• Ljushuvud

    Ny gruppvåldtäkt, men varför??

    Förhoppningsvis kan vi hålla tråden saklig och tonen sansad, okej?! Läser i dag i AB om en ny gruppvåldtäkt i Indien. Jag har aldrig kunnat förstå att en enda person någonsin kan tänka sig att våldta en annan men gruppvåldtäkter känns så otroligt avlägset. Nu har det varit en del nyheter senaste tiden kring detta, gruppvåldtäkter i Indien. Man intervjuar demonstranter och försöker "rapportera" från samhället, men vad är det egentligen som försiggår i det indiska samhället? Vad är det som är så sjukt att kvinnor mer eller mindre vant sig vid att bli våldtagna?! För lång tid sedan startade jag en tråd om "Kvinnans egenansvar", en tråd som stundtals var ytterst intressant men där väldigt få kunde prata om detta, utan de ställde sig direkt på tå och skrek rätt ut att männen är de skyldiga.. Visst, men det handlade inte om männen, vilket jag försökte få fram, men det kunde / ville inte många förstå. I mina ögon blir det en rätt negativ situation när man är så blint fokuserad på en sak. Men, vad är det som skulle kunna vara så fel i det indiska samhället att kvinnor mer eller mindre vant sig vid att bli våldtagna??

  • Svar på tråden Ny gruppvåldtäkt, men varför??
  • Ljushuvud

    Är det bara jag som bryr mig om "VARFÖR"? Är det inte grunden till en lösning att förstå varför?? Läser om ytterligare en gruppvåldtäkt här i Sverige. För mig är det ett beteende som är fullständigt oförståeligt! jag tror tyvärr att det där med egenansvar spelar större roll än någon vill tro, inte att man skall skylla sig själv utan att ett visst beteende ökar risken för problem. Det är inte en lösning att tjejer stannar hemma för att de är hotade! Men om vi blundar för ett problem bara för att ge varje enskild individ en större personlig "rättighet"...

  • Parcae
    Ljushuvud skrev 2013-01-23 15:22:32 följande:
    Är det bara jag som bryr mig om "VARFÖR"? Är det inte grunden till en lösning att förstå varför?? Läser om ytterligare en gruppvåldtäkt här i Sverige. För mig är det ett beteende som är fullständigt oförståeligt! jag tror tyvärr att det där med egenansvar spelar större roll än någon vill tro, inte att man skall skylla sig själv utan att ett visst beteende ökar risken för problem. Det är inte en lösning att tjejer stannar hemma för att de är hotade! Men om vi blundar för ett problem bara för att ge varje enskild individ en större personlig "rättighet"...
    Självklart är varför en viktig fråga.. Och om jag skulle svara på frågan varför så skulle mitt svar bli: på grund av åsikter som dina.
    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Ljushuvud
    Parcae skrev 2013-01-23 15:29:45 följande:
    Självklart är varför en viktig fråga.. Och om jag skulle svara på frågan varför så skulle mitt svar bli: på grund av åsikter som dina.
    All you'll ever be is a faded memory of a bully

    Ops, det var minst sagt uttömmande! Förklara i stället.. Om du har något bra att säga så gör det!
  • Parcae
    Ljushuvud skrev 2013-01-23 15:53:29 följande:

    Ops, det var minst sagt uttömmande! Förklara i stället.. Om du har något bra att säga så gör det!
    Ja, länken du fick (och avfärdade) säger väl en hel del om varför sådana åsikter är en del av problemet. Jag ser inte riktigt poängen att engagera mig mer och skriva ett mer uttömmande svar när du kommer med kommentarer så som "höll på att kräkas efter typ tre ord..."


    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Ljushuvud
    Parcae skrev 2013-01-23 16:46:42 följande:
    Ja, länken du fick (och avfärdade) säger väl en hel del om varför sådana åsikter är en del av problemet. Jag ser inte riktigt poängen att engagera mig mer och skriva ett mer uttömmande svar när du kommer med kommentarer så som "höll på att kräkas efter typ tre ord..."
    All you'll ever be is a faded memory of a bully

    Så om jag, och andra, inte gillar ytterst dåligt underbyggd "hatiskt grundad" text behöver du inte själv tänka eller engagera dig? DET är ett allvarligt problem. Brist på engagemang leder aldrig till något bra! Engagemang är inte att länka till en text... Det är bekvämt, men inte mer!
  • LindaRebecka
    Ljushuvud skrev 2013-01-24 08:48:13 följande:
    Så om jag, och andra, inte gillar ytterst dåligt underbyggd "hatiskt grundad" text behöver du inte själv tänka eller engagera dig? DET är ett allvarligt problem. Brist på engagemang leder aldrig till något bra! Engagemang är inte att länka till en text... Det är bekvämt, men inte mer!

