• Anonym (K)

Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?

Min chef påstår att jag inte har rätt till sjuklön efter min operation då det är en "skönhetsoperation" och jag har valt det själv så därför kommer dom inte att betala sjuklön sålänge jag är hemma. Jag har letat info på försäkringskassans hemsida utan resultat och jag antar att kontakta dem är lönlöst. Vem ska jag vända mig till och få svar på denna frågan?

/K

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
    Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
    Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
    Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
    Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 11:14
    Jag har i veckan kontaktat facket angående detta och till min förvåning så har min arbetsgivare rätt att neka mig sjuklön på grund av att det är ett frivilligt ingrepp. De flesta här inne verkar överens om att han inte kan neka, kanske det gäller olika för olika kollektivavtal?

Min ombudsman hänvisade mig till sjuklönelagen, jag har bara skummat igenom men har inte hittat något om att man inte har rätt till sjuklön vid ett sådant ingrepp.

• Svar på tråden Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?
  • Anonym (k 2)

Det är ganska nya regler som säger att arbetsgivaren och fk nekar frivilliga ingrepp. De kan bevilja om behovet av ingreppet är stort, tex om det handlar om en rekonstruktion av något slag (som man inte fått bekostat på annat sätt än att betala själv). Helt rätt tycker jag.

• ica
    Kojbe skrev 2013-09-26 08:04:01 följande:
    Exakt!
    Att folk anser sig ha rätten att tycka andra ska betala för deras egotripper är inte klokt någonstans!
    Att man ska ha rätten till ersättning OM man är sjuk el så är helt ok OCH en rättighet MEN att fixa brösten är inte ens i närheten av att klassas som *sjukdom*
    Det är fullständigt självvalt! Mao stå själv för den kostnaden det innebär såväl kostnaden för själva fixet och kostnaden efteråt om man nu inte kan jobba på ett tag.
    Har flera vänner som fixat boobsen men de har  gjort det under semestern.

Det är ju dessutom inget man gör akut. Utan man kan planera och ta ut semester istället.
  • Anonym (hmm)

Det är självvalt att skaffa ungar oxå. Och då får man vara hemma hur mycket som helst och vabba till höger och vänster.

Nu är lagen som den är.

Är du sjuk oavsett det är självvalt eller inte så har du rätt till ersättning.

Jag tycker dock det är fel på för BÅDA situationerna.

Har du inte råd att skaffa ungar så gör inte det.

Har du inte råd att skaffa nya pattar så gör inte det...

• Anonym (jurist)
    Anonym (hmm) skrev 2013-09-26 09:22:24 följande:
    Det är självvalt att skaffa ungar oxå. Och då får man vara hemma hur mycket som helst och vabba till höger och vänster.

Nu är lagen som den är.

Man har ingen rätt till ersättning om arbetsgivaren bedömer att man kan omplaceras tillfälligt och utföra annat arbete.
  • sticksNstones

Nu är lagen som den är.

Precis sa.
  • No Logo

[quote=71213359][quote-nick]Anonym (hmm) skrev 2013-09-26 09:22:24 följande:[/quote-nick]Det är självvalt att skaffa ungar oxå. Och då får man vara hemma hur mycket som helst och vabba till höger och vänster. Nu är lagen som den är. Är du sjuk oavsett det är självvalt eller inte så har du rätt till ersättning. Jag tycker dock det är fel på för BÅDA situationerna. Har du inte råd att skaffa ungar så gör inte det. Har du inte råd att skaffa nya pattar så gör inte det...[/ Man måste lyfta blicken och se längre.. Om man själv skulle bekosta föräldraledigheten skulle bara de mer bemedlade ha råd att skaffa barn, vilket skulle medföra att nativiteten skulle sjunka drastiskt. Vem ska då pytsa in skattepengar när det är dags för dig att gå i pension? Dessutom är det ett rättvist system; även om du inte skulle skaffa barn så har ju du haft förmånen att få ha dina föräldrar hemma på föräldraledighet med dig. Se det som en skuld du nu betalar via dina skattepengar.. Skaffar du barn är det de som får betala retroaktivt för din föräldraledighet, skaffar du inte barn så blir det ju inte heller någon kostnad att betala senare.

• Anonym (hmmmmmm)

Är rätt kluvet tycker jag. För jo, det är ju ytterst självförvållad sjukskrivning men det är ju på sätt och vis sportskador, till viss del fetma, om du ramlar nerför en trapp när du är berusad, om du misshandlar någon och blir slagen tillbaka etc etc......

