• MammaRebecca

3-månaders sover endast om jag är med...

Skriver från mobilen så ursäkta att det inte blir radbrytningar. Hur ska jag göra med min bebis?
    Har en son på 3 månader som vi samsover med. Har 2 problem. Det första är att han somnar så sent. Han vaknar vid 7-8 och äter, sedan sover han till 9-10, äter och är vaken till 13-tiden, sover ca 2 timmar ibland tre, äter och är vaken till 19 ca, sover till 21 och vaken till 23-00 och en börjar det om igen. Skulle vilja att han sov för natten vid 19-20, men icke. Hur vi än gör så vaknar han vid 21-22.
    Vad kan man göra?

Problem 2. Han sover endast om vi ligger med honom. Vi kan smyga ut när han somnat men efter tio minuter en kvart vaknar han igen. Han skriker inte, men han låter lite och sparkar och går man inte dit blir han vaken länge, länge. Går man dit och lägger sig somnar tre röda. Man måste inte ligga nära utan bara vara i sängen. Har prövat ligga allt från tills han nästan somnat och då gått till att ligga en timme efter han somnat. Samma sak, 10-15 min så vaknar han. Vad kan man göra?

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Svar på tråden 3-månaders sover endast om jag är med...
  • Annelie 76
    MammaRebecca skrev 2013-01-03 09:13:02 följande:

Skulle vara såååå skönt att bara EN, en endaste kväll få stävja ut sig på soffan och krypa upp i sambons famn och inte behöva ligga som en spik och bli stel i hela kroppen för att bebisen måste ligga på. Detta har resulterat i så brännande värk i nacke, axlar och rygg att jag nästan inte kan köra bil längre...
    Menar du verkligen att du inte kan hitta en ställning som är bekväm för er båda? Är du rädd för bebisen eller? Du ska hålla i må¨nga år till, se till att få en bekväm ställning nu. Boka tid hos en sjukgymnast också, har du problem nu är det ingenting mot vad du kommer få när bebisen är tyngre men fortfarande behöver lyftas och bäras.
  • Pudel

Tycker bebisen sover ganska mycket. Vår bebis sover betydligt sämre. Hon äter varannan timme, sover 20 minuter och är vaken i 2 timmar till. På natten är det det omvända, sover 2 timmar är vaken 20 minuter.

• Natulcien

Har inte använt några "metoder". Att lägga honom i sängen istället för vagnen är ingen metod inte att kliva upp när han somnat heller. Däremot om jag lagt honom i sängen och sen gått och vägrat lägga mig med honom igen då hade det varit en metod...

Nog kan vi prata om dagen när han är med. Tog ett exempel. Eftersom vi aldrig har någon egentid så skulle det vara värdefullt. När sambon jobbat såg vi knappt varandra. Vi klev upp när han åkt, fick underhålla bebisen när han var vaken, stresstäda, tvätta osv när han sov, lämna över honom till sambon när han kom hem och passa på att duscha, vika tvätt, laga mat, ladda disk- & tvättmaskin. Sedan ta bebisen igen för sambon skulle hämta ved, skotta, elda osv.

Kvällen slutar med att jag ska natta bebisen, sambon ser tv, bebisen somnar och jag smyger till vardagsrummet, han vaknar efter 10-15 min så jag lägger mig igen, till slut somnar jag bredvid honom utan att ha sagt gonatt till sambon och sambon somnar på soffan framför teven...

Det enda som egentligen "duger" åt honom är att jag är där i sovrummet med honom. Han blir gnällig om man tar han till vardagsrummet.

Alltså, summan av det hela. Jag är tvungen sova med bebisen på kvällen även om jag inte är trött... På dagen sover han utan problem i vagnen.

Och när jag väl blir trött så blir jag trött långt innan bebisen och skulle verkligen behöva sova, men då har sambon oftast somnat och jag väcker såklart inte honom.

Skulle vara såååå skönt att bara EN, en endaste kväll få stävja ut sig på soffan och krypa upp i sambons famn och inte behöva ligga som en spik och bli stel i hela kroppen för att bebisen måste ligga på. Detta har resulterat i så brännande värk i nacke, axlar och rygg att jag nästan inte kan köra bil längre...
    Men krångla inte till det så. Låt bebisen sova där ni är på kvällen, i någons famn kanske, så kan ni mysa och prata samtidigt som bebisen får den närhet han behöver. Och släpp alla måsten med städ, tvätt, disk etc. på dagarna, och gör det när båda är hemma på helgerna istället.
  • Takex

Din son skulle kunna vara min. Dom är identiska med sina tider och att dom inte kan sova ensamma. Visst skulle det vara underbart att få slippa hålla, bara för en kväll få bara ha sin egna kropp.. Men det är såhär, det är inget konstigt med våra barn vi har bara otur att dom somnar sent. Ammar du?
    Jag sitter just nu med honom i famnen. Vi får stå ut, det är en sån kort tid av våra liv.

