• drömmel

risk med akrylnaglar??

Jag tycker det är kul med naglar och har köpt ett nybörjar kit med skryl grejer till naglar. gjorde mina egna som blev super fina..
    nu vill mina kompisar att jag gör på dom.. och tänkte då bara ta en liten slant för materialet jag måste använda..
    men råkde googla lite om det och hittatde en del info om risker gällande att göra ega akrylnaglar.
    är det vanligt att de först´ör den egna nagel? hur vanligt är det att man får en infektion eller nagelsvamp när man gjort akrylnaglar?
    kan man ha akrylnaglar ur länge som helst eller måste nageln vila?
    blev orolig nu när jag läst om någon som fick rutten nagel och så vidare.. vill ju inte utsätta mina vänner den risken

• Svar på tråden risk med akrylnaglar??
  • SoStylish
    drömmel skrev 2013-01-11 21:56:09 följande:

tråkigt att höra!
    förstår att du inte kan förstärka dina naglar med varken gel eller akryl då?
    jag tar til mig allt ni skriver och förstår ert resonemang..

men det upplyses inte alls varken på produkterna eller hos nagelsalonger eller nadra ställen man kan läsa om eller hitta dessa produkter. när jag lyssnar på er låter det mkt farligt att ens vara utbildad i att hålla på med detta och tcker att det är väldigt märkligt att det inte uppmärkasammas mer i så fall. De är ändå vääldigt många som har akryl och gel naglar.

vore detta så stora problem borde det komma fram lättare?!.
    har jag fel där?
    jag får gräva ganksa ljupt för att hitta någon med problem av akryl naglar.        
    Det är inte farligt att vara utbildad och hålla på med naglar, sålänge man vet vad man gör. Som vi redan påpekat ett flertal gånger. Det är om man slarvar, gör fel eller inte alls vet vad man håller på med som det kan få tråkiga konsekvenser.
  • Maria Myran
    SoStylish skrev 2013-01-11 22:03:52 följande:
    Det är inte farligt att vara utbildad och hålla på med naglar, sålänge man vet vad man gör. Som vi redan påpekat ett flertal gånger. Det är om man slarvar, gör fel eller inte alls vet vad man håller på med som det kan få tråkiga konsekvenser.
  • drömmel

jag hade planer på att gå någon utbildning men efter de här diskussionerna har jag ändrat mig..

• SoStylish
    drömmel skrev 2013-01-11 22:14:22 följande:
    jag hade planer på att gå någon utbildning men efter de här diskussionerna har jag ändrat mig..
    Är det inte smartare att gå en utbildning så att du kan hålla på med naglar på ett säkert sätt, än att sitta och testa hemma utan att kunna någonting?
  • Bob 293
    SoStylish skrev 2013-01-11 22:51:27 följande:
    Är det inte smartare att gå en utbildning så att du kan hålla på med naglar på ett säkert sätt, än att sitta och testa hemma utan att kunna någonting?
    SoStylish - you are correct. With good education and following simple rules, all nail products are safe. After all there are millions of men and women in the world making nails, and the industry has existed for more than 30 years. 

Most people who make nails at home probably won't hurt themselves. But the problem comes when it grows from making nails for yourself, to making nails for other people. Then you must take the education. 

I know there are a lot of people who do make nails at home these days. I have been thinking for some time that perhaps we should make a low cost class for them. They would not become professional nail technicians from this, but it would teach them how to make gel nails, or use gellack safely at home. As I read these comments, it makes me think really to do this.

• SoStylish
    Bob 293 skrev 2013-01-12 00:17:31 följande:
    I know there are a lot of people who do make nails at home these days. I have been thinking for some time that perhaps we should make a low cost class for them. They would not become professional nail technicians from this, but it would teach them how to make gel nails, or use gellack safely at home. As I read these comments, it makes me think really to do this.

I think that is a really good idea!
  • drömmel
    Bob 293 skrev 2013-01-12 00:17:31 följande:
    SoStylish - you are correct. With good education and following simple rules, all nail products are safe. After all there are millions of men and women in the world making nails, and the industry has existed for more than 30 years. 

