• tvillingarpågång

Salt i hemmagjord havregrynsgröt?

Ni som gör egen gröt till barn över 1år, brukar ni tillsätta salt eller inte?

Tänkte testa göra egen gröt till mina tvillinggrabbar, men då jag surfade runt lite såg jag att många skrev att de bara tog havregryn och vatten, men blir det inte hemskt smaklöst då? 
    Hur mycket havregryn skulle ni säga motsvarar en barnportion? En halv deciliter? 

• Svar på tråden Salt i hemmagjord havregrynsgröt?
  • Annelie 76
    Fridayyy skrev 2013-02-01 10:13:58 följande:

Men hur fasiken gör du chokladbollar utan havregryn?Skrattande
    kaffeamanda skrev 2013-02-01 10:16:32 följande:
    Mandelmjöl kan man använda istället
    Kokosflingor går också bra att använda.

• skogsvitter
    Annelie 76 skrev 2013-02-01 10:04:56 följande:

Salt är inte alls farligt. Vi kissar och svettas ut ca 10g salt om dagen och detta behöver naturligtvis ersättas. Risken finns annars att man blir sjuk eller till och med dör. Salt höjer inte ens blodtrycket och det hjälper inte att ta bort saltet för att sänka det heller. Lågt blodtryck är dessutom inget roligt attha, då svimmar man när man reser sig upp...
    Oj. Så njursten och andra njursjukdomar existerar inte alltså? Eller de kanske orsakas av kolhydrater som havregrynsgröt och potatis, ursäkta min dumhet
  • skogsvitter
    Fridayyy skrev 2013-02-01 10:08:13 följande:

Äggulor innehåller det också och det innehåller ju nästan allt man behöver.

Jag är en sådan som inte kan äta så mycket gröt, knappt en portion och sedan är jag hungrig efter en timme igen. Däremot håller jag mig mätt längre på ägg. 
    Om man lever enligt en extrem LCHF ja (eller snarare NCHF) men nu handlar ju tråden om salt till små barn och inte om militant LCHF.
  • Apopan

Ja, lite salt för smaken. En skall inte behöva vara orolig över lite/lagom mängder salt, även fast de är små. Ta bort där det inte behövs, ha i där en tycker det förhöjer smaken till det bättre. Barn har också smaklökar.

Nu är jag inget större fan av salt själv, andra tycker ofta jag saltar för lite och jag ber därför folk att salta själva. Tycker ofta det duger bra med smakrika kryddor och örter. Men i just gröten så vill jag ha en nypa, och då antar jag att mitt barn föredrar det också som är van/vet inget annat än min matlagning :P

• Annelie 76
    skogsvitter skrev 2013-02-01 10:26:53 följande:
    Oj. Så njursten och andra njursjukdomar existerar inte alltså? Eller de kanske orsakas av kolhydrater som havregrynsgröt och potatis, ursäkta min dumhet

De allra flesta har friska njurar och då är inte salt farligt. Eller, det kan bli farligt men bara om man inte dricker. Som tur är reglerar kroppen detta själv genom att man blir törstig och på så sätt späder ut saltet och sköljer rent njurarna.

Men annars så ja, kolhydrater är största boven till både många njurproblem och högt blodtryck...  

Njursten är kalciumsalter enligt vårdguiden. I saltkaret har du natrium och ev kaliumsalter alltså helt andra grejjer... Var det du som pratade om äpplen och päron när det gäller GI? Du blandar själv äpplen och päron när det gäller salt och njurar.  
  • tilj75

TS efterfrågar erfarenheter ang gröt till barn, ge er nu eller ta diskussionen nån annan stans!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • skogsvitter
    Annelie 76 skrev 2013-02-01 10:37:15 följande:

De allra flesta har friska njurar och då är inte salt farligt. Eller, det kan bli farligt men bara om man inte dricker. Som tur är reglerar kroppen detta själv genom att man blir törstig och på så sätt späder ut saltet och sköljer rent njurarna.

Men annars så ja, kolhydrater är största boven till både många njurproblem och högt blodtryck...  

Njursten är kalciumsalter enligt vårdguiden. I saltkaret har du natrium och ev kaliumsalter alltså helt andra grejjer... Var det du som pratade om äpplen och päron när det gäller GI? Du blandar själv äpplen och päron när det gäller salt och njurar.  
    Nej nu är det du som fått detta om bakfoten. Det är kalciumsalter i urinet som för det mesta blir kristalliserade ja, men det betyder ju inte att det är kalciumet vi intar som är orsaken! Precis tvärtom. Detta beror på att man har brist på kalcium (eller rättare sagt obalans mellan de olika mineralierna och att kalciumhalten är för låg i förhållande till tex natrium) och det är vetenskapligt fastlagt sedan länge att natriumhalten inte får bli för hög eftersom detta är en välkänd riskfaktor för njursjukdomar!

