• kaffeamanda

LCHF

Min man och jag har börjat äta LCHF-kost och mår mycket bättre än vi gjorde förut. Min 7-åriga dotter äter "normalt" men jag funderar på att ta bort gluten i hennes kost eftersom hon ofta blir bubblig i magen vilket jag också var innan jag åt LCHF. Nu ska vi snart börja med smakportioner till vår lilla 4-månaders och funderar på att inte ge henne spannmålsprodukter heller. Nån som har erfarenhet av barn och LCHF? Och snälla, inga förmaningar om vad farligt LCHF är för det har vi redan kommit över.

• Svar på tråden LCHF
  • stjierna

Jag måste bara inflika att det ju faktiskt finns barn som är glutenfria trots att de äter tallriksmodell-kost, och dom har inga problem med glutenfria produkter i förskola/dagis eller hos vänner.

Och som tusenlappen skrev; 'skyddet' är inte livslångt. Och även om magen inte kollapsar vid glutenintag så betyder inte det att gluten är det bästa för ens mage (eller ja, tarmarna). Och varför ska jag ge mina barn något som ger dom magont, förstoppning, uppblåst mage och blodsockersvängningar när jag själv väljer bort det för att jag (och dom!) mår bättre utan?

• cosinus
    stjierna skrev 2013-01-31 22:36:24 följande:
    Jag måste bara inflika att det ju faktiskt finns barn som är glutenfria trots att de äter tallriksmodell-kost, och dom har inga problem med glutenfria produkter i förskola/dagis eller hos vänner.

Och som tusenlappen skrev; 'skyddet' är inte livslångt. Och även om magen inte kollapsar vid glutenintag så betyder inte det att gluten är det bästa för ens mage (eller ja, tarmarna). Och varför ska jag ge mina barn något som ger dom magont, förstoppning, uppblåst mage och blodsockersvängningar när jag själv väljer bort det för att jag (och dom!) mår bättre utan?
    Fast har man en liten bebis så vet man ju inte hur den reagerar på gluten och då finns det väl ingen anledning att inte följa rådet att införa gluten i liten skala i skydd av amningen.

Jag mår alldeles precis som vanligt om jag äter gluten eller inte, märker ingen skillnad alls på potatis eller pasta. Har provat utesluta kolhydrater helt en vecka också bara för att se "what the fuss is all about" men det enda som händer är att det är förbannat tråkigt att träna utan kolhydrater. I övrigt mår jag precis likadant, dvs utmärkt.
  • stjierna

Cosinus: fast att ändra sin kost en vecka får man knappast en fuzz-reaktion av.

Varför är det viktigt att svälja råden med hull o hår, när det inte finns någonting i gluten som kroppen behöver? Varför äta viss mat som utfyllnad?

• cosinus
    stjierna skrev 2013-01-31 22:57:20 följande:
    Cosinus: fast att ändra sin kost en vecka får man knappast en fuzz-reaktion av.

Varför är det viktigt att svälja råden med hull o hår, när det inte finns någonting i gluten som kroppen behöver? Varför äta viss mat som utfyllnad?
    Normalt sett tycker jag inte det finns någon anledning ö h t att svälja råd med hull och hår.

Men eftersom det är väldigt få barn som kommer genom kompisar, dagis och skola utan att äta ändå ganska mycket gluten så underlättas ju deras liv rätt rejält om de faktiskt inte blir glutenintolleranta.

Och eftersom det nu finns rätt tydliga samband mellan att introducera gluten i skydd av amning och att slippa glutenintollerans så tycker jag det känns rätt självklart att man gör det. Det är liksom ingen stor sak.

Det behöver absolut inte vara några stora mängder, man kan låta barnet äta mindre mängder gluten ibland men om det kan göra att barnet faktiskt kan välja själv som störe så tycker jag det är värt det eftersom gluten finns i barns vardag även om man väljer bort det hemma.

Därför tycker jag att man kan låta barnet gnaga på något smörgåsrån per dag även om man i övrigt inte äter gluten hemma tills det börjar dagis och får i sig gluten på andra ställen än hemma för det kommer ju att ske.

Även om skyddet inte är livslångt som någon skrev så kan man ju iaf börja med att ge barnet de bästa förutsättningarna till ett skydd och sen när de är stora nog att välja själva så får de ta det beslutet.
  • kaffeamanda

Vädjade från början att inte få några förmaningar. Har redan kommit över det. Letar föräldrar som redan ger barn lchf. Hur gör man på dagis? Min äldsta dotter har redan börjat välja bort vissa produkter i skolan, som tur var så har vår skola två rätter att välja mellan så det går ganska bra men vi funderar ju på att försöka ta bort all gluten i hennes kost och det kaan vara lite trixigare

• cosinus
    kaffeamanda skrev 2013-01-31 23:10:33 följande:
    Vädjade från början att inte få några förmaningar. Har redan kommit över det. Letar föräldrar som redan ger barn lchf. Hur gör man på dagis? Min äldsta dotter har redan börjat välja bort vissa produkter i skolan, som tur var så har vår skola två rätter att välja mellan så det går ganska bra men vi funderar ju på att försöka ta bort all gluten i hennes kost och det kaan vara lite trixigare
    Det var inte tänkt som förmaning mer ett konstaterande att det nog är jättesvårt att hålla barn helt från gluten och då kan det ju vara enklare om de inte från början är intolleranta.

Men iaf, jag tror det är svårt för att inte säga omöjligt att få igenom glutenfri kost utan läkarintyg och mig veterligen får man inget sånt för att man som familj äter LCHF. Men det går ju prova att fråga dagis/skola det borde ju eg inte vara konstigare än att man som familj valt att äta vegetariskt.
  • stjierna

Jag kan tänka att vegeterianer får ju specialkost för att dom av etiska eller moraliska skäl inte vill äta kött/fisk/fågel osv. Varför kan då inte lågkolhydratkostätare få lov att få igenom specialkost av samma enkla anledning?

• cosinus
    stjierna skrev 2013-01-31 23:30:47 följande:
    Jag kan tänka att vegeterianer får ju specialkost för att dom av etiska eller moraliska skäl inte vill äta kött/fisk/fågel osv. Varför kan då inte lågkolhydratkostätare få lov att få igenom specialkost av samma enkla anledning?
    Ja jag kan faktiskt hålla med dig här. Men jag tror inte det funkar så i praktiken och rent krasst tror jag de som bestämmer kommer kämpa mot med näbbar och klor.

Att ta bort kött ur kosten borde gå att göra utan nämnvärd fördyring (om ens någon). Att ta bort kolhydraterna är nog värre för de är i sig djäkligt billiga och jag tror inte det blir lätt att ersätta inom samma budget och jag tvivlar på att de är beredda att öka den.

• stjierna

Cosinus: precis. Och det är ju lite synd, för när man äter fullfeta produkter o tagit bort de snabba kolhtdraterna så blir man ju vanligtvis mätt på mindre, oftast är kostnaderna inte märkbart högre. Men jag förstår om förskola/skola tycker att det är krångligt! :)

• kaffeamanda

Vegetarisk kost går ju att äta även med livsmedelsverkets rekommendationer och det är det skolorna ska följa. Tyvärr så är ju livsmedelsverket fylld med gamla stofiler. Hoppas att det inte tar allt för lång tid innan de ändrar rekommendationerna. Vissa där verkar ju tycka att socialstyrelsens gamla uppmaning om att äta 6-8 skivor bröd fortfarande ska gälla.

Svar på tråden LCHF