• Natulcien
    Takex skrev 2013-01-03 09:28:55 följande:
     Det är en sån kort tid av våra liv.
    Ja, det är ju det. Många tänker inte på det. Sonen är 2 år nu och jag kan verkligen sakna de där stunderna när han låg och sov i min famn på kvällen...
  • rödnos

Ah BVC, dessa tokstollar. )
    Lyssnar knappt på dem speciellt inte vad gäller mat för de följer ju Livsmedelsverkets sk rekommendationer.
    (Jobbar själv med nutrition för bl.a. spädbarn)

Min lilla vrålade som en tok några veckor och vår tossiga BVC sköterska rekommenderade hörselkåpor och att vägra amma mer än var 4 timme. Suck så dumt. Behöver jag säga att allt vart bättre med fri tillgång?
    Nä, denna bebben som förhoppningsvis kommer vilken dag som helst, kommer få amma så mycket han vill. En sak jag lärt mig är iaf att slappna av och inte nojja.

• vattumannen81

Min yngste son är 8 mån och kan heller inte sova själv. Vaknar också 9 av 10 ggr om man går upp. De första månaderna låg jag mycket i soffan och ammade på kvällarna just för att slippa vara instängd med bebis i ett sovrum. Tyvärr så har han numera svårt att komma till ro om det inte är mörkt och tyst så det blir att antingen jag eller sambon går och lägger oss med honom i sovrummet (samsover). Den som inte tar bebisen får natta och läsa saga för storebror. Visst är det jobbigt med noll egentid eller tid tillsammans men av erfarenhet vet jag att det går över och det blir bättre. Sen kommer man ha flera år av egentid och då kommer man säkert att sakna att ligga jämte en bebis och mysa.

• mikroE

Har inte använt några "metoder". Att lägga honom i sängen istället för vagnen är ingen metod inte att kliva upp när han somnat heller. Däremot om jag lagt honom i sängen och sen gått och vägrat lägga mig med honom igen då hade det varit en metod...

Nog kan vi prata om dagen när han är med. Tog ett exempel. Eftersom vi aldrig har någon egentid så skulle det vara värdefullt. När sambon jobbat såg vi knappt varandra. Vi klev upp när han åkt, fick underhålla bebisen när han var vaken, stresstäda, tvätta osv när han sov, lämna över honom till sambon när han kom hem och passa på att duscha, vika tvätt, laga mat, ladda disk- & tvättmaskin. Sedan ta bebisen igen för sambon skulle hämta ved, skotta, elda osv.

Kvällen slutar med att jag ska natta bebisen, sambon ser tv, bebisen somnar och jag smyger till vardagsrummet, han vaknar efter 10-15 min så jag lägger mig igen, till slut somnar jag bredvid honom utan att ha sagt gonatt till sambon och sambon somnar på soffan framför teven...

Det enda som egentligen "duger" åt honom är att jag är där i sovrummet med honom. Han blir gnällig om man tar han till vardagsrummet.

Alltså, summan av det hela. Jag är tvungen sova med bebisen på kvällen även om jag inte är trött... På dagen sover han utan problem i vagnen.

Och när jag väl blir trött så blir jag trött långt innan bebisen och skulle verkligen behöva sova, men då har sambon oftast somnat och jag väcker såklart inte honom.

Jag sa inte att du använt metoder utan att bäbisen är för liten för det OM du ville det. Jag vet att det är jobbigt med bäbisar, jag har en själv på sex månader som också kan krångla med sömnen och där jag och hennes pappa är otajmade på kvällarna så vi har också svårt med den där egentiden men just att prata och umgås och bäbisen är med har hjälpt mycket. 
  • rödnos

Låter lite som att TS sambo borde hjälpa till hemma?
    Seriöst, du tvättat, diskar, städar etc etc. Lämna det till din man?!? Du har ju oxå heltidsjobb att ta hand om ert barn.
    Låter rätt snedvridet i mina ögon, här gör sambon allt sånt mer eller mindre när jag är mammaledig och nu när jag är höggravid.

• Höstbebis2010

Jag säger istället njut.. Min äldsta började sova själv när han var en månad, kunde inte sova i famnen  och min 3½ månaders nu är lika, han var 2 månader när han inte längre kunde sova i famnen. Det är klart det är skönt ibland att få kvällarna ifred, då han somnar runt 20 och sen sover hela natten och på dagarna sover han i sin säng eller vagnen oxå. Men känns som jag fått så otroligt kort tid med sovande bebismys med båda barnen.

• MammaRebecca

Jag har reumatism så nej, tyvärr funkar inte sjukymnstik. Sjukt att man ska måsta berätta hela sin sjuldomshistoria för att folk ska ifrågasätta allt...

Jag tycker självklart att det är mysigt att ha honom i famnen men jag får väldigt ont av att ligga på samma sätt i flera timmar och byter jag ställning så vaknar han. Tack för era svae jag lömnar tråden nu.

• MammaRebecca

Tänkte mest om ni hade några tips. Inte påhopp om att han bara är tre månader osv. Hade ni inga tips så fortsätter jag som vi gjort. Och nu hade ni inga tips förutom att tala om saker som jag redan vet tex att han är 3 månader och att han är för liten för metoder. Så då fortsätter jag som jag gjort.

