• Bejjan87

PCO och pergotime (?)

Hej därute! Jag har lite funderingar. Jag var hos min gynekolog för inte alls länge sedan, och tydligen så vill inte min ägglossning och mens som jag vill. Fick pergotime utskrivet eftersom både jag och min sambo vill ha ett gemensamt (han har ett barn sen 6 år tillbaks.) Hursomhelst, så trodde min barnmorska att jag hade PCO (har inte tillräckligt med symtom, varken överviktig eller desto mer hårväxt) men det här gjorde ju mig självklart tankspridd. Vill ju SÅ gärna lyckas! Ni med PCO, hur många uttag behövdes för ett lyckligt slut och en underbar start? Dvs ett PLUSANDE! :)

PCO, pergotime!
  • Svar på tråden PCO och pergotime (?)
  • Bejjan87
    barnkäär skrev 2013-03-14 11:54:22 följande:
    Hej Tjejer!!
    Jag  har oxå Pco. Och äter Provera nu. Men inget händer förrens oftast dag 10-12. Så det verkar gå långsamt där. Och lite segt med att man blir ostabil när man äter Provera. Är glad och positiv oftast hela tiden. Men en liten grej kan få mig att sjunka så lågt och ibland bli kort i svar. Så min karl och jag hoppas på det bästa snart så man kan få kissa på en sticka för en gångs skull där det visar positivt.. :)

Jag ska börja med Pergotime i April och väldigt intresserad av att läsa vad ni andra säger, efterspm det är så olika hos alla.
    Kul att få följa och se hur ni mår och vilka framsteg det bli.
    Lycka till alla och jag skriver här när jag har börjat med mina oxå.

:)  

PCO är mycket vanligt nuförtiden. Lider med dig. Man blir jätte ostabil med provera. Tog en ny provera dos och åt min sista tablett i förrgår, väntar på mensen. Har tagit en kur med pergo och jag reagerade tydligen inte? MEN, det var inte att det var fel på mig, utan fel information angående vilken dag man påbörjar av ena barnmorskan, fick däremot ny information nu och påbörjar en DUBBELdos när det är dags. Absolut! Det är alltid kul! :) Skoj att du skrev! :) Lycka till själv. :)
  • barnkäär
    Bejjan87 skrev 2013-03-22 17:27:23 följande:
    PCO är mycket vanligt nuförtiden. Lider med dig. Man blir jätte ostabil med provera. Tog en ny provera dos och åt min sista tablett i förrgår, väntar på mensen. Har tagit en kur med pergo och jag reagerade tydligen inte? MEN, det var inte att det var fel på mig, utan fel information angående vilken dag man påbörjar av ena barnmorskan, fick däremot ny information nu och påbörjar en DUBBELdos när det är dags. Absolut! Det är alltid kul! :) Skoj att du skrev! :) Lycka till själv. :)

Ja, efter att jag har läst mycket här nu så inser man att det är många. Så det är ju skönt för det leder ju till att de oftast finns bra lösningar. :)
    Ja dessa humörsvängingarna är ju inte att leka med.. Jag är glad o positiv annars men när fel saker kommer som ifrån min karl då speciellt så ändrar man ju attityd på 2sek. :)
    Blir det likadant med Pergotime? El bättre?

Hur länge äter du Provera för att starta igång mensen? Och får du den då inte inom 12dagar tex så väntar du bara på att den ska komma igång el?
    Jag äter mellan 9-12tabletter beroende på när mensen börjar då, (då slutar man ju) 12 dagar har jag som max. 
    Längtar lite tills man ska få börja men Pergo så att man kan få starta igång allt. Efter det jag läst så verkar det inte så vanligt att det tar första gången. Utan att dubbelkurer verkar vara de vanligaste. Vet du hur många gånger man försöker med dessa piller innan man går vidare till nästa steg?