    Men LÄS texten i länken. Det är ju DU som inte "engagerar" dig, du vill ju inte ens läsa texten i länken, som förklarar mycket om synen på kvinnor i samhället.
  • LindaRebecka
    Ljushuvud skrev 2013-01-24 08:48:13 följande:
    Så om jag, och andra, inte gillar ytterst dåligt underbyggd "hatiskt grundad" text behöver du inte själv tänka eller engagera dig? DET är ett allvarligt problem. Brist på engagemang leder aldrig till något bra! Engagemang är inte att länka till en text... Det är bekvämt, men inte mer!

    Men LÄS texten i länken. Det är ju DU som inte "engagerar" dig, du vill ju inte ens läsa texten i länken, som förklarar mycket om synen på kvinnor i samhället.
  • Parcae
    Ljushuvud skrev 2013-01-24 08:48:13 följande:

    Så om jag, och andra, inte gillar ytterst dåligt underbyggd "hatiskt grundad" text behöver du inte själv tänka eller engagera dig? DET är ett allvarligt problem. Brist på engagemang leder aldrig till något bra! Engagemang är inte att länka till en text... Det är bekvämt, men inte mer!
    Är det ett allvarligt problem att jag inte vill engagera mig i DIN tråd? Du tycker inte att du överdriver lite här nu.
    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Ljushuvud

    Jag läste texten! Men det var precis samma feministidiotiska svammel som vanligt! Samma sak som man ser hos djurrättsaktivister som i sin iver att rätta till saker hittar på fakta, för att de tror att det gagnar deras egna sak.. Idiotiskt! Är jag feminist? NEJ! Är jag för jämlikhet? JA! Försvarar jag våldtäkter? NEJ! Är kvinnor och män lika? NEJ! Påstår feminister det? JA! ( fast undantaget,, detta,, å detta,, å detta,, annars är kvinnor precis som män...) Om man inte kan eller vågar hantera saklig fakta får man problem, man har väldigt liten möjlighet att förändra något som i grunden är ett problem. Det är ett problem att kvinnor utsätter sig själva för en onödigt stor risk! Det är inte någon annans fel än deras egna! Men det innebär ju inte att någon har rätt att utnyttja situationen! Jag förstår att det blir lätt för någon att försvara sig med att skylla på att kvinnan från början utsatte sig själv för situationen, eller risken att hamna i trubbel. Detta skall ju inte ta bort det faktum att en kvinna blivit våldtagen! Men varför har vissa män en så märklig bild av hur man agerar i samhället att de våldtar en kvinna?

  • KallaSverige

    " En kultur som ser det som naturligt för män att vara sexuellt aggressiva och förväntar sig att det ligger i deras DNA att ta varje tillfälle att ha sex med en kvinna genom att ta ifrån henne möjligheten att själv bestämma över sin kropp, skapar män som våldtar utan att förstå att det är det de gör, samt ursäktar dem för just det."

    Sen kan du "tycka" och "anse" hur mycket du vill. Och jag tycker och anser att du är en del av den våldtäktskultur vi lever i.

    Män och kvinnor är olika. Men inte så olika. De största olikheterna ligger i det vi kallar genus, det som hänger på vad våran uppfostran och samhället har för bild av hur män och kvinnor är.
    Om du inte tror på det tycker jag synd om dig, du har uppenbarligen inte haft tillräckligt nära relationer för att se hur lite det biologiska könet som spelar in på hur vi är och hur vi tänker.

  • Parcae
    KallaSverige skrev 2013-01-24 11:01:59 följande:
    " En kultur som ser det som naturligt för män att vara sexuellt aggressiva och förväntar sig att det ligger i deras DNA att ta varje tillfälle att ha sex med en kvinna genom att ta ifrån henne möjligheten att själv bestämma över sin kropp, skapar män som våldtar utan att förstå att det är det de gör, samt ursäktar dem för just det."

