• Anonym (Uppgiven)

Ljuga för att få bostadsbidrag?

För att göra en lång historia kort.. Jag flyttade från barnens pappa för över ett år sen. Då jag flyttade till en annan kommun så blev barnen kvar hos honom. Men vi har gjort som så att jag har barnen varje helg, men har övertalat honom att han iaf får ha dom varannan fredag, dels för att han ska hinna träffa dom, men oxå för att jag ska få en chans att ha en dag själv. Men det var först ett halvår efter att jag flyttade, för att jag fick recept på sömntabletter för att jag höll på att gå in i väggen. Jobbar ständig natt, måndag kväll-fredag morgon. Han har noll koll på sin ekomomi, får hjälp av sina föräldrar varje månad för att det ska få runt. Så nu tänkte han söka bostadsbidrag. Varpå han undrade om han kunde fylla i att dom bor hos honom större delen av tiden, annars skulle han bara få 500kr. Jag tyckte inte det kändes helt okej, så jag sa att jag ville fundera på det. Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej. Kan förtydliga att jag lämnar dom på förskolan på måndagen, och att han inte har dom redan på söndagen. Gör jag fel som känner att jag inte vill att han fyller i att dom bor hos honom större delen av tiden? Hade det inte varit för hans föräldrar hade han aldrig orkat ha dom alls. Och jag vill inte genom att ge honom tillåtelse till att fylla i det sabba mina chanser att ha dom mera.

• Svar på tråden Ljuga för att få bostadsbidrag?
  • Anonym
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-12 16:13:37 följande:

Vart menar du att jag har skrivit att jag vill att barnen ska vara skrivna hos mej?
    Dom måste vara skrivna hos en av föräldrarna om inte soc godkänt annat och hos pappan vägrar du att dom ska va skrivna....
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-12 16:52:04 följande:
    Dom måste vara skrivna hos en av föräldrarna om inte soc godkänt annat och hos pappan vägrar du att dom ska va skrivna....

Visa vart jag har skrivit det..
  • Lilje
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-12 16:13:37 följande:

Vart menar du att jag har skrivit att jag vill att barnen ska vara skrivna hos mej?
    Jag fattar inte riktigt problemet.  Dom är skrivna hos pappan, bort mestadels av tiden hos pappan, och om han kvalificerar för bostadsbidrag behöver han det uppenbarligen, skulder eller inte.  Men du vill inte skriva på, för då ljuger ni för försäkringskassan?  Om vad då?
  • Anonym
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-12 17:31:45 följande:

Visa vart jag har skrivit det..
    "Så nu tänkte han söka bostadsbidrag. Varpå han undrade om han kunde fylla i att dom bor hos honom större delen av tiden, annars skulle han bara få 500kr. Jag tyckte inte det kändes helt okej, så jag sa att jag ville fundera på det. Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej."

Du har barnen 1/3 av tiden men vill inte att Fk ska få veta det så pappan får bostadsbidrag. Sen vägrar du betala underhåll fast du är skyldig enligt lag att göra det.
  • Anonym (Uppgiven)
    Lilje skrev 2013-01-12 17:32:16 följande:
    Jag fattar inte riktigt problemet.  Dom är skrivna hos pappan, bort mestadels av tiden hos pappan, och om han kvalificerar för bostadsbidrag behöver han det uppenbarligen, skulder eller inte.  Men du vill inte skriva på, för då ljuger ni för försäkringskassan?  Om vad då?

Har redan förklarat tidigare att han missuppfattat och förklarat fel för mej, så vi har redan rett ut det :)
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-12 17:43:18 följande:
    "Så nu tänkte han söka bostadsbidrag. Varpå han undrade om han kunde fylla i att dom bor hos honom större delen av tiden, annars skulle han bara få 500kr. Jag tyckte inte det kändes helt okej, så jag sa att jag ville fundera på det. Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej."

