• Anonym (värt pergotime?)

Fertila flyningar, vad gäller?

Detta är en tråd om flytningar, klarar du inte av detaljer kring detta så avråder jag dig att läsa vidare :)

Jag har PCO's och äter pergotime för att kunna få ägglossning. Jag har ätit det i flera omgångar men det var bara efter första kuren jag fick dessa äggviteflytningar. Jag har hört att för tunna flytningar är en biverkning man kan få av klomifen (pergotime) och antar att det inte finns så mycket annat att göra åt det.

Frågan är; är det värt att jag äter pergotime om jag ändå inte får äggviteflytningar eller klarar jag mig så länge de inte är mjölkaktiga eller klistriga under ägglossningen?

Jag trillade in på denna sida se.babycenter.com/l1047500/s%C3%A5-ser-livmoderhalssekret-ut#/2 och där verkar det vara så att man ändå är fertil även fast man inte har typiska äl-flytningar. Men jag vill nästan ha svart på vitt, av er som har erfarenhet av detta.

Har du eller din respektive blivit gravid trots att avsaknad av dessa flytningar?
    Vore väldigt tacksam för svar, känns ju rätt onödigt att fortsätta äta pergotime om jag ändå inte kan bli gravid.

• Svar på tråden Fertila flyningar, vad gäller?
  • Pimpinellan

Problemet med pergo är att slemhinnan kan bli för tunn. Beviset på det är antingen att man ser det via VUL eller får väldigt sparsam mens. Det var så jag visste det och då fick jag ingen mer pergo. ÄL-flytningar måste man inte ha för att bli gravid-finns "torrisar" som fått barn också. Hur har mensen sett ut efter pergo? Har du fått äl? Gjort nåt VUL? Omega 3,Efamol,Glandin,e-vitamin och förstås proggisar kan ge bättre slemhinna om du är orolig över den.

Tack för ditt svar :)

När jag tittar igenom mina anteckningar så verkar det som att jag har haft en normal mens efter varje ägglossning.  Jag har inte fått ÄL varenda gång däremot.
    Första gången fanns ingen tid för VUL men fick göra blodprov som visade en perfekt ägglossning. Jag gjorde VUL en gång men han kunde inte se någon blåsa som mognat. Fick ägglossning lite senare än beräknat så därför syntes inget, men däremot sa han att slemhinnan var bra.

• Pimpinellan
    Anonym (värt pergotime?) skrev 2013-02-13 13:56:35 följande:
    Tack för ditt svar :)

När jag tittar igenom mina anteckningar så verkar det som att jag har haft en normal mens efter varje ägglossning.  Jag har inte fått ÄL varenda gång däremot.
    Första gången fanns ingen tid för VUL men fick göra blodprov som visade en perfekt ägglossning. Jag gjorde VUL en gång men han kunde inte se någon blåsa som mognat. Fick ägglossning lite senare än beräknat så därför syntes inget, men däremot sa han att slemhinnan var bra.

Verkar som din slemhinna inte blitt för tunn då och det drabbar självklart inte alla heller-då skulle ju ingen få barn efter pergo ju! Ta lite piller extra för slemhinnan du om du vill,skadar aldrig och lycka till!
  • yodi

nu har jag tyvärr ingen erfarenhet av pergotime och hur det ev kan påverka.

men däremot så kan jag berätta att jag har blivit gravid även när jag inte har haft dom typiska ägglossnings flytningarna.

lycka till

Tack så mycket för era svar :)

Jag ska absolut kolla upp dessa piller och är även lite mer hoppfull igen :)

• Gryntroll

Nu är jag inte så vidare kunnig om detta, men fick äta Pergotime för att ägglossa inför min första graviditeter. När det sedan blev dags för syskonförsök blev jag spontant gravid med fick dock ett ma och ett mf. Iom det började jag läsa runt och hittade då en kräm, Progesterall som hjälper kroppen med menscykeln, hormoner, slemhinnor osv. Så jag testade krämen och tycker att ägglossning och flytningarna blev tydligare och jag blev gravid. Fortsatte sedan med den till v 13 för att förhindra nytt mf/ma (även låg dos Levaxin). Det jag tänker är att det kanske hjälper med Progesterall även i detta fall.

Gryntroll skrev 2013-02-13 14:13:17 följande:
    Nu är jag inte så vidare kunnig om detta, men fick äta Pergotime för att ägglossa inför min första graviditeter. När det sedan blev dags för syskonförsök blev jag spontant gravid med fick dock ett ma och ett mf. Iom det började jag läsa runt och hittade då en kräm, Progesterall som hjälper kroppen med menscykeln, hormoner, slemhinnor osv. Så jag testade krämen och tycker att ägglossning och flytningarna blev tydligare och jag blev gravid. Fortsatte sedan med den till v 13 för att förhindra nytt mf/ma (även låg dos Levaxin). Det jag tänker är att det kanske hjälper med Progesterall även i detta fall.
    Kan man ta progesterall samtidigt som pergotime? Eller ska jag skippa pergotime och bara smörja med krämen?
Svar på tråden Fertila flyningar, vad gäller?