• PiffigaPedagogen

Familjen går snart under

I maj utökades familjen till fyra, och man kan säga att "två-barns chocken" slog oss med storm och min dröm om att ha tre barn är som bortblås, just nu handlar dagarna och nätterna om att överleva, både som familj och om människa! Jag står snart inte ut mer och behöver era tips! Lilleman har sovit som en kratta från första natten på BB, han är extremt lättväckt och har svårt att komma till ro. Han vaknar flera gånger på natten och torts att han är över åtta månader äter han 2-3 ggr /natt. Han ammas inte utan får ersättning. Han är mjölk och framförallt äggallergiker, detta konstaterades runt 3 mån. Han är för övrigt en pigg och frisk kille som är väldigt aktiv. Han rullade runt redan när han var 3 mån, satt tidigt och kryper och reser sig upp mot saker. Känns som han när som helst reser sig upp och går. Alla uppvaknanden får min ork att tryta och jag är ständigt på dåligt humör, detsamma gäller naturligtvis mannen som dessutom skall upp och jobba efter en jobbig natt. Jag är en dålig mamma för tillfället som inte gör annat än att skälla på mina barn. Min stora kille frågade häromdagen varför jag alltid är så arg på honom.... Och det kan man egentligen undra då han är världens snällaste unge som inte gör en fluga förnär... Men för tillfället räcker det att han säger: Mamma.... Då får han höra att han tjatar hål i huvudet på mig... Vi har alltid låtit Lilleman styra hur dagarna ser ut, han har fått sova när behöver, och fått vara nära oss när han vill. Har han velat sova i famnen har vi helt enkelt släppt det vi gjort för att han ska få sova tryggt. Han har nästan aldrig sovit i sin spjälsäng utan vi har samsovit. Ibland har han somnat i sin säng och sedan fått komma över till vår säng när han vaknat på natten. Jag har alltid trott att denna form av trygghet ska hjälpa honom till ro och att skapa rutiner, men han är fullständigt rutinlös. På dagen kan han sova allt mellan 1-4 ggr och tiden kan variera mellan 1 Tim-5 timmar dagsovning. På kvällen somnar hAn mellan 19-21 och har aldrig sovit ens framtill tidig morgon ... Första uppvaket brukar komma mellan 23-01. Vad ska vi göra?.. Jag är desperat har till och med börjat fundera på 5-min metoden som jag egentligen tycker verkar vara fruktansvärd ... Men händer det inget snart funderar jag allvarligt på att fly här ifrån och kona tillbaka när minstingen fyllt tre.... Vår familj går snart under, jag och mannen orkar knappt prata med varandra! Tips på hur vi kan få detta att vända så vi kan bli den kärleksfulla familj som vi en gång var?

• Svar på tråden Familjen går snart under
  • Nyfiken gul

jag tror helt enkelt att DU som förälder måste ta kontrollen tillbaka.  Ni har redan befintliga rutiner o regler i familjen innan lillen kom - se till att ni fortsätter med samma rutiner.  

är han lättväckt kanske inte samsovning är en bra lösning?  Hitta andra vägar att hitta en bra nattsömn, han kanske behöver eget rum och egen säng med mörkt o tyst för att rutiner o regler ska funka?

vakna 2-3 ggr varje natt är egentligen inte särskilt mycket , ganska normalt faktiskt - men är det något som får er som familj att gå på knäna så behöver ni hitta andra tankegångar för att nån sömn ska bli möjlig.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Alexi

Varför sover du och mannen i samma rum som lillen? Vore väl bättre att alltid en fick sova en ostörd natt och ni turas om, när det nu är så pass tufft.