Att du ens kläcker ur dig att kolhydrater orsakar njurproblem visar ju bara att du är den militant som jag faktiskt trodde. Men det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om så jag stannar där.
  • skogsvitter
    tilj75 skrev 2013-02-01 10:41:00 följande:
    TS efterfrågar erfarenheter ang gröt till barn, ge er nu eller ta diskussionen nån annan stans!
    Håller med. Det känns väldigt onödigt att komma in i en avslutad tråd för att propagera mot kolhydrater och sprida lögner om hur farligt det är med gröt...
  • kaffeamanda
    tilj75 skrev 2013-02-01 10:41:00 följande:

OK, ska göra det lite mer tydligt då. Jag skullle inte vara rädd för en nypa salt i maten, men däremot för havregrynen.

Det finns två riktigt stora studier på hur salt påverkar kroppen. Den ene säger att kroppen reglerar salthalten själv, och att det som inte behövs kissar man ut. Den andra, från 1972 baseras på råttor som fick äta salt motsvarande 500 gram per dag om det skulle havarit en människa. Forskning kan man manipulera med precis hur man vill, och har man kommit fram till en sak först så är det väldigt svårt att ändra på det ppåståendet. Ungefär som det med att man inte får bada efter att man ätit, en myt som en del fortfarande tror på. Så om du vill salta maten så gör det!
  • Ruggugglan
    Annelie 76 skrev 2013-02-01 10:04:56 följande:

Salt är inte alls farligt. Vi kissar och svettas ut ca 10g salt om dagen och detta behöver naturligtvis ersättas. Risken finns annars att man blir sjuk eller till och med dör. Salt höjer inte ens blodtrycket och det hjälper inte att ta bort saltet för att sänka det heller. Lågt blodtryck är dessutom inget roligt attha, då svimmar man när man reser sig upp...
    Jo, salt är farligt i för stora mängder.

• Annelie 76
    skogsvitter skrev 2013-02-01 10:56:32 följande:
    Nej nu är det du som fått detta om bakfoten. Det är kalciumsalter i urinet som för det mesta blir kristalliserade ja, men det betyder ju inte att det är kalciumet vi intar som är orsaken! Precis tvärtom. Detta beror på att man har brist på kalcium (eller rättare sagt obalans mellan de olika mineralierna och att kalciumhalten är för låg i förhållande till tex natrium) och det är vetenskapligt fastlagt sedan länge att natriumhalten inte får bli för hög eftersom detta är en välkänd riskfaktor för njursjukdomar!

Att du ens kläcker ur dig att kolhydrater orsakar njurproblem visar ju bara att du är den militant som jag faktiskt trodde. Men det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om så jag stannar där.

Nå, jag är inte den enda som inte vet vad jag pratar om ser jag. Inte är jag den enda som är militant heller. Jag skulle rekommendera dig att läsa mer än livsmedelsverkets infosidor (de har fel om extremt många saker då de ignorerar en stor del av vetenskapen). Lite biokemi eller anatomi är vad som behövs, då kommer du också se att salt inte är farligt och att kolhydrater faktiskt ställer till med en hel del otyg.
  • skogsvitter
    Annelie 76 skrev 2013-02-01 11:12:06 följande:

Nå, jag är inte den enda som inte vet vad jag pratar om ser jag. Inte är jag den enda som är militant heller. Jag skulle rekommendera dig att läsa mer än livsmedelsverkets infosidor (de har fel om extremt många saker då de ignorerar en stor del av vetenskapen). Lite biokemi eller anatomi är vad som behövs, då kommer du också se att salt inte är farligt och att kolhydrater faktiskt ställer till med en hel del otyg.
    Jag har läst alla möjliga källor och livsmedelsverket är jag själv kritiska mot när det gäller flertalet punkter. Det betyder inte att jag ignorerar etablerad (internationell) forskning, vilket du tycks göra (eller rättare sagt ha en millitant syn på forskningen). Att sitta och skrämma folk med att gröt är gift när du själv inte ens kan grundläggande näringslära gör inte direkt att man tar dig på allvar.
  • cosinus

Jag saltar lite men inte så mycket när jag gör gröt åt familjen. Alla är över 1 så alla äter samma. Skulle jag göra gröt åt barn under 1 år så skulle jag skippa saltet.

För mycket salt aktar jag mig för, då smakar det typ som hemmagjord trolldeg - asäckligt *ask med how I know* Skrattande

Nu äter vi sällan gröt vilket är synd, själv tycker jag det är jättebra frukost då jag står mig länge på det men efter att ha ätit mjölkfritt i två amningsperioder och levt på havregrynsgröt och rismjölk till frukost har jag fyllt min dos havregrynsgröt för några år frammåt. Äter det bara på morgonfikat på jobbet om jag ska gå och träna på lunchen men det är rätt sällan.

• Snow Crash

Har inte läst hela tråden. Ja, jag har lite salt i; vi äter samma gröt både ettåringen och jag.

• Fridayyy

Det är väl bara att testa att inte salta och gillar barnet det är det ju bra.

• Linmin

Godare med havregrynsgröt utan salt"....

• keron

Jag har i lite salt. Det smakar fullständigt vedervärdigt annars.

Svar på tråden Salt i hemmagjord havregrynsgröt?