• Miemi

Sluta med välling för en vällingsälskare

Hej,
    Jag har en son på snart tre år som är helt gaaalen i sin välling, men superdålig att äta i övrigt. Han äter på dagis skapligt men hemma är det bara pannkakor eller pasta som funkar. Helst vill han bara ha välling.

Jag har märkt att om han får en flaska välling efter dagis så blir han lugn och glad och äter mat efter det (dock bara pannkakor eller pasta, men bättre än inget) Får han inte vällingen så blir det galna raseriutbrott.

Så jag har tänkt, skit i samma, han får väl sin välling då, det är ju nyttigt.

Nu har jag till min fasa läst att mycket välling kan ge diabetes.  Vet inte hur forskat det är, men det är ju dumt att chansa och jag har verkligen insett att vi måste få ner vällingskonsumtionen och få honom att äta. (Inta bara för diabetesrisken )

Någon med erfarenhet som har haft barn som älskar välling som kan ge råd på hur ni slutade med vällingen? Tog ni bort lite eller tvärslutade ni helt? Började era barn äta mer varierat efter det?

jag gruvar mig för att ta bort "efter dagis vällingen" men jag måste.           

• Svar på tråden Sluta med välling för en vällingsälskare
  • Tirem

Ofta är det jobbigare för oss vuxna än för barnen när man ändrar en rutin!
    Vi passade på när vi flög till Egypten, vi sa att man inte fick ta med sig välling på flygplanet och det köpte han! Inte en enda gång har han frågat efter sin välling och då drack han betydligt mer än ditt barn, han åt till och med på natten

Om ni vill sluta med välling så ta bara bort den

• cosinus

Min kille som snart fyller 5 dricker fortfarande välling och för han gör det inte någon skillnad på maten utan. Åker vi på semester tar vi aldrig med välling längre, han behöver den inte så sommartid kan han ju vara utan över 2 veckor men han börjar ändå inte äta mer och eftersom han ligger på nedersta BVC-kurvan (väger 13.5 kg) så tycker jag han kan få ha kvar sin välling. Han dricker 1-2 flaskor per dag. Vill alltid ha på morgonen men väljer ibland smörgås på kvällen. På kvällen får han heller inte full flaska för då riskerar han kissa ner sig utan då blir det 150 ml.

Men är det så att du tror att han kommer börja äta bättre och mer varierat utan välling så är det ju vettigt att dra ner på det. Mysäter han mest och gillar sugbiten så prova låta flaskan gå sönder och så får han dricka ur pip-mugg. Chansen är rätt stor att han för det första inte kommer dra i sig lika mycket och för det andra inte märker om du samtidigt minskar ner mängden till drygt hälften :) Så kan ni ju prova så några dagar och ser vad som händer. Om han liksom min grabb är väldigt liten och smal och dessutom inte börjar äta mer av annat då hade jag fixat tillbaka flaskan efter en vecka men har han hull och kommer igång att äta lite mer mängd då hade jag hållit fast vid välling i pipmugg. Så gjorde vi till vår äldre son som inte heller ville släppa vällingen men han fick det vid köksbordet i pipmugg från ungefär 3 års ålder och då blev det mycket mindre intressant och han glesade själv ut det så han var helt utan vid 4 år.

• jessica p

Min son älskade också sin välling. När jag tyckte att han skulle sluta så bytte jag vällingsort. Han drack alltid semper, så jag köpte nestle ist. Tycker själv att det är ganska stor skillnad i smak på de två.
    Jag sa till honom att den andra, goa vällingen inte fanns länge. Han slutade med en gång :)

• myone

Kan det vara så att han är väldigt hungrig när han kommer hem? Och inte orkar äta något mer avancerat än välling? Tre flaskor välling motsvarar ca halva dagsbehovet av mat. 
    Går det att minska mängden? Eller blanda den mer vattning?

Eftersom han inte äter så bra i övrigt gissar jag på att han får i sig för mycket välling, men det behöver inte vara så.

Att äta välling länge gör inget, så länge som barnet får i sig övrig mat. Men försök att få bort vällingen på dagen, ge bara morgon och kväll. Blir antagligen några tuffa dagar innan han vant sig, men stå ut så bör det funka.

• miamaria777

Vi spädde ut vällingen succesivt, först lite lite, och sedan mer och mer. Tillslut (efter några veckor) var vällingen väldigt blaskig och då passade vi på att säga att nu ska vi sluta med vällingen. Inga större protester från då 3-åriga dottern. Vi märkte att hon började äta mycket bättre när vi tog bort vällingen. 

• pigglet

Våra har fått fortsätta dricka tills de själva velat sluta. De har då varit 5-8 år.

Förstår inte hur välling skulle kunna ge diabetes? Skulle det vara att det är sött/kolhydrater? Då måste man ju även ta bort bröd, frukt, pasta. Och mjölk antar jag? Och så naturligtvis sylt, bullar, godis osv, men det äter man ju inte varje dag. 
    Jag måste nog googla lite  :) 

• Annsofie83

Känner igen mig i allt du skrev. Min son är oxå 3 år och älskar sin välling. Skulle nog kunna tänka sig att bara äta den. På dagis äter han OK säger fröknarna men så fort vi kommer hem måste han ha en flaska fast jag erbjuder något annat i väntan på kvällsmat. Hemma äter han ofta dåligt men känns som han ändå äter lite bättre när han fått sig en flaska. Nu har jag blivit lite hårdare med att han inte får välling om jag vet att han ätit bra tex när vi är lediga. Mannen är mer generös med välling än vad jag är. Ibland känns det som han bara vill ha välling för sakens skull. 

