stjierna skrev 2013-01-31 22:57:20 följande:
Cosinus: fast att ändra sin kost en vecka får man knappast en fuzz-reaktion av.
Varför är det viktigt att svälja råden med hull o hår, när det inte finns någonting i gluten som kroppen behöver? Varför äta viss mat som utfyllnad?
Normalt sett tycker jag inte det finns någon anledning ö h t att svälja råd med hull och hår.
Men eftersom det är väldigt få barn som kommer genom kompisar, dagis och skola utan att äta ändå ganska mycket gluten så underlättas ju deras liv rätt rejält om de faktiskt inte blir glutenintolleranta.
Och eftersom det nu finns rätt tydliga samband mellan att introducera gluten i skydd av amning och att slippa glutenintollerans så tycker jag det känns rätt självklart att man gör det. Det är liksom ingen stor sak.
Det behöver absolut inte vara några stora mängder, man kan låta barnet äta mindre mängder gluten ibland men om det kan göra att barnet faktiskt kan välja själv som störe så tycker jag det är värt det eftersom gluten finns i barns vardag även om man väljer bort det hemma.
Därför tycker jag att man kan låta barnet gnaga på något smörgåsrån per dag även om man i övrigt inte äter gluten hemma tills det börjar dagis och får i sig gluten på andra ställen än hemma för det kommer ju att ske.
Även om skyddet inte är livslångt som någon skrev så kan man ju iaf börja med att ge barnet de bästa förutsättningarna till ett skydd och sen när de är stora nog att välja själva så får de ta det beslutet.