    Sen kan du "tycka" och "anse" hur mycket du vill. Och jag tycker och anser att du är en del av den våldtäktskultur vi lever i.

    Män och kvinnor är olika. Men inte så olika. De största olikheterna ligger i det vi kallar genus, det som hänger på vad våran uppfostran och samhället har för bild av hur män och kvinnor är.
    Om du inte tror på det tycker jag synd om dig, du har uppenbarligen inte haft tillräckligt nära relationer för att se hur lite det biologiska könet som spelar in på hur vi är och hur vi tänker.
    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Ljushuvud
    KallaSverige skrev 2013-01-24 11:01:59 följande:
    " En kultur som ser det som naturligt för män att vara sexuellt aggressiva och förväntar sig att det ligger i deras DNA att ta varje tillfälle att ha sex med en kvinna genom att ta ifrån henne möjligheten att själv bestämma över sin kropp, skapar män som våldtar utan att förstå att det är det de gör, samt ursäktar dem för just det." Sen kan du "tycka" och "anse" hur mycket du vill. Och jag tycker och anser att du är en del av den våldtäktskultur vi lever i. Män och kvinnor är olika. Men inte så olika. De största olikheterna ligger i det vi kallar genus, det som hänger på vad våran uppfostran och samhället har för bild av hur män och kvinnor är. Om du inte tror på det tycker jag synd om dig, du har uppenbarligen inte haft tillräckligt nära relationer för att se hur lite det biologiska könet som spelar in på hur vi är och hur vi tänker.

    Du är riktigt elak! Jag måste erkänna att jag känner mig mycket kränkt av att du hävdar att jag tillhör en "våldtäktskultur"! (vänligen tänk om och be gärna om ursäkt!). Att påstå att kvinnor och män har samma sexualitet är väldigt dumt, då det i många situationer inte stämmer över huvud taget! Givetvis skall samthället bestämma vad som är okej eller inte och de lagar som skrivs skall följas! Det är aldrig upp till en enskild individ i ett samhälle att bestämma över andra!
  • Parcae
    Ljushuvud skrev 2013-01-24 14:01:55 följande:

    Du är riktigt elak! Jag måste erkänna att jag känner mig mycket kränkt av att du hävdar att jag tillhör en "våldtäktskultur"! (vänligen tänk om och be gärna om ursäkt!). Att påstå att kvinnor och män har samma sexualitet är väldigt dumt, då det i många situationer inte stämmer över huvud taget! Givetvis skall samthället bestämma vad som är okej eller inte och de lagar som skrivs skall följas! Det är aldrig upp till en enskild individ i ett samhälle att bestämma över andra!
    Och en del kvinnor känner sig säkert kränkta av att behöva bära ett ansvar över ett brott som begåtts mot dem.

    www.wrongingrights.com/2013/01/what-if-we-responded-to-sexual-assault-by-limiting-mens-freedom-like-we-limit-womens.html
    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • KallaSverige
    Ljushuvud skrev 2013-01-24 14:01:55 följande:

    Du är riktigt elak! Jag måste erkänna att jag känner mig mycket kränkt av att du hävdar att jag tillhör en "våldtäktskultur"! (vänligen tänk om och be gärna om ursäkt!). Att påstå att kvinnor och män har samma sexualitet är väldigt dumt, då det i många situationer inte stämmer över huvud taget! Givetvis skall samthället bestämma vad som är okej eller inte och de lagar som skrivs skall följas! Det är aldrig upp till en enskild individ i ett samhälle att bestämma över andra!
    Samma sexualitet? Vad dillar du om? Du verkar lite förvirrad.

    VI lever båda två, du OCH jag,  i en våldtäktskultur där skulden ofta läggs på offret istället för gärningsmannen. Skillnaden är att jag är medveten om den och försöker kämpa emot den genom att t.ex inte lägga skulden på kvinnan när hon blir våldtagen. Du ifrågasätter vad kvinnorna i indien har gjort, för enligt dig måste dom ha gjort något "fel" för annars skulle det inte ske så många våldtäkter där. Ser du verkligen inte sambandet?
  • Ljushuvud

    Du glömde att be om ursäkt, du kränkte mig rätt grovt! Vänligen be om ursäkt!

Svar på tråden Ny gruppvåldtäkt, men varför??