• AndersFl

    Bostadsbolag svartlistar hyresgäster..

    Och registrerar etnisk bakgrund, eventuella missbruksproblem, hälsotillstånd och om hyresgästen verkar psykiskt instabil, t.ex. "förvirrad" eller "mytoman". De ansvariga förnekar naturligtvis att registreringen skulle skett i nedlåtande syfte, och menar att det är uppgifter som hyresgästerna själva lämnat om sig.

    Hyresgäster som svartlistats förbjuds att t.ex. byta lägenhet inom bostadsbeståndet.

    Detta handlar om kommunala bostadsföretag i Göteborg, men hur vanligt tror ni det är i övriga landet?

    www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/bostadsbolag-svartlistar-sina-hyresgaster

  • Svar på tråden Bostadsbolag svartlistar hyresgäster..
  • TrendyFarsa
    AndersFl skrev 2013-02-13 09:27:00 följande:
    Och registrerar etnisk bakgrund, eventuella missbruksproblem, hälsotillstånd och om hyresgästen verkar psykiskt instabil, t.ex. "förvirrad" eller "mytoman". De ansvariga förnekar naturligtvis att registreringen skulle skett i nedlåtande syfte, och menar att det är uppgifter som hyresgästerna själva lämnat om sig.

    Hyresgäster som svartlistats förbjuds att t.ex. byta lägenhet inom bostadsbeståndet.

    Detta handlar om kommunala bostadsföretag i Göteborg, men hur vanligt tror ni det är i övriga landet?

    www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/bostads...
    Med andra ord exakt samma sak som alla försäkringsbolag gör när dom gör sina riskbedömningar om sina blivande "kunder".

    Inga konstigheter och helt rätt. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Grappa
    TrendyFarsa skrev 2013-07-15 11:02:08 följande:
    Med andra ord exakt samma sak som alla försäkringsbolag gör när dom gör sina riskbedömningar om sina blivande "kunder".

    Inga konstigheter och helt rätt. 
    Helt fel, enligt svensk lag.
    Att ett försäkringsbolag behöver registrera uppgifter om hälsa för att kunna erbjuda vissa försäkringar är inte relevant för ett bostadsbolag nej. Du hade lite otur när du (inte) tänkte.
  • TrendyFarsa
    Grappa skrev 2013-07-15 11:16:59 följande:
    Helt fel, enligt svensk lag.
    Att ett försäkringsbolag behöver registrera uppgifter om hälsa för att kunna erbjuda vissa försäkringar är inte relevant för ett bostadsbolag nej. Du hade lite otur när du (inte) tänkte.
    Oj vad sur Solig

    Tro mig, att företag registrerar detta är mer vanligt än du tror och det finns määängder med sätt att komma runt dessa lagar. Har jobbat på flertalet bolag som registrerar detta och som svartlistar folk av just dessa anledningar.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Chianti
    TrendyFarsa skrev 2013-07-15 11:33:49 följande:
    Oj vad sur Solig

    Tro mig, att företag registrerar detta är mer vanligt än du tror och det finns määängder med sätt att komma runt dessa lagar. Har jobbat på flertalet bolag som registrerar detta och som svartlistar folk av just dessa anledningar.
    fast du påstod ju att det var rätt? Det är det inte. Det är olagligt.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • TrendyFarsa
    Chianti skrev 2013-07-15 11:35:17 följande:
    fast du påstod ju att det var rätt? Det är det inte. Det är olagligt.
    Precis, du har rätt i det och det var jag som uttryckte mig fel.

    Det korrekta är givetvis att det är många företag som registrerar personer på detta sätt. Sen att det är olagligt är en annan sak, men det handlar ju om att bedöma risken för en förlust med vissa "kunder".
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden Bostadsbolag svartlistar hyresgäster..