Du har barnen 1/3 av tiden men vill inte att Fk ska få veta det så pappan får bostadsbidrag. Sen vägrar du betala underhåll fast du är skyldig enligt lag att göra det.

Med andra ord så har jag inte skrivit att jag vill att dom ska vara skrivna hos mej, utan det hittade du bara på själv.

Och som jag skrivit ovanför så blev det fel när han förklarade för mej, och vi har som sagt redan rett ut det.

Och jag vägrar inte alls att betala underhåll. Det var för att han blev arg för att jag ville fundera som han drog upp det om underhållet, annars har vi diskuterat det, och han har sagt att han inte vill att vi har det så. Så det kallar jag inte att vägra.
  • Anonym
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-12 17:49:35 följande:

Har redan förklarat tidigare att han missuppfattat och förklarat fel för mej, så vi har redan rett ut det :)
    Vad har HAN missuppfattat? Var är barnen folkbokförda? Varför vill inte du att Fk ska få veta att barnen bor mer med sin pappa?
  • jimbo82

Sätt undan 1273 kr per barn o mån då om han anser att han har så bra ekonomi att han inte behöver dom , bra sparande till barnen

• Anonym
    jimbo82 skrev 2013-01-12 17:58:03 följande:
    Sätt undan 1273 kr per barn o mån då om han anser att han har så bra ekonomi att han inte behöver dom , bra sparande till barnen
    Va? Ts skriver att pappan VILL att hon betalar underhåll, men Ts VÄGRAR....
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-12 18:13:07 följande:
    Va? Ts skriver att pappan VILL att hon betalar underhåll, men Ts VÄGRAR....

Vad är problemet egentligen? Jag skriver att han inte vill det. Vad är det du inte fattar?
  • Anonym (Uppgiven)
    jimbo82 skrev 2013-01-12 17:58:03 följande:

Jag har sparat pengar åt dom sen dom föddes, men det var inte det tråden handlade om.
  • Anonym
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-12 18:22:08 följande:

Jag har sparat pengar åt dom sen dom föddes, men det var inte det tråden handlade om.
    Nej den handlar om att du inte vill att pappan ska vara ärlig och berätta att barnen bor hos hos pappan mer än hos dej, och du vill inte betala underhåll.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-12 17:55:36 följande:
    Vad har HAN missuppfattat? Var är barnen folkbokförda? Varför vill inte du att Fk ska få veta att barnen bor mer med sin pappa?

Han ringde mej och frågade och förklarade det hela på ett sätt som inte stämde, han hade missuppfattat det som stod. Men vi har som sagt löst det.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym skrev 2013-01-12 18:25:02 följande:
    Nej den handlar om att du inte vill att pappan ska vara ärlig och berätta att barnen bor hos hos pappan mer än hos dej, och du vill inte betala underhåll.

Skriver jag så otydligt att du missuppfattat allt? Eller vill du bara inte förstå?
  • Lilje
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-12 18:29:48 följande:

Skriver jag så otydligt att du missuppfattat allt? Eller vill du bara inte förstå?
    "Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej. "

Ja, du skriver så otydligt.  Kan du snälla enas med dig själv åtminstone hur det ligger till innan du startar nästa tråd?

Vad är egentligen problemet?
  • jimbo82

Jag tänkte eftersom du bryter mot en lag när du inte betalar till honom så kan han komma efter sen o säga att du inte har betalt , då är det väl bättre att betala honom o han sparar dom åt barnen

• Anonym

Jag fattar inte utnyttjar han hellre systemet än kräver dig på underhåll vilket han BÖR göra först och räkna med i sina inkomster

• Anonym

förhoppningsvis går han till fk och kräver dig på underhåll.

• Lilje

Chansen är ju rätt stor att fk kommer räkna in underhåll då han har krav på det, ev fråga varför du inte betalar.

• Anonym

Varför tycker inte du att du ska betala underhåll och varför ska pappan inte få barnbidragen enligt dig?

Svar på tråden Ljuga för att få bostadsbidrag?