• Anonym (Melon)

Snälla hjälp mig!

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Tips på hur jag ska träna mm för att kunna bli fit igen. Jag mår så psykiskt dåligt just nu för att jag ser ut på det här sättet. Jag har alltid varit jätte smal. Men sen jag fick diagnosen PCO samt att jag har IBS mage. Så finns det ingen balans längre. Har du några tips på till exempel något viktminsknings diet eller piller? Jag har även börjat fått celluliter på både rumpa och ben. Tips på hur man kan få bort det?

Här kommer det någa bilder:

• Svar på tråden Snälla hjälp mig!
  • Anonym (Melon)

Jag har åkt in och ut på sjukhuset under några års tid och gjort massa undersökningar. Det dom kom fram till under min endoskopi var att jag hade ett funktionsfel i tarmen, då den började krampa och dom inte kunde gå in med kameran längre. Sedan efter det så sa läkaren att jag hade typiskt en IBS mage så jag är förstoppad nästan hela tiden och får gå på toaletten väldigt sällan. Jag fick då inolaxol utskirvet (fibrer som jag skulle äta för att få igång min mage) Men jag tyckte inte alls att det fungerade, utan det blev snarare värre. Sen en tid tillbaka har jag tagit Proibs för att det fungerar någorlunda. Det gör min mage lugnare. Blir inte lika uppblåst. I början fick jag gå på toaletten regelbundet med nu börjar det bli som förut igen. Fick även microlax utskriver som jag skulle ta. Tog det en gång, och aldrig mer. Fick såna rejäla kramper. Talade om det för doktorn och han tyckte att det lät konstigt då man inte ska få det utav den behandlingen. Så nu vill jag inte ta det något mer.

Jag äter laktosfri mjölk samt grädde och det har jag gjort under många år så jag i tidig ålder reagerade mot mjölk produkter.

Jag tränade i stort sett jämt förut, jag har alltid varit jätte smal. Men det senaste 1,5 åren så har jag verkligen legat på latsidan. Då jag inte mått så bra. Men för några veckor sedan så skaffade jag ett gymkort för att jag tänkte att jag skulle komma igång igen. Det som är så dåligt med mig är att jag vill gärna se snabba resultat, annars ger jag lätt upp. Behöver någon som puschar mig, och talar om för mig hur jag ska äta, träna osv.

Har alltid varit dåligt på att dricka vatten med. Men de senaste veckorna så har jag försökt att ändra på det med. Så nu försöker jag få i mig minst en liter vatten, och sedan öka. Jag drack nog mellan 1-2 glas vatten om dagen förut. Ibland inte ens ett enda. Jag har inte ändrar mina kostvanor alls sedan jag blev sjuk. Äter i stort sett lika som förut. Försöker att undvika pasta och potatis då jag tror att jag har reagerat mot det förut.

• Träningsexpert Elmina

Tack för ditt utvecklade svar.

Om jag förstår dig rätt så har du inte ändrat så mycket på dina kostvanor men träningen har fått "lida".
    Så börja med att försöka hitta tillbaka till träningen. Börja lugnt och träna det du tycker är roligt och känns bra.

Vad tränade du förr och vad var det som fick dig att vilja träna då?

Jag är inte så mycket för dieter och viktminskningspiller då jag inte ser det som en långsiktig plan. 

Celluliter brukar försvinna/minska av träning. Varva styrka med kondition. 

Svar på tråden Snälla hjälp mig!