Familjerätten eller vad ska jag göra?
Jag behöver lite ventilation med er som kan detta om familjerätt osv.
jag har en dotter på snart 2 år ihop med mitt ex. vi separerade när hon var runt 9 månader pga att han aldrig tog den där pappa rollen eller sambo rollen som jag trodde. jag var mer som en kompis eller jag var som hans mamma under vårt förhållande.jag gjorde precis allt med både hem,jobb, barn osv. vi har gemensam eller delat vårdnad eller va de heter. det är nu ganska precis ett år sedan vi flyttade isär. han har aldrig ringt för att höra hur det är med henne, han brydde sig inte om hur inskolningen på dagis gick utan det är hela tiden jag som ringer honom för att få ihop en träff mellan honom och dottern eller uppdaterar honom om nya saker hon lärt sig. kan ha hänt 1-2 gånger att han ringt på eget bevåg. han köper aldrig nån present eller nåt liknande till henne (inte för att de är nåt viktigt men ändå) han prioriterar sig själv först med träning, träffa tjejer, sitta vid datan osv. han kommer alltid med bortförklaringar varför han inte kan ha henne som att han ska på dejt eller att han inte hinner för han vill hinna träna istället eller är trött för han har jobbat, att de dykt upp nån fest osv. men när han väl träffar henne så är han jätte gullig mot henne och hon verkar trivas i hans sällskap. nu på sista tiden har hon blivit så stor att hon börjar fråga efter pappa och gråter när han går dom gånger dom sätts. så vi bestämde att han skulle träffa henne varje söndag så det blir lite kontinuitet och det har väl fungerat sådär. han låter vad som helst komma emellan som tjejer eller att dottern är minsta förkyld så vill han inte riskera att bli sjuk osv. jag är så jävla trött på detta ointresse från hans sida. och jag hatar att se dottern gå och sakna någon som inte bryr sig. men han är oxå så jävla konstig för att säger att han inte kan vara utan henne och att hon betyder allt (säkert ) så när jag pratar om att flytta närmare min familj osv som bor 45 mil bort säger han att de kan jag glömma och att han aldrig skulle gå med på det. och så fort jag måste ha hans underskrift på något som rör dottern så ska han krångla och säga att han inte har tid och att jag får vänta tills nästa gång han ska träffa dottern vilket kan ta typ 2-3 veckor. när jag frågar om inte jag kan få hela vårdnaden för att slippa allt bökande som han åstakommer så skrattar han åt mig o frågar om jag är dum i huvudet. han tror att jag tar ifrån honom hans dotter vilket jag sagt inte är min avsikt men att han inte är nån aktiv pappa så de borde inte spela nån roll. han säger att han gör så gott han kan och att han visst är en bra pappa som bryr sig. han betalar inte underhåll så jag får det av FK. jag når alltså inte fram trots att jag gör ALLT för att han ska få det så smidigt som möjligt så han kan träffa henne och inte skylla på att det är jobbigt osv.
jag orkar inte ha det såhär längre, jag vill inte bo kvar här och låta dottern gå på ett skit dagis och bo i slum område bara för att hålla mig nära hennes pappa som ändå inte finns där för henne. jag känner mig låst av honom eftersom jag hela tiden måste ha hans godkännande osv fast det är jag som har henne 99% och gör allt med och för henne. jag fattar inte hur en förälder kan vara såhär ointresserad av sitt barn.
vad tycker ni jag ska göra? finns det något jag kan göra? bör jag kontakta familjerätten?
tacksam för svar