• deus ex machina

    Vilket uttryck är rätt?

    1.Ponera att det är en måndag, och någon frågar dig "ska du med på fika på tisdag?"
    Då tänker man direkt på att det är imorgon vederbörande syftar på.

    2.Nu det på en onsdag, och du får frågan "ska du med på fika nästa tisdag?"

    Hur resonerar du?
    I scenario ett har tisdag ännu inte varit, och eftersom 'nästa' inte användes före 'tisdag', måste personen i fråga syfta på den närmaste tisdagen. Där hade 'nästa tisdag' inneburit tisdagen nästa vecka, eftersom tisdag ännu inte varit.

    i Scenario två har tisdag varit, och en tisdag kommer alltså att komma - man kan inte på något sätt mena tisdagen som varit, eftersom det är ett futurum i det här fallet.

    Hur resonerar du? (Nu är det alltså en onsdag)
    Val 1: Nästa tisdag menas i kommande vecka (närmaste anknytande tisdag). Du hade inte reflekterat om personen sagt 'tisdag' eller 'nästa tisdag', för dig är det samma innebörd.

    Val 2: Nästa tisdag innebär att man hoppar över tisdagen som inte varit, alltså veckan därpå.

    Nu gör jag denna undersökning för att se hur majoriteten av folket tänker. Själv tror jag inte att det finns något rätt eller fel, båda alternativ är logiska. Men det skulle vara roligt att se om man tänker som majoriteten eller minoriteten.

    Fattar du inte frågeställningen, ställ en fråga i tråden =)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket uttryck är rätt?
  • augustisten

    Jag skulle bli osäker och fråga. Själv skulle jag bara säga nästa om jag menade alternativ två - men förtydliga.

    Som kuriosa var jag med sonen hos läkaren i måndags och han bokade in ågerbesök "nästa fredag". Vi fick en lapp med tid igår och jag frågade sköterskan om det verkligen stämde - och det skulle det göra. Igår blev läkaren dock mycket förvånad att se oss då han naturligtvis menat nästkommande fredag - som jag trodde.

  • Zizzy Zimsson

    Nästa = inte den kommande utan den som kommer efter den kommande.

  • deus ex machina
    augustisten skrev 2013-01-26 08:27:08 följande:
    Jag skulle bli osäker och fråga. Själv skulle jag bara säga nästa om jag menade alternativ två - men förtydliga.

    Som kuriosa var jag med sonen hos läkaren i måndags och han bokade in ågerbesök "nästa fredag". Vi fick en lapp med tid igår och jag frågade sköterskan om det verkligen stämde - och det skulle det göra. Igår blev läkaren dock mycket förvånad att se oss då han naturligtvis menat nästkommande fredag - som jag trodde.
    Jag använder mig personligen av alternativ två, men eftersom jag inte vet vad som används av majoriteten, måste jag försäkra mig genom att fråga vilken vecka de menar.
    Maken använder alternativ ett, och det är frustrerande när han säger 'nästa lördag' på en måndag, men menar lördagen som kommer samma vecka.
  • Dagdrömmaren

    Tog tid o läsa då det lät så invecklat haha, men "nästa" menar att man hoppar över en, annars kan man ju bara säga veckodagen:
    Ska vi fika på tisdag? = närmaste tisdag
    Ska vi fika nästa tisdag? = tisdagen efter den kommande

    Bara nyfiken nu (döm mig inte)... Är det nån speciell dialekt där man uttrycker sig "vill du med fika"?  Tror aldrig jag har hört nån säga så förut, skulle själv använt "o" (och)Tungan ute

  • deus ex machina
    Dagdrömmaren skrev 2013-01-26 08:45:45 följande:
    Tog tid o läsa då det lät så invecklat haha, men "nästa" menar att man hoppar över en, annars kan man ju bara säga veckodagen:
    Ska vi fika på tisdag? = närmaste tisdag
    Ska vi fika nästa tisdag? = tisdagen efter den kommande

    Bara nyfiken nu (döm mig inte)... Är det nån speciell dialekt där man uttrycker sig "vill du med på fika"?  Tror aldrig jag har hört nån säga så förut, skulle själv använt "o" (och)Tungan ute
    Det är nog en förkortning på 'med på en fika' till 'på fika'. Troe det är väldigt sydsvenskt.
    Men egentligen har jag ingen aning, jag fikar inte och har inte behövt använda mig av den frågeställningen ;)
  • Dagdrömmaren
    deus ex machina skrev 2013-01-26 08:53:52 följande:
    Det är nog en förkortning på 'med på en fika' till 'på fika'. Troe det är väldigt sydsvenskt.
    Men egentligen har jag ingen aning, jag fikar inte och har inte behövt använda mig av den frågeställningen ;)
    Okej, "med på en fika" förstår jag bättre ^^ tack för svaret!
  • Thaleya1

    Val 1, eftersom det är långt till TIsdag. Om det vore Måndag och personen sa nästa tisdag, hade jag nog frågat, inte imorn utan nästa tisdag alltså?

  • tahira

    I det här fallet så tänker jag mig att det är alternativ nummer ett, eftersom det precis varit tisdag.

    Hade det varit en fredag, lördag, söndag eller måndag hade jag direkt tänkt att det var alternativ nummer två.

    Men jag hade aldrig nöjt mig med den informationen, utan dubbelkollat.

    Och jag skulle själv inte säga så, jag skulle säga "på tisdag" eller "på tisdag veckan efter nästa".

    Enda gången jag skulle använda "nästa tisdag" var om jag sa det på en tisdag. Då menar jag nästa tisdag som kommer.


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Vilket uttryck är rätt?