• Takex

Oj :( det var inte meningen, jag var rätt exalterad över att ha träffat någon i samma sits..

Jag tycker rumpan är värst, kan inte heller byta ställning för då är det upp och hoppa. Försökte en timme idag med något som liknar tassmetoden som min BM visat men pfft, han blev fly förbannad. Är trött på att ha ont i arslet och att skinkorna somnar för att jag inte kan röra mig på 2 timmar men hellre det än att gå runt i lägenheten och bära i oändlighet..

• delight

Du har ju fått tips.

Bärsjal underlättar massor, båda för att ge bebisen den närhet han behöver samt för att du ska kunna utföra sysslor men självklart ska inte du utföra allt! Sambon måste ju också ta sitt ansvar.

Och sjukgymnastik/träning vid reumatism är ju precis det du behöver. Jag vet för jag är sjukgymnast Cool Simning exempelvis är en jättebra motionsform för att stärka nacke/rygg. Men rekommenderar absolut en bärsjal/ergonomisk bärsele.

• MalinEddie

Inget ovanligt eller konstigt med ett stort närhetsbehov hos spädbarn men givetvis kan man känna sig låst ändå. Det som underlättar och är mest avslappnat för alla inblandade  brukar vara att följa barnet(att springa in och ut ur ett rum skapar ofta mer stress hos alla)  men självklart kan man prova sig fram utan att för den skull lämna ett ledset barn ensamt. Att du har reumatism gör det hela mer komplext förstår jag. Det jag undrar över är pappans roll i det hela? Det låter som att mycket faller på dig. Istället för att sitta i tv-soffan när du tar hand om barnet borde han väl vara närvarande hos barnet med dig så att det får en chans att bli trygg också hos honom om problemet ligger där idag? Ni får dessutom en chans att umgås. Om han är trygg också med din man idag finns det väl ingen anledning att du ska han ont, lägga dig tidigare än du önskar varje kväll? Barnet har två föräldrar. Var ni umgås, om det är i sovrummet eller vardagsrummet, är kanske inte det viktigaste utan att ni gör det? Måste du eller ni sova om ni ligger med honom i sovrummet? Mys med varandra och prata, läs en bok eller se på någon bra serie om den möjligheten finns i ert sovrum.
    Att spädbarn helst är nära är som sagt inga konstigheter och det kanske är något ni får acceptera men hur länge väntar ni att lägga ner honom? Vänta tills han kommer i djupsömn och se om det gör någon skillnad. Prova att lägga honom i vagnen jämte er i vardagsrummet istället för i ett annat rum. Eller lägg honom bredvid er i soffan. Dela på att ha honom i famnen om det inte går med annat. Att ni lägger honom i ett annat rum verkar ju mest ställa till det idag? Ni får springa, du tvingas lägga dig tidigare än önskat. Ni kan vara snabba med att uppmärksamma honom och chansen att han somnar om är större om han ligger i närheten. Det känns tryggare för barnet också. Dessutom tycker många spädbarn om när det är trångt, en spjälsäng eller vanlig kan kännas ganska stor. Ammar du? Lägg något som luktar mjölk jämte bebisen. Det är en tillväxtfas i den åldern. Amma oftare eller erbjud mer mat i flaskan.

Avskyr CIO-metoder.
  • MammaRebecca

Jag kanske också överreagerade. Har prövat sjukgymnstik, det fungerar inte och hat inte funkat för någom i min släkt som har samma sjukdom. Men.. Jag vill inte prata om det eftersom jag inte vill se det som ett hinder.

Jag ska tänka på era tips.

Självklart hjälper min sambo till, men hushållet är till större del mitt ansvar. Det har jag valt själv dels för att jag hatar när han ställer saker på fel plats osv. När han viker kläderna fel och lägger dem på fel plats. Jag vill gärna att saker händer på en gång och han väntar gärna, därför blir det också att jag hinner först. Han hjälper mycket med pojken också. Ungefär lika mycket som jag när vi är hemma båda, men när han är borta så tar jag hand om honom och jag tar ofta med honom om jag åker bort.

Jag ammar inte utan ger ersättning.

• Havsluft

TS, förstår jag rätt att bebisen sover bra i vagnen på dagarna och somnar i vagnen på kvällen, innan ni flyttar honom till sängen? Kan han kanske sova hela natten i vagnen, om han trivs bra där? Ni kan ju rulla in vagnen i sovrummet i så fall, när ni skall lägga er. Det kanske känns mer tryggt och ombonat för honom i vagnen.  

• rödnos
    MammaRebecca skrev 2013-01-03 16:09:53 följande:
    Tänkte mest om ni hade några tips. Inte påhopp om att han bara är tre månader osv. Hade ni inga tips så fortsätter jag som vi gjort. Och nu hade ni inga tips förutom att tala om saker som jag redan vet tex att han är 3 månader och att han är för liten för metoder. Så då fortsätter jag som jag gjort.
    vi hade ju tips dock. men självklart ska du inte göra som vi säger utan som du själv vill. Lycka till!
Svar på tråden 3-månaders sover endast om jag är med...