ragatan skrev 2013-01-26 18:27:17 följande:
Det händer att barn dödar pälsdjur med, i affekt, av misstag, eller av vad du kallar upptäckarlusta. Och det är inte stört, såvida de inte gör det regelbundet. Och det finns miljoner barn som dödar pälsdjur av så basala skäl som hunger.
Det är vi i västvärlden som lyckats distansera oss från all sorts matproduktion. Man vill inte låtsas om att köttet man äter kommer från ett djur. Samtidigt som man upprörs över att djuren far illa under uppfödning, transport och slakt, köper man bara utvalda bitar av djuren. Det går åt många kycklingar om man bara vill ha fileerna.
Jag blir inte kränkt av att någon har en annorlunda uppfattningen än mig. Det är liksom meningen med en diskussion att man utbyter åsikter. Man behöver inte ens "vinna", det räcker med att förstå den andres ståndpunkt även om man inte håller med. Iallafall för mig.
Men jag nöjer mig med att vi uppenbarligen inte förstår varandra när det handlar om överförda rädslor. Vem som missförstår är oväsentligt.
Om du uppfattat något av vad jag skrivit som ett personangrepp så ber jag om ursäkt, det var aldrig min mening.
Jag har definitivt inte uppfattat det som ett personangrepp, att du har gjort det är däremot mycket tydligt med tanke på din sista syrliga kommentar i inlägg 32. Lär dig skilja på sak och person, det är det du ivrar så mycket för...
Din definition av upptäckarlusta delar du inte med experterna och när allt kommer kring litar jag mer på dem än på någon okänd på FL.
Precis som jag skrev (och det du besvarade) så handlar det mycket om rutin, att döda på rutin gör vem som helst blasé, även barn. Att hunger är den drivande faktorn är tämligen ointressant eftersom diskussionen tar avspark i Sverige med svenska barn och svensk mathushållning och inte den som finns runt omkring i världen. Eftersom det handlar om normala svenska barn i normala svenska amiljer skulle det barn som dödar pälsdjur på rutin snabbt bli omhändertaget och satt i terapi. Dels pga hemförhållandena men även pga dödandet.
Visst har vi i västvärlden distanserat oss från maten, från ax till limpa, från ko till biff. Det handlar öht inte vad vi har "lust" till utan pga att vi nu mer har en välfärd där vi inte längre tvingas leva ur hand i mun på det naturen eventuellt kan ge oss, vi gör helt enkelt andra saker och överlåter då också till andra att mer effektivt skaffa födan åt så många fler än bara familjen.
Nog om det, vi ser saken från olika håll och jag har ingen lust att tjafsa om bagateller när jag finner nedanstående mycket mer angeläget att diskutera:
----------------------------------------------------------
Men jag håller med dig om överkonsumtionen är helt åt helvete, att vi bara väljer fina bitar, men det här går igenom i allt vad vi konsumerar. Eftersom vi bygger ekonomiskt utveckling och välfärd på konsumtion så köper vi nya mobiler så fort abonnemanget gått ut, river ut hela fungerande kök till senaste modell osv osv.
Det här kan man koppla till dina tankar om ko->biff. Hur många funderar på vem som skruvar ihop mobilen? Väver tyget till gardinerna man köper nya för 5:e gången i år?
Ganska få...
Själv insåg jag för 2-3 år sedan hur mycket jag konsumerar som är rent utsagt onödigt. Jag älskar alla tekniska prylar och skulle kunna handla ihjäl mig, men hur mycket använder jag dem efter ha kommit över nyhetens behag? Inte särskilt mycket...
Nu för tiden så tänker jag ständigt "det där ska jag köpa" och låter bli.

*klappar mig själv på axeln*
För att inte snacka om att jag börjar köpa hela kycklingar och styckar själv, det är ungefär det vidrigaste jag vet men gör det just bara för att inte bara välja de fina bitarna...