• VIDE MI

Amma länge= osjälvständigt barn.

Jag fick höra av BVC att man kan få osjälvständiga barn av att amma länge. Jag är nämligen sugen på att inte introducera mat än utan helamma några mån till. Jag har bara förknippat det med trygghet och mycket närhet, men kan dt ge motsatt effekt? Dvs att barnet senare kommer få det jobbigt med självständighet.

• Svar på tråden Amma länge= osjälvständigt barn.
  • Natulcien
    VIDE MI skrev 2013-02-16 14:25:24 följande:

Jaha, på mitt besök på BVC förra veckan så rekommenderades det att börja med smakisar nu när han fyllt 4 månader, men jag vill vänta till 5 eller kanske tom 6 månader.
    Jaa...rekommendationen är ju att man ska vänta till 6 månader. Så du har ju helt rätt. Din BVC-sköterska är ute och cyklar. Be henne läsa på lite, på Livsmedelsverkets hemsida, innan hon lurar fler föräldrar...
  • Rani
    Höghus skrev 2013-02-16 17:37:22 följande:
    Rani: Varför skulle man inte kunna vara borta kvällstid menar du? (Bortsett ifrån första månaderna då).

Jag menar givetvis borta från barnet.
  • Dr Mupp

För det första är hon ute och cyklar och för det andra varför vill man ha självständiga bebisar? Bebisar ÄR osjälvständiga och deras självständighet är en mognadsprocess. En tvååring är precis lika beroende av sina föräldrar vare sig hen ammar eller inte. En tvååring som inte är beroende av sina föräldrar är inte normalt. Föräldrarna ska vara tryggheten. 

Forskning visar att barn som ammas länge (vad nu menas med länge) är mer trygga. Min lekmanna teori är att man inte lämnar bort ammande barn lika mycket som oammande och att det är själva bortlämnande som är det som påverkar inte om de får amma eller ersättning/välling i flaska. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Rani
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 18:49:11 följande:
    För det första är hon ute och cyklar och för det andra varför vill man ha självständiga bebisar? Bebisar ÄR osjälvständiga och deras självständighet är en mognadsprocess. En tvååring är precis lika beroende av sina föräldrar vare sig hen ammar eller inte. En tvååring som inte är beroende av sina föräldrar är inte normalt. Föräldrarna ska vara tryggheten. 

Forskning visar att barn som ammas länge (vad nu menas med länge) är mer trygga. Min lekmanna teori är att man inte lämnar bort ammande barn lika mycket som oammande och att det är själva bortlämnande som är det som påverkar inte om de får amma eller ersättning/välling i flaska. 

Jag tror du har rätt. Det är nog andra faktorer än själva amningen som spelar in. Det är ju överhuvudtaget svårt att hitta kausala samband när det gäller amning eftersom det är så mycket annat som spelar in.
  • Rani

m.guardian.co.uk/lifeandstyle/2013/feb/10/breastfeeding-best-debatequote=68829334][quote-nick]Dr Mupp skrev 2013-02-16 18:49:11 följande:[/quote-nick]För det första är hon ute och cyklar och för det andra varför vill man ha självständiga bebisar? Bebisar ÄR osjälvständiga och deras självständighet är en mognadsprocess. En tvååring är precis lika beroende av sina föräldrar vare sig hen ammar eller inte. En tvååring som inte är beroende av sina föräldrar är inte normalt. Föräldrarna ska vara tryggheten. 

Forskning visar att barn som ammas länge (vad nu menas med länge) är mer trygga. Min lekmanna teori är att man inte lämnar bort ammande barn lika mycket som oammande och att det är själva bortlämnande som är det som påverkar inte om de får amma eller ersättning/välling i flaska. [/quote]

Här är förövrigt en intressant artikel kring amningsforskning (Lite OT från ts dock)

m.guardian.co.uk/lifeandstyle/2013/feb/10/breastfeeding-best-debate

• Dr Mupp
    lövet2 skrev 2013-02-16 18:04:42 följande:
    Nej, järnet tar inte slut. Däremot är det runt 6-7 månader som barnet får ett mycket större järnbehov. Bröstmjölken räcker alltså nästan till men inte riktigt. För de flesta barn spelar det ingen större roll om man väntar med mat till 8-9 månader, men en del barn kan få järnbrist. Problemet är att ingen i förväg vet om just deras barn behöver extra järn, och därför rekommenderas alla att börja ge smakportioner vid 6 månader.
    En annan anledning är att barnen ska hinna lära sig tugga innan det börjar komma framtänder som är i vägen och försvårar tuggandet för dem.
    Mina barn har alla haft tänder långt innan de var 6 månader. De har varit kring 3-4 månader när tänderna kom. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • The Doctor
    skogsvitter skrev 2013-02-16 17:25:51 följande:
    Jag tycker det är en rimlig rekommendation som WHO liksom livsmedelsverket har att man bör börja introducera smakisar så smått runt den åldern. Du tycker alltså att det är för tidigt att ens prova vid 6 månader? Får man fråga varför?

