• AnnaMarie79

    Är jag för sträng/krävande?

    Hej, Jag behöver höra era åsikter om vad ni tycker om mina förväntningar på min man och våra föräldrar. Äldsta sonen är en intensiv kille på snart 3 år, och den yngsta en kille på 10 månader. Min pappa vill så gärna passa vår 3-åring åtminstone över en natt. Men jag drar mig för det för att jag varken litar på honom eller hans sambo. Likväl som han är fantastisk med barn, så har han ett jäkla humör och kan lugga, ta väldigt hårt i armen eller på nervärderande sätt säga "nu lägger du av för helvete din jävla gnällunge" "det fattar du väl att inte mamma kan komma nu, nu skärper du dig" osv. Han har också synen om att barn äter o sover när de vill. Det innebär att han kan stirra upp barnen sent på kvällen tills det går över styr och de som annars inte bits ellers slåss plötsligt gör det och då blir han förbannad. Han skulle heller inte kunna räkna ut att det kanske också berodde på hunger eller för mycket socker. Hans sambo vill gärna fö barnen med saft, läsk, kanor, godis, glass etc. Hon tyckte t ex synd om äldsta sonen som inte fick mjukgöra när han var 4 månader och vill gärna ge vår 10 månades baby choklad. De vet vad vi tycker, det ser jag till. De tycker vi är stränga och inte låter barnen vara barn. Min mans föräldrar är urgulliga! Kanske lite för gulliga... Farfars sitter mest på en stol och ser på. Förutom när det gäller vad han kallar Karl-göra som gräsklippning, sågning etc. Då vill han ta ansvar för stora sonen och lät honom redan som knappt 1,5 åring lekar med stor hammare, spik, skruvmejsel medan han stod och sågade med ryggen mot sonen. En annan gång upptäckte jag sonen vid samma ålder gå runt med en halvmeter lång Sylvass sektör. Jag blev arg båda gångerna och han bara smilade och sa att han självklart tog ansvar. Farmorn ser på men säger inget. Farmors själv har mycket svårt att sätta gränser. Hon står inte fast vid sina nej och låter sonen ta all hennes uppmärksamhet. Hon ger honom symboliskt gröt på morgonen som sen laddas med en halv burk äppelmos. Sen är det pannkakor. Sen orkar han ingen lunch. Ev glass eller fina på eftermiddagen. Är jag där ber jag honom om att bAra gr honom en halv bulle till. Då delar hon och hoppsan det blev lite ojämnt och han får den stora halvan som nästan är hela Bullen. Hon lär honom slicka ur skålar, tallrikar, på händer, armar, knivar, skärbrädor och vart det nu kan finnas något gott. Det är hela tiden "farmors pannkakor/te/bröd/etc är godast" "farmors ... Är speciellt". Hon låter honom stå vid spisen och laga mat (plattorna och innehållet är VARMT) och säger att hon håller armen för, vilket hon inte kan hela tiden och hon låter honom röra och hälla på. Vi säger också till henne vid läggning att låt nu processen onte ta mer än en halvtimme, för sen blir han övertrött. Det tar 2-2,5 timme och då vaknar han av någon märklig anledning alltid tidigare och det tar flera dagar för oss att rätta till. När han varit hos dem tar det 2-5 dagar innan sömn och testande och skrik lägger sig. Han verkar trött och oförskämd. Jag försöker säga till, påminna osv. Men nu tittar de bara sorgset på mig. Mannen slänger sig på soffan och uppmuntrar hela tiden sonen till "farmor kan göra det" etc. Gällande situationer då vi blir frågade om hur vi vill ha det alt. behöver påminna omhur vi vill ha det frågar han mig "vill du berätta för lamm om läggningen?" Eller blundar helt för sådant som han själv är sträng med. Sen har han mage att påpeka att pappa gett honom en klubba... Hans föräldrar frågar alltså, men följer sen inte vad vi sagt. Finns mer att berätta så klart, men detta räcker väl. Jag blir galen på detta. Jag känner mig som en tjatkärrong som bara begränsar alla och känner mig alldeles ensam om att försöka ha lite ordning. Förskolan. Vår äldsta son har alltså alltså en vilja av stål och testar mycket, och mår bäst av delaktighet, MEN med tydliga gränser. De säger samma sak på

  • Svar på tråden Är jag för sträng/krävande?
  • slowfire

    Jag har förståelse för att ni månar om era barns välmående. Att inte tuta i dem massa socker, jaga upp dem vid sängdags etc tycker jag är rimliga krav. Att vilja hålla på rutiner, försöka undvika att lära barnen ojämställdhet och varken lugga dem eller låta dem vara helt utan regler känns också rimligt.

    Dessutom: Det är _snällt_ mot barn att inte introducera socker alltför tidigt. Det finns så många problem förknippade med högt sockerintag och ju tidigare det introduceras, desto jobbigare kan det bli sen.

    Däremot tycker jag att barn ska få vara med i köket, under uppsikt. Jag är osäker på vilka delar av matlagningen som barn kan delta i vid vilken ålder, men generellt bör barn få vara med. Kan ditt barn förstå tillsägelser om att något är varmt och därmed låta bli att bränna sig?

  • AnnaMarie79

    Hej,

    Tack för svar Han förstår inte konsekvenserna, men hör ju vad vi säger. Det händer dock ofta att han glömmer eller att nyfikenheten tar över. Och då menar jag ofta. Hans farfar brukar skälla på farmor för att hon inte är försiktig nog eller är tillräckligtstark när hoch då väser hon bara j

  • AnnaMarie79

    Hoppsan var inte klar. Skriver från min telefon...