• jannej
    No Logo skrev 2013-09-26 11:14:17 följande:
    [quote=71213359][quote-nick]Anonym (hmm) skrev 2013-09-26 09:22:24 följande:[/quote-nick]Det är självvalt att skaffa ungar oxå. Och då får man vara hemma hur mycket som helst och vabba till höger och vänster. Nu är lagen som den är. Är du sjuk oavsett det är självvalt eller inte så har du rätt till ersättning. Jag tycker dock det är fel på för BÅDA situationerna. Har du inte råd att skaffa ungar så gör inte det. Har du inte råd att skaffa nya pattar så gör inte det...[/ Man måste lyfta blicken och se längre.. Om man själv skulle bekosta föräldraledigheten skulle bara de mer bemedlade ha råd att skaffa barn, vilket skulle medföra att nativiteten skulle sjunka drastiskt. Vem ska då pytsa in skattepengar när det är dags för dig att gå i pension? Dessutom är det ett rättvist system; även om du inte skulle skaffa barn så har ju du haft förmånen att få ha dina föräldrar hemma på föräldraledighet med dig. Se det som en skuld du nu betalar via dina skattepengar.. Skaffar du barn är det de som får betala retroaktivt för din föräldraledighet, skaffar du inte barn så blir det ju inte heller någon kostnad att betala senare.
    Tycker det börjar bli OT, Det är väl inte det tråden handlar om.
  • Kojbe
    sticksNstones skrev 2013-09-26 08:11:06 följande:
    Men att bli sjukskriven for illamaende etc for nagot sjalvvalt (graviditet) att ok enligt dig? Jag anser personligen att foraldraledighet ska bort, vill man ha barn ar det fritt fram men bekosta det sjalv. Helt absurdt att hela befolkningen ska sta for andra inviders livstilsval, sasom barn. Helt enligt din logik.

Var gar gransen tycker du? Borttagning av visdomstander, fetma-op, urammade brost, slapp mus efter forlossning etc? Enligt din logik ska detta bekostas av individen sjalv?
    Lite skillnad där för enligt staten föder vi för lite barn och de vill vi ska ha fler barn men då måste ju folk ha råd att skaffa de också.
  • Kojbe
    Anonym (Enmansföretagare) skrev 2013-09-26 08:32:25 följande:
    Det jag menar är att många, allt för många, inte har den moral/attityd till jobbet som jag behöver för att jag skulle våga anställa ngn. Det är "mina rättigheter hit och mina rättigheter dit".
    Jo men med rättighetrna följer också skyldigheter ju
  • Kojbe

Nu är lagen som den är.

Nej du har INTE alltid rätt till ersättning vid sjukdom oavsett vad din läkare säger att du är sjuk med så har ju fk sin egen bedömning och ofta numera så godkänns ju inte sjukskrivningar det borde du väl sett i media?
  • Kojbe
    sticksNstones skrev 2013-09-26 08:11:06 följande:
    Men att bli sjukskriven for illamaende etc for nagot sjalvvalt (graviditet) att ok enligt dig? Jag anser personligen att foraldraledighet ska bort, vill man ha barn ar det fritt fram men bekosta det sjalv. Helt absurdt att hela befolkningen ska sta for andra inviders livstilsval, sasom barn. Helt enligt din logik.

Var gar gransen tycker du? Borttagning av visdomstander, fetma-op, urammade brost, slapp mus efter forlossning etc? Enligt din logik ska detta bekostas av individen sjalv?
    ta bort visdomstand= JA fetmaop hmm omedelbart nej med mindre det är pga sjukdom  urammade bröst nej slapp mus  nja kanske men oftast går det att fixa enbart med knipövningar o såvitt jag vet är det gratis än idag.
  • fritzooon

Jag jobbar som reporter på Dagens Nyheter. Om någon här i tråden hamnat i konflikt om sjuklönen efter en skönhetsoperation hade jag gärna intervjuat er för en artikel som jag skriver på ämnet! 

Isf får ni hemskt gärna höra av er på isak.fritzon@gmail.com eller 0701615890. 

Allt gott, 
    Isak

• Anonym (?)
    fritzooon skrev 2024-07-08 12:00:53 följande:

Jag jobbar som reporter på Dagens Nyheter. Om någon här i tråden hamnat i konflikt om sjuklönen efter en skönhetsoperation hade jag gärna intervjuat er för en artikel som jag skriver på ämnet! 

Isf får ni hemskt gärna höra av er på [email protected] eller 0701615890. 

Allt gott, 
    Isak

Dn reporter med gmail adress??? 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (?) skrev 2024-07-08 12:18:28 följande:
    Dn reporter med gmail adress??? 
    Haha. Tråden är också 11 år gammal
Svar på tråden Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?