Som jag ser det behöver barnet oftast inget specifikt just vid 6 månader, förutom just att vänja sig vid smaker, konsistenser, metoder och tekniker osv så att bebisen så småningom, när det faktiskt behövs annan näring, faktiskt kan äta den mängd som behövs i form av fast föda. Eftersom det som sagt ofta tar ett tag för bebisar om man låter dem ta det i sin egen takt, varför man ska amma som vanligt under den här invänjningsperioden.
    Det är förmodligen bara mina egna, till viss del dåliga, erfarenheter som talar.

Du har absolut rätt i att barnet behöver vänja sig vid att äta mat, mitt problem är snarare att folk _slutar_ amma så fort de börjar introducera smakportioner i tron om att bröstmjölk inte behövs längre så jag tenderar att sammankoppla dessa. Att långsamt introducera maten samtidigt som man ammar är att naturligtvis att föredra, det har du absolut rätt i.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    Dr Mupp skrev 2013-02-16 18:49:11 följande:
    Precis. Trygga barn ger trygga vuxna. Tror jag.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Asra

Vi har kört "attachment parenting" med våra pojkar. Helammat till 6 mån, delammat till runt 1,5år, samsovning så länge de velat (till c:a 2-3år och sedan bara enstaka nätter), burit i bärsele och sjal, ingen av barnen har varit bortlämnad till barnvakt innan 2 års ålder vilket också har varit ungefärlig tidpunkt för början på förskola.

Våra barn är idag 7 och 5 år och mycket självständiga nu, osjälvständiga som spädbarn förstås, hur de blir som vuxna återstår att se :)

Tror som the Doctor ovan
    TRYGGA BARN GER TRYGGA VUXNA.

För mig är det viktigt att ge barnen en god självkänsla (inte samma som självförtroende) och det kommer göra dem till trygga individer som klarar av att hantera livets med och motgångar som barn, tonåringar och vuxna.

Vad menar man med självständighet? Det känns ganska diffust. Vill man ha ett självständigt barn eller en självständig vuxen? Att barnen ska klara sig själva utan stöd från vuxna? Att vara självständig innebär det att våga sova borta när man är 4 år, att själv bädda sin säng och göra frukost vid 8år, att ta ansvar för sin skolgång genom hela grundskolan? Att våga vända sig till sin förälder och ta upp problem i tonåren kring sex, droger mm?

Tror att det man vill ha är trygga barn som blir trygga vuxna...  En tonåring som vågar vända sig till sin förälder med jobbiga problem med kompisar, sex, droger, o.s.v. En vuxen som också är trygg i sig själv och vågar stå upp för sig själv och välja en partner som respekterar en o.s.v. 

Hmm mycket svammel är trött och på väg till sängs :)
    Men som sagt fundera på  vad är självständighet, trygghet mm. Vad vill du ge ditt barn för grund att ta med sig i livet?

• skogsvitter
    The Doctor skrev 2013-02-17 01:05:18 följande:
    Det är förmodligen bara mina egna, till viss del dåliga, erfarenheter som talar.

Du har absolut rätt i att barnet behöver vänja sig vid att äta mat, mitt problem är snarare att folk _slutar_ amma så fort de börjar introducera smakportioner i tron om att bröstmjölk inte behövs längre så jag tenderar att sammankoppla dessa. Att långsamt introducera maten samtidigt som man ammar är att naturligtvis att föredra, det har du absolut rätt i.
    Ah ok, det håller jag absolut med om! Det är därför jag trycker på att delamning är hur grymt bra som helst
    Man behöver absolut inte sluta amma så fort bebisen klarar lite fast föda (trots att BVC alltför ofta påstår något så tokigt!!) och jag tycker det är jättesynd att så många gör det.
  • Tangent

Din bvc-ssk ger felaktig information och blandar dessutom in eget tyckande. Om du orkar ta kontakt med hennes chef.

Ang. matintroduktion vill jag tipsa om BLW (baby-led weaning). Tror att det finns en tråd under Kost/matvanor annars googla. 

Svar på tråden Amma länge= osjälvständigt barn.