• Juronjaure

    Har du fått bestående men av vaginal förlossning?

    Inspirerad av en annan tråd (www.familjeliv.se/Forum-4-362/m68791811.html) här på familjeliv kommer här en omröstning för alla mammor som fött vaginalt.

    Bestående men=livslånga komplikationer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 13:55
    Någon tyckte att jag borde förtydliga att det som menas i undersökningen som TS i tråden jag länkade till hänvisar till, är ALLA typer av komplikationer, även "mindre allvarliga".

    Komplikationer som kan uppstå är t.ex inkontinens (att du typ kissar när du nyser), ont vid sex, framfall, rupturer, skavande ärr etc.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fått bestående men av vaginal förlossning?
  • ostbollen

    Jag röstade nej, men jag har faktiskt varit med om pyttelite urinläckage vid nysning och kraftig hosta... inget jag lider av så jag tänkte inte på det när jag röstade. Man får planera lite och knipa extra vid hosta och kanske försöka kväva sina nysningar om man inte var på toa alldeles nyss. Borde antagligen göra mer knipövningar.

  • fluu

    Inte från förlossningen,men en liten liten skavank från graviditeten.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • greeneyes

    En vaginal förlossning 2007. Har framfall, analläckage pga sfinkterruptur och även ärrgropar i mellangården.

    Jag kommer trots detta se det som självklart att föda vaginalt nästa barn eftersom det var en häftig upplevelse att föda och för att operationer är lite läskiga.

  • Themis

    Nej, inte av förlossnignen. bara av själva graviditeten.

    Mina fogar har aldrig hämtat sig fullt ut tyvärr, men om jag bara tar det lugnt så har jag inte ont numera.


    Vissa människor borde be ett träd om ursäkt varje gång de andas! /wrath of Themis
  • Lufsan

    Nepp, inga men alls. Men det har bara gått 4 veckor något skulle ju kanske kunna dyka upp. Men tror inte det. 


    En dag i sänder.
  • Lufsan
    tahira skrev 2013-02-15 13:14:45 följande:
    Ålder kan också vara intressant, de jag känner som varit unga återhämtade sig betydligt fortare än äldre. 
    Håller jag med om. Jag är 23 och kände mig återhämtad efter två veckor. Är fortfarande lite öm där stygnen sitter men det är allt. Fick bara två styg så det var inte alls farligt. 
    Huden är ju mer töjbar när man är äldre och jag tror också att hela kroppen är mer töjbar när man är yngre, den tål mer.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Två döttrar och en son skrev 2013-02-16 13:23:53 följande:
    Tre vaginala förlossningar, inga livslånga komplikationer vad jag vet.
    Tycker att detta är löjligt.
    Vad är alternativet?
    Kejsarsnitt till alla?
    Ja det är ju säkert oerhört mycket säkrare och bättre för barn och mödrar.....

    Har blivit klippt och sydd vid två förlossningar.
    Det har läkt fint!

    Knipövningar behöver de flesta göra efter att ha fött vaginalt och helst ska man fortsätta livet ut.
    Men det kallar inte jag för en komplikation utan något fullt naturligt som hör till!

    Nu när jag är gravid med fjärde så har jag råkat kissa på mig vid nysning ett par ggr nyligen då jag var rejält sjuk i influensa, men då har jag fått flera nysattacker efter varandra och ibland helt oförberett.
    Annars händer det inte.          
    Håller med knipövningar är något man bör göra hela livet. Framför allt när man är gravid och när man precis fått barn. Gör man inte dom tycker jag att man får skylla sig lite själv om man får problem att hålla tätt. Det är också otroligt bra för sexlivet att göra knipövningar varje dag. 

    När jag var gravid kom det också lite kiss när jag nös, trotts knipövningar men jag tror det hör lite till. 
    En dag i sänder.
  • Dr Mupp
    Lufsan skrev 2013-02-16 18:15:14 följande:
    Håller med knipövningar är något man bör göra hela livet. Framför allt när man är gravid och när man precis fått barn. Gör man inte dom tycker jag att man får skylla sig lite själv om man får problem att hålla tätt. Det är också otroligt bra för sexlivet att göra knipövningar varje dag. 

    När jag var gravid kom det också lite kiss när jag nös, trotts knipövningar men jag tror det hör lite till. 
    Sen bör ju folk få veta att knipövningar inte kan reparear skadade muskler. Precis som du inte kan laga en brusten lårmuskel genom att jogga så kan du inte laga trasiga bäckenmuskler genom att knipa. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Två döttrar och en son
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 18:22:39 följande:
    Sen bör ju folk få veta att knipövningar inte kan reparear skadade muskler. Precis som du inte kan laga en brusten lårmuskel genom att jogga så kan du inte laga trasiga bäckenmuskler genom att knipa. 

    Jag vet bara det som bm sagt till mig och gett mig info om plus att jag själv fått suerbra resultat av ffa knipkulor.
    Men en totalt avsliten muskel är det väl en annan sak med antagligen...
    Tack å lov är det ju ovanligt. Men såklart jättetrist om det händer..
    Du fick en sfinkterruptur? 
    Opererad för det?
    Har du problem ändå?

    Jag tror iaf inte att det skulle vara bättre om alla eller ens majoriteten födde med kejsarsnitt.
    Där är ju de totala riskerna (andra risker är vaginala skador förstås) ändå större pga en stor bukoperation.

    Knipövningar hjälper defintivt på utttänjda och slappa muskler.
    Vilket är fallet för de allra allra flesta.
              
  • Dr Mupp
    Två döttrar och en son skrev 2013-02-16 18:52:03 följande:

    Jag vet bara det som bm sagt till mig och gett mig info om plus att jag själv fått suerbra resultat av ffa knipkulor.
    Men en totalt avsliten muskel är det väl en annan sak med antagligen...
    Tack å lov är det ju ovanligt. Men såklart jättetrist om det händer..
    Du fick en sfinkterruptur? 
    Opererad för det?
    Har du problem ändå?

    Jag tror iaf inte att det skulle vara bättre om alla eller ens majoriteten födde med kejsarsnitt.
    Där är ju de totala riskerna (andra risker är vaginala skador förstås) ändå större pga en stor bukoperation.

    Knipövningar hjälper defintivt på utttänjda och slappa muskler.
    Vilket är fallet för de allra allra flesta.
              
    Nej ingen sfinkterruptur. Istället är det en invändig ruptur av musklerna mellan slidan och ändtarmen. Detta kontrollerades aldrig av BM och när jag sökte för det senare så fick jag veta att de inte gör korrigerande operationer på kvinnor i barnafödande ålder. Jag var välkommen tillbaka om 20 år. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Juronjaure
    summerhunter skrev 2013-02-16 19:03:23 följande:
    Nej. Om man inte räknar 2 barn
    ASGARV! Ja, det "menet" lär du få dras med i minst 18 år ;)
Svar på tråden Har du fått bestående men av vaginal förlossning?