Brumma skrev 2013-01-28 20:59:31 följande:
TS - först o främst ska du ta kontakt med kommunen om delad faktura för barnomsorgen. En del kommuner påstår att det inte går, men om jag förstått saken rätt är de tvugna att göra så om man ber om det.
Det innebär att du betalar för ditt behov av barnomsorg på dina veckor - baserat på din inkomst.
Pappan betalar för sitt behov på sina veckor och får baserat på hans inkomst.
Vad gäller folkbokföringen så tror jag att jag svarade tidigare i tråden.
Blir det en tvist och pappan kan visa på att barnet inte flyttat utan haft sin dygnsvila mest hos honom så får han skriva barnet hos sig. Så är helt enkelt lagen. Att han dessutom bor kvar på barnets gamla adress är även det en anledning att han får skriva barnet hos sig.
Skulle även han flytta blir barnet skrivet i det hem som ligger närmast skola/förskola. Avståndet räknas fågelvägen och om det skiljer MINDRE än 200m så räknar man att bostäderna ligger på samma avstånd.
Skiljer det inget avstånd så tittar man på andra saker, tex arbete, syskon och liknande.
Jag tror inte att det spelar ngn roll att han skrivit på papper för flytt, ångrar han sig och stämmer dig så kommer det att göras en utredning om dessa punkter. Det är inte för att vara elak jag skriver detta utan för att det faktiskt är så lagen är skriven.
Vad gäller bostadsbidrag och liknande så fattar jag inte varför folk hakar upp sig på om du har rätt siffror eller inte - det lär du ju märka så småningom.
MEN, bra att veta är att du, om du är berättigad till bostadsbidrag även har rätt till det om barnet bor hos dig växelvis men inte är skriven hos dig. Det blir dock inte lika mycket.
MEN - börja med barnomsorgen - det är fullständigt onödigt att ni skall betala en gemensam högre summa än ni behöver.
Om ni sedan väljer att du betalar för bådas barnomsorg med barnbidraget är ju helt okej, men onödigt att betala mer än ni behöver.
Tack!
Jag har för mig att man inte kan stämma någon på folkbokföringsadressen, mitt ex var nämligen inne på att stämma sina andra barns mamma för han vill ha dem skrivna hos sig. Men enligt hans ombud gick inte det, för det är Skatteverket som gör en sådan utredning.
Sedan är det ju så att vi flyttar faktiskt i helgen, så efter det kan han inte använda argumentet att "barnet aldrig flyttat"..
Och det är bara om vi blir ovänner som han tar upp detta, han är egentligen inte så intresserad av att barnet ska vara skriven hos honom, utan han använder som sagt det som ett hot, eftersom han vet att det är viktigt för mig...