lykantrophona skrev 2013-02-04 23:13:15 följande:
Men om du ser en person som är tillsammans med någon av motsatt kön som hetero, är då singlar asexuella? ;)
Klart dom kan vara asexuella. Personer som lever i förhållanden kan också vara asexuella.
Det är precis det här jag menar med att det lilla ordet "sex" i t.ex heterosexuell leder tanken helt fel. Jag är vad man kallar heterosexuell. Det säger däremot inte så mycket som vi tror att det gör då begreppet handlar om minst tre saker.
1. Jag är en sexuell person vilket betyder att jag har sexuell lust och för mig är denna lust riktad mot personer av det andra könet.
2. Mitt emotionella liv (affektion?) är sådant att jag kan bli kär i personer av det andra könet.
3. Jag kan bilda kärleksrelationer med personer av det andra könet som syftar till att leva ett gemensamt liv.
Jag är alltså heterosexuell, heteroemotionell och heterorelationell. Utöver detta så är jag polyamorös.
Anonym (bi) skrev 2013-02-05 04:13:07 följande:
En annan fördom jag tycker är värd att nämna är den att "man blir kär i en person, inte ett kön".
Javisst, så är det för vissa, men inte för alla. Jag kan bli kär i en kvinna och i en man, samtidigt. Det är för mig olika saker. Jag vet inte varför men det ÄR så. Närhet med en kvinna resp en man slår an helt olika saker inom mig, och det är ingen konflikt för mig på annat sätt än att jag förstås inte kan leva ut båda samtidigt såvida inte alla inblandade är oK med det. Att brist på moral är ett bi-drag är ytterligare en fördom förresten.
Man blir kär i en person vilket inte ska förväxlas med uppfattningen att man bara kan vara kär i EN person i taget.
Du är alltså bisexuell, biemotionell och polyamorös. Om du kan tänka dig att leva med en kvinna framgår inte.