, men bor barnet växelvis skall det vara folkbokfört (prövas i nämnd ordning)
    1 Om ngn av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
    2 Hemmet som ligger närmast skola/dagis (avståndet mäts fågelvägen och om avståndet skiljer mindre än 200m anses det vara samma avstånd.
    3 Om barnet har sina fritidsaktiviteter och vänner, sitt sociala nätverk,  i ena bostadens område.
    4 om ngn av föräldrarna bor i närområdet av ursprungsbostaden skall barnet vara folkbokfört där.

Om inget av detta kan visas på, så får övriga omständigheter avgöra. Det kan vara bostadens standard, föräldrarnas arbetsförhållanden, sysj´kons bosättning mm..

Du kan läsa lite om det här:
    www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177...
    Om underhållet börjar på sidan 66, men det står mkt matnyttigt i övriga rapporten oxå..
  • Brumma

sista länken kom visst med o handlar om underhåll tror jag, den funkar dessutom inte... Så ignorera den Skrattande

• SupersurasunkSara

Jag läste bara TS nu.

Vad ska du kontakta familjerätten för? De kan inte tvinga honom att bli en bra pappa.
    För att flytta? Du kan flytta ändå, om han stämmer dig kan han få boendet, men troligen inte eftersom han inte haft intresse tidigare. Det enda som händer är att skattemyndigheten gör en utredning om var hon har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver henne där.
    Vill du ha enskild vårdnad? Steg ett är att be honom skriva under på det, steg två att stämma honom om han vägrar, inte säkert att det går igenom dock.

• Anonym (mamma)

Förlåt mig men trådkapar lite med en fråga på samma tema.

Mitt ex och hans nya har köpt hus på andra sidan stan, jag och mitt barns pappa har varit separerade
    i över tre år och barnet är skriven hos mig, de senaste året har vi i stort sett haft VV (jag har haft någon/några dagar mer i månaden.)
    Nu vill pappan att barnet skall gå på förskola där de har köpt hus, jag har tdigare pratat med pappan om planer om att flytta till den sidan av stan men inget som är klart än på långa vägar.

Barnet går sen 2010 på förskola 800 meter från mitt hem, samma hem som vi skulle ha flyttat in i tillsammans men istället separerade.
    Kan han kräva att barnet går i förskola där han bor?

• Anonym (mamma)

Pappan bor dessutom en en grannkommun om det gör någon skillnad?

• Anonym (412)

Tack Brumma - då kan jag  i mitt eventuella scenario vara helt lugn tror jag . Ifall det värsta skulle hända (skilsmässa).

Anonym (mamma) - Utifrån de svar jag läst här i trådarna - nej det kan han inte. Det är ju där du bor som barnet är rotat. Ska ditt ex skaffa nya barn o därför vill ha nära till alla dagislämningar eller? Om du inte vill flytta tycker jag inte alls du ska  gå med på något sånt. 

• SupersurasunkSara
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-25 17:10:24 följande:
    Förlåt mig men trådkapar lite med en fråga på samma tema.

Mitt ex och hans nya har köpt hus på andra sidan stan, jag och mitt barns pappa har varit separerade
    i över tre år och barnet är skriven hos mig, de senaste året har vi i stort sett haft VV (jag har haft någon/några dagar mer i månaden.)
    Nu vill pappan att barnet skall gå på förskola där de har köpt hus, jag har tdigare pratat med pappan om planer om att flytta till den sidan av stan men inget som är klart än på långa vägar.

Barnet går sen 2010 på förskola 800 meter från mitt hem, samma hem som vi skulle ha flyttat in i tillsammans men istället separerade.
    Kan han kräva att barnet går i förskola där han bor?
    Om ni inte är överens skrivs barnet in i den förskola som ligger närmast barnets folkbokföringsadress.
  • Anonym (mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-25 19:12:42 följande:
    Om ni inte är överens skrivs barnet in i den förskola som ligger närmast barnets folkbokföringsadress.
    Barnet går redan på förskolan sedan januari 2010. :)

Min teori är att pappan vill ha nära till förskolan och sitt jobb och slippa köra de extra två milen.
    Dock är jag inte nöjd med hur han har beslutat detta eller med den förskola han anser vara bra.

Jag vill vänta med att flytta barnet tills jag har ett nytt boende i hans kommun och det kan tyvärr ta tid i denna delen av Sverige...

Tack för svaren, nu känner jag mig lite lugnare.

TS: Hoppas att det ordnar sig för dig!
  • SupersurasunkSara

Ang att främja umgänge, ja det ska man göra. Men det betdyer inte att man ska ringa den andra föräldern stup i kvarten och erbjuda umgänge. Man kan skicka ett brev, rekommenderat, mail eller sms där man skriver att man from nu inte kommer att ringa och tjata ang umgänge men att föräldern är välkommen att höra av sig när denne vill ha umgänge så ordnar man en lämplig tid.

Att flytta långt kan anses att förhindra umgänge JA men inte om en förälder visat sig ointresserad av umgänge. Jag frågade när jag ville flytta 25 mil, inga problem även om pappan inte hade skrivit på jag hade 100% av tiden trots gemensam vårdnad, pga pappans ointresse.

Svar på tråden Familjerätten eller vad ska jag göra?