choke skrev 2013-10-31 16:45:37 följande:
Vi tillverkar fiskebeten. Har en stor beställning från en butik just nu så jag hinner inte plugga företagsekonomi just nu men kommer göra det när jag får tid. Tänkte använda mig av frilans finans och skicka faktura genom dom om det funkar. Då ska ju dom fixa allt med skatter å sen betalar de ut det som blir kvar direkt till mitt konto (de tar 6% av summan som betalning) Låter lite för bra för att va sant dock :p Ska kolla upp lite mer vad som gäller med dom och skatteverket. Det verkar smidigt innan man fått igång företaget.
För din del som ska sälja saker så funger inte frilansfinans. Alla de bolagen som gör samma sak som ex bolagsbolaget eller bolagskraft kan bara fungera om det är tjänster du säljer.
Rent teoretiskt så fungerar det så att det är då ex frilansfinans som utför jobbet gentemot din kund och så anställer de dig för att utföra uppdraget. Enda skillnaden mot ett vanligt företag är att här får du själv leta rätt på din kund och komma överens om pris osv och sedan får du en "anställning".
Att det inte fungerar om du säljer varor beror först och främst på momsen. Frilansfinans har ju inga varor att sälja förrän de köpt dem av dig och eftersom du är privatperson så kan de inte lyfta moms på inköpet från dig så i slutändan blir varan 25% dyrare för kunden.