Sen så vaknade min tvååring typ varannan timma hela sitt första år men det var inte så stort problem eftersom jag liggammade. Det blev bättre av sig själv runt året när vi tog bort nattamningen. Väcks ni enbart 2-3 gånger per natt och inte i övrigt så låter det inte konstigt alls för den åldern tycker jag. Min äldsta minskade just i den åldern antalet flaskor från två till en av sig själv men fortsatte ju äta på natten till 14 månader. Har ni något enkelt sätt att göra ersättningen så det stör sömnen så kort som möjligt? Vad jag också skulle tillägga är att sonen fick rutiner när han började äta mat ordentligt och det tog som sagt upp till året innan han började sova stabilt ett antal timmar på kvällen utan uppvak.

Det är ingen annan allergi som missats? Soja tex?

Som sagt, ni är inte ensamma, det är inte något onormalt mönster ni har, en tröst kanske. Så skippa tanken på 5mm. Men dela upp er mer på nätterna! vi sov i två rum hela lillebrors första år, jag och bebis i ett rum och maken och storasyster i ett rum.

• PiffigaPedagogen

alltså han äter 2-3 ggr per natt däremellan kan han vakna fler gånger... vi har haft fundering på att låta en vuxen sova i annat rum men det skulle bli på annat våningsplan isf... och det faller lite på att även storkillen vaknar på natten för att kissa och ibland kissar han ner sig... så den som inge har mini får ta den store på natten.

även att byta så lillen flyttat ut från vårt rum har vi funderat över men det skulle isf bli in till storbrorsan... som somsagt även han vaknar och dessutom pratar i sömnen. vi ska flytta till sommaren nua huset är mer anpassat för att kunna få egna rum...

• PiffigaPedagogen

min egna ide är att skapa tydligare rutiner på dagen, att jag bestämmer när han ska sova och hur länge... och hoppas på att det ska leda till bättre natt sömn!

• PiffigaPedagogen

I natt såg det ut såhär:
    20:30 Somnade i sin säng
    23:00 vaknade och illskrek. mannen fic honom att somna om med napppen
    00:15-01:00 vaknade 4 ggr, flyttade tillslut över honom i sängen. fick mat. Somnade om
    01:30 rör sig sover oroligt, gråter i sömnen, snurrar, kryper i sömn. Håller på så fram till tre. somnar ordentligt.
    04:00 blir orolig igen svårt att komma till ro.
    Får mat, blir klarvaken efter detta sitter upp i sängen, pratar klappar händerna. Somnar igen vid fem. Sover då riktigt tungt... lägger över honom i sin säng... där sover han i hela 10 min. vaknar sedan igen.
    Mannen tar med honom upp så jag ska få sova...
    Men han illvrålar och är inte nöjd. vid halv sex lägger han honom i vagnen där han somnar och sover till halv nio. När klockan är 10 behöver han sova igen...

• flizis

Förstår att ni håller på att gå under! Våran stora kille har alltid sovit hela nätter sedan fem månaders ålder o detta genom att jag en natt bestämde mig för att nu får det vara nog med ammande på natten o gav honom nappen istället. Däremot har han alltid varit svår att lägga på dagen och kvällen.
    Våran lilla kille är nu drygt ett år o trixar fortfarande på nätterna, sover oroligt, lättväckt o när klockan är runt 04-05 vaknar han o är vaken tills han får välling då somnar han om o sover tungt fram till ca 07-07.30. Har försökt med allt, tror vi i två månader vägrade honom välling före 06.00 men det spelade ingen roll då fick vi bara sitta uppe i en-två timmar istället. Som tur var är han lätt o lägga istället .
    Förstår att det inte är i närheten av erat problem men vi har löst det så att den som jobbar sover med storkillen (har en 140 säng) medans den andra tar lilleman.
    Nu jobbar jag o min man är hemma. När jag kliver upp tar jag båda barnen om de är vakna så han hinner sova en  timme innan jag åker på jobbet. 
    Vi konstaterade faktiskt idag att vi aldrig blir lika arga längre (på varandra eller barnen). Trodde jag hade fått värsta sortens PMS men förstå nu att det var sömnen som saknades.
    Hade vi bott större hade vi nog provat att flytta honom till eget rum. Tror många gånger att han egentligen inte är vaken utan drömmer. 
    Sover han bättre i vagnen? Kanske prova det så ni kan ladda batteriet o ta tag i rutiner o vara strikta på natten. För utan sömn orkar man ju inte fullfölja något man planerat.

