• Anonym (Pappa)

Gold digger

Mamman till mitt barn hotar med en stömning om jag inte tredubblar underhållet. Hon är helt rabiat. Ringer dag som natt. Hon har tre barn med tre olika farsor och kör samma taktik med alla. Vill bara slippa henne. Har egentligen råd att betala men har ingen lust att göra det bara för att hon hotar. Hon är schysst och en bra mamma egentligen men orkar inte med situationen. Ska jag betala eller be henne dra?

• Svar på tråden Gold digger
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 13:11:28 följande:
    Härlig förälder du verkar vara.

När man skaffar barn så förutsätter det väl att båda föräldrarna tar lika stort ansvar? Eller menar du att det är ok att den ena föräldern tar all ekonomisk förlust och den andre sitter och betalar sina 1273 kr och inte ett öre mer. I vårt fall så kan jag inte skicka barnet till pappan då han inte har något intresse av att umgås med sitt barn.

haha, nu vet vi att du inte är seriös. Var ska barnet har ponnyn då? Under sängen? Eller ska du köpa en hästgård och ha barnet på halvtid när den dagen kommer

Hört talas om stallplatser? 
  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-28 13:06:50 följande:

Alltså hon pluggar nu. Jag vet att hon har det svårt att få det gå runt men jag blir avig när hon bara kräver och gnäller. Jag tjänar sexsuffrigt i månaden så det är inte det att jag inte har råd. Vill bara inte försörja henne. Tänkte att jag kan pröjsa mer när barnet blir äldre. Kanske köpa henne en ponny eller skicka henne på språkresa.
    Jag tycker inte att du ska betala mer till mamman, men du borde om inte annat för att du är förälder med en god inkomst att lägga mer pengar på ert barn. Köpa lite nya kläder och leksaker som hon kan behöva. Och varför har du henne så sällan? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 13:12:48 följande:
    Hört talas om stallplatser? 
    Barnet kommer ha superkul med sin ponny en em i veckan
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 13:20:22 följande:
    Barnet kommer ha superkul med sin ponny en em i veckan
    JaDrömmer hon kanske kan ta med ponnyn på sin språkresaSolig
  • Anonym (Elsa)

Att be henne dra verkar väl dumt för barnets skull, men mer pengar känns onödigt. Säg i stället att du kan ställa upp med mer pengar vid behov, typ om barnet behöver nått större. Och att du i så fall kan köpa det. Då vet du att pengarna kommer ditt barn till nytta.

• Anonym

Jag håller med om att 1273 kr är lite väl lite för att "ha" ett barn, speciellt om man inte lägger en krona utöver underhållet och inte heller tar del av ev inkomstförlust.

Jag och min man hade gemensam ekonomi när vi levde ihop. När vi skilde oss så räknade vi ut vad barnet kostade hos respektive förälder och sen delade vi det på 2. Jag hade barnet lite mer än honom.

Vi lade alltså ihop mat/kläder/aktiviteter/mediciner/förskola/inkomstförlust mm och delade på 2. Den som hade haft mest kostnader för barnet föregående månad fick då pengar av den andre. Det var i nio fall av tio jag som haft mest kostnader men på sommarlov och annat så var det han som fick pengar av mig.

Nu är vårt barn 18 och har flyttat hemifrån men vi har aldrig känt att vi betalat för mycket eller för lite för barnet utan bara vad det faktiskt kostar att ha barn.

Att den ena sitter med studiemedel och den andre med sexsiffrig lön och den rikare tror att den fattigare skor sig, är bara sorgligt i mina ögon. Men visst, det finns folk till allt.

• Anonym (Elsa)

Alltså hon pluggar nu. Jag vet att hon har det svårt att få det gå runt men jag blir avig när hon bara kräver och gnäller. Jag tjänar sexsuffrigt i månaden så det är inte det att jag inte har råd. Vill bara inte försörja henne. Tänkte att jag kan pröjsa mer när barnet blir äldre. Kanske köpa henne en ponny eller skicka henne på språkresa.
    Låter väl rimligt! Just nu kostar barnet inte så mycket.
    Anonym skrev 2013-01-28 11:49:58 följande:
    Räknar med att barnet bara kostar mat, kläder och hygien så klarar man sig säkert på underhållet. Men räknar man med den faktiskta kostnaden av ett barn med en frånvarande förälder så blir det betydligt dyrare.