Jag är kluven med om jag ska tvinga honom att sluta el låta honom få välling på kvällen och en flaska efter dagis. Känns lite bebis med att dricka från flaska men med kopp vägrar han.    

• miamaria777
    Alvine skrev 2013-01-28 12:22:14 följande:
    Diabetes och välling har jag inte heller hört någonting om. Däremot läste jag detta www.testfakta.se/incoming/article85353.ece och då slutade vi direkt!
    Har du jämfört med halterna av tungmetaller i vanlig mat? All mat innehåller ju tungmetaller, och man kan ju inte sluta äta... Den barngröt (EnaGo) som innehöll högst halt bly innehåller lika höga halter som kött och vanliga spannmålsprodukter, men lägre halt än vanlig frukt och grönsaker och mycket lägre halt än tex ost ( www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Bly/Bly---fordjupning/ ).

Livmedelsverket avråder från att göra hemgjord gröt och välling eftersom de innehåller lika höga halter tungmetaller som de industritillverkade, men utan tillsatt järn och andra näringsämnen.  

Inte lätt att veta vad man ska ge sitt barn, men det löser tyvärr inte problemet att sluta med välling... Testfaktas studie sätts tyvärr inte in i sitt sammanhang utan används i media för att skrämmas... 
  • Lindsey Egot the only one

Byt ut den till god morgon välling som är för vuxna. Välling är ju som gröt och är inte farligt. God Morgon välling är inte lika söt som barn vällingen så hon slutar säkert pga det. Men annars är välling det bästa man kan ge om barnet inte äter annat. Det innehåller så mycket bra.

• Idorf
    modestyclara skrev 2013-01-23 10:29:10 följande:
    Man får inte diabetes typ 1 (även kallat barndiabetes) av mat/sockerintag. Typ 2 kan man få vid övervikt. Så länge barnet är normalviktig är det inget skäl att sluta med välling. Vällingen fyller säkert funktion av mys/nedvarvning och det är väl bara bra?
    Håller med helt här!

• Idorf

Min son får välling efter att ha ätit frukost på morgonen,varje morgon äter han en varierad frukost från dagen innan , men sen preis innan vi går till dagis vill han ha en flaska välling .
    sen äter han en okej lunch på dagis och ev lite mellis hemma efter dagis.
    sen en okej middag.
    kan ibland bli något kvällfika (inge onyttigt) men något att äta på.

sen äter han alltid en flaska välling innan han somnar.

vi tog bort all välling under dagen då han va svår o få i mat.

han får välling nu på dagtid då han är sjuk osv och inget annat smakar. 

• Annsofie83
    LindaEfraim skrev 2013-01-28 19:31:15 följande:
    Byt ut den till god morgon välling som är för vuxna. Välling är ju som gröt och är inte farligt. God Morgon välling är inte lika söt som barn vällingen så hon slutar säkert pga det. Men annars är välling det bästa man kan ge om barnet inte äter annat. Det innehåller så mycket bra.
    innehåller vuxenvälling lika mycket nyttigt som välling för barn?

Goggla innehållsförteckningarna på de olika produkterna så ser du det eller jämför på förpackningen. Jag tycker själv att välling kan man ha istället för gröt hela livet. Det är inget som bara barn dricker.

• Miemi
    Annsofie83 skrev 2013-01-27 17:41:17 följande:
    Känner igen mig i allt du skrev. Min son är oxå 3 år och älskar sin välling. Skulle nog kunna tänka sig att bara äta den. På dagis äter han OK säger fröknarna men så fort vi kommer hem måste han ha en flaska fast jag erbjuder något annat i väntan på kvällsmat. Hemma äter han ofta dåligt men känns som han ändå äter lite bättre när han fått sig en flaska. Nu har jag blivit lite hårdare med att han inte får välling om jag vet att han ätit bra tex när vi är lediga. Mannen är mer generös med välling än vad jag är. Ibland känns det som han bara vill ha välling för sakens skull. 

Jag är kluven med om jag ska tvinga honom att sluta el låta honom få välling på kvällen och en flaska efter dagis. Känns lite bebis med att dricka från flaska men med kopp vägrar han.    
    Tack känns bra att veta att det finns fler
    Annsofie83 skrev 2013-01-27 17:41:17 följande:

• Miemi

Tack för alla inlägg och tips. Känns mycket bättre och många bra råd att testa. Jag har gjort så att han får lite mer utspädd välling morgon och kväll. Efter dagis får han välling för ett åringar - mer utspädd än enligt recept. Då mättar det ju inte så mycket.. men kan inte påstå att han äter så mycket bättre ännu. Det kommer nog.

Men jag kommer nog behålla morgon och kvälls vällingen så länge han vill. Känns bättre efter att ha läst era inlägg

TACK   

Ju mer vatten du har i desto lösare kan han bli i magen och de kan tro att han har magsjuka. Servera istället vällingen med kvällsmaten med en macka tex. Man ska följareceptet.

• Busflickan

Jag ser inga problem med att barn fortsätter med välling länge. Man kan fasa ut nappflaskan om man vill. Men välling är fantastiskt, speciellt när barnen är sjuka eller trötta. Då får de i sig något nyttigt som ger kraft trots att de inte orkar äta.

Svar på tråden Sluta med välling för en vällingsälskare