Most people who make nails at home probably won't hurt themselves. But the problem comes when it grows from making nails for yourself, to making nails for other people. Then you must take the education. 

det tyccker jag låter som en väldigt nbra ide.

:)
  • drömmel

tog idag kontakt via mail med företaget jag köpt akryl grjerna av och ifråga statte att de sålt till mig som vanligt konsument mm..

de påstår att de brukar fråga om dpilom och intyg men missat det med mig. 
    de tyckte istället att jag ska köpa gele grejer om jag ska använda det för hemma bruk på mig själv och ev kompisar..

är det nu bättre att gör gele naglar hemma själv än akryl?

jag gjorde en frågan om jag dåå kan byta mina redan köpta nagelgrejer till gele grejer då de inte borde sålt det till mig i första hand..

får se om det går elle ej.

men ni ska veta att jag tar det ni skrivit här på allvar

• Maria Myran
    drömmel skrev 2013-01-14 16:59:41 följande:
    tog idag kontakt via mail med företaget jag köpt akryl grjerna av och ifråga statte att de sålt till mig som vanligt konsument mm..

de påstår att de brukar fråga om dpilom och intyg men missat det med mig. 
    de tyckte istället att jag ska köpa gele grejer om jag ska använda det för hemma bruk på mig själv och ev kompisar..

är det nu bättre att gör gele naglar hemma själv än akryl?

jag gjorde en frågan om jag dåå kan byta mina redan köpta nagelgrejer till gele grejer då de inte borde sålt det till mig i första hand..

får se om det går elle ej.

men ni ska veta att jag tar det ni skrivit här på allvar

Kanon :D Dock måste jag undra varför gelé skulle vara bättre? Det finns säkert ett bra argument som jag missat, men i min erfarenhet är det väldigt enkelt som hemmafixare att kladda runt överallt med gele, eftersom den är "osynlig" och luktfri. Medans en akryl med vätska och pulver är lättare att hålla reda på. Kanske är akrylatmängden högre i Akryl? Jag vet inte vad skälet kan vara. Stor eloge till dig som tar kontakt med dom. Lycka till :) Bor du i Linköping kan jag hjälpa dig med en genomgång och du kan få lite utbildningspapper av mig.
  • drömmel
    Maria Myran skrev 2013-01-14 19:35:25 följande:
    Kanon :D Dock måste jag undra varför gelé skulle vara bättre? Det finns säkert ett bra argument som jag missat, men i min erfarenhet är det väldigt enkelt som hemmafixare att kladda runt överallt med gele, eftersom den är "osynlig" och luktfri. Medans en akryl med vätska och pulver är lättare att hålla reda på. Kanske är akrylatmängden högre i Akryl? Jag vet inte vad skälet kan vara. Stor eloge till dig som tar kontakt med dom. Lycka till :) Bor du i Linköping kan jag hjälpa dig med en genomgång och du kan få lite utbildningspapper av mig.

jag undrar också vad som är bättre med gelen.
    det fick jag inga argument till.
    men allt som jag läst nu och fått veta i det här forumet gör att jag tänker både en och två ggr om jag ska ens fortsätta göra akrylnaglarna på mig själv hemma.. :( trist för det är ju både kul att ha och göra..

jag har inte så långt till linköping.
    hur tänkte du då i så fall?
    jag har bara hittat de dyra lite längre utbildningarna.. vill ju inte lägga massa med pengar på utbildning när jag end vill ha det som en hobby..

• Birgitta Läkare Andersson

Hej vännen!
    Jag är läkare och har som ung jobbat med akrylnaglar mm.
    Man kan endast utsättas för ruttna naglar när man har väldigt torr hud, så det rekommenderas att du ej gör naglar på dem som föddes väldigt torr. Om *hen* inte är så farligt torr kan du ju bara smörja in henne riktigt noga med olja.
    Det är helt ofarligt!

Ha en fortsatt trevlig kväll!

/MVH Birgitta Andersson Läkare och Speciellist

• Klara2005

Är det farligt för 12 åringar att ha akrylnaglar som är gjorda på salong? För min kompis har det och ville också ha det så! Men sen hörde jag att min andra kompis sa att det fanns GIFT i limmet och så! Så då blev jag ganska rädd! Tacksam för svar!??

Svar på tråden risk med akrylnaglar??