• Umma

Äta gulliga djur!

Hej,

undrar hur ni andra föräldrar har gjort med frågan om var vår mat kommer ifrån.

Jag och 4-åriga sonen stod och tittade i fönstret på "vårt" vackra rådjur som brukar hälsa på i trädgården.
    Plötsligt frågar sonen "Vem äter rådjur?".
    Lite ställd börjar jag räkna upp vargar och björnar och sånt, och ärlighetsfreak som jag lade jag till lite tyst ".. och människor.  

Sonen tittade förvånat på mig och konstaterade sen med ett gapskratt att "näää, vad tokig du är mamma" och bytte tack och lov ämne. I hans värld finns ännu inte kopplingen mellan mat och djur.

En del av mig vill nog ha det så länge till, men samtidigt vill jag vara ärlig. Nån gång måste han ju få veta hur det funkar.

Hur har ni kloka människor gjort? Hur och när har ni berättat?

• Svar på tråden Äta gulliga djur!
  • cosinus

Vi har varit ärliga från start så barnen har tidigt haft koll på vad de haft på tallriken.

I somras talade min 6-åring glatt om för de besökande barnen att hamburgarna de åt var krossad kossa. Hahaha, det lät ju inte så aptitligt men för han är det naturligt att fråga vad han äter och vi svarar hur det tillverkas (fast vi sa att man maler ner kött från kor inte ordagrant "krossad kossa")

• skogsvitter
    cosinus skrev 2013-01-25 18:21:08 följande:
    Vi har varit ärliga från start så barnen har tidigt haft koll på vad de haft på tallriken.

I somras talade min 6-åring glatt om för de besökande barnen att hamburgarna de åt var krossad kossa. Hahaha, det lät ju inte så aptitligt men för han är det naturligt att fråga vad han äter och vi svarar hur det tillverkas (fast vi sa att man maler ner kött från kor inte ordagrant "krossad kossa")
    Hahaha kunde inte låta bli att skratta när jag läste detta!
  • Umma
    skogsvitter skrev 2013-01-25 18:17:28 följande:
    Är din dotter fyra år och har ingen aning om vad hon brukar ha på tallriken?!
    Alltså ursäkta, men sådant får våra barn veta från födseln... både min 5-åring och min 2-åring vet mycket väl att vi äter både älg, ko, häst, rådjur, fåglar, grisar, kaniner och allt vad man nu brukar ha på tallriken i normal (norrländsk) husmanskost.

De vet också att vissa kulturer hellre äter hundar än kor, förövrigt (inte något vi medvetet kommit in på men frågan blev ställd och vi svarade).

Självklart har vi alltid sagt att "idag blir det kyckling", "fisk" och liknande men vi har faktiskt aldrig pratat om hur kycklingen eller fisken hamnat på tallriken. Och eftersom en kycklingfilé ju inte påminner om en levande kyckling har sonen inte riktigt gjort kopplingen att det är samma sak.  Det har helt enkelt inte kommit upp.

Som jag skrev innan inser jag ju egentligen att det nog bara är jag som tycker detta är jobbigt (är själv vegetarian) och att sonen säkert kommer rycka på axlarna åt det hela. Sjåpig mamma bara Skäms.

Ville mest bara ha lite tips på bra formuleringar/förklaringar som passar en 4-åring...

• La Lola
    Umma skrev 2013-01-25 18:27:39 följande:

Självklart har vi alltid sagt att "idag blir det kyckling", "fisk" och liknande men vi har faktiskt aldrig pratat om hur kycklingen eller fisken hamnat på tallriken. Och eftersom en kycklingfilé ju inte påminner om en levande kyckling har sonen inte riktigt gjort kopplingen att det är samma sak.  Det har helt enkelt inte kommit upp.

Som jag skrev innan inser jag ju egentligen att det nog bara är jag som tycker detta är jobbigt (är själv vegetarian) och att sonen säkert kommer rycka på axlarna åt det hela. Sjåpig mamma bara Skäms.

Ville mest bara ha lite tips på bra formuleringar/förklaringar som passar en 4-åring...