• sommarochsol1

Hej tjejer,

Jag har nyligen okså fått bekräftat att jag har PCO, har inte heller de vanliga *symptomen*. Jag är i stort sett tvärt om. På måndag ska jag hämta ut min första kur pegotime, mycket spännande. Hänger gärna med denna tråd så man kan dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter  Skrattande

• LängtansBlåaBlomma

Nu fick jag Provera utskrivet. Men jag skulle inte räkna ned mens för min slemhinna är tunn. Sen blir det äggledarspolning. Känns skönt att äta Provera och hoppas på blödning.

• barnkäär

Efter 9 månaders försök ska har jag äntligen fått pergotime utskrivet! Känns skönt. Men otroligt tråkigt att man inte har fått något innan el att inte ens har börjat på remis/undersökning på något av oss här hemma?
    Enligt en annan läkare så skulle man efter 6mån genomgå det för att utesluta vissa saker.
    Lutar åt att man ska byta läkare nu.

Den 8maj börjar jag med mina pergotime och man hoppas ju att det ska gå vägen första gången. Men även där har jag läst mycket om att det är seg startat.. :)

Hur går det för er? någon som har börjat på perotime nyss?

• sommarochsol1
    barnkäär skrev 2013-04-21 09:38:31 följande:
    Efter 9 månaders försök ska har jag äntligen fått pergotime utskrivet! Känns skönt. Men otroligt tråkigt att man inte har fått något innan el att inte ens har börjat på remis/undersökning på något av oss här hemma?
    Enligt en annan läkare så skulle man efter 6mån genomgå det för att utesluta vissa saker.
    Lutar åt att man ska byta läkare nu.

Den 8maj börjar jag med mina pergotime och man hoppas ju att det ska gå vägen första gången. Men även där har jag läst mycket om att det är seg startat.. :)

Hur går det för er? någon som har börjat på perotime nyss?

Menar du att läkaren inte undersökt dg överhuvudtaget?? Det är jätteskonstigt isåfall, eftersom det kan finnas många anledningar till varför man inte kan få barn. Man ska inte heller glömma killen. Jag hämtar ut min första kur i morgon (måndag). Läkaren sa till mig att man ska äta dem varannan månad i ett halvår och sedan göra uppföljning, för man ska inte äta dem om man är gravid. Är det samma för er andra??
  • Aadomeniqe

Hej hej, ny tjej till gruppen!

Jag & min man va hos RMC i går i Liköping . Vi har försökt i 3 år nu o skaffa barn men det vill ej, så fick jag reda på i går att jag har PCO . Vi har precis börjat med utredningen så vi får se när jag får sätta igång o käka allt ni töser får göra.

• sommarochsol1
    Aadomeniqe skrev 2013-04-23 10:38:57 följande:
    Hej hej, ny tjej till gruppen!

Jag & min man va hos RMC i går i Liköping . Vi har försökt i 3 år nu o skaffa barn men det vill ej, så fick jag reda på i går att jag har PCO . Vi har precis börjat med utredningen så vi får se när jag får sätta igång o käka allt ni töser får göra.

Välkommen:)

Fanns inget på apoteket igår så jag rigde till läkaren. han hade gått för dagen så jag fick prata med någon annan som sa att hon skulle be honom ringa mig idag och reda upp detta. Det har han inte gjort så nu fick jag ringa och prata in på telefonsvaraen. Känner mig lite stressad för jag ska börja äta dom på fredag och imorgon är det redan onsdag. Fattar inte varför det skulle bli fel nu, vill inte vänta till nästa mens... Det är ju en evighet:) 
  • Aadomeniqe
    sommarochsol1 skrev 2013-04-23 23:40:52 följande:

Välkommen:)