Angående 5-min så har vi provat den på våran äldsta o visst funkar den o han höll på som längst 40 min o sedan minskade det varje dag men så fort han blev sjuk fick vi börja om från början. Har provat alla andra metoder på honom oxå för att han ska kunna somna o sova tryggt inget har funkat! Vi lägger oss fortfarande o håller hans hand som han ska pilla på men nu somnar han i alla fall inom loppet av 10-30 min (tagit bort vilan på dagen).
    Det är nog olika vad som funkar på olika barn, våran minsta somnar alltid fort när man lägger honom från första start.

Sedan...sov, sov, sov när chansen kommer! Försökte alltid när storkillen var på förskolan.
    Hoppas att ni får till det snart! 

• PiffigaPedagogen

ja det gäller väl att bestämma sig att han inte ska få mat på natten!
    vi har börjat träna på att somna själv på kvällen. inte som 5 min metoden. jag sitter jämte och stoppar in napp och stryker på ryggen när det behövs! utan att ta upp och använda vyssan lull tassarna. går faktiskt riktigt bra även om det tar tid att lägga!
    idag har vi även dragit ner på dag-sömnen betydligt får se om det har effekt på nattsömnen!

• ModestyBlaze

Hej,

jag är nog inne på din linje, skapa ett tydligt mat och sov schema, håll tiderna på pricken i 2 veckor innan ni utvärderar. Kanske sluta ge mat på natten och sattsa på mycket mera mat på dagen, ihop med lite plockmat han kan pyssla med själv.

Visserligen är 8 mån en stor utvecklingsfas, men går man under så kommer alla må bättre av att få ordning på det hela.

Min son när han var 8 mån sov typ så här

Natt 19-07
    fm lur säg 09.15-10.00
    middagslur säg 12.30-14.00
    em lur/vila 16.00-16.20

Till 9 mån brukar man ha 2 lurar, skulle kunna se ut så här

natt 19-07
    fm lur 09.30-10.15
    middagslur 13.00-14.30

Sen fördelar man maten kanske så här som tips.
    07 vällingfrukost och mys i sängen
    08 frukost med familjen vid bordet
    11.30 (12.00) Lunch, riktig mat och frukt på det
    15.30  Mellis
    17.30 (18.00) Middag, riktig mat och frukt på det med familjen
    18.30 Kvällsslurk typ välling.                     

Dessa är förlag och klassiska tider som jag vet många brukar gilla och passar oftast barnen ganska bra.

Om ni kör detta i 2 veckor så kan man utvärdera sen. Men det är nog 2 tuffa veckor för er.   

• cosinus

Mina tips är:

Rutiner. Man behöver absolut inte köra någon 5 min metod för att sätta rutiner. Vet man att han alltid sover i vagn t ex så rullar man vagn när han ska sova medan man sätter rutinerna. För mina barn har de tider som Anna Wahlgren anger i sin sova-hela-natten-kur för varje ålder stämt väldigt väl med hur mycket sömn mina behövt. Nu menar jag inte att du ska köra hela kuren eller ha ett så strickt schema men man kan få ett hum om hur mycket sömn barnet ungefär behöver och så anpassa det hur man vill ha det.

Är problemet att barnet sover för kort när det väl sover på dagtid så får man försöka fixa det med prommenader i sjal eller vagn om det nu är vad som funkar. Går det inte så går det inte, man kan inte tvinga ett barn att sova men ofta har man lite knep och sover det för länge är det bara att väcka. Man kan få vara lite stelbent första tiden men iaf mina 4 har sen funkat så att vi bara har haft lite koll på den totala sömnmängden på dagen. Det har inte spelat någon roll om de sovit 45 min, 60 min och sen 15 min eller två pass på 60 min vardera eller ett pass på 90 min och ett på 30.