Men...vet inte barnet att tex fiskar lever i vatten och att nån fiskar upp de?!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter
    Umma skrev 2013-01-25 18:27:39 följande:

Ja det är nog bara du som är sjåpig i så fall
    Jag tror inte det spelar så stor roll hur man formulerar sig faktiskt, låter konstigt om han inte ens tänkt tanken att fisken på tallriken är samma sak som djuret fisk, eller att kycklingen på tallriken är samma sak som det levande djuret. Men förklara nästa gång ni äter köttfärssås eller köttbullar varifrån nötköttet kommer, typ visste du att det här köttet kommer från kor? Eller fråga vilket djur han tror att köttet kommer ifrån?
  • Umma
    La Lola skrev 2013-01-25 18:29:27 följande:
    Men...vet inte barnet att tex fiskar lever i vatten och att nån fiskar upp de?!

Bra fråga, jag fick tänka efter lite... Jovisst vet han att man fiskar upp fiskar ur havet. Vi brukar leka att vi fiskar och allt sånt. Men jag märker att han inte riktigt gjort kopplingen att fiskarna i havet är samma som fisken på tallriken.

Tror att det är själva momentet att omvandla fisken i havet till den på tallrikrn vi inte pratat om (döda och skära upp i olika bitar i klartext) . Kanske därför det fortfarande är två skilda saker i hans värld...?

Jag inser efter era svar att det är dags att ta tag i detta. Tack för raka svar Glad 
  • Regnig måndag

Jag är övertygad om att man inte ska informera om det barnen inte är mogna för. När de frågar svarar man så att de är nöjda och slutar när de slutar.

För mina minsta barn var det ganska traumatiskt. Vi hade pratat en del om att mat = djur man dödar, men vilken unge fattar vad det egentligen innebär? Rätt få...
    En dag i affären hör jag bara ett satans illvrål och  MAMMA MAMMA - DEN ÄR DÖÖÖÖÖÖ !!!
    Ungarna hade sprungit ifrån mig och var inte där jag var men det var inga speciella svårigheter att leta reda på dem om man säger så...

Det var ett paket med strömmingsfiléer de stod och sörjde och första gången de fattade att vi dödar för att få mat.
    Det blev att stå där i affären och berätta och prata om den där fisken som nyss var levande i havet bara för att det var där och då barnen behövde information och var mottagliga.

Så oavsett vad det handlar om så är knepet att hitta balansgången att ge lagom dos  information vid rätt tillfälle.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Umma skrev 2013-01-25 18:38:29 följande:

Bra fråga, jag fick tänka efter lite... Jovisst vet han att man fiskar upp fiskar ur havet. Vi brukar leka att vi fiskar och allt sånt. Men jag märker att han inte riktigt gjort kopplingen att fiskarna i havet är samma som fisken på tallriken.

Tror att det är själva momentet att omvandla fisken i havet till den på tallrikrn vi inte pratat om (döda och skära upp i olika bitar i klartext) . Kanske därför det fortfarande är två skilda saker i hans värld...?

Jag inser efter era svar att det är dags att ta tag i detta. Tack för raka svar Glad 
    Om inte barnet är med och fiskar riktig fisk och omvandlar den till mat så är den skapad fyrkantig och fryst.
    Det finns ingen chans att ett mindre barn kan förstå kopplingen bara för att den vuxna säger att det är så.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • LadyViolette

Tycker faktiskt också att det känns märkligt att man inte vet vad han äter, både min 3-åring och 4-åring har stenkoll på det, och  det har inte varit någon stor grej.

• Umma
    Regnig måndag skrev 2013-01-25 18:49:23 följande:
    Jag är övertygad om att man inte ska informera om det barnen inte är mogna för. När de frågar svarar man så att de är nöjda och slutar när de slutar.

För mina minsta barn var det ganska traumatiskt. Vi hade pratat en del om att mat = djur man dödar, men vilken unge fattar vad det egentligen innebär? Rätt få...
    En dag i affären hör jag bara ett satans illvrål och  MAMMA MAMMA - DEN ÄR DÖÖÖÖÖÖ !!!
    Ungarna hade sprungit ifrån mig och var inte där jag var men det var inga speciella svårigheter att leta reda på dem om man säger så...

Det var ett paket med strömmingsfiléer de stod och sörjde och första gången de fattade att vi dödar för att få mat.
    Det blev att stå där i affären och berätta och prata om den där fisken som nyss var levande i havet bara för att det var där och då barnen behövde information och var mottagliga.

Så oavsett vad det handlar om så är knepet att hitta balansgången att ge lagom dos  information vid rätt tillfälle.
    Tack för ett tänkvärt svar. Ska försöka vänta in och hitta rätt tillfälle. Och hålla tummarna för att han tar det så bra som möjligt.
Svar på tråden Äta gulliga djur!