Fanns inget på apoteket igår så jag rigde till läkaren. han hade gått för dagen så jag fick prata med någon annan som sa att hon skulle be honom ringa mig idag och reda upp detta. Det har han inte gjort så nu fick jag ringa och prata in på telefonsvaraen. Känner mig lite stressad för jag ska börja äta dom på fredag och imorgon är det redan onsdag. Fattar inte varför det skulle bli fel nu, vill inte vänta till nästa mens... Det är ju en evighet:) 
    Vi får hålla tummarna att du får börja äta dom på fredag då & att din läkare ringer upp dig :) Jo tack mensen vill man ej vänta på! Jag har ju mens ca 1 gång per år :/ men min läkare sa att om jag ej får min mens inför blodprovstagningen FSH så får vi strunta i det och gå direkt på provrörsbefruktning ! Idag har min make ringt till fertilitetslabbet & fått en tid :D så det ska bli mycket mycket MYCKET spännande !!!
  • sommarochsol1
    Aadomeniqe skrev 2013-04-24 07:14:37 följande:
    Vi får hålla tummarna att du får börja äta dom på fredag då & att din läkare ringer upp dig :) Jo tack mensen vill man ej vänta på! Jag har ju mens ca 1 gång per år :/ men min läkare sa att om jag ej får min mens inför blodprovstagningen FSH så får vi strunta i det och gå direkt på provrörsbefruktning ! Idag har min make ringt till fertilitetslabbet & fått en tid :D så det ska bli mycket mycket MYCKET spännande !!!

Okej ska dom inte prova att framkalla mensen först? Det är klat att det är spännande, äntligen går det framåtGlad

Själv gick jag till apoteket idag, då jag inte lyckats få tag på min läkare (har pratat in medelande på deras telefonsvarare) mitt recept hade kommit in. Nu kan jag i lugn och ro börja med dem imorgon. Läkarsekreteraren ringde upp mig efter att jag hämtat ut receptet och bad så hemskt mycket om ursäkt för att det blivit fel. Det känndes bra.

Ni som ätit perotime, vad har ni fått för biverkningar??      
  • ida12

Första gången blev jag alltid illamående ca 10min efter att jag tagit tabletten och hade svårt att somna, men dom andra gångerna har de gått bättre!

• Aadomeniqe
    sommarochsol1 skrev 2013-04-26 02:29:00 följande:

Okej ska dom inte prova att framkalla mensen först? Det är klat att det är spännande, äntligen går det framåtGlad

Själv gick jag till apoteket idag, då jag inte lyckats få tag på min läkare (har pratat in medelande på deras telefonsvarare) mitt recept hade kommit in. Nu kan jag i lugn och ro börja med dem imorgon. Läkarsekreteraren ringde upp mig efter att jag hämtat ut receptet och bad så hemskt mycket om ursäkt för att det blivit fel. Det känndes bra.

Ni som ätit perotime, vad har ni fått för biverkningar??      
    Läkaren sa inget om det faktiskt, vet inte riktigt varför .. men men ! Ja äntligen.. vad man har väntat.

Ja men gud va skönt då :D Glad för din skull, hoppas allt går som det ska ! Idag gäller det ^^  Berätta hur du mår & så när du börjar :)!
  • barnkäär

Sommarosol1:

Nej det är det som är det konstiga att vi har inte gjort undersökningar alls på mig el honom? Tycker det har varit super konstigt. Så har faktiskt ringt en ny läkare. Tycker det är dåligt när man pratar med en annan läkare och dom säger att man ska göra en remis efter 6månader. Någon annan som har fått göra remis el vad säger eran läkare?

Har en liten fråga. Äter provera nu dag 3 eftersom jag ska starta igång allt som vanligt. Och ska börja med Pergotime första mensdagen. Men märkte idag på en sticka som jag har hemma att jag har (hör och häpna) egen ägglossning om testet stämmer. Ska jag iaf ta pergotime sen? Är det skadligt? El kan man tänka att då får jag ju 2chanser?
    Någon som vet?

• sommarochsol1

barnkäär..

min läkare förklarade det med ägglossning för mig då jag också använt mig av stickor. han sa att även om det visra ägglossning så på mig iallafall släpper inte äggen och det kan man inte se på stickorna. Det är lika med ingen ägglossning eller iallafall kan man inte bli gravid av dessa.

tredje dagen på pergotime nu. Har ständig huvudvärk, men inte så farlig. Har blivit mer bitchig än vanligt Tungan ute. Har förklarat för min sambo att jag inte menar det. Jag hugger för mi9nsta lilla. Hoppas detta fungerar...    

Svar på tråden PCO och pergotime (?)