    Försiktig nog... Och väser bara "ja ja" tillbaka. Han brukar också Äga till henne att hon måste säga nej till honom och vara mer bestämd och ta bort honom om han o te lyssnar. Men farfar kastar ju lite sten i glashus när han säger detta.

  • AnnaMarie79

    Men oj(!!) vilken lång Trådstarta. Tack för att du orkade läsa och svara!

  • AnnaMarie79

    Ska tillägga att stora solbränd med mig i köket var dag och blandar, vispar, knäcker ägg, diskar, skurar, bakar etc, men INTE vid spisen. Det går alldeles utmärkt, och detta tycker jag att farmor också kan nöja sig med. Upplever att min mans familj gör mycket för sin egen tillfredsställelse istället för barnets många gånger. Min man upp borrar o iså detta, utan tt se konsekvenserna. T ex pusha förkyld o lätt febrig 2 åring springa i vattenspridaren när de Själva står med jackor på en kylig vårdag. Sonen skrek och tycker fortfarande inte om Vattenspridaren. De tycker vi är orättvisa som inte låter farbrorn vara med o lek. Han vill gärna "over-do" saker. Stöka under studsmattan, hoppa när barn är där och överskrida gränsen med Max 2 åt gången " för det är ju bara han". Min familj kan också vara så fast på ett lite Annat sätt, men jag säger till dem och låter inte mannen behöva ta de diskussionerna.

    När jag en g

  • AnnaMarie79

    ... En gång tröttande och surt sa "men vi har ju dag att när han är lagd är han lagd och då ska ha. Inte en halvtimme senare springa och puss alla godnatt igen". Då satt hela familjen inklusive min man och sa" jamen då får du väl ta och lägga honom själv då hädanefter" jag blev vä Åse arg och ledsen o for ut i trädgården och grät. Efter kom svägerskan o sa att jag inte skulle bry mig om de där tokbortskämdq gzfnkmkarlarna. De själva tjatar ju mest jämt om hur sträng uppfostran de hade, så några enkla regler borde de. Än tycka var bra.

  • slowfire

    Well... Själv stekte jag pannkakor i 5-7-årsåldern med farmor och det gick bra. Visst brände jag mig lite några gånger, men inte inte värre än att jag lärde mig hur jag skulle göra för att undvika det. Och hur jag skulle göra om jag brände mig -direkt in under kallvattenkranen och hålla kvar där förbi att det gjorde ont av kylan. Inte kul, men nyttigt att veta.

    Det viktiga är ju att vara lyhörd för hur just ditt barn fungerar. Lyssnar barnet inte, eller har svårt att hålla saker i huvudet, så är det kanske läge att vänta med att hantera varma kastruller tills barnet klarar av det bättre.

  • AnnaMarie79

    Ja, 5-års åldern tror jag inte är några problem. Men nu är han knappt 3 år. Han är ett charmtroll som gillar att ha många järn i elden Så nej, bara onödigt att ha honom vid spisen för han kan inte riktigt styra sina impulser. Jag orkar bara inte vara ensam. Jag vill åtminstone ha stöd av min man gentemot hans som själv är hyfsat noga med regler. Sen är det vissa saker som de gör som jag tycker är helt vansinnigt, som verktygen till en ett-åring. 

    Det är ju inte som de är dumma/elaka, bara väldigt kära i vår son tror jag. MEN hans hälsa går före deras glädje och kärlek i sådana situationer...

    Mannens sätt att inte säga till dem och inte stötta mig, får mig att tro att han inte vågar ta samtalet. Han blir glad av att se dem glada, jag blir glad av att veta att mina barn är trygga! 

    Men för säkerhets skull vill jag gärna veta hur andra tänker kring det. Om det liksom bara är jag som är överdrivet sträng och försiktig... Vilket jag inte tror....  

  • yftte

    tycker du ska följa din intuition och göra det du tycker passar er så du inte behöver oroa dig

  • slowfire

    Riktiga verktyg till en ettåring är inte att rekommendera, kan jag tycka.

    Om din man är rädd för konflikter, eller om ni inte tycker samma sak, så borde ni nog sätta er ner och prata igenom saker på ett icke-konfrontativt sätt. Inga anklagelser, bara utgå ifrån hur ni själva känner och tycker, turas om att prata utan att avbrytas... Har du några vänner att ta stöd av? Det kan vara viktigt för dig att känna att du har stöd någonstans.

  • Airhostess

    Du är inte för sträng, du tar juh din sons välbefinnande på allvar som en normal förälder.

     Däremot så blir du motarbetad av alla och det är tungt jag vet av egen erfarenhet. Har en liknande tokig svärsläkt och jag är helt slut efter ett släktbesök.

    Jag har bett min man säga till hans släktingar punkt för punkt vad som inte är ok, även rakt ut till dem själv. Och sedan begränsat umgänget, undvikit dem för att markera ytterliggare.

    Varför skulle dem ändra på sitt beteende om det aldrig får konsekvenser?

  • dripdrop

    Herregud, ingen av dem är ju ansvarsfulla nog att ta hand om barnen. Skulle aldrig få för mig att lämna mina barn med dem och kunna känna mig bekväm med det, då måste det vara pga en nödsituation.

    Tycker inte det är hela världen om de får socker eller så, hos mor-och farföräldrarna får det gärna vara "speciellt" och många barn äter ju dåligt om de inte får det de är vana vid hemma dessutom.

    MEN det låter ju som att det uppstår rentav farliga situationer hos farföräldrarna! Och morfar är ju alldeles hemsk som talar till barnen på det sättet, och inte ens kan förstå att det är han själv som orsakat problemen från början gör att han låter totalt opassande att ta hand om barnen under kvällstid då många barn ju lätt kan bli stökiga om de blir för trötta.

Svar på tråden Är jag för sträng/krävande?