Får man rutinerna att sitta blir kvällarna enkla och barnet somnar ungefär samma tid. Man kan då varva ner eller t o m gå och sova själv.

På natten får man göra det som funkar bäst för en. Vi har fyra barn. En som alltid kommer över, en som oftast kommer över, en som är sängvätare och en som behöver stoppas i napp ibland. För oss är det mer värt att få sova riktigt bra varannan natt och ta allt den andra natten så vi gör så. Ett annat alternativ är ju att man tar halva natten var men man ska akta sig för att vakna bägge två mer än nödvändigt.

Provar ni ta upp och kissa den äldre innan ni går och sover. Det gör vi varje natt och då minskar olyckorna något. Sen har vi alltid en madrass färdigbäddad så att vi bara byter kalsonger på honom och slänger ner honom på golvet i en torr säng och så får han duscha på morgonen. Hans hud klarar det och då drar vi inte igång ngon ombäddning eller dusch på natten. Kissas det i dubbelsängen ser jag bara till att inte sova där resten av natten och tvätta på morgonen.

• Metalmom

Kan relatera till dig.
    Jag lämnades ensam när jag var i 6 månaden med tvåan och jag håller med dig...tvåbarnschocken är inte att leka med. Det är ett helvete rent ut sagt. Sömnlösa nätter, kolik, och en galen 1,5-åring på det. Min lille är nu två år och jag vet att det inte är nån tröst just nu, men det vänder! Jag var också arg och ledsen jämt pga sömnbrist. Man mår inte bra själv av det, och man får försöka att bortse från det. Barn är oerhört förlåtande, och trots att jag varit en dålig mamma emellanåt, så säger min store pojk flera gånger om dagen att han älskar mig.

En dag kommer ni se tillbaka och tycka att det var värt varje sekund!! Håll ut. Det varar inte för evigt. Klen tröst...

Kram

The reason I swear so much is because fuck you
  • PiffigaPedagogen

tack för bra och konkreta tips!

tycker att vi får i vår son bra med mat på dagen:
    Ersättning vid 7
    Välling med extra rapsolja vid 9
    vid 12 en hel barnmatsburk och frukt pure
    Vid halv tre någon form av mellanmål, idag t.ex havregurt med fruktpure
    vid halv sex middag, en hel barnmatsburk samt smakar på vår middag. frukt till efterrätt
    vid halvåtta gröt eller välling.

Alla måltider på dagen tillsätts extra rapsolja. han är som sagt otroligt aktiv och ständigt i rörelse och på BVC inrådan behöver han ha extra energi.

har även jag läst att just 8 mån är känslig men detta har varit ett konstant problem sen dag 1. kan inte se att det blivit varken bättre eller sämre sen han blev 8 mån.

På fredag skall vi börja på riktigt med att ta bort nattmål! förhoppningsvis ska de två första dagarna vara de värsta och sedan ska det väl bli bättre!?

• ModestyBlaze

Hej,

Stoppa inte vid 1 burk (bra med olja där!) Utan proppa i tills han säger stopp. Ha rejält med plockmat till typ överkokt pasta med smör, avocado bitar, små kokta morötter med smör osv... Vissa 8 mån finns liksom ingen botten på , då gäller det att inte vara rädd för att mata på mer och lite fortare. ;) 

• miamaria777

Rutiner på dan! Kanske räcker det med att han sover två gånger på dan, då sover han ju säker längre pass och får bättre sömn. Men gör inte för mycket ändringar på en gång, och håll er till en ändring i minst ett par veckor innan ni bestämmer er för om det funkar eller inte. Försök att få minst en natt ostörd sömn per vecka, där den andra föräldern sköter allt. Det gör stor skillnad! Helst nån annanstans än hemma, men annars med öronproppar. Och be om hjälp! Kanske kan någon snäll kompis, granne eller mor/farförälder passa barnen en stum då och då så ni går vila, fika eller lolla på en film ostört?

Svar på tråden Familjen går snart under