• diablo78

surfplatta till 6-åring

Hur vanligt är det att 6-åringar och yngre får en egen surfplatta av sina föräldrar?

Hur funkar det med nätet på en surfplatta om man inte har möjlighet att ha abonnemang eller trådlöst nätverk hemma?

Vad finns det för möjligheter att betala appar som inte är kostandsfria. Går det att betala med visa-kort?

Ny i surfplatta världen!

• Svar på tråden surfplatta till 6-åring
  • Amatullah

Min bror är 8 och har en surfplatta. Han har inget abonnemang utan kör med wifi hemma. Utan varken abonnemang eller tillgång till wifi har man kanske inte så stor glädje av en surfplatta, fast spel och sånt funkar ju utan internet (men man måste vara uppkopplad för att ladda ner appar). Han använder bara gratis-appar, men ja, det går att betala appar med visa-kort.

• Duckan

Vår 6-åring har en Ipad. Hon har både spel och film i den.

• cosinus

Min 8-åring (snart 9) har precis sparat ihop till en egen Ipad (husets enda för övrigt).

Hon har inget 3G på den utan bara wifi. Jag har inte knytit något kontonr till den så att den dagen hon ska ladda ner betalspel så kommer hon få såna här ITunes-presentkort man kan köpa i affärerna. Jag har även ställt in den på att inte tillåta köp i appar (fast just nu går det ju inte ens då vi inte har kontokort knutet till den).

Hon klarar sig än så länge bra på gratisapparna. Ser mycket SVT-play på den, spelar minecraft (som hon dock vill uppgradera så småningom till betalversionen).

Lillebror som är 6 år är svårt avundsjuk och planerar nu att spara till en Nexus 7, men det lär nog inte hända i närtid, han är kass på att spara :)

• Anne69

Vi delar en platta i familjen men det är mest 4-åringen o 6-åringen som använder den. Vad de gör? Tittar på filmer (som de annars skulle ha sett på DVD), kollar olika tv-program i efterhand, spelar spel (mest gratisappar, mest pedagogiska spel). Om ni inte alls kan koppla upp plattan så får ni överföra material via datorn, köper ni en Ipad så är det då Itunes som gäller.

Om vi skulle köpa en platta enbart till barnen skulle vi köpt en begagnad Ipad2 med Wifi, med minst 32 GB minne. Vår familjeplatta har också 3G eftersom vi ibland vill använda den där ingen Wifi finns. Vi aktiverar då ett Tele2-abbonemang direkt från plattan, det fungerar jättebra! Man kan välja olika avtalslängder och datamängder. 

• diablo78

Vad menas med wifi?

Jag har ingen möjlighet till abonnemang.

Kan man inte köpa en dong att använda?

• cosinus
    diablo78 skrev 2013-02-11 10:42:40 följande:
    Vad menas med wifi?

Jag har ingen möjlighet till abonnemang.

Kan man inte köpa en dong att använda?
    wifi är trådlöst nätverk. Många har det hemma till laptops, plattor och även för att koppla upp telefonerna mot hemma (det går oftast rätt mycket fortare).

Iaf Iphones kan dela ut internetaccess så att Ipaden ansluter till Iphonen som redan har ett abbonemang. Jag gissar att fler telefoner kan göra så och isf behöver man eg inte ha abbonemang på plattan om bara telefonen är med.

Dong funkar inte till Ipads iaf, de har ingen USB-port.
  • diablo78

Har nu läst att det finns 3gdong att ha i surfplattan så det kan ju inte vara några då.

• cosinus
    diablo78 skrev 2013-02-11 11:08:11 följande:
    Har nu läst att det finns 3gdong att ha i surfplattan så det kan ju inte vara några då.
    Det kan ju hända att de funkar till andra plattor än Ipads för många andra har USB-port, men till apple funkar det iaf inte om man ska tro deras egen sida : discussions.apple.com/thread/4270095&tstart=0
  • greta2

Vår 5,5 åring har i-pad och spel och pyssel/ritövningar på den. Dottern har övertagit en äldre variant då maken köpt en ny modell. Dottern kan inte själv köpa spel eller ladda ner saker eftersom ett lösenord måste anges om det skall laddas ner något. Det är bra eftersom vi då har koll på vad hon gör.

• Juniflickorna0612

Våran 6 åring använder vår iPad men kommer att få en egen surfplattai 7 års present.

• Author7

Jag tycker egentligen man ska vänta tills barnet är äldre. Jag vet inte varför barn måste ha egna surfplattor nuförtiden. När jag var liten då den första datorn kom då hade vi den och en tv och det räckte. Glad

• Sockervaddspinnen
    Author7 skrev 2015-08-19 16:13:11 följande:

Jag tycker egentligen man ska vänta tills barnet är äldre. Jag vet inte varför barn måste ha egna surfplattor nuförtiden. När jag var liten då den första datorn kom då hade vi den och en tv och det räckte.

Tiderna förändras. ;)
  • fluu

Vanligt verkar det som... de flesta av min dotters jämnåriga vänner har i-pads som ofta är deras egna. Min dotter är tre år...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden surfplatta till 6-åring