• Anonym (hur)

träning och mat för löpning.

Har en evis mage som inte blir platt. Har visserligen sett resultat efter graviditeten se 1år tillbaka. Blev snitt så magen som finns kvar blir extra markerad iom. snittlinjen längst ner.

Tränar löpning varje dag 1timme-1.5timme. Blir minst 9km om dagen. Oftast ingen vilodag. Gör plankan nästan varje dag. Kör lite med hantlar,situps,knäböj,nån benövning/magövning nån gång i veckan hemma, inga långa pass alls.

Är 156cm och hr gått ner till 50kg men har en hel del kvar på mage och lår. Rätar jag upp rygg känner man ändå att magen blir "hård" men slappnar jag av blåser den upp sig längst ner eller hur man ska förklara. Hur ska jag fortsätta träningen för att få mer resultat och hålla det tills nästa graviditet?

Kan även säga att mensen lyser med sin frånvaro, dock inte pga. ny graviditet och kan detta har med ökad träning inom löpningen? Har aldrig sprungit innan heller utan är något som jag gjort hela förra året med stor ökning de sista 4 månaderna.

Kosten jag äter är enligt lchf fast inte det extra fettet de äter som tex. majonäs eller beasåser. Utan har mest blivit att jag tagit bort så mycket kolhyrater jag kan och äter mesta dels keso+en lchf macka till frukost.Lunch 2-3 ägg med lite skinka tex. Varierar luncherna så inte alltid ägg. Middag bestär av kött med broccoli. På kvällen är jag hungrig om jag sprungit igen så blir nån frukt eller finncrisp. GIvetvis förekommer fusk som godis m,m i mellanåt.

Påbörjade även undertiden jag åt min "lchf" kost att räkna kalorier genom shapeup. Då minskade jag även lite på portionerna av keso och ägg som jag åt då jag fick lite högt kcl innehåll. Men blev då mer hungrig. Fick då bra resultat snabbt men sammtidigt om jag fuskade med maten gick det upp snabbt 1kg. 

Så hur ska ja göra med mat och träning för hålla mig mätt och inte gå upp.        

• Svar på tråden träning och mat för löpning.
  • Anonym (hur)

Passar på att rådfråga om det är lönt att börja dricka proteinpulver efter löpningen på kvällen eller under dagen mellan lunch och middag? 

Får även ont i svanken, ibland så ja inte kan ligga på rygg isängen. Kan det komma av att jag springer? Jag är noga att räta på kroppen och drar in magen när jag springer för att få en bra hållning. Springer på löpband om det kan ha betydelse-  

• Träningsexpert Elmina

Tack för din fråga

Kroppen mår som bäst av variation och det är även då resultatet kommer. Att mensen försvunnit borde du ta på allvar, det är en tydlig signal att du tränar för mycket/väger för lite.

Du väger ju lite så jag undrar om det kan finnas andra anledningar till att du inte har en platt mage. Lider du av gaser i magen? Dricker du mycket kolsyra eller tugga tuggummi? Svankar du?

Istället för proteindrycker funkar det bra med ett ägg efter träningen.

Jag kan inte svara på arför du får ont i svanken, kanske beror det på att du är stel i någon muskelgrupp som höftböjare eller framsida lår? Besväras du av smärta tycker jag att du bör söka upp sjukvård.

Lycka till!

• Anonym (hur)

Verkar ju inte väga för lite egenligen då jag kan gå ner till 45kg och ändå vara normalviktig enligt Bmi till min längd?!

Jo jag svankar, rätar jag ryggen och in med magen så ser det bättre ut. Går alltid så men släpper jag hållning så kommer magen ut.

Var hos läkare idag faktiskt och han skickar vidare mig till kvinnokliniken för att kolla upp uteblivna mensen. 
    Sökte även pga. navelbrock som jag nyss upptäckt och det kunde visst även ha att göra med delade magmuskler. Vilket läkaren sa. Men han sa att ja bara ska forstätta träna för att få platt mage. Ärret sen kejsarsnittet kunde även göra så att man ser magen tydligare enligt honom.

Gaser har jag även imellanåt uppblåst mage, kanske pga. laktos.

Ska även kontakta sjukgymnast så de kan hjälpa mig med rätt träning, det onda i svank och även akupunktur.

Dricker väldigt mycket kolsyrat vatten. Ska ja sluta med det? 

Nu har jag för övrigt visserligen slarvat med godis men tror inte att jag kommit över alldeles för mycket kalorier som jag räknar utöver att jag kör lchf fast inget fett direkt. Och har även slutat springa då motivation försvunnit och trötthet i kroppen.       

• Träningsexpert Elmina

BMI säger inget om hur mycket muskler du har så det är egentligen inte ett bra mått på individnivå.

Är det magmusklerna som inte läkt ihop ordentligt så kommer plankan tids nog (oftast) ha effekt. Träna 2 ggr om dagen och testa att dricka mindre kolsyra.

hoppas du får bra hjälp! 

Svar på tråden träning och mat för löpning.