Jag råkar ha en 2-åring som är normalsjuk (alltså inte sjukare än något annat barn på dagis). Vi har ca 4-10 vabdagar i månaden nu under vintern. För mig så handlar det då om 3000-6000 kr i månaden i inkomstförlust bara i vab för att ta ett exempel.

Jag hävdar alltså att man SKA räkna med de faktiskt kostnaderna för barnet inte enbart mat och kläder.

Ditt barn är sjukt 4-10 dagar per månad? Det är inte "normalsjukt".

• Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2013-01-28 13:11:28 följande:
    Härlig förälder du verkar vara. När man skaffar barn så förutsätter det väl att båda föräldrarna tar lika stort ansvar? Eller menar du att det är ok att den ena föräldern tar all ekonomisk förlust och den andre sitter och betalar sina 1273 kr och inte ett öre mer. I vårt fall så kan jag inte skicka barnet till pappan då han inte har något intresse av att umgås med sitt barn.
    haha, nu vet vi att du inte är seriös. Var ska barnet har ponnyn då? Under sängen? Eller ska du köpa en hästgård och ha barnet på halvtid när den dagen kommer

Alltså ponnyn va bara ett exempel. Vad vet jag vad hon kommer att vilja ha. En moppe kanske.
  • Anonym
    Anonym (Elsa) skrev 2013-01-28 13:57:31 följande:
    Låter väl rimligt! Just nu kostar barnet inte så mycket.
    Ditt barn är sjukt 4-10 dagar per månad? Det är inte "normalsjukt".

Under vintern skrev jag, och jo, det är ganska normalt när man har en 2-åring på dagis.
  • Anonym

Då får hon högt bostadsbidrag och dessutom blir barnomsorgen i stort sett gratis. Nog har hon tillräckligt med pengar till barnet. Du kan väl köpa skor, jackor, byxor till barnet som barnet får ha hos mamma också så får mamma ännu mer pengar över och så borde allt bli bra.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym skrev 2013-01-28 17:02:32 följande:
    Under vintern skrev jag, och jo, det är ganska normalt när man har en 2-åring på dagis.
    Vad är vintern? November till feb? Det är inte normalt för en 2-åring att vara sjuk 10 dagar i månaden i 4 månader. Då är det nått fel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 17:02:32 följande:
    Nej, det är inte "normalsjukt" om du inte menar att vintern varar i en månad.

• Anonym
    Anonym (Elsa) skrev 2013-01-28 17:34:20 följande:
    Vad är vintern? November till feb? Det är inte normalt för en 2-åring att vara sjuk 10 dagar i månaden i 4 månader. Då är det nått fel.
     Ja det låter hemskt mycket måste jag säga. Av våra tre barn har då ingen varit sjuk så mycket. Vi har kanske vabbat som allra mest 10 dagar per år/barn. Och ofta inte ens det. Ingen av våra vänner har heller behövt vabba så mycket. Visst finns det barn som är sjukare än andra dock och då behövs det ju kanske utredas så det inte är någon bakomliggande sjukdom. Måste ju vara jobbigt för din 2 åring att vara så otroligt mycket sjuk.
  • whybother

be henne dra! hon försöker ju utpressa dig på pengar!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 18:22:30 följande:
     Ja det låter hemskt mycket måste jag säga. Av våra tre barn har då ingen varit sjuk så mycket. Vi har kanske vabbat som allra mest 10 dagar per år/barn. Och ofta inte ens det. Ingen av våra vänner har heller behövt vabba så mycket. Visst finns det barn som är sjukare än andra dock och då behövs det ju kanske utredas så det inte är någon bakomliggande sjukdom. Måste ju vara jobbigt för din 2 åring att vara så otroligt mycket sjuk.
    I snitt är barn sjuka 6-8 ggr om året. För oss handlar det om att barnet är sjukt på vintern, då de är inne mer på dagis. Jag är ensamstående och får ta all vabb och jag kan inte ta semester eller flex som är så poppis för folk att göra (som håller nere vabb-talet).

På vår förskola ser det ut så här. Jag ser inte vad dina barns hälsa har med mitt barns hälsa att göra?
  • Anonym

Anonym (Elsa) skrev 2013-01-28 17:34:20 följande:

Jag skrev 4 (FYRA) till 10 dagar i månaden. Det beror ju helt klart på vad det handlar om.
Svar på tråden Gold digger