• mammaLinn01

snusa, hur lång tid efter amma?

Jag ammar bara min tjej på morgonen nu men funderar på om man skulle kunna snusa på dagen?
    Idag snusade jag 4 prillor mellan klockan 12 och 14.30... när kan jag amma henne nästa gång då?

SKA inte göra båda samtidigt... vet... men suget tar över för mkt och har läst någon om att nikotinet är ute efter 9 timmar, men vet ej?

• Svar på tråden snusa, hur lång tid efter amma?
  • Tärnan

Det stämmer, nikotinet är inte ute ur systemet förns efter minst nio timmar.. Har också läst de nånstans under mina "Hitta-ursäkt-till-att-amma-trots-snus"- sökningar :)

• Tärnan

"Hitta-ursäkt-till-att-Snusa-trots-Amning" menade jag förstås :)

• Trissan

Visste inte att snus påverkade barnet vid amning, rökning visste jag men inte snus.

• mammaLinn01
    Tärnan skrev 2013-02-06 22:03:11 följande:
    Det stämmer, nikotinet är inte ute ur systemet förns efter minst nio timmar.. Har också läst de nånstans under mina "Hitta-ursäkt-till-att-amma-trots-snus"- sökningar :)
    så man kan säga att jag kan amma vid 23.30? Men om jag skulle amma nu, så får hon inte i sig så mkt?
    inte ensam då. Men var en engångsförteelse, bara idag :) nästa prilla får bli när det är 100% ersättning som gäller ;D
  • mammaLinn01
    Trissan skrev 2013-02-06 22:07:18 följande:
    Visste inte att snus påverkade barnet vid amning, rökning visste jag men inte snus.

nikotinet finns ju där :)
  • Trissan
    mammaLinn01 skrev 2013-02-06 22:09:16 följande:
    nikotinet finns ju där :)på vilket sätt påverkar nikotinet barnet vid amning? det måste ju vara en superliten mängd som går ut i bröstmjölken?
  • Trissan
    mammaLinn01 skrev 2013-02-06 22:09:16 följande:
    nikotinet finns ju där :)
    På vilket sätt påverkar nikotinet barnet vid amning? Måste ju vara en superliten mängd som går ut i bröstmjölken?
  • mammaLinn01

Har läst att det är lika hög halt som finns i vårt blod... men det halveras på något sätt.
    Så om man helammar, får bebisen i sig det...

• Tärnan

Jag slutade amma, dels för att jag va ledsen och dels för att jag snusade.. Fick för mig att han hade abstinens och bara ville ha bröstet för att få nikotin i sig "/ efter att ha börjat med ersättning, och psykiskt må bra igen, så fick vi veta att han bara va jätte hungrig och ville ha mat, hade inget med snuset att göra.. Men nu har han en glad mamma och då är även han glad och nöjd :)

• dripdrop

Bröstmjölk är ju smått beroendeframkallande för barn oavsett nikotin. Min 2-åring kan bli fullkomligt galen av abstinens efter bröstet fortfarande (trots att jag aldrig röker eller snusar).
    Om du ammar ger det ju ett bra skydd även mot rökande/snusande människor i barnets närhet. Jag tror nog du kan amma ditt barn på morgonen efter att du sovit hela natten utan snus med gott samvete.

• dripdrop

Och bara för att nikotinet i bröstmjölken får samma halt som ditt blod, betyder ju inte det att barnets blod får det. Det hamnar ju i barnets mage först.

Samma sak som med alkohol kan jag tänka mig. Om mammans blod har 0.2 promille (jättefull) får ju mjölken samma promille. Det är alltså som att dricka mjölk med 0.2 promille alkoholhalt. Det är mer i vanlig filmjölk.

Självklart är det bäst om du kan undvika nikotin. Men oroa dig inte FÖR mycket.

• Tärnan
    dripdrop skrev 2013-02-07 11:36:20 följande:
    Och bara för att nikotinet i bröstmjölken får samma halt som ditt blod, betyder ju inte det att barnets blod får det. Det hamnar ju i barnets mage först. Samma sak som med alkohol kan jag tänka mig. Om mammans blod har 0.2 promille (jättefull) får ju mjölken samma promille. Det är alltså som att dricka mjölk med 0.2 promille alkoholhalt. Det är mer i vanlig filmjölk. Självklart är det bäst om du kan undvika nikotin. Men oroa dig inte FÖR mycket.

Neeeee? Kan de verkligen stämma om alkoholen?
  • Tärnan

Då borde man ju kunna snusa och röka som ammande.. Alkohol ger ju missbildningar på bebisen i magen, men de gör inte nikotin, så varför är de dåligt att snusa/röka när man ammar men inte dricka?

• dripdrop

Det är stor skillnad på att vara gravid och att amma. När du är gravid delar ju mamman och barnet blodomlopp.

Är man rökare rekommenderas det att man ammar hellre än ger ersättning, eftersom att bröstmjölken ger ett skydd som ersättning inte ger. Självklart är det inte att föredra att röka och amma, men det är bättre än att ett icke ammat barn bor i en rökares hushåll.

• Nornan
    http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=127:tidigare-fragor-amma-och-snusa&catid=27&Itemid=65

Såhär står det om snus och fortsatta mängder nikotin i blodet vid amning:

"Bäst så klart att inte alls röka eller snusa...... (men det är ju det som är det svåra!) och om man ändå gör det är det bättre att röka/snusa få ggr per dag!
    Bäst om du först ammar - sedan snusar och så får det gå så lååång tid du bara kan - efter runt 8-9 timmar borde då mjölken den gången vara helt fri. (men helammar du så får barnet i sig nikotin i sjunkande mängd under de amningar som sker under tiden)
    Man är dock överens om att bröstmjölkens goda egenskaper överväger nikotinets dåliga, så att det är bättre att amma och snusa/röka än att lägga ned amningen för att kunna snusa/röka.......
    "

Jag tycker att det finns en massa bra att läsa där om man har funderingar på amningen.
Svar på tråden snusa, hur lång tid efter amma?