• 22år

22 år och starta eget. Råd och tips?

Jag är 22 år och stentrött på mitt nuvarande jobb. Jag har länge velat vara min egen chef och ha ett eget företag. Jag har klurat för mig själv men inte riktigt tagit tag i det förenas nu. Jag vill starta en egen lchf butik! Men frågan jag vill ställa till er då är: Tror ni att det går runt i en "småstad" med ca 29-30 tusen invånare i? Och är det rimligt för en 22 åring att starta? Kommer jag få starta eget bidrag? Snälla kom med alla idéer och tips och råd ni kan!

• Svar på tråden 22 år och starta eget. Råd och tips?
  • Gnu02
    choke skrev 2013-10-30 13:57:28 följande:
    Om man är med i uga på arbetsförmedlingen ska man få hjälp att starta eget från dag 1. Säger dom! Men jag håller på och startar eget och fick inte hjälp med ett skvatt. De satte mig i en jobbsökarklubb medan jag väntade på att de skulle kolla igenom min ide. Men de hade missat att ge mig papprena som jag skulle fylla i för att de skulle kunna kolla min ide, smart va?! :D riktiga puckon alltså. Och för att få hjälp var man tvungen att göra en affärsplan tillsammans med gubbe från näringsverket och SEN skulle de skicka den till nån annan som skulle kolla om iden var hållbar. Och jag var alltså tvungen att söka jobb samtidigt och om jag hade fått jobb hade jag ju inte varit inskriven på af längre och alltså inte fått starta eget-hjälp :p Jag skrev ett arg mail och "sa upp mig"! :) Jag är 23 år förresten. Nu jobbar jag på att starta eget själv istället. Mycket att lära sig om bokföring, moms osv och det tycker jag är så svårt och tråkigt! Är så rädd att göra nåt fel å bryta mot lagar eller bli återbetalningsskyldig el nåt!

Plugga företagsekonomi. Många människor verkar tro att det är lätt att driva ett företag, men man får jobba stenhårt. Många tar även lån, personligen tycker jag man ska jobba ihop pengarna till att starta ett AB bolag så man inte hamnar i skuld om det skulle gå dåligt. Det är väl bara att fylla i de papprena och lämna i dem?
  • choke

Man ska fylla i affärsplan med en gubbe från näringsverket och denna mannen var uppbokad två månader framöver vid tillfället. Men ja orkar man med af så kan man väl leva med det. Men i mitt fall var det just pappersarbetet jag ville ha hjälp med (hade allt annat klart med kunder osv) och det kunde inte af nåt om (även fast jag hade kontakt med han som var ansvarig för af's starta eget i min stad).
    Om man är över 25 är det nog smidigare då man slipper uga och alla dess regler.
    Jag ringde Skatteverket och fick hemskickat massa broschyrer med bra info.
    Att gå en kurs i företagsekonomi hade nog underlättat massor!

• Gnu02
    choke skrev 2013-10-31 12:49:38 följande:
    Man ska fylla i affärsplan med en gubbe från näringsverket och denna mannen var uppbokad två månader framöver vid tillfället. Men ja orkar man med af så kan man väl leva med det. Men i mitt fall var det just pappersarbetet jag ville ha hjälp med (hade allt annat klart med kunder osv) och det kunde inte af nåt om (även fast jag hade kontakt med han som var ansvarig för af's starta eget i min stad). Om man är över 25 är det nog smidigare då man slipper uga och alla dess regler. Jag ringde Skatteverket och fick hemskickat massa broschyrer med bra info. Att gå en kurs i företagsekonomi hade nog underlättat massor!

Okej. Vad ska du starta företag inom? Har du något startkapital? Komvux har kurser med företagsekonomi, har du kollat med dem?
  • choke

Vi tillverkar fiskebeten. Har en stor beställning från en butik just nu så jag hinner inte plugga företagsekonomi just nu men kommer göra det när jag får tid. Tänkte använda mig av frilans finans och skicka faktura genom dom om det funkar. Då ska ju dom fixa allt med skatter å sen betalar de ut det som blir kvar direkt till mitt konto (de tar 6% av summan som betalning) Låter lite för bra för att va sant dock :p Ska kolla upp lite mer vad som gäller med dom och skatteverket. Det verkar smidigt innan man fått igång företaget.

• Bolaget
    choke skrev 2013-10-31 16:45:37 följande:
    Vi tillverkar fiskebeten. Har en stor beställning från en butik just nu så jag hinner inte plugga företagsekonomi just nu men kommer göra det när jag får tid. Tänkte använda mig av frilans finans och skicka faktura genom dom om det funkar. Då ska ju dom fixa allt med skatter å sen betalar de ut det som blir kvar direkt till mitt konto (de tar 6% av summan som betalning) Låter lite för bra för att va sant dock :p Ska kolla upp lite mer vad som gäller med dom och skatteverket. Det verkar smidigt innan man fått igång företaget.
    För din del som ska sälja saker så funger inte frilansfinans. Alla de bolagen som gör samma sak som ex bolagsbolaget eller bolagskraft kan bara fungera om det är tjänster du säljer.

Rent teoretiskt så fungerar det så att det är då ex frilansfinans som utför jobbet gentemot din kund och så anställer de dig för att utföra uppdraget. Enda skillnaden mot ett vanligt företag är att här får du själv leta rätt på din kund  och komma överens om pris osv och sedan får du en "anställning".

Att det inte fungerar om du säljer varor beror först och främst på momsen. Frilansfinans har ju inga varor att sälja förrän de köpt dem av dig och eftersom du är privatperson så kan de inte lyfta moms på inköpet från dig så i slutändan blir varan 25% dyrare för kunden. 
  • Qvars
    choke skrev 2013-10-31 16:45:37 följande:
    En redovisningsbyrå är nog smidigare. De kan stå för kunskapen tills du tagit ikapp det, skicka fakturor och kan allt som skatter. Du skaffar en FA - skattesedel gratis från verksamt.se ( gärna efter att du pratat med revisor) och sen får revisorn skicka dig faktura på jobbet. Men bokföringen kommer ändå kosta dig några tusen oavsett om du gör själv eller inte.

Hur låter det som idé?
  • carolinqua

Du behöver ju inte begränsa dig till din småstad. Sen behöver du fundera på vad vad du vill göra. Du kan ju göra vad du vill även utan utbildning så länge du är lite kreativ.

Jobbar man med något som man kan göra på en laptop kan man göra det var som helst också. Oavsett om det är i ditt samhälle, någon annanstans i Sverige eller från en hängmatta i något tropiskt land. Läs gärna min artikel om att leva som en digital nomad. Hoppas du kan få några tips och ledtrådar.

• GavinGadget

Att starta butik är dyrt och tar tid att få lönsamhet i.

Jag skulle föredra att starta eget som konsult. Är du duktig på något kan du ja dina tjänster. Rörmokare, programmerare, bilmekaniker, projektledare eller något annat som efterfrågas i kommunen.

• GavinGadget
    GavinGadget skrev 2016-11-16 22:29:22 följande:

Att starta butik är dyrt och tar tid att få lönsamhet i.

Jag skulle föredra att starta eget som konsult. Är du duktig på något kan du ja dina tjänster. Rörmokare, programmerare, bilmekaniker, projektledare eller något annat som efterfrågas i kommunen.

Haha missade att det var några år sedan tråden startades...
Svar på tråden 22 år och starta eget. Råd och tips?