Ingen sjukersättning efter skönhetsoperation?
Min chef påstår att jag inte har rätt till sjuklön efter min operation då det är en "skönhetsoperation" och jag har valt det själv så därför kommer dom inte att betala sjuklön sålänge jag är hemma. Jag har letat info på försäkringskassans hemsida utan resultat och jag antar att kontakta dem är lönlöst. Vem ska jag vända mig till och få svar på denna frågan?
/K
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-03 19:25
Vill tillägga för er som skriver att det är dåligt att ta ut sjuklön för en "sådan sak då andra behöver det mer". Detta gäller endast 1-2 veckor och kommer att bekostas av min arbetsgivare, alltså inte försäkringskassan.
Jag kan dock fortfarande tycka att har man rätten till det så har man oavsett om det är arbetsgivare eller försäkringskassan som betalar. Men i detta fallet gäller det inte försäkringskassan.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-09 11:14
Jag har i veckan kontaktat facket angående detta och till min förvåning så har min arbetsgivare rätt att neka mig sjuklön på grund av att det är ett frivilligt ingrepp. De flesta här inne verkar överens om att han inte kan neka, kanske det gäller olika för olika kollektivavtal?
Min ombudsman hänvisade mig till sjuklönelagen, jag har bara skummat igenom men har inte hittat något om att man inte har rätt till sjuklön vid ett sådant ingrepp.