• Knasiga morsan

Hur klara av noll sömn o två ungar ensam på dagen?

Allmänt gnäll inlägg men om ni där ute har konkreta tips på hur jag ska klara av morgondagen på bästa sätt får ni gladeligenberä det mig.

Sitter uppe med lillasyster som är 1månad och tycks ha ont i magen ikväll/natt. Sambo sover då han ska jobba imorgon. I ett annat rum ligger vår son på 2.5år.

Min natt verkar bli sömnlös. Runt 6 vaknar storebror och vill ha en aktiv dag. Jag kommer vara ensam med dessa två barn imorgon. Sambon ska först jobba sen iväg på match.

Hur ska jag på bästa sätt göra för att lura kroppen att jag har energi.

Chans till vila finns alltså inte då brorsan vägrar sova middag o inget dagis imorgon. ..

Jag fasar inför morgondagen....

• Svar på tråden Hur klara av noll sömn o två ungar ensam på dagen?
  • Vendelsö

Jobbigt! Men är det bara inatt du inte får sova så fixar du det - värre däremot om det är flera nätter i rad utan sömn. Finns det något sätt att få bebisen att somna - på ditt bröst eller i "armhålan" efter amning eller så? Annars så tycker jag du väcker sambon framåt morgonen så att du kan gå och lägga dig och få åtminstone nån timmas sömn. Under dagen hade jag gått ut så barnet får busa av sig ordentligt och sen gå in och sätta på en film som man kan vila till i soffan.

• hrewak

Tycker, helt ärligt, att din sambo får skippa matchen och komma hem och avlasta efter jobbet.
    Under dagen, ja, försöka dricka kaffe om du gillar det? Cola? Socker ger ju lite extra energi om det blir kris. Har en dotter som i princip alltid sovit dåligt och vissa dagar har jag i princip levt på sötsaker för att orka överhuvudtaget. Bra? Nej, men vad gör man? Är det bara någon enstaka gång för dig så gör det ju inte så mycket.

• Harmagedon

En natt utan sömn klarar man. Ät ordentligt under dagen imorgon så ska du se att det går bra.

• Liverithe

Usch, har samma här. Undrar hur jag ska ta mig igenom dagen. Lillebror 6 mån är sjuk och har hostat och snörvlat hela natten. Storasyster vaken och vill aktiveras. Maken jobbar till kl 21. Vi får försöka stå ut...

• lövet2

*Ät små och många mål i morgon. Det ger extra energi. Drick inte extra kaffe däremot, för då kan babyn få ännu mer magknip.
    *Börja 2-åringens dag med frukost och sätt sedan på en film åt honom. Då hinner du ta en tupplur.
    *Gå ut med barnen när det passar för babyn, och lura 2-åringen att springa så mycket som möjligt. När ni kommer in, så får han se en film igen medan du sover.

• viseversa

Eh han ska iväg på match! I helvete heller hade jag sagt. Han ska komma hem efter jobbet och ta barnen så du får sova några timmar innan nästa natt.

• Majken03

Han får strunta i matchen. Har man barn, och kanske speciellt om man har fler än ett barn så kan man ju inte alltid göra det man planerat.

• skogsvitter

Håller med om att pappan faktiskt kan strunta i matchen om du får ett helvete under natten/dagen, i min familj hade pappan inte tvekat en sekund om det varit ett jobbigt dygn med nyfödd hemma. Tar han inget som helst familjeansvar?!

Är man dock ändå helt ensam så håller jag helt med lövet2! Sådana knep måste man få ta till om man har en dålig dag utan att få dåligt samvete!

• Modernmom

Powernaps, planera morgondagen så du slipper överraskningar och slutligen; ta in alla på stora barnets rum, stäng dörren, dra fram leksakerna hen älskar och lägg dig sen i barnets säng med mini och vila. Ni anar inte hur många gånger jag varit "patient" halvsovande åt mina små doktorer dör de har fått knacka knäskålar och kika i öron bäst de vill medan jag vilar. Funkar skitbra!

• Rusina

Film är en lifesaver! Annars är tipset med att sova i storebrors säng medan han pysslar på i rummet  jättebra! Man måste inte vara effektiv och supermamma alla dagar!! Flört 
    Och jag tycker också karln kan uppoffra sig lite.  

• isolande

Du skrev detta inatt, så jag antar att du kämpar på nu, men såhär hade mitt svar blivit om jag läst ditt inlägg inatt:

Eh, du skrev inlägget 00:45, din man ska iväg 05:30, vaknar runt 05 då kanske? Alltså drygt 4 timmars sömntid kvar. Han har förmodligen sovit ett par timmar redan? Väck honom om ett par timmar!!! Då hinner du sova 2, han 4? Orättvist fortfarande iofs.... Du har ju ditt "jobb" att sköta under morgondagen!

Jag hade ALDRIG I LIVET låtit min sambo grisa i sängen en hel natt medan jag själv satt vaken med en spädis, ALDRIG!! Han hade iofs aldrig varit så fräck att han sovit hela natten heller så....

Sömn är viktigt för alla i en familj, inte bara för den som jobbar på sitt "jobb". Visst om du hade haft bebisen ensam hela dagen och kunnat sova då men nu går ju inte det. Så: upp och hoppa sleeping beauty hubbie  Glad

• isolande
    isolande skrev 2013-02-22 13:49:45 följande:
    Du skrev detta inatt, så jag antar att du kämpar på nu, men såhär hade mitt svar blivit om jag läst ditt inlägg inatt:

Eh, du skrev inlägget 00:45, din man ska iväg 05:30, vaknar runt 05 då kanske? Alltså drygt 4 timmars sömntid kvar. Han har förmodligen sovit ett par timmar redan? Väck honom om ett par timmar!!! Då hinner du sova 2, han 4? Orättvist fortfarande iofs.... Du har ju ditt "jobb" att sköta under morgondagen!

Jag hade ALDRIG I LIVET låtit min sambo grisa i sängen en hel natt medan jag själv satt vaken med en spädis, ALDRIG!! Han hade iofs aldrig varit så fräck att han sovit hela natten heller så....

Sömn är viktigt för alla i en familj, inte bara för den som jobbar på sitt "jobb". Visst om du hade haft bebisen ensam hela dagen och kunnat sova då men nu går ju inte det. Så: upp och hoppa sleeping beauty hubbie  Glad

Behöver jag ens tillägga vad jag tycker han ska göra med sitt matchgående?
  • Strålar

Jag sov i snitt 2 timmar per natt under 2 års tid och jobbade heltid. Det går om man måste. Kroppen blir lite konstig men bara att gilla läget. Barnet behöver oftast inte aktiveras konstant. Kolla på en film och ligg och slumra i soffan!

Svar på tråden Hur klara av noll sömn o två